Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

achtergrond met behulp van eenvoudige printer

Gestart door Arthur woensdag 30 januari 2013, 10:14:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
achtergrond met behulp van eenvoudige printer
Hierbij een poging gedaan om een stukje achtergrond te maken aan de hand van een vakantiefoto. Op het einde van de inktpatronen worden kleuren fletser. Dan heb ik een testje gedaan om een achtergrond te maken. Zie foto. Ik zie dat dit redelijk gelukt is. Nu kan ik met de inktjet printer verder werken. Ik bewerk een geschikte foto en maak de kleuren minder fel. Een groot landschap of een hele achtergrond zal wel moeilijk worden met het A4-formaat, maar ik kan hier en daar "gaten" vullen om diepte te simuleren.
Re: achtergrond met behulp van eenvoudige printer
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: achtergrond met behulp van eenvoudige printer
Leuk gedaan Arthur! Ik ben benieuwd hoe dit uitziet vanaf een wat grotere afstand als het op je baan is geplaatst.

Groet, Marc
Re: achtergrond met behulp van eenvoudige printer
Ziet er goed uit, ben erg benieuwd hoe het als totaal zal staan op de baan.

Gr henk
Re: achtergrond met behulp van eenvoudige printer
Mooi achtergrondje zo! Ik ben wel bang dat bij een achtergrond van enige omvang de gemiddelde inkjetprinter veel inktpatronen/cartridges zal verslinden. Wellicht is het goedkoper een mooie eigen achtergrond bij een printshop op groot formaat te laten afdrukken.

Het fletser afdrukken helpt trouwens niet alleen bij het besparen op inkt, maar maakt een achtergrond op afstand ook natuurlijker.

Overigens: Kijk je van grote hoogte op de tafel? Vanaf de richting van de foto ziet het perspectief er onnatuurlijk uit, doch vanaf grotere hoogte bezien zal het er juist wel goed uitzien.

Groet,
Ronald
Re: achtergrond met behulp van eenvoudige printer
Dat is heel leuk bedacht. :arrow: :thumbup:

MvG Cees
Re: achtergrond met behulp van eenvoudige printer
Citaat van: rorail op woensdag 30 januari 2013, 16:22:37
Overigens: Kijk je van grote hoogte op de tafel? Vanaf de richting van de foto ziet het perspectief er onnatuurlijk uit, doch vanaf grotere hoogte bezien zal het er juist wel goed uitzien.
Volgens mijn, bescheiden, mening is de foto van de achtergrond vanaf ooghoogte gemaakt.
De twee huizen in het voorbeeld staan tegen de achtergrond aan:
Een (beetje) grotere afstand en draaiïng aangepast aan achtergrond zal e.e.a. veel natuurlijker doen overkomen.
Re: achtergrond met behulp van eenvoudige printer
Het is leuk bedacht, maar om alles wat dieper aan te tonen zou je de huizen beter iets kleiner afdrukken.
Als je nu kijkt dan zijn de ramen van uw huizen ongeveer evengroot als deze op de achtergrond...
Om verder inkt te besparen kan je ook enkel maar de huzen afprinten, bomen/struiken en de hemel/wolken kan je eerst op de achtergrond schilderen en dan de huizen er bij plakken.

Maar zeker leuk bedacht.

mvg,
Philippe
Re: achtergrond met behulp van eenvoudige printer
Philippe, klopt helemaal. Dit was eigenlijk nog maar een eerste test. Het is ook niet de bedoeling een hoop geld uit te geven aan dure inktpatronen. Maar mits de afmetingen goed ingeschat worden en de achtergrond zo doelmatig mogelijk geprojecteerd wordt, kan het wat worden. Ik schreef al dat je er nooit een gehele achtergrond van kunt maken, maar het vullen van gaten op de achtergrond van een stad of dorp lijkt me wel het proberen waard. Als mijn stad afgewerkt is, dan plaats ik nog wel een foto. Dit kan nog wel even duren, omdat ik niet erg gehaast ben als jonggepensioneerde en momenteel wars ben van deadlines en planningen; heel mijn beroepsleven genoeg daarvan gehad...
Re: achtergrond met behulp van eenvoudige printer
Er zijn ook programma's om foto's op te blazen zodat je er een enorme poster van kunt maken met een gewone A4 printer.
KLIK


Edit Fred: link ingekort.
Re: achtergrond met behulp van eenvoudige printer
Als je je definitieve ontwerp hebt, kun je overwegen om de hele zaak in een keer bij een drukkerij te laten drukken.
Gezien de kosten van inktpatronen zou dat wel eens mee kunnen vallen en kwalitatief zal het zeker beter zijn.
Re: achtergrond met behulp van eenvoudige printer
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: achtergrond met behulp van eenvoudige printer

voor grote opervlaktes is het inderdaad handiger maar voor de wat kleinere, bijv. 200 cm bij 50 cm, kan goed.
wel leuk dat er zoiets bestaat. misschien een uitproberen voor mijn baan.

gr john

edit Jurrien: Overbodig citaat verwijderd.
Re: achtergrond met behulp van eenvoudige printer
Ik heb laats voor een bekende museumspoororganisatie zo'n staande rolbanner laten drukken.
70 x 200 incl het hele mechaniek: nog geen ? 100
En een kwaliteit (vinyl) waar je eigen printer niet aan kan tippen.
Re: achtergrond met behulp van eenvoudige printer
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: achtergrond met behulp van eenvoudige printer
Je moet de adresjes maar net kennen...

Zou deze voorbeeldfoto niet veel sterker overkomen als je er een zwart (giet)ijzeren hek voor monteert?
Re: achtergrond met behulp van eenvoudige printer
Citaat van: Jan22 op maandag 08 april 2013, 21:52:32Je moet de adresjes maar net kennen...
Zeker, maar dit adres (bij wijze van spreken bij mij op de hoek) vond ik gewoon op het web en drukken meer voor ons.
Re: achtergrond met behulp van eenvoudige printer
Prachtige tips en suggesties allemaal! Ik heb nu ook in mijn buurt in Vlaanderen een drukker gevonden, die banners maakt. Foto maken onder PDF-vorm en stickje meebrengen. Dit zal inderdaad goedkoper zijn dan zelf A4'tjes te drukken met een kleurenprintertje, én de kwaliteit zal vele malen hoger zijn!
Ik heb me nu ook wat bezig gehouden met het nemen van foto's tijdens een uitstapje of vakantie die je kunt "stitchen", een functie die nagenoeg elk digitaal fototoestel en/of software aanbiedt. Drie tot vijf foto's maken naast elkaar, en als het kan met een statief, en dan het softwareprogramma erop los laten. De afzonderlijke foto's worden aan elkaar gezet. En met nog wat fotoshoppen verbeter je nog veel. Zo heb ik al resultaten met stadsachtergrond, een bos, een berglandschap, een muur,  de zee, en ga zo maar door. Een leuk werkje als je toch met vakantie bent in de Alpen of als je aan de rand van bos of op een stadsmuur staat.
Dus laat ik mijn eenvoudig A4 printertje met rust, tenzij je bijkomende taferelen in karton voor de achtergrond wil plaatsen: een huis, een kerk, een loods, ...
Re: achtergrond met behulp van eenvoudige printer
In de jaren 90 had Busch (als ik het goed heb) een paar CD's met een breed scala aan achtergrond objecten.
Deze kon je met Photoshop (of een ander grafisch programma wat met lagen overweg kan) naar hartelust combineren tot een achtergrond.
Goed, het waren geen foto's, maar wel goede tekeningen en het grote voordeel was dat je je achtergrond custom build kon maken.