Ronald en Dewey, bedankt voor de reactie. Inmiddels heb ik alles aangesloten en in iTrain verwerkt, liggen de platen vast, is de webcam in het schaduwstation gemonteerd en ben ik weer eens lekker aan het "treintjes rijden" om alles te testen, rem en stop plekken aan het instellen, routes aan het proberen. Kortom, aan het vaststellen of het werkt en of het voldoet aan mijn verwachtingen. Het geeft altijd een ander idee als het werkt dan in het ontwerp programma...
Voordat ik met de scenery begin, moet ik het globale idee wat ik al tijden heb over het gebied dat ik wil uitbeelden, verder uitwerken. En omdat jullie altijd graag alles willen weten, zal ik mijn "raison d"etre" van mijn baan hier eens aan het forum toevertrouwen..
De ontsluiting van het PolaTal voor goedkope energie Aan de zuidkant van het Rhonedal, in het Kanton Wallis (in de buurt van Brig), ligt een smal zijdal, dat gevormd is door de Polagletscher, het Polatal. Voor eeuwen was dit dal , door de smalle entree en het gebrek aan mogelijkheden voor weiden en bouwland, niet erg dicht bevolkt. Bovendien was aan het einde van het dal het enige redelijk vlakke deel zeer moeilijk bereikbaar door een smalle, steile passage, de Niklausschlucht. Enkele gezinnen woonden al sinds lange tijd redelijk geïsoleerd in het dorpje Polasteg, dat vlak bij de bovenzijde van de Schlucht lag, op het vlakke plateau. Zij leefden van landbouw en houtproductie, omdat in het Polatal, door de beschutte ligging, veel bos was gevormd. Reeds heel vroeg werd de kap van hout aan banden gelegd en werd aanplant verplicht gesteld bij kap. Dit leidde ertoe dat het bos redelijk in stand is gebleven en dat de kwaliteit van het hout erg goed is. De stammen uit het Polatal worden voornamelijk gebruikt voor sier ornamenten aan traditionele houten gebouwen en... muziekinstrumenten!
Tussen de wereldoorlogen neemt in dit deel van CH de vraag naar stroom enorm toe. De grote Noord-Zuid treinverbindingen worden steeds intensiever gebruikt en de steden in het Rhonedal groeien mede hierdoor gestaag. Het duurt niet lang voordat het sterke verval van het Polatal, met name rond de Niklausschlucht, de aandacht trekt van de ingenieurs. Besloten wordt dat een waterkrachtcentrale onder aan de Schlucht gebouwd moet worden. Ook boven de eigenlijke schlucht, vlakbij Polasteg, kunnen enkele verzamel bassins aangelegd worden. Teneinde dit allemaal bereikbaar te maken voor de bouw en onderhoud, wordt besloten een spoorverbinding naar Polasteg aan te leggen, door de Niklausschlucht. Omdat het een federaal belang betreft, is de SBB opdrachtgever van de lijn, maar wordt al snel besloten het personen vervoer over te dragen aan de BLS. De lijn wordt in dubbelspoor aangelegd en met name het hoogteverschil en het smalle dal zorgen voor veel problemen. Er ontstaan vele tunnels en lawinegalerijen en de boogstralen zijn allemaal net in normaalspoor uit te voeren.
Na enkele jaren is de lijn gereed en kan het werk aan de centrales goed op gang komen. Het blijkt dat de "opening" van dit mooie, kleine dal door de spoorlijn, ook gevolgen heeft voor de bewoners van Polasteg. Hun houtproductie kan nu snel vervoerd worden en de kleine bedrijfjes voor muziek instrumenten groeien snel uit tot internationaal bekende bedrijven. Polasteg is nog steeds zeer slecht met de auto te bereiken, dus veel transport gebeurt via het spoor.
Ook het toerisme zorgt voor een opleving van de economie in Polasteg. In eerste instantie zomers, maar sinds de jaren 50/60 van de vorige eeuw ook 's winters...
Al met al wordt de spoorlijn intensief gebruikt voor personen en goederen vervoer. Aan de buitenkant van Polasteg is het personenstation (van bescheiden omvang) direct naast de verlaad sporen voor het goederenvervoer gelegen. Omdat deze locatie dicht bij het (steile) begin van de schlucht ligt, is het uitzicht op het dal en de bergen hier schitterend....
Jullie begrijpen het al, dit wil ik dus uit gaan beelden met mijn baan. De schlucht passage ligt er al en de rest is nu aan de beurt.
Hier nog enkele foto's waar ik nu ben: