Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

DR4018 wijzigt adres

Gestart door WvK dinsdag 29 januari 2013, 20:47:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DR4018 wijzigt adres
Lid sinds: 2012

offline
DR4018 wijzigt adres
Hoi,

Ik heb de dr4018 aangesloten met een externe trafo (witte marklin) en het beginadres is ingesteld op 5. Na verloop van tijd (paar minuten) verspringt het eerste adres naar een andere uitgang, meestal 4 (niet vast). Ofwel uitgang 4 heeft het adres van uitgang 1 gekregen.

Mijn centrale is een CS1R.

Zodra stroom en signaal gelijk maak heb ik deze problemen niet.

Weten jullie wat er aan de hand zou kunnen zijn?

M.v.g.

Wim
Re: DR4018 wijzigt adres
Lid sinds: 2011

offline
Re: DR4018 wijzigt adres
Hier de zoon van Wim.

Ik heb contact gehad met Digirails...Roy zegt het volgende:

Geachte heer van Kesteren,

Mogelijk levert uw externe voeding te weinig vermogen waardoor de module
tijdens de spanningsval in programmeer modus gaat en vervolgens het eerst
gebruikte wisseladres oppakt als beginadres.

Met vriendelijke groet,
Roy Keij

DIGIRAILS


Het is een witte 32VA marklin die alleen maar is verbonden met de module. Kan deze dan zoveel spanningsverlies genereren dat de module in programmeerstand komt te staan?

Overigens vergeten te melden in de beginpost, we rijden met koploper, maar het lijkt me sterk dat koploper de problemen veroorzaak, immer koploper is alleen maar een "gebruiker" van de centrale.

Zo zijn jullie weer op de hoogte (en wij nog niet verder). Mocht iemand nu op een lumineus idee komen horen wij het graag :).

Groeten,

Bas
Re: DR4018 wijzigt adres
Als de uitgangsspanning aan de lage kant is, en je lange dunne draadjes gebruikt naar de module toe zou dat wel kunnen ja. Dan is het spanningsverlies genoeg om de decoder niet meer fatsoenlijk te laten werken...
Re: DR4018 wijzigt adres
Lid sinds: 2011

offline
Re: DR4018 wijzigt adres
De trafo is met dikke draden verbonden, de trafo geeft 16 volt af (lichtuitgang) en staat 20 cm van de module. 
Re: DR4018 wijzigt adres
Paeshaes
gast

Re: DR4018 wijzigt adres
Beste Wim,

Hier hetzelfde probleem, twee DR4018 gehad, weer teruggebracht naar de winkel. Ook op de treinenclub hetzelfde probleem. Ligt niet aan de externe bron, heeft genoeg VA. Wel viel mij op dat als de externe bron een gelijkspanningsbron is de storing minder vaak optreedt. Ik heb nu een drietal wisseldecoders, 2 Ampere uitvoering, bij rosoft besteld en geinstalleerd. Ietsje duurder maar het werkt tot op heden perfect, geen adresverschuivingen meer. Bijkomend voordeel is dat de aansluitconnectors op de print van een normaal formaat zijn en betrouwbaarder.

groet Jan
Re: DR4018 wijzigt adres
@Paeshaes / Jan: De decoder van Digirails en Wim Ros zijn op zelfde leest geschoeid.

Ik heb het gevoel dat de 32VA = 2A bij 16V dat is weinig bij meerdere wisseldecoders en het schakelen van meerdere wissels. De CS1R levert namelijk veel meer vermogen iets van 4A. Denk dat je een sterkere trafo kan gaan proberen. Bijvoorbeeld een Conrad van 52VA of 70VA.

Groeten Ronald.
Re: DR4018 wijzigt adres
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: DR4018 wijzigt adres
2 Amp is meer dan voldoende hoor.
Wissels gaan nooit exact op het zelfde moment om en zeker niet als ze op de zelfde decoder zijn aangesloten.
De rest wordt keurig door koploper geregeld.
Ik heb 12 wissels met Rosoft decoders op één bron aangesloten, ook een 32VA van Marklin.
Nog nooit problemen gehad, hoor veel narigheid over de DR4018 en vooral over de nazorg van Digirails.
Dat schijnt helemaal droevig te zijn.

grt Piet.
Re: DR4018 wijzigt adres
Hallo Piet en anderen,
Ik lees dit draadje net voor het eerst en wil toch een lans breken voor de DR4018 en de service van Digirails. Ik heb onlangs drie van die decoders bij Digirails besteld en bij rechtstreekse aansluiting op mijn CS1R ging bij 2 decoders het ledje niet branden als ik het programmeerknopje indrukte ook na diverse pogingen niet. Deze per kerende post teruggestuurd naar Digirails en een mailtje gestuurd. De volgende dag een telefoontje van Roy gekregen, waarin hij mij meldde drie nieuwe decoders te zullen opsturen. Drie decoders, omdat ik tevens meldde soortgelijke problemen met een decoder te hebben als in dit draadje beschreven. Deze decoders de volgende dag ontvangen en zij waren prima in orde. Over service gesproken. Ik vind dit klasse.

