Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De baan op zolder - volgend project: Station Polasteg

Gestart door keeszondag zondag 27 januari 2013, 23:46:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
@Ronald: bedankt en daar heb ik inderdaad rekening mee gehouden!

@Tony: bedankt!

Zoals ik al aangaf ben ik, mede ter voorbereiding van de resterende bovenleiding, begonnen aan de rechterzijde van het paradespoor een andere tunnel ingang te bouwen. Ik vond het "oude" portaal niet zo mooi. Ik heb besloten een moderne ingang te maken, waarbij duidelijk te zien is dat het uithakken van het voorportaal in drie fasen is gebeurd, gecombineerd met een forse beton drager bij het begin van de tunnel. Wel staat het portaal helemaal aan de voorkant van de plaat en moest sterk rekening gehouden worden met de "uitzwaai" van de langere wagons. Dus de voorste wand is als het ware "doorgesneden" en dat werk ik af als ik het zichtniveau en de afsluiting aan de voorkant ga maken.

Tegelijkertijd heb ik nu de mogelijkheid de bovenleiding in de tunnel goed af te vangen. Om dat mogelijk te maken, moet ik de afdekking pas aanbrengen als de bovenleiding is aangebracht. Dus werk ik met een soort "dekseltje" dat gelijk de drager is voor de hoogste laag rotsen. Zoals jullie weten maak ik de rotsen van hardschuim, vandaar.

Ook heb ik bij de aanleg tegelpasta toegepast voor de aansluiting.

Genoeg gebabbeld, een aantal foto's van de bouw!

Hier is het begin: de rotsen langs de wand zijn aangebracht en afgewerkt met tegelpasta op de plaat. De beton latei steekt nu nog wat vreemd uit....


Hier is het idee te zien zonder dekseltje. De beton latei gaat apart geverfd worden, het is nu eenmaal beton, geen rots...


Na het aanbrengen van het basis kleurtje, verdund zwart, de latei dus niet:


Nu zijn de rotsen op kleur gebracht en is de voorwand geplaatst!


De bovenleiding wordt afgewerkt aan deze pantovanger (saté prikker):


Hier is de detaillering van het hakwerk te zien. Ik heb dus bewust de hardschuim niet onzichtbaar verlijmd:


En zie hier: het deksel! Natuurlijk worden de aansluitingen aan de wanden nog bijgewerkt. Duidelijk kan je zien waar ik nog rotsen op ga maken, alles wat nu "onnatuurlijk" glad is. Maar nu eerst de bovenleiding maken!
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Je verloochent je oude vak niet Kees!! Netjes!
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Jakkes jullie doen het allemaal zo mooi !!!
Paul
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Ja maar jij zit lekker in zwitserland!!!!
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Hallo Kees, wederom een leuk en mooi uitgewerkt idee.
De saté prikker is me nog niet duidelijk, maar dat gaan we vast binnenkort zien.

Gr.Wim
Re: De baan op zolder - beginnen met Sommerfeldt bovenleiding
Zeker en vast Wim, ben er vandaag mee bezig geweest en vanavond laat ik wel foto's zien hoe de sate prikker (en andere onderdelen) de bovenleiding in de tunnel opvangen.
Re: De baan op zolder - Sommerfeldt bovenleiding paradespoor af!
Zo, de bovenleiding bij het paradespoor is af! Vandaag de warmte getrotseerd (viel wel mee met het raam open) en de laatste masten geplaatst en de rijdraad aangebracht.

Plaatjes:





De afspanning van de draag kabel bij de beton latei:


En de afwerking van de rijdraad in de tunnel aan de saté prikkers: hier aan geplakt een S* uitzetter en daaraan de rijdraad gesoldeerd op ong. 5 mm boven de norm hoogte:



Nu nog enkele restauratie en verf klusjes en dan ga ik aan het zichtniveau beginnen.
Re: De baan op zolder - Sommerfeldt bovenleiding paradespoor af!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - Sommerfeldt bovenleiding paradespoor af!
Een heel mooi stukje werk Kees: ook de verankering van het draagdraad aan het tunnelportaal. Echter kan het niet zijn!

