Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Magneet vervangen M 60760 set

Gestart door v200marklin zondag 27 januari 2013, 22:51:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Magneet vervangen M 60760 set
Ik heb zo'n 50 tal M loks omgebouwd met deze set (trommel collector motor) en ongeveer 1/3 daarvan maakt gewoon de bekende koffiemolen geluiden, met of zonder olie, met of zonder lagers , blijft tobben.

Ik denk dat de ruimte tussen 5 polig anker/magneet te weinig is, en wil er dus een ESU magneet in proberen, maar welke heb ik dan nodig, neem ik de ESU 51962 (19,1 mm) dan moet het originele 3-polige anker er in, op zich geen probleem, heb ik er natuurlijk zat van :D

Maar als ik het 5-polige anker wil behouden, moet ik dan ESU 511981 (18,0 mm) hebben ?

Ik heb er 1 en dat is de ESU 51962, dus die ga ik proberen in combi met 3-polig anker, dan moet ook het originele (dikke) motorschild weer worden gebruikt , neem ik aan ? . Volgens mij wel , want de M* magneten zijn dikker dan de ESU magneten.

Ik hoor het graag.

Mvg Gert
Re: Magneet vervangen M 60760 set
Citaat van: v200marklin op zondag 27 januari 2013, 22:51:20
Ik heb zo'n 50 tal M loks omgebouwd met deze set (trommel collector motor) en ongeveer 1/3 daarvan maakt gewoon de bekende koffiemolen geluiden, met of zonder olie, met of zonder lagers , blijft tobben.

Ik denk dat de ruimte tussen 5 polig anker/magneet te weinig is,

Waarom zou dat zo zijn? Als 2/3 wel goed gaat?
Mogelijk ligt het aan de lok, niet aan de motor of decoders. Geef die tandwielen eens een wasbenzine bad.

Citeer
en wil er dus een ESU magneet in proberen, maar welke heb ik dan nodig, neem ik de ESU 51962 (19,1 mm) dan moet het originele 3-polige anker er in, op zich geen probleem, heb ik er natuurlijk zat van :D

Maar als ik het 5-polige anker wil behouden, moet ik dan ESU 511981 (18,0 mm) hebben ?

Ik heb er 1 en dat is de ESU 51962, dus die ga ik proberen in combi met 3-polig anker, dan moet ook het originele (dikke) motorschild weer worden gebruikt , neem ik aan ? . Volgens mij wel , want de M* magneten zijn dikker dan de ESU magneten.

Als je al niet een antwoord geef op je eigen vragen dan zou ik zeggen, probeer het eens.

teunis
Re: Magneet vervangen M 60760 set
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Magneet vervangen M 60760 set
Sommige loks blijven koffiemolens, wat je er ook aan doet.
Het komt vaak door de constructie (klankkast) en toleranties in het tandwiel mechaniek.
Re: Magneet vervangen M 60760 set
@Teunis

het wasbenzinebad verhaal ken ik natuurlijk al/wel ;) , lagervet daarna geeft ook wel wat resultaat.

@Ad

kan wel kloppen, de stomers met een plastic kap maken de meeste herrie :thumbdown:

Ik ga gewoon maar eens wat uitproberen, koop wel wat magneten, ankers en schildjes zat, lagertjes ook :D

Punt is gewoon : ieder keer irriteer ik me mateloos aan b.v. een M* loc van ? 279.-- die een %4#2^herrie maakt, voorbij wordt gezoefd........door een Piko lov van ? 79.-- (andere motor ! weet ik)  :D

Ik rij dan gewoon niet meer met die koffiemolens, maar daar heb ik ze toch niet voor 8o ;)

Mvg Gert
Re: Magneet vervangen M 60760 set
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Magneet vervangen M 60760 set
Hallo Gert,

Neem van mij aan: een decoder uit een 60760 set KAN NIET SAMEN met een 3-polige motor.
De lok gaat dan hakkelend rijden.

Gr. Marcel
Re: Magneet vervangen M 60760 set
@Marcel

ok, dan valt die optie af.

Kan het koffiemolen geluid dan veroorzaakt worden door de aansturing v/d decoder ?
Ik heb hetzelfde probleem met ombouw met M*5 polig anker + magneet en met ESU decoders :?

Vorige week nog een motor van kogellagers voorzien, herrie is nagenoeg hetzelfde !, ok, ik hoef de
ankeras niet meer te smeren, dus droge boel nu en hopelijk geen dichtgeslibte collector spleetjes meer,
maar qua geluid maakt het nauwelijks uit :|

Maxon kan natuurlijk ook nog, maar dat is wel een veel duurdere oplossing.