Wat het probleem met die ene decoder betreft: in mijn geval kon ik aan iedere uitgang een willekeurig adres toekennen, maar met dit adres worden alle uitgangen tegelijk aangesproken. De cv's zijn afzonderlijk goed te programmeren. Dit betekent, dat ik deze decoder nog goed voor lichtaansturing kan gebruiken, alleen gaan alle lichten tegelijk aan of uit. Ook in dit geval zei Roy, dat het door spanningsverlies zou komen. Maar het euvel doet zich zowel bij rechtstreekse aansluiting op de centrale als op afstand voor. Ik heb nog een stuk of 8 van die decoders in gebruik, die daar geen last van hebben, dus in dat spanningsverlies geloof ik niet zo erg. Alles bij elkaar ben ik zeer tevreden over de prestaties, de flexibiliteit, de lage prijs van de DR4018 en de service van Digirails. Kom daar bij Maerklin eens om. De K83 decoders begeven het na verloop van tijd vanzelf, dan kan je ze naar Keuterman opsturen, de reparatie betalen en 9 van de 10 keer is het resultaat als voorheen: nada, niets. Daar is het commentaar: bij een spanningsverlies van ca 2 volt begeven die decoders het. Sinds ik die decoders door de DR4018 heb vervangen schakelen de wissels beter en tot nu toe heeft geen een van de ingebouwde decoders het begeven. De tot nu toe geconstateerde problemen heb ik er van tevoren uitgehaald: als ze het goed doen, blijven ze het goed doen.

Carel
Re: DR4018 wijzigt adres
Citaat van: ronaldk op zaterdag 16 maart 2013, 15:34:16
@Paeshaes / Jan: De decoder van Digirails en Wim Ros zijn op zelfde leest geschoeid.

Wie ben ik om dit tegen te spreken, niemand natuurlijk, maar ik ga het toch doen. Een totaal andere leest gebruikt.
Re: DR4018 wijzigt adres
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: DR4018 wijzigt adres
Citaat van: Carel op woensdag 27 maart 2013, 10:38:30
Drie decoders, omdat ik tevens meldde soortgelijke problemen met een decoder te hebben als in dit draadje beschreven. Deze decoders de volgende dag ontvangen en zij waren prima in orde. Over service gesproken. Ik vind dit klasse.
Ja en dat is nou juist het verhaal waar ik op doel Carel.
Dat ze het veelal niet of fout doen.
En dat Digirails ze dan snel omruilen, ja ik dank je de koekoek, ze zullen wel moeten.
Je hebt als consument nog wel enige rechten!

Maar ik vind het service als ze het in één keer wel goed doen!
Dat maak ik nou mee met de spullen van Rosoft en hoor ik zelden van DR.

grt Piet.

Re: DR4018 wijzigt adres
Lid sinds: 2011

offline
Re: DR4018 wijzigt adres
Lang geleden dat ik had gereageerd hier, de problemen zijn inmiddels verholpen. Ik heb de decoder op de railuitgang gezet van de trafo, de spanning uit de lichtuitgang was te hoog (bijna 18V). Ik heb 'm teruggeschroeft naar 15 en nu werkt de decoder perfect en schuift het adres niet meer.
Re: DR4018 wijzigt adres
Lid sinds: 2010

offline
Re: DR4018 wijzigt adres
hier ook 4018 in gebruik, werkt redelijk, de laatste twee aansluitingen zijn het spoor bijster, doen echt helemaal niets...

groeten
jan
Re: DR4018 wijzigt adres
Lid sinds: 2011

offline
Re: DR4018 wijzigt adres
Heb gisteren ook een DR4018 decoder aangeschaft.
Uitgang 1 geeft alleen maar een constante spanning en is niet in te stellen middels de C.V.'s
Deze decoder gaat terug..

Groeten
Feike (Trainz4Fun)
Re: DR4018 wijzigt adres
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: DR4018 wijzigt adres
Wat zijn het toch een juweeltjes :-(, ik blijf er kritisch naar kijken.
Maakt niet uit wat anderen zeggen, ik geloof dat die dingen met de aller grootste haast in elkaar gefrot en ongetest ingepakt worden en de winkelier gaan.
Ik hoor er te veel ellende van.

grt Piet.
Re: DR4018 wijzigt adres
Spoorman
gast

Re: DR4018 wijzigt adres
Tja, je schijft het zelf al, met een lampje ging het goed. Constante spanning dus.

Een wissel schakel je met een puls......... Het heeft niets met een slecht product te maken, veeleer met de gebruiker. ;)

Met groet, Ben.
Re: DR4018 wijzigt adres
Lid sinds: 2011

offline
Re: DR4018 wijzigt adres
Ben,

Bij de test met het lampje lichtte deze maar kort op (puls)
De decoder stond dus correct ingesteld voor wissels.
Op het moment dat er een wissel aangesloten werd en voor de eerste keer geschakeld werd bleef er een constante spanning uit de gebruikte uitgangen komen.

Grtz Feike
Re: DR4018 wijzigt adres
Spoorman
gast

Re: DR4018 wijzigt adres
Ok. Dan is mijn eerdere post niet correct.

Met groet, Ben.
Re: DR4018 wijzigt adres
Lid sinds: 2011

offline
Re: DR4018 wijzigt adres
Citaat van: Spoorman op zondag 04 augustus 2013, 13:54:45
Ok. Dan is mijn eerdere post niet correct.

Met groet, Ben.

Maakt niet, ik was niet helemaal duidelijk over mijn lampjestest in m'n eerste post.

Grtz Feike
Re: DR4018 wijzigt adres
Lid sinds: 2010

offline
Re: DR4018 wijzigt adres
ik ben inmiddels zover dat ik geen digirails decoder meer wil hebben, teveel narigheid en (te) kleine aansluitpunten voor de electra.
Re: DR4018 wijzigt adres
Met die kleine aansluitingen kan ik het eens zijn. Verder werken een drietal (nou eigenlijk nog 2) van deze dingen (v1.2) bij mij perfect, maar ik stuur er alleen seinen mee aan. Voor de wissels had ik al kuhn in gebruik. Ook die dingen werken prima, maar zijn duurder...