Nu nog de masten 'blush-rost' kleurtje geven ...  Je hebt het in je vingers  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan op zolder - Sommerfeldt bovenleiding paradespoor af!
Citaat van: has-bls op dinsdag 16 juli 2013, 22:31:21
Nu nog de masten 'blush-rost' kleurtje geven ...  Je hebt het in je vingers  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

:oops: :oops: :roll: :roll: :lol: :lol:
Re: De baan op zolder - Sommerfeldt bovenleiding paradespoor af!
Heb weer bijgeleerd. Schitterend. Heb vandaag Air Glacier op bezoek gehad. Met zwitserse presisie 16 zakken van 750 kg geleverd. Spektakel gegarandeerd.
Paul
Re: De baan op zolder - Sommerfeldt bovenleiding paradespoor af!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - Sommerfeldt bovenleiding paradespoor af!
Dat vraagt om foto's op je topic Paul!
Re: De baan op zolder - Sommerfeldt bovenleiding paradespoor af!
Zal ik morgen trachten te doen
Paul
Re: De baan op zolder - Sommerfeldt bovenleiding paradespoor af!
Helemaal duidelijk, nu Kees. Mooie oplossing :thumbup:

Gr.Wim
Re: De baan op zolder - Sommerfeldt bovenleiding paradespoor af!
Inderdaad Paul, foto's willen we zien!  :D
Mannen bedankt voor de opbouwende kritiek.  :thumbup:
Re: De baan op zolder - Sommerfeldt bovenleiding paradespoor af!
Ziet er heel goed uit hoor Kees! Nou heb ik in één ding niet begrepen gebruik je tunnelbovenleiding of aan het eind/begin van elk zichtbaar gedeelte een opvangstuk die je pantografen geleidelijk aan tegen de draad aan drukken?

Groeten Dewey
Re: De baan op zolder - Sommerfeldt bovenleiding paradespoor af!
Dewey, ik ga de panto's net onder de bovenleiding afstellen met zeer dun nylongaren. Voorkomt dat ik alle bovenleiding moet nalopen op haakjes, bramen en dergelijke. Is dus puur visueel. In de niet zichtbare delen wordt dus ook geen bovenleiding aangebracht.
Re: De baan op zolder - Sommerfeldt bovenleiding paradespoor af!
Hoi Kees,
Dat is prachtig geworden je tunnel. De draden gaan nu een stuk mooier je tunnel in. Mooie oplossing met dat stokje achter die latei, goede tip om te onthouden.

Veel succes weer verder,

Groeten Ronald  :)
Re: De baan op zolder - Sommerfeldt bovenleiding paradespoor af!
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - Sommerfeldt bovenleiding paradespoor af!
Ziet er erg strak uit Kees, kom na de verbouwing wel een keer aanwaaien om eea in real life te aanschouwen...
Hoop je toch al eerder een keer op de HIP tegen te komen.... Is net iets dichterbij voor mij  :D
Re: De baan op zolder - Sommerfeldt bovenleiding paradespoor af!
Hallo Kees,

Ziet er strak uit, prachtige bovenleiding portalen.

Gr.
Piwie.
Re: De baan op zolder - Nieuw tunnel portaal met dekseltje (misschien...)
Zo, even een update want ik ga lekker door op zolder! Hoe ik dat doe met dit heerlijke weer: gewoon met deze jongen in de treinkamer:



Ook geen last van uitzettende spoorstaven!

De bedoeling is (denk ik) dat het portaal later nog geopend kan worden zodat ik makkelijker bij de sporen in de tunnel kan. Misschien gaat dit niet, dat ligt nog aan de bovenplaat, maar het kan geen kwaad het demontabel uit te voeren. Dus maak ik een deksel in de "berg". Hierom de zijwanden en de voorkant boven de latei vast uitgevoerd en de rest als passend deksel. Op de eerste foto's zien jullie hoe dit is opgebouwd, van hardschuim en de aansluitingen en modellering van tegelpasta. Dat werkt erg makkelijk, droogt keihard, scheurt er ook nog een beetje bij voor het effect en is met een beetje water aan een spateltje ook nog eens keurig te modelleren!

Op de eerste foto het vaste deel van de constructie:


En hier met dekseltje geplaatst:


De rand afwerking aan de zichtzijde:


Het lijkt niet zo goed te passen, maar het sluit voldoende aan, want als de basis verdunde zwart is aangebracht krijg je dit:


Nu drogen en dan de echte berg er van maken. Bovenop komt dus of de plaat van het zichtniveau of nog wat rotshopen als het demontabel blijft. Zo niet dan plakken we het deksel er gewoon in....

