Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Engelse kruiswissels

Gestart door trix zondag 27 januari 2013, 18:47:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Engelse kruiswissels
Lid sinds: 2011

offline
Engelse kruiswissels
Heeft iemand  wellicht ervaring met de Engelse wissels van "Weichen Walter", die op basis van de M"klin geometrie (oa. M"klin art. no. 2275/ 14 graden) gebouwd worden en niet alleen mooier uitzien dan de M"klin wissels, maar waar ook en daar is het mij vnml. om te doen, soepel maw. dus zonder hobbelen en schokken over heen gereden kan worden ! Graag jullie reaktie !

Mvg, Trix
Re: Engelse kruiswissels
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Engelse kruiswissels
Hallo Trix,

Heb een tijd geleden daar een draadje over gelezen dat er mogelijkheden zijn om een gelijkstroom engels wissel te plaatsen aan de C rail slanke wissels en dan zo een slank engels wissel te maken. Ik ga even op zoek naar dat draadje.

Groet, Jasper
Re: Engelse kruiswissels
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Engelse kruiswissels
Hallo Trix, Ik heb het filmpje op You tube gevonden en ik plaats hierbij even het filmpje

www.youtube.com/watch?v=YycOLqqxIhA

Zoals je ziet gaat het om een Peco engels wissel die makkelijk in een C-rail systeem in te passen is. Hoe ze het gedaan hebben met de aansluiting, dat kan ik uit het filmpje niet opmaken. Misschien dat als je contact met de afzender opneemt dat je dan meer komt te weten.

Veel plezier met kijken,

Jasper
Re: Engelse kruiswissels
Lid sinds: 2010

offline
Re: Engelse kruiswissels

Over Peco en Tillig voor 3 rail gebruik.  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38361


Robin
Re: Engelse kruiswissels
Lid sinds: 2009

offline
Re: Engelse kruiswissels
 :? Engelse kruiswissels? Gelukkig maken de plaatjes duidelijk dat het om een Engels wissel gaat.
Voor de duidelijkheid: je spreekt over een Engels wissel of over een kruiswissel.
Om het verschil duidelijk te maken: een Engels wissel kan onderdeel zijn van een kruiswissel, andersom niet.
Re: Engelse kruiswissels
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Engelse kruiswissels
En zo ziet een kruiswissel eruit:
Re: Engelse kruiswissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Engelse kruiswissels
En dan spreken we ineens Deutsch, jah?
Hosenträger !!! Zoek er maar eens op in dit forum.
Re: Engelse kruiswissels
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Engelse kruiswissels
Een Hosentrager is een kruiswissel, het Duitse "Kreuzweiche" is een Engels wissel
Re: Engelse kruiswissels
Citaat van: Ronald op maandag 18 februari 2013, 15:38:23
En zo ziet een kruiswissel eruit:
Vreemde tekening: De doorgaande sporen zijn normaalspoor. De afbuigende sporen veranderen in smalspoor... ;)
Re: Engelse kruiswissels
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Engelse kruiswissels
Inderdaad  >:-D   En maar afvragen waarom die trein daar ontspoort......

Re: Engelse kruiswissels
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Engelse kruiswissels
Een Engels kruiswissel wordt ook wel kortweg ENGELSMAN genoemd waarbij het wissel doorgaans een andere tongen stand heeft dan het modelspoor variant. 2sets onafhankelijk bedienbaar.
Cees
Re: Engelse kruiswissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Engelse kruiswissels
Citaat van: trix op zondag 27 januari 2013, 18:47:44
Heeft iemand  wellicht ervaring met de Engelse wissels van "Weichen Walter", die op basis van de M"klin geometrie (oa. M"klin art. no. 2275/ 14 graden) gebouwd worden en niet alleen mooier uitzien dan de M"klin wissels, maar waar ook