Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Probleem met servo's

Gestart door AlbertG maandag 28 januari 2013, 17:53:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met servo's
Lid sinds: 2011

offline
Probleem met servo's
Ik heb 3 van deze dingen in gebruik maar de servo's bewegen ook als ik ze niet aanstuur, om te beginnen als ik de schakelaar op de verdeeldoos omzet waardoor de trafo's en mijn PC van stroom worden voorzien.
Als ik een wagen of loc op de rails zet hoor ik soms 1 of meerder servo's bewegen, terwijl de digitale spanning (de booster dus) uit staat.
Ik ben mijn treinen nog aan het inregelen en 1 loc stoof op volle snelheid over de baan. Dat had tot gevolg dat 1 servo als een gek heen en weer ging.
Zodra de loc langzamer ging rijden was dat over.

De digiservo's zijn aangesloten op een aparte trafo en het digitale signaal haal ik van de rails.
Heeft iemand hier dezelfde ervaring met deze dingen en eventueel een oplossing?

Edit: onderwerp aangepast.

Albert.
Re: Probleem met Digirails digiservo DR4020
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Probleem met Digirails digiservo DR4020
Hoi Albert,

Nu je toch digitaal rijdt,zou ik als dat kan,op alle decoders de analoog herkenning uitzetten,en dat kan d.m.v. de c.v.'s.

Check ook of je de servo decoders,een vrij adres hebt gegeven,eentje die dus niet correspondeert met een lokadres.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Probleem met Digirails digiservo DR4020
Hoi Hans,
Bedankt voor de reactie.
Ik zie de relatie tussen die analoog herkenning en mijn probleem niet. Ik weet ook niet zeker of dit wel kan bij locs met Märklin decoders.
Er is volgens mij ook geen relatie tussen de wisseladressen en loc adressen.
Vanmiddag heb ik alle stekkers er uit gehaald en alleen die van de voeding van de wisseldecoder teruggeplaatst en toen hoorde ik ook meerdere servo's bewegen. Mijn conclusie is dat het een probleem in de servo decoder is.
Het lijkt wel of die decoders heel erg gevoelig zijn. Ik sloot vanmiddag even een muis aan op een usb-poort van de PC waar Rocrail op draait en daar reageerde ook een servo op.

Albert.
Re: Probleem met Digirails digiservo DR4020
Hoi!

Als je spanning op de servo's zet kunnen ze eerst in de neutrale stand gezet worden. Volgens mij moet je dit uit kunnen zetten via een CV-instelling. Ik zal eens nakijken in de handleiding of ik het kan vinden.

Daarnaast is van belang dat je voeding stabiel is en ook redelijk zwaar. Zelf gebruik ik een trafo van conrad (12 volt, 52 VA of de 70 VA)

Groet Ronald.
Re: Probleem met Digirails digiservo DR4020
Hoi Ronald,
Ik ga eens een zwaardere voeding proberen. Op het forum van Beneluxspoor heb ik iets vergelijkbaars gelezen.

Albert.
Re: Probleem met Digirails digiservo DR4020
Ik heb er een Marklin 70VA voeding op gezet. De servo's blijven nu constant brommen. Het lijkt er op alsof ze verder om willen gaan dan mogelijk is. 1 Servo gaat constant heen en weer.
Volgende stap is dat ik eens 4 losse servo's aan de decoder ga hangen. Kijken wat er gebeurt als de servo's niet tegengehouden worden door een wissel.
Ik heb de vraag ook bij digirails neergelegd, maar nog geen antwoord gekregen.

Albert.
Re: Probleem met Digirails digiservo DR4020
Citaat van: agre30 op woensdag 30 januari 2013, 11:03:04
Marklin 70VA voeding

Albert,

Welke is dat ? Productnummer of voltage?

groet, Michiel
Re: Probleem met Digirails digiservo DR4020
Even dit draadje nieuw leven inblazen.
Sorry Michiel dat ik niet op je vraag gereageerd heb. Ik weet zo niet wat het codenummer van de trafo is. Misschien dat het op de achterkant staat maar ze zitten vastgeschroefd op een plaat.

Het probleem heeft dit weekend wel een absoluut dieptepunt bereikt. Ik heb 2 locs (BR81 en BR03 stroomlijn) voorzien van een Hamo magneet en een ESU lokpilot. In de BR81 heb ik een Lokpilot basic gezet en in de BR03 een Lopi 4.0 DCC. De ombouw is wel gelukt, maar ik kan niet met de loks rijden. Zodra ze een beetje vaart maken gaan de servo's als een gek tekeer. Dat geldt voor de servo's op alle drie de servodecoders.
Het probleem wordt erger zodra de lok in de buurt komt van de rails waar ik de decoder op aangesloten heb.

Ik heb 1 servodecoder losgemaakt van de trafo en aangesloten op de baanspanning. Dat maakt geen enkel verschil.

Ik heb inmiddels contact gehad met Digirails en ik kan een decoder opsturen, dan gaan ze kijken wat er aan de hand is.

Als iemand nog suggesties heeft dan hoor ik dat graag, maar ik ga ze in ieder geval vervangen door ESU switchpilot servo. Ik heb er 1 getest en die heeft het probleem niet.

Albert.
Re: Probleem met Digirails digiservo DR4020
Ik heb de digirails vervangen door een esu switchpilot servo, echter zonder effect. De servo's blijven als een gek heen en weer gaan. Ik kreeg op het Rocrail forum de tip dat de servo's gevoelig zijn door storing veroorzaakt wordt door de Märklin motor. Toch maar de ontstoorspoeltjes monteren?
Of toch maar een 5* motor er in?

Albert.
Re: Probleem met servo's
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Probleem met servo's
Als bewust analoog rijder zou ik me je lot niet moeten aantrekken. Ik gebruik esu switchpilot servo ook.

Als servo's klapperen bij het initialiseren dan zijn ze of niet goed afgesteld (je hoort de losse servo's  eerst te programmeren in de middenstand als uitgangspositie voordat je ze aansluit op de decoder) of er zitten teveel esu switchpilot servo's op een voeding. Bij digitaal rijden is nog een derde optie mogelijk: boosterproblemen als oorzaak (zie Tilly's bouwdraadje).

Als servo's blijven klapperen nadat de initialisatiefase voorbij is, dan krijgt de decoder niet genoeg spanning (te laag amperage). Het is raadzaam de esu switchpilot servo's met 5 V externe voeding te voeden in een digitale omgeving (de argumentatie daarvoor ging langs me heen).  Niet een te laag voltage maar een te laag amperage (spanning) kan klapperen veroorzaken. Op 2 ampere kun je met gemak 5 esu switchpilot servo's en dus een kleine 20 servo's voeden, zonder klapperen.

Als analoog rijder raad ik eerst aan te kijken naar de juiste afstemming en programmering van de servo's zelf, daarna te kijken naar een andere esu switchpilot servo voeding, en als dat niet werkt naar eventuele boostertechnieken.

Voor zover ik de booster technologie begrijp, gaat het om een apparaat dat signalen verstrekt. Dat wil zeggen dat alle, tot de meest vage (brol, interferentie, samenspraak) signalen opblaast tot begrijpelijk code formaat. Dus als jouw rails per ongeluk de kortegolf zender van Hongarije op pikt, dan versterkt de booster die ook. Ik moet dan altijd denken aan de film Hair, waar op een militaire basis tijdens de toespraak van een generaal tot de troepen, plotseling een protestsong knalhard door de speakers klinkt. Dat heet brol. Dat kun je afschermen met weerstanden, condensators en diodes, maar dat vind je beter uitgelegd in het draadje van Tilly. Ik hou ermee rekening dat jouw situatie ook zoiets kan hebben omdat ik een verband voel tussen naderende treinen en heftiger klapperende servo's.

Gezien de vaak complexe digitale omgevingen kan het testen een kwestie van lange adem zijn. :-)
Daarom is het verstandig een testsituatie te maken waarin je mogelijk extra storende factoren uit sluit.
Je kunt dan stapsgewijs vaststellen tot wanneer de servo's normaal worden geïnitialiseerd, en normaal blijven werken.

Re: Probleem met servo's
Beste Jan Willem,
Bedankt voor je reactie. Kun je me uitleggen hoe ik een servo kan programmeren in de middenstand als die niet op een decoder is aangesloten?

Groeten,
Albert.
Re: Probleem met servo's
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Probleem met servo's
Jawel, daarvoor gebruiken esu switchpilot servo gebruikers meestal een (Conrad) Servo Tester.

Dat is een apparaat waarmee je een servo kunt testen, en instellen, voordat je hem aansluit op de servo-decoder. Dat is handig omdat servo's af fabriek zelden goed staan, en handmatig eraan draaien is minder goed voor een servo; vooral die met plastic tandraderen schijnen daartegen niet goed bestand te zijn.

