Als bewust analoog rijder zou ik me je lot niet moeten aantrekken. Ik gebruik esu switchpilot servo ook.
Als servo's klapperen bij het initialiseren dan zijn ze of niet goed afgesteld (je hoort de losse servo's eerst te programmeren in de middenstand als uitgangspositie voordat je ze aansluit op de decoder) of er zitten teveel esu switchpilot servo's op een voeding. Bij digitaal rijden is nog een derde optie mogelijk: boosterproblemen als oorzaak (zie
Tilly's bouwdraadje).
Als servo's blijven klapperen nadat de initialisatiefase voorbij is, dan krijgt de decoder niet genoeg spanning (te laag amperage). Het is raadzaam de esu switchpilot servo's met 5 V externe voeding te voeden in een digitale omgeving (de argumentatie daarvoor ging langs me heen). Niet een te laag voltage maar een te laag amperage (spanning) kan klapperen veroorzaken. Op 2 ampere kun je met gemak 5 esu switchpilot servo's en dus een kleine 20 servo's voeden, zonder klapperen.
Als analoog rijder raad ik eerst aan te kijken naar de juiste afstemming en programmering van de servo's zelf, daarna te kijken naar een andere esu switchpilot servo voeding, en als dat niet werkt naar eventuele boostertechnieken.
Voor zover ik de booster technologie begrijp, gaat het om een apparaat dat signalen verstrekt. Dat wil zeggen dat alle, tot de meest vage (brol, interferentie, samenspraak) signalen opblaast tot begrijpelijk code formaat. Dus als jouw rails per ongeluk de kortegolf zender van Hongarije op pikt, dan versterkt de booster die ook. Ik moet dan altijd denken aan de film Hair, waar op een militaire basis tijdens de toespraak van een generaal tot de troepen, plotseling een protestsong knalhard door de speakers klinkt. Dat heet brol. Dat kun je afschermen met
weerstanden, condensators en diodes, maar dat vind je beter uitgelegd in het draadje van Tilly. Ik hou ermee rekening dat jouw situatie ook zoiets kan hebben omdat ik een verband voel tussen naderende treinen en heftiger klapperende servo's.
Gezien de vaak complexe digitale omgevingen kan het testen een kwestie van lange adem zijn.
Daarom is het verstandig een testsituatie te maken waarin je mogelijk extra storende factoren uit sluit.
Je kunt dan stapsgewijs vaststellen tot wanneer de servo's normaal worden geïnitialiseerd, en normaal blijven werken.