Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Scenery's voor zolder.

Gestart door EdwinR woensdag 08 augustus 2012, 19:59:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Scenery's voor zolder.
Helemaal nieuw op het forum dus zal bij het begin beginnen.

Edwin is de naam inmidels 31 lentes oud/jong.
Woonachtig te lelystad (meer een dorp)
Restauratie/Renovatie/Onderhoud timmerman van beroep (momenteel helaas even niet).

Reden voor de aankomende scenery bouw , is als volgt gekomen.

Daar ik statische modelbouw werken al jaren geleden heb gedaan , (merendeel vrachtwagens en bootjes) vond ik het weer eens tijd om dit op te pakken.(ondertussen sinds aantal weken al weer opgepakt)
Inmiddels wat kinderen rijker en deze zijn ondertussen ook wat ouder , en helpen dus ook regelmatig mee met de kindvriendelijke klussjes.
Alle Bootjes zijn scrap build, in de letterlijkste vorm ervan. (bouwafval)

Snelle opsomming van de bouwsels.

bootjes:

Smit Bronco en Bison 1:50 en 1:87 (nog in de bouw fase)
Smit Pontoon's Diverse type's 1:87 (9 gereed 2 moeten nog afgebouwd worden)
Springer Tug's RC (4 moeten nog afgebouwd worden)
Diverse Kleine roeibootjes 1:50 en 1:87

Vrachtwagens:
Te veel om op te noemen.
Daf Scania Mercedes , Koeltransport zwaartransport containertransport etc etc etc.
heeel veeeel gereed en heeeel veeeeel om nog mee te knutselen.

Scenery gebouwen:
Hele hooooooop tekeningen en hoop halve bouwdoosjes.


Daar alle Modelbouw werkjes 1:50 en 1:87 (H0) als schaal hebben , leek het de oudste 2 (4 en 5) het leuk om een mini dorpje te maken (zoals hun dit noemen).
Een scenery dus.

Beetje googlen etc etc kwam ik al snel op dit forum en een aantal andere forums uit , waar wij voorbeelden insperatie e.d. vandaan halen.
Nu al een stuk gevonden waar we deze willen tentoon stellen tzt , en dit is een lapje geworden van 2.50m x 0.65 m , ja inderdaad niet diep.

Hoe we het willen hebben is tot heden de vraag,
We willen liefst gebruik maken van de aanwezige spullen , om evt een stukje rails met een goederen trein aan te schaffen is geen probleem .
Echter door de redelijk ondiep te gebruiken stuk zal dit snel te vol raken.

Kinderen zijn gek van bouwmachines , bootjes , en tractors.
Dus zal deze 3 dingen er geheid in voor komen.

Ik zal hier de scenery bouw vorderingen van opzet tekening tot uitvoering , hier zo gedetailieerd mogelijk plaatsen.

tot zo ver een helehoop getypt nu maar tijd om de pen en papier te pakken.

MvGroet,
EdwinR
Re: Scenery 2500x650mm
Lid sinds: 2011

offline
Re: Scenery 2500x650mm
Welkom Edwin, altijd leuk als papa een mini-dorpje met de kids gaat maken. Er zijn leuke startsets van Märklin voor kinderen zijn onder "my world" te koop. Alleen op een plank van 65cm breed kun je geen 180 gr bocht maken..

Succes, we gaan het zien.

groet, Michiel
Re: Scenery 2500x650mm
Van harte welkom Edwin!
Ik ben erg benieuwd wat er gebouwd zal gaan worden met de kinderen.
Heb je misschien al wat foto's van de modellen die je nu al hebt gemaakt?

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re: Scenery 2500x650mm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Scenery 2500x650mm
Hallo Edwin.
Hartelijk welkom op ons gezellige maar ook leerzame forum.
Bijzonder leuk idee om voor (en met) je kinderen een leuk stukje scenery te gaan bouwen, zeker wanneer je al wat gebouwd hebt en dit aan kan vullen met nieuwe creaties.

Veel plezier op ons forum en de scenery plaat.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Scenery 2500x650mm
oetbeem
gast

Re: Scenery 2500x650mm
Hey Edwin

Welkom op dit forum
Zo te zien heeft u veel plannen en veel in huis ik ben benieuwd wat u ervan maakt ;)

Mvg Danny
Re: Scenery 2500x650mm
mijn interesse is alvast gewekt, ik hou wel van een mooi stuk scenery en zo te lezen hebben jullie al flink wat ervaring en een voorraad dingen om te geen samen brengen, dat belooft !
Re: Scenery 2500x650mm
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Scenery 2500x650mm
Hey Edwin,

k ben benieuwd naar je tekeningen, lekker simpel, je kan gedetailleerd op het onderwerp ingaan!

suc6!

gr simon
Re: Scenery
EdwinR
gast

Re: Scenery
Na een tijdje afwezig te zijn geweest.. (alweer..) :?