Overigens gebruik ik de esu switchpilot servo alleen maar om servo's aan te sturen, en bedien deze via de analoge ingang voor drukknoppen. In plaats van drukknoppen gebruik ik daarvoor reed contacten. Daardoor kunnen loks met een magneet eronder, de wisselservo's omschakelen via de decoder (het spreekwoordelijke kanon om op een mug te schieten).
Digitaal doe je dat natuurlijk niet zo, en dan heb je meer profijt van een (toch wel nogal dure) decoder.
Re: Probleem met servo's - spoeltjes geplaatst in BR81 en BR03 stroomlijn
Het probleem met de servo's na de ombouw van de BR81 en BR03 stroomlijn is opgelost.
Ik heb de ontstoorspoelen die ESU bij de ombouwsetjes levert geplaatst en de treinen rijden nu vrolijk hun rondjes zonder problemen met de servo's.

Ik had de spoeltjes weggelaten omdat ik hier op het forum heb gelezen dat ze geen functie meer hebben. Bij de ESU permanentmagneten moeten ze dus nog wel degelijk worden toegepast.

Groeten,
Albert.
Re: Probleem met servo's
Ja, ja Albert, niet alles wat op dit forum geschreven wordt is waar... 8o
Re: Probleem met servo's
Lid sinds: 2008

offline
Re: Probleem met servo's
Dat is best interessant want ik zag het nut ook niet in van die spoelen.......
Re: Probleem met servo's
Volgens mij staat gewoon het een en ander in de handleiding van de decoder wat je wel en niet mag verwijderen :) Even zonder gekheid: In ieder geval is het goed dat het nu wel werkt.

Groeten Ronald.
Re: Probleem met servo's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Probleem met servo's
deze spoeltjes dienen als hoogfrequente ontstoring.Zou kunnen dat daardoor het signaal wordt weggenomen en je servo's dan geen last meer hebben.Ik heb ze steeds ingebouwd en nooit geen problemen gehad.Voor de kostprijs van ongeveer 4,00 euro/100 stuks hoef je het niet te laten.
Re: Probleem met servo's - spoeltjes geplaatst in BR81 en BR03 stroomlijn
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Probleem met servo's - spoeltjes geplaatst in BR81 en BR03 stroomlijn
Hoi Albert,

Ik ben blij dat je de oorzaak hebt gevonden, en dat je spul nu weer rijdt, en je servo's doen wat ze moeten doen. Ik vind het ook fijn te horen dat er meer oorzaken zijn dan ik kende. Leerzaam.

Citaat van: agre30 op zaterdag 23 maart 2013, 17:35:00
Het probleem met de servo's na de ombouw van de BR81 en BR03 stroomlijn is opgelost.
Ik heb de ontstoorspoelen die ESU bij de ombouwsetjes levert geplaatst (...)

Dat is interessant, want aanvullende info.
Je hebt hier een (voor mij nieuwe) oorzaak van servo decoder storingen gedocumenteerd.

Ik denk dat Bellejt gelijk heeft met z'n opmerking:

Citeer
Deze spoeltjes dienen als hoogfrequente ontstoring.
Zou kunnen dat daardoor het signaal wordt weggenomen
en je servo's dan geen last meer hebben.

Niet de servo's zelf maar de servo decoders worden hoogfrequent gestoord, lijkt mij.
Het effect is gelijk: het zijn de servo's die klapperen, de oorzaak is anders
(maar zeer verwant aan de antenne problemen).

Je zou mij (als leek op het gebied van loks ombouwen naar digitaal) een plezier doen om ook de catalogusnummers van de gebruikte ESU-onderdelen te noemen, dan wordt dit draadje wat vollediger, en is het makkelijker terug te vinden op trefwoorden.

Evengoed vraag ik me af of deze storingsoorzaak in een analoge omgeving kan voorkomen.
Re: Probleem met servo's
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Probleem met servo's
Op de clubbaan rijd van alles door elkaar, met en zonder spoeltjes, alle merken. Onder de vloer zitten nog een paar grote koelcellen die lekker kunnen storen. (De clubbaan zit boven een vleesgroothandel.) (De koelcellen zorgen ervoor als alle stroom uit staat er nog altijd 1 a 2 volt op de baan staat.)

Maar de servo's geven geen probleem. Wij gebruiken de Esu servodecoders.