Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

delta transformator

Gestart door ganes dinsdag 29 januari 2013, 13:44:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
delta transformator
hallo leden
Ik heb een baan aangelegd naar voorbeeld uit een oud marklin banenboek(2x1.20m)
Volgens dat plan kun je er met 2 treinen apart op rijden
Ik rijd nu met een blauwe marklin transformator met de zwarte marklin lokomotief(zie bijlage)
Nu wil ik graag ,als dat kan met de andere rode locomotief ook rijden.Dat zou moeten kunnen met de andere transformator(bijlage)ernaast
Ik heb er wat bij wiki over gezien
De rode locomotief moet dan wel aangepast zijn aan delta,Maar   hoe zie je of hij aangepast is?Ik heb hem 10 jaar geleden gekocht dacht ik.
Ik hoop dat iemand me kan helpen
groeten ganes
Re: delta transformator
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: delta transformator
De blauwe trafo levert zg. analoge wisselspanning, waar beide loks op kunnen rijden.

Om de Delta-transformator (zoals jij hem noemt) te kunnen gebruiken, sluit je deze "controler" (want dat is het) aan op de gele bussen van de blauwe trafo. Van de delta-controller gaan dan UITSLUITEND de bruine en rode draad naar de baan.
(DUS NIET MEER VANAF DE BLAUWE TRAFO)

Jouw systeem is dan digitaal, met 4 standaard adressen (welke weet ik niet excat, maar ik meen sowieso 24, 60 en 78).
Om met de rode lok te kunnen rijden zul je deze op een van deze adressen moeten instellen. Het meest logisch is het adres voor de diesellok.
Om met de stoomlok te kunnen (blijven) rijden, zul je hier een decoder moeten inbouwen. Gelet op het plaatje zou dit nog wel eens een oude analoge lok kunnen zijn. Welke decoder (en ombouwset) je kiest is eigen keuze (Er zijn genoeg forumleden die daar een mening over hebben)
De stoomlok kun je dan instellen op adres 78 (wat overeenkomt met het stoomlok-symbool)

Zo kun je nu digitaal rijden door de lok te kiezen op de delta-controller en de snelheid/richting te kiezen via de gewone blauwe trafo. Wil je met de andere lok (ook) rijden, dan kies je die lok op de controller.

LET OP: als in de rode lok het adres niet correct ingesteld staat, zul je dit even aan iemand moeten vragen met een officiƫle centrale (van MS1 t/m ......). Als je voor de stoomlok een adres moet instellen heb je deze centrale ook even nodig.

John
Re: delta transformator
die uitleg is zeer plausibel en klopt als een bus.

Als je natuurlijk wat flexibeler wil zijn met adressen en toch een decoder moet gaan inbouwen, dan kan je die delta aan de kant zetten, de trafo ook  (of gebruiken voor verlichting op de baan)  en een  MS-1 (mobile station 1)  aanschaffen voor een klein prijsje.  Een  MS1 heb je tegenwoordig al voor 30 a 40 euro inclusief voeding en aansluitrail.   op eBay en zo staan die zeker te koop.   Wil je wat meer spenderen, dan kijk je naar een MS-2  (die kan ook digitale wissels sturen) of een  CS  maar dat gaat al veel verder en dat ga je misschien op dit moment niet willen ?

Dan kan je je decoder adressen ook zelf gaan programmeren en is je baantje  eigenlijk al een heel stuk  "digitaal" althans wat het rijden met de loks betreft.     Je kan dat misschien toch even overwegen.

In een MS1 of MS2  kan je 10 lokomotieven in het geheugen zetten en ben je niet gebonden aan de 4 vaste adressen van de Delta. 
Re: delta transformator
hallo dani en john
bedankt voor jullie informatie
Naar aanleiding daarvan ga ik op zoek naar iemand die de locs kan bekijken en er ev decoders in laten bouwen
met gr ganes
Re: delta transformator


hi allemaal

dit sluit aan op mijn vraag over delta.
hier kom ik weer een heel eind verder mee.

mischien dat mijn vandaag geplaatste topic weer verwijderd moet worden ?
tenslotte wordt mijn vraag hier al beantwoord.

en over de stoom loc die ontspoort op de wissel staat los van het op delta gaan rijden...

groeten
inge2


Re: delta transformator
ontsporen en delta rijden staan inderdaad in principe los van elkaar.
Misschien zit er een verkeerd type sleper onder en wordt hij daardoor uit de rails getild ?
Of zijn de PuKo's (middencontactjes) van je wissel wat te ver omhoog geschoven.
Re: delta transformator
vandaag is mijn loc op delta gezet door de winkel.
nu maar proberen of hij inderdaad op delta gaat rijden.

na enig proberen : hij doet het!! : hij maakt de eerste testritjes nu op delta...

nu nog wat verzinnen waardoor ik mijn analoge locomotieven ook nog kan gebruiken.
(een aerola, een v 200 en een portfeeder)



Re: delta transformator
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: delta transformator
Als je ze tegelijkertijd wilt gebruiken, zul je de analoge loks toch echt moeten (laten) ombouwen. Wellicht woont er iemand bij jou in de buurt , die je hierbij wil helpen.
Kijk hier maar even.
Re: delta transformator

de piko portfeeder blijkt digitaal te zijn en te staan op adres 3
ik had aan de gebruiks aanwijzing begrepen dat er niets van een decoder in zat maar wel hoor!
deze kan ik in de winkel met een mobiel station om laten zetten op een vrij delta adres.

inmiddels heb ik ook loc 36790
deze kan zowel op delta als op analoog rijden 
zonder iets in de loc om te hoeven zetten.

in middels dus 4 delta locomotieven (of die dat binnenkort kunnen)

en de al eerder genoemde aerolo en v200 die nog analoog zijn.