Is er een hoop veranderd.
Half 2013 heb ik de zolder als hobbyruimte beschikbaar , circa 30m2.


Nu druk plannen maken hoe ik dit allemaal wil inrichten , Hoewel alles H0 schaal zal worden.
Dus de 1:50 en andere schalen staan o.a. alle op MP en dergelijke.

Zodra ik wat op papier heb gooi ik het hier neer.
Re: Scenery's Edwin R (idd meerdere scenery's)
daar zijn we weer , dus even het draadje oppakken.

De Titel even aangepakt , daar de zolder opgeknapt word en hier straks de Scenery's komen.

Hoe wat waar de plan is zal ik hieronder proberen te verwoorden (zien met de ogen is altijd beter dan het te horen of te lezen).

Beschikbare Ruimte : Zolder
Afmetingen : +/- 6x8 meters (met punt dak dus 5x6 werkende ruimte) , Scenerys van ongv 2440x610 (zal wel dieper worden :P) mm hoogte nog onbekend.
                  (met in de hoeken klimspiralen verwerkt, zal proberen een ideé schtes te maken met paint) 8)
Overige : deze is momenteel bijna leeg en wacht op de Renovatie , Hierna zullen de tafels en werkbladen gemaakt en geplaatst worden.
Schaal Scenery : Deze is geheel Terug gebracht naar de H0 / 1:87 , alles groter en kleiner is de deur inmiddels al uit.

Bedoeling is dat het enkeld Industrie en/of bouw gerelateerd word.
Met wat dingen zoals bv container kraan en graafkraan RC (radio controlled).

De volgende onderwerpjes? zou ik er graag in willen zien verwerkt worden.

Container terminal , Zandopslag met loswal haventje? , BouwBedrijf. :D

Dit alle voorzien met Faller car system en natuurlijk Spoor.
Hoe wat waar met merken etc etc etc ben ik mezelf nog over aan het inlezen , Beter 10 x inlezen dan de boel verklooien.

maar goed genoeg getyperd , ik gaat weer even verder zoeken op het Forum en even ideeén opdoen en pikken. 

tot knutsels,
Edwin
Re: Scenery 2500x650mm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Scenery 2500x650mm
Hoi Edwin en kids.
Dat gaat dan op je zolder een prachtige ruimte voor een mooie baan opleveren.
Maar wel alvast een "waarschuwing" hoe groter je begint des te duurder en ingewikkelder de baanbouw gaat worden! 8o
Met weinig spoor en veel scenery kun je al prachtige resultaten behalen die ook voor een grote baan, zeker wanneer je de scenery 2de hands aanschaft, niet erg veel hoeft te gaan kosten en ook niet gelijk ingewikkeld wordt.

Ik ben dan ook heel benieuwd hoe je de industrieën over zo'n grote baan gaat verdelen en hoe het spoor ontworpen wordt.

Veel succes met de baanbouw en sterkte met de verbouwing.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Scenery 2500x650mm
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 02 april 2013, 14:07:39


Ik ben dan ook heel benieuwd hoe je de industrieën over zo'n grote baan gaat verdelen en hoe het spoor ontworpen wordt.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   

Beste Albert Jan,
Wij zijn ook zeer benieuwd .  >:-D

Re: Scenery 2500x650mm
Elders een draadje gemaakt over de papier containers , nu hier stukje op ingaan.
Momenteel wat knippen en plakken achter de pc , zodat we van de week de eerste proefsels kunnen gaan draaien.

Echter zijn er in de verzameling containers van o.a maersk die rete mooi zijn , alleen wat mij zeer stoort is dat de zijkanten zoals ik al zei : "Rete mooi zijn" maar dan achterzijde en Kop zijde en tevens Dakzijde gewoon gePAINT zijn.
Dus gewoon "Rete onrealistisch".(lees als Lelijk)

Dus nu proberen met paint om wat te knippen en plakken zodat , het hele plaksel (dat is het uiteindelijk toch) wat realistischer oogt.

Maargoed zo volgt er een voorbeeldje (over een uurtje denk ik)

Plannen (plattegrond en railsplan en wegplan) volgt ook nog .