O ja, gisteren ook nog bij M&B geweest en deze twee postwagens van Piko gekocht. Moet nog wel ff de asjes vervangen, maar dat komt wel goed:
Re: De baan op zolder - Nieuw tunnel portaal met dekseltje (misschien...)
Ziet er goed uit en veel plezier met je aanwinsten! Vind de postwagens zelf ook mooi.

Groeten Dewey
Re: De baan op zolder - Nieuw tunnel portaal met dekseltje (misschien...)
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - Nieuw tunnel portaal met dekseltje (misschien...)
Wat een luxe Kees... "Volop"   :-) vrije tijd, een vrouw die achter je staat zonder mattenkloppen, prima weer om buiten 's avonds een lekker sigaartje te roken, en dan ook nog de ongekende luxe van een airco op je treinenkamer.... Sommige mensen hebben geeneens een treinenkamer :D
Maar alle gekheid op een stokje... Ziet er weer top uit...
Re: De baan op zolder - Nieuw tunnel portaal met dekseltje (misschien...)
Bedankt mannen!
Leo: die vrije tijd is alleen nu in de zomer...... maar het is wel lekker zo met de airco een beetje knutselen, beter uit te houden dan in de tuin vandaag! O ja de asjes van de postwagens vervangen en de nieuwe gesmeerd met een drupje olie, rijden als de beste nu. Morgen weer verder tussen de bedrijven door, want we moeten ook nog een vakantie regelen voor volgende week naar bella Italia. Tutta la tua vita moet nog wel beleefd worden, want Sicilië (half mei) zakt al weer wat weg....
Re: De baan op zolder - Nieuw tunnel portaal met dekseltje (misschien...)
Mooie wagons er weer bij Kees.
En een erg handige airco wat een luxe met dit weer.

Tony
Re: De baan op zolder - Nieuw tunnel portaal met dekseltje (misschien...)
Deksels, wat een mooie oplossing toch weer. :thumbup:
En een mooi setje wagons gekocht bij M&B te R'dam. Lang geleden, dat ik daar geweest ben.

Met die airco is het zeker goed uit houden. Zelf de beschikking over een warmtepomp, dus in het gehele huis vloerkoeling :P

Groet, vanuit een veel te warm kantoor.

Wim
Re: De baan op zolder - Nieuw tunnel portaal met dekseltje (misschien...)
Dat is helemaal prima Wim, zou ik ook wel willen hebben nu! De airco staat nu beneden om de eetkamer/keuken wat af te koelen, morgen toch naar het werk, dus de zolder mag wat warmer worden nu. Ik plaats zo ff een paar foto's van de berg met portaal, het is af.

Re: De baan op zolder - Nieuw tunnel portaal met dekseltje (misschien...)
Ben benieuwd Kees.

Gr.Wim
Re: De baan op zolder - Nieuw tunnel portaal met dekseltje (misschien...)
Zo de laatste foto's van dit deel van het project, nu naar het boven niveau, dus nog jaren werk, tenslotte heb ik over dit stukje baan "slechts" 7 maanden gedaan...

Tunnelingang gereed.



Re: De baan op zolder - Nieuw tunnel portaal met dekseltje (niet dus!!)
Ik dacht bij mezelf, weet je wat ik maak de eerste plaat voor het zichtniveau maar even op maat, dan ben ik in ieder geval op het volgende niveau aangeland.... Toen ook maar even gedecoupeerd en ja.... dan kan je hem er net zo goed ook maar opschroeven...

Duidelijk is dat de keuze is gevallen op afwerking boven het dekseltje, dus dat wordt niet functioneel...maar ik vind dit er wel erg leuk uitzien en krijg allerlei scenery ideeën voor dit hoekje, lekker in het zicht. De boog krijgt in ieder geval fraaie verkanting en de inloop naar het station wordt weer een project op zich. Wat is dit toch leuk!!

Re: De baan op zolder - Nieuw tunnel portaal met dekseltje (niet dus!!)
Hoi Kees, als je eenmaal bezig bent is het,oeilijk stoppen. Krijg de laatste dagen ook al commentaar hoer, alweer met iTrain bezig?

Maar heb ik wat gemist, ik zie hout en geen witte perspexplaten meer, als verdiepingsvloer?
Netjes afgewerkt, met name de hoek. Sluit erg mooi aan.

Gr.Wim
Re: De baan op zolder - Nieuw tunnel portaal met dekseltje (niet dus!!)
Bedankt Wim, ja ik ben toch weer naar hout gegaan... komt omdat ik de S* bovenleiding masten goed wil kunnen plaatsen en dat gaat met hout beter, vandaar.
Re: De baan op zolder - Nieuw tunnel portaal met dekseltje (niet dus!!)
Dat klinkt heel logisch. Duidelijke keus.

