Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

hout weatheren

Gestart door doef dinsdag 29 januari 2013, 19:58:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hout weatheren
doef
gast

hout weatheren
Ik wil hout gaan weatheren. Balsahout moet eruit gaan zien als verweerde bielzen. Vrij donker dus. Hoe doe ik dat? Tips 'nd tricks?
Re: hout weatheren
Gerard
gast

Re: hout weatheren
Leg het spul in een bad van oude koffie (of thee als je het minder donker wil) en laat het daar een paar dagen in liggen. Dat doe ik ook met ijsstokjes of roerhoutjes.
Insmeren met buitenbeits kan ook.
Re: hout weatheren
nobody
gast

Re: hout weatheren
Balsa hout baden in waterachtige oplossing is niet zo slim. Valt na verloop van tijd uit elkaar.
Beter geen wateroplosbare verven gebruiken.
Verdunde verf van Revell of Humbrol werkt goed.
Oude bielzen zijn eerder grijs dan bruin van kleur.
Beetje experimenten.
Re: hout weatheren
Gerard
gast

Re: hout weatheren
Citaat van: nobody op woensdag 30 januari 2013, 12:41:32
Balsa hout baden in waterachtige oplossing is niet zo slim. Valt na verloop van tijd uit elkaar.
Oeps, dat wist ik niet. Zo leer je nog eens wat :wink:.
Re: hout weatheren
doef
gast

Re: hout weatheren
heren,
dank!  :thumbup:
Ik ga eens wat klooien, laat mijn vorderingen wel zien.
Re: hout weatheren
doef
gast

Re: hout weatheren
Zo.
IK heb er flink op los gekliederd, en met verdunde verf wat balsa latjes beschilderd. Eerst met bruin, daarne flink verdund grijs en zwart eroverheen om een verweerde waas te krijgen. Tips graag!
Re: hout weatheren
Gerard
gast

Re: hout weatheren
Het glanst nogal, dus een laagje blanke matte lak zou geen kwaad kunnen.
Re: hout weatheren
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: hout weatheren
Gebruik ook waterachtig wit beetje deppen zodat de nerf wat meer naar voren komt.
Re: hout weatheren
Lid sinds: 2010

offline
Re: hout weatheren
de mooiste methode is de azijn-staalwol methode. je neemt een fles azijn(goedkoopste) doe dit in een bak waar een deksel op kan, doe er 1 bol staalwol in en laat dit 24 uur werken. dan haal je de staalwol eruit en doe je het te behandelen hout in de azijn. laat dit een paar uur staan. haal vervolgens je hout eruit en het is door en door verkleurt alsof het echt is.  de pot met azijn kun je gerust een jaar bewaren, er zit roest in en er komt een apart luchtje vanaf. geen enkel probleem. suc6 ermee


groet
jan
Re: hout weatheren
NSrobin
gast

Re: hout weatheren
Citaat van: janstuif op zondag 10 februari 2013, 21:58:01
de mooiste methode is de azijn-staalwol methode. je neemt een fles azijn(goedkoopste) doe dit in een bak waar een deksel op kan, doe er 1 bol staalwol in en laat dit 24 uur werken. dan haal je de staalwol eruit en doe je het te behandelen hout in de azijn. laat dit een paar uur staan. haal vervolgens je hout eruit en het is door en door verkleurt alsof het echt is.  de pot met azijn kun je gerust een jaar bewaren, er zit roest in en er komt een apart luchtje vanaf. geen enkel probleem.
ja hier heb ik ook van gehoord is dit echt de beste methode?
mvg robin
Re: hout weatheren
Lid sinds: 2010

offline
Re: hout weatheren
dit is, en ik spreek uit ruime ervaringen in deze, echt de beste, lees met het mooiste, resultaat.
Re: hout weatheren
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: hout weatheren
Dit staat ook op Nproject.org om "roest" te maken.
Het werkt prima, maar kijk er wel mee uit.
Niet gebruiken in de buurt van metalen onderdelen.
B.v. een brug van kunststof kun je een verroest uiterlijk geven, dus niet alleen voor hout te gebruiken.
Nogmaals lees het eens door bij de buren, "Nproject.org".

MvG Cees
Re: hout weatheren
Lid sinds: 2009

offline
Re: hout weatheren
Als aanvulling op het vorige draadje: lees hier.

Groet,
William
Re: hout weatheren
willem twee
gast

Re: hout weatheren
Dit is net effe makkelijker:


houtjes by Rail-Kees, on Flickr

Van links naar rechts: niets,Vallejo wash sepia, Vallejo wash black, black en sepia.

Al dat gedoe met staalwol..... lekker hoor.

Roest maken? kijk maar in mijn vervuilingsdraadjes  ;).
Re: hout weatheren
nobody
gast

Re: hout weatheren
Topicstarter wil van Balsahout verweerde dwarsliggers maken... ;)
Re: hout weatheren
Lid sinds: 2010

offline
Re: hout weatheren
balsa hout moet m.i. hetzelfde mooie resultaat geven.
grt
jan
Re: hout weatheren
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: hout weatheren
Hoi Kees-Jan,

Wellicht kan ik je een beetje  weg helpen. Ik werk veel met houtsoorten bij het zelfbouwen van verschillende gebouwen. Soms is het fineer, soms triplex maar vaak ook balsahout.

Zie de bouw van de blokhut http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23171.300 of deze http://rosenbahn.wordpress.com/2012/06/09/bouw-bierstube/

Waarschijnlijk heb je aan deze foto's het meeste. Het skelet is gebouwd van buigtriplex dit kleurt hetzelfde als balsahout. Je kunt via deze link goed zien hoe je van blank hout naar verweert hout gaat.

http://rosenbahn.wordpress.com/2012/10/21/kopstation-pendelbaan/

Als je ergens vragen over hebt kun je ook een pbtje sturen.

Groet, Ronald
Re: hout weatheren
Lid sinds: 2009

offline
Re: hout weatheren
Citaat van: janstuif op zondag 10 februari 2013, 21:58:01
de mooiste methode is de azijn-staalwol methode. je neemt een fles azijn(goedkoopste) doe dit in een bak waar een deksel op kan, doe er 1 bol staalwol in en laat dit 24 uur werken. dan haal je de staalwol eruit en doe je het te behandelen hout in de azijn. laat dit een paar uur staan. haal vervolgens je hout eruit en het is door en door verkleurt alsof het echt is.  de pot met azijn kun je gerust een jaar bewaren, er zit roest in en er komt een apart luchtje vanaf. geen enkel probleem. suc6 ermee


groet
jan
Hallo allen,

De steenwol methode werkt echt wel goed en je kunt het na gebruik, in een afgesloten pot, prima bewaren echter voor gebruik alleen even schudden. Ik gebruik sinds kort ook wel de methode met afgeslapte inkt, werk ook echt prima, zie bijgelsoten resultaat. Bij dit gebouw waren gekleurde laten/planken toegevoegd voor wandbekleding, maar veel te weinig dus zelf maar aan de slag en je ziet echt het verschil niet.

Veel succes,
Wim
Re: hout weatheren
willem twee
gast

Re: hout weatheren
Die staalwol en afgeslapte inkt kun je gewoon kopen in de modelbouwwinkel. Dan is het van Vallejo en het heet wash black of sepia......... in potjes van 17ml of grootvervuilers potten van 200ml (sja welke zou ik nou gebruiken?).

Aardig bedoeld Ronald maar ikheb geen hulp nodig  ;) je maakt mooie dingen.

idd balsa hout geeft het zelfde effect als de houtjes die ik liet zien (1000 miljoen roerstokken van de Makro).

Re: hout weatheren
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: hout weatheren
Sorry Kees-Jan, niet goed opgelet advies was bedoeld voor de starter van dit topic. Jij hebt de techniek perfect in de vingers. Bedankt voor je compliment en het wakker schudden, omdat ik dus de verkeerde naam heb gebruikt. Oeps soms moet ik wat beter lezen  :(

Groet, Ronald

edit Jurrien:
citaat verwijderd, was vorig bericht.
Re: hout weatheren
doef
gast

Re: hout weatheren
de starter van dit topic zit overigens flink op te letten, maar houdt zich even koest zolang er nog nieuwe info bijkomt  :D Dank heren, ga zo door! :thumbup: :thumbup:
Re: hout weatheren
Bjor
gast

Re: hout weatheren
Als je echt hout wilt verouderen, moet je eens op de site van Marcel Ackle kijken. ( http://www.feldbahn-modellbau.ch/ ). Dat is hogeschool modelbouw en ik heb al veel van hem geleerd. Zijn technieken zijn in alle schalen toe te passen.

Ben
Re: hout weatheren
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: hout weatheren
Je kunt hem eenvoudig volgen via Facebook. Hij heeft alleen een voordeel t.o.v. ons, omdat hij in een grotere schaal bouwt wat het eenvoudiger maakt om fijnere details aan te brengen.

Groet, Ronald
Re: hout weatheren
Lid sinds: 2011

offline
Re: hout weatheren
Enwat dacht je hier van. Geen hout maarbwel heeeeeeeel erg mooi!
http://www.pacificcoastairlinerr.com/aging_wood/

Groeten Maarten
Re: hout weatheren
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: hout weatheren
Zeer fraai Maarten.

Bedankt voor het deelen van de link.

Groet, Ronald
Re: hout weatheren
AnalogDriver
gast

Re: hout weatheren
Citaat van: doef op donderdag 07 februari 2013, 20:00:29
Zo.
IK heb er flink op los gekliederd, en met verdunde verf wat balsa latjes beschilderd. Eerst met bruin, daarne flink verdund grijs en zwart eroverheen om een verweerde waas te krijgen. Tips graag!

Doef,

Foto quote lukte niet, maar nog even reageren op je 2 foto's met houtjes:

Resultaat lijkt op de foto wel erg roestig ijzer ipv hout.

Ben je met de tips hier intussen verder gekomen?


Twee-drie: dank voor herplaatsen van Vallejo wash op de houtstokjes  :)
Ik heb die washes ook maar nog nooit gebruikt. Net een platte wagen met echt-hout bodem in elkaar gezet, dus ik pak die washes er eens bij.

Hajo
Re: hout weatheren
willem twee
gast

Re: hout weatheren

Drehscheibe by Rail-Kees, on Flickr
Re: hout weatheren
willem twee
gast

Re: hout weatheren
Re: hout weatheren
milocomarty
gast

Re: hout weatheren