Mvg Gert
Re: Magneet vervangen M 60760 set
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Magneet vervangen M 60760 set
Het blijft toch een beetje koffiedik kijken...

De ene lok reageert weer anders dan de andere.
Ik heb vele 5*aandrijvingen, en resultaten zijn wisselend. Ook met de Märklindecoders.
De ene is verrassend stil en rijdt heel mooi langzaam, en de andere gaat met meer geluid een stuk sneller bij rijstap 1.

Gr. Marcel
Re: Magneet vervangen M 60760 set
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Magneet vervangen M 60760 set
Citaat van: v200marklin op maandag 28 januari 2013, 00:53:20
Kan het koffiemolen geluid dan veroorzaakt worden door de aansturing v/d decoder ?
Ik heb hetzelfde probleem met ombouw met M*5 polig anker + magneet en met ESU decoders :?
Gert, de 60760 sturen laagfrequent PWM aan en daardoor "knarsen" deze loks meer.
Maar somminge loks zijn zelfs met een ESU rumoerig.
Ik heb bijvoorbeeld een Br 78, die met een mLd is uitgerust en als die rijdt vliegen de koffiebonen je om de oren. :D
Re: Magneet vervangen M 60760 set
Ad,

Misschien eens gemalen koffie er in proberen  :roll:
Re: Magneet vervangen M 60760 set
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Magneet vervangen M 60760 set
Huub,

Ik ben al over gestapt op Nespresso en ik ga niet al die cupje open peuteren. :P

Met de aankoop van (nieuwe) loks kijk ik wel of er een 5 polige motor in zit.
Het liefst laat ik deze voor wat ze zijn, alleen als er geen andere optie is.
Re: Magneet vervangen M 60760 set
al eerder aangetipt: het probleem zit mogelijk helemaal niet in de motor. Laat de koffiemolen-lok eens een tijdje rijden met een 9V batterij ipv. de decoder. Nog steeds een koffiemolen? Dan zit het probleem ofwel in het drijfwerk ofwel in de motor. Loopt ie op de batterij wel lekker, dan eens een andere decoder (hoogfrequente motorsturing) proberen. Ik voorzie al mijn motoren van kogellagers en ik verstevig de bevestiging van de borstelhouders (beetje superlijm en dan afdekken met een laagje epoxy). Alle op deze manier bewerkte motoren lopen zijdezacht, ook met 60760 decoders, al is dat geen topper.
Re: Magneet vervangen M 60760 set
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Magneet vervangen M 60760 set
Interessant.
Superlijm ?
Je bedoelt secondelijm ?
En waarom de epoxy ?
Re: Magneet vervangen M 60760 set
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Magneet vervangen M 60760 set
Citaat van: loc1200 op maandag 28 januari 2013, 00:17:17
Neem van mij aan: een decoder uit een 60760 set KAN NIET SAMEN met een 3-polige motor.
De lok gaat dan hakkelend rijden.

Ik heb een Lima 1200 rijden met deze decoder...
Niet hakkelend, maar zo soepel als dat met een Lima pannekoekmotor kan.
En die motor is toch echt 3-polig.

Uitsluiten wil ik zeker niet dat een 5-polig ankertje beter werkt. Heb er geen van.
Re: Magneet vervangen M 60760 set
met superlijm bedoelde ik inderdaad cyanoacrylaatlijm oftewel 3-secondenlijm. Helaas heeft die lijm de neiging om bij trillingen los te laten. De onnodige ruimte tussen de bevestigingslipjes en het motorschild is dan wel opgevuld, maar de borstelhouder zit dan toch weer een beetje los. De epoxy (twee-componentenlijm) voorkomt dit en maakt bovendien het motorschild een tikkie steviger. Het kan eventueel ook alleen met het laagje epoxy, maar dan is het moeilijker om de borstelhouders precies in de juiste positie vast te zetten (ik heb te weinig geduld om ze 10 minuten vast te houden :=))
Re: Magneet vervangen M 60760 set
Dus je fixeert die borstelhouders met secondelijm en dan volledig vastzetten met tweecomponentenlijm.
Is een goeie tip.
Ik loop altijd te klooien als ik iets met 2 comp.lijm vast wil zetten.Dat ik hier nooit aan gedacht heb.
Eerst hechten en dan volgieten.

mvg,Robin