Gr.Wim
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Even een update aan het begin van 3 weken vakantie! We gaan zeker weg, maar kijken nog waar we zin in hebben. Morgen eerst een dagje naar Antwerpen en later waarschijnlijk een paar dagen naar London en wat langer naar Italië, als het weer wat minder heet is....

Ik heb niet stil gezeten, heb op de eerste plaat van het zichtniveau de verkanting in de boog aangelegd. Ook de baan volledig in iTrain ingevoerd en virtueel gereden, alles werkt daar goed; verschuiven van de stoplocaties volgt na aanleg van de baan.

Ik ben nu met de bedrading voor onder de tweede plaat klaar, alles in boekbinderitjes en naar de modules gevoerd onder de tafel en afgewerkt. De plaat kan er nu op en alles kan gesoldeerd worden aan de rails, wissels en wisselverlichting. Maar dat ga ik dus nog ff niet doen, eerst lekker relaxen en vakantie vieren! Tot lezens in dit topic!
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Ben erg benieuwd naar de update & de foto's Kees.
Jammer dat je morgen naar Antwerpen gaat. Wij zijn dan net een dagje weg (heb ook nog vakantie)
Anders hadden we samen een bakkie kunnen doen.... Anwerpen is niet zo ver van BoZ.
Laten we het er maar op houden dat we dit nog tegoed hebben  :D
Ben gisteren naar de HIP geweest en heb Henk ontmoet.... Wat een priegelwerk die bovenleiding, maar erg netjes!
We gaan samen eens kijken of we een goedkope decoderoplossing kunnen vinden voor het zwitserse seinenprobleem....
Die zijn uitgebreid... Amaai.... Ik hou je wel op de hoogte....
Wij gaan donderdag beginnen aan de verbouwing.... Hoop dit september/oktober klaar te hebben zodat ik met mijn baan kan verhuizen.... Prettige vakantie!
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Gaat zeker goed komen Leo! Ik heb de seinen ook ingepland en in iTrain ingebracht. Ik kan gelukkig in het zicht bij het station cf. het grote voorbeeld, met simpele seinen werken, rood en groen en een aantal dwergseinen. Die kabeltjes en decoders zijn te doen: hoofdseinen 2 beelden en dwergseinen 3 beelden. Dat is met de Signalchef van Thorsten goed te doen!
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Hoi Kees, al weer een stukje verder gekomen.
Eerst een fijne vakantie, lees ik.
Wens je een goede vakantie toe en inderdaad tot lezens!

Gr.Wim
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Ha Kees,

Heel veel plezier in Antwerpen en London en dan hop: naar Bella Italia! Dan ligt je spoorbouw ook stil.

Nadat jij teruggekeerd bent, wordt het mijn beurt. In die tussentijd zit ik niet stil: een aantal afspraken op modelspoorgebied, waaronder portaal varianten.

Dat plankje op mijn topic is bedoeld als een demo..
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Mooi Henk, ik wist dat ik het aan je kon overlaten.... :thumbup: We moeten na de vakanties ff kijken dat we elkaar weer spreken, altijd goed om de vergaarde kennis verder uit te wisselen! Jij ook alvast veel plezier op vakantie (en daarvoor natuurlijk)!
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Komt helemaal goed Kees,

Maar ik vermoed dat jij ook in het buitenland wel zorgt dat je bij blijft van de nieuwtjes op 3railforum!

Tussen onze vakanties in kan het misschien zeker lukker af te spreken, voordat bij jou de publieke verplichtingen je dagelijks leven weer gaan bepalen ;)
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Zooo, ff afstoffen hier!! Nu de vakantie ten einde loopt een korte update.
We hebben van alles gedaan de afgelopen 3 weken, maar hebben geen vakantiereis ondernomen. Dagjes uit, bij regen schoonmaak projecten en lekker bijgekomen.

Ik heb niet stil gezeten en ben inmiddels zover dat ik een mogelijke variant van het baanplan op het zichtniveau rudimentair heb liggen, dus zonder melders etc. Ik maak morgen (of overmorgen) wat fotootjes zodat de visueel ingestelde forummisten ook kunnen genieten. Als de variant bevalt, ga ik alles in iTrain verwerken en de elektronica aansluiten. En dan de lange weg van de aankleding, inclusief seinen, bovenleiding, zelfbouw gebouwen, landschap etc.

O ja, ook nog een BLS loc gescoord op eBay, die is onderweg, details volgen na ontvangst.....
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Ha Kees,

Je scenery ziet er erg goed uit. Ik ben overal aan het kijken hoe de ballast eruitziet om te kijken wat het beste bij mijn baan past. De bovenleiding ziet er erg goed uit. Zelf ben ik blij dat ik voor het stoomtijdperk gekozen heb  ;) Het gepriegel met bovenleidingen is (nog) niet aan mij besteed.

Succes met je baan.

Grt Rocky
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Bedankt Rocky (is dat je echte naam?)
OK, de beloofde plaatjes met de verklarende praatjes:

De Re 4/4 met wagens in de stijgende entree van het zichtniveau (zie later). Ik heb hier verkanting gemaakt door een zijde van de rails met houtlijm vast te maken aan de isolatieplaat en aan de andere kant strookjes balsa hout van 2 mm. onder de rails gedaan nadat de houtlijm aan de andere kant was uitgehard. Vervolgens ook die zijde met houtlijm (rond de balsa strookjes) vastgeplakt.


Op deze foto van iets verder weg is de verkanting wat duidelijker te zien:


Dan het baanplan, maar eerst de maatvoering van de platen, omdat op de foto's met de baan uitgelegd de laatste plaat nog niet volledig was afgewerkt:


Hier is de entree kant van het zichtniveau. Rechts de sporen naar het schaduwniveau. het "gat" wat je ziet wordt gevuld met een afneembare berg met tunnelportaal. Ook langs de voorzijde wordt de opening tussen de platen met een uitneembare plaat afgewerkt.
Langs de achterzijde komt een plaat met daarop een panorama van een Zwitsers vergezichtje... De verder afwerking gaat nog wat reliëf krijgen en ook ga ik zelfbouw panden maken vanuit voorbeelden uit CH. Een aantal zal alleen uit de gevel en het dak bestaan, zodat ik er toch wel wat kwijt kan kan.


De linkerkant van de plaat, met de voorste plaat nog niet op maat gemaakt (zie boven). Ik heb besloten als eerste variant toch een doorrij mogelijkheid te maken, zodat het hele spul zelf weer beneden kan komen als het moet. Ook zal een deel van deze lus weggewerkt worden achter gevelpandjes, rotspartij.


Zoals gesteld, wordt nu alles aangesloten en de platen vastgemaakt. Dan moeten alle zichtbare sporen afgewerkt worden dmv het verroesten van de railstaven. Bruine verf van A.C. tion en Tamiya XF64 zien erg beide erg goed uit....
En vervolgens..................... de rest!!

Zo, dit weekeinde nog vrij en daarna weer aan het werk. (overdag....)
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Mooi opgeschoten, ben wel heel benieuwd hoe dat er straks allemaal uit gaat zien.

Mooie loc, misschien leuk om een treinbestuurder er in te plaatsen.
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Mooi Kees die verkanting, dit maakt het net iets meer af  :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Ziet er goed uit Kees, ook een mooie Loc.
Heb je je automatiseringsspullen van Thorsten al binnen?
Ik zit er zelf aan te denken om een Noodstopmodule aan te schaffen, zodat ik, als ik niet achter de PC zit of een MS bij de hand heb toch op een knopje kan drukken als het echt moet.
Ben erg benieuwd naar het vervolg....
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Bedankt Tom en Peter, ik vertel wel het een en ander wat ik van plan ben bij HIP binnenkort...

Leo, ik heb alles wat ik nodig heb van Thorsten binnen, de uitbreiding wordt de sein aansturing, of Henk en jij moeten met iets moois komen...
Eventueel (als het nodig is) komt er ook een booster van CDB, maar ik denk niet dat dat hoeft.
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Even een leuke update, de nieuwe loc is binnen uit Germania (eBay aankoop)!

Het is de Re 485 van de BLS, cargo variant met MM2 decoder, geen gebruikssporen, met OVP en alle informatie; dat alles voor nog geen ?80....



En hier de Zwitserse vriendjes bij elkaar, nu alleen de baan nog af....

Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Mooie line-up Kees! Gaat een mooie baan worden, vooral als je het zichtniveau net zo aankleedt als het paradespoor vooraan.

Groeten Dewey
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Prachtige collectie.  :thumbup:

Groet Ronald  :)
Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Ronald en Dewey, bedankt voor de reactie. Inmiddels heb ik alles aangesloten en in iTrain verwerkt, liggen de platen vast, is de webcam in het schaduwstation gemonteerd en ben ik weer eens lekker aan het "treintjes rijden" om alles te testen, rem en stop plekken aan het instellen, routes aan het proberen. Kortom, aan het vaststellen of het werkt en of het voldoet aan mijn verwachtingen. Het geeft altijd een ander idee als het werkt dan in het ontwerp programma...

Voordat ik met de scenery begin, moet ik het globale idee wat ik al tijden heb over het gebied dat ik wil uitbeelden, verder uitwerken. En omdat jullie altijd graag alles willen weten, zal ik mijn "raison d"etre" van mijn baan hier eens aan het forum toevertrouwen..

De ontsluiting van het PolaTal voor goedkope energie

Aan de zuidkant van het Rhonedal, in het Kanton Wallis (in de buurt van Brig), ligt een smal zijdal, dat gevormd is door de Polagletscher, het Polatal. Voor eeuwen was dit dal , door de smalle entree en het gebrek aan mogelijkheden voor weiden en bouwland, niet erg dicht bevolkt. Bovendien was aan het einde van het dal het enige redelijk vlakke deel zeer moeilijk bereikbaar door een smalle, steile passage, de Niklausschlucht. Enkele gezinnen woonden al sinds lange tijd redelijk geïsoleerd in het dorpje Polasteg, dat vlak bij de bovenzijde van de Schlucht lag, op het vlakke plateau. Zij leefden van landbouw en houtproductie, omdat in het Polatal, door de beschutte ligging, veel bos was gevormd. Reeds heel vroeg werd de kap van hout aan banden gelegd en werd aanplant verplicht gesteld bij kap. Dit leidde ertoe dat het bos redelijk in stand is gebleven en dat de kwaliteit van het hout erg goed is. De stammen uit het Polatal worden voornamelijk gebruikt voor sier ornamenten aan traditionele houten gebouwen en... muziekinstrumenten!

Tussen de wereldoorlogen neemt in dit deel van CH de vraag naar stroom enorm toe. De grote Noord-Zuid treinverbindingen worden steeds intensiever gebruikt en de steden in het Rhonedal groeien mede hierdoor gestaag. Het duurt niet lang voordat het sterke verval van het Polatal, met name rond de Niklausschlucht, de aandacht trekt van de ingenieurs. Besloten wordt dat een waterkrachtcentrale onder aan de Schlucht gebouwd moet worden. Ook boven de eigenlijke schlucht, vlakbij Polasteg, kunnen enkele verzamel bassins aangelegd worden. Teneinde dit allemaal bereikbaar te maken voor de bouw en onderhoud, wordt besloten een spoorverbinding naar Polasteg aan te leggen, door de Niklausschlucht. Omdat het een federaal belang betreft, is de SBB opdrachtgever van de lijn, maar wordt al snel besloten het personen vervoer over te dragen aan de BLS. De lijn wordt in dubbelspoor aangelegd en met name het hoogteverschil en het smalle dal zorgen voor veel problemen. Er ontstaan vele tunnels en lawinegalerijen en de boogstralen zijn allemaal net in normaalspoor uit te voeren.

Na enkele jaren is de lijn gereed en kan het werk aan de centrales goed op gang komen. Het blijkt dat de "opening" van dit mooie, kleine dal door de spoorlijn, ook gevolgen heeft voor de bewoners van Polasteg. Hun houtproductie kan nu snel vervoerd worden en de kleine bedrijfjes voor muziek instrumenten groeien snel uit tot internationaal bekende bedrijven. Polasteg is nog steeds zeer slecht met de auto te bereiken, dus veel transport gebeurt via het spoor.
Ook het toerisme zorgt voor een opleving van de economie in Polasteg. In eerste instantie zomers, maar sinds de jaren 50/60 van de vorige eeuw ook 's winters...
Al met al wordt de spoorlijn intensief gebruikt voor personen en goederen vervoer. Aan de buitenkant van Polasteg is het personenstation (van bescheiden omvang) direct naast de verlaad sporen voor het goederenvervoer gelegen. Omdat deze locatie dicht bij het (steile) begin van de schlucht ligt, is het uitzicht op het dal en de bergen hier schitterend....

Jullie begrijpen het al, dit wil ik dus uit gaan beelden met mijn baan. De schlucht passage ligt er al en de rest is nu aan de beurt.

Hier nog enkele foto's waar ik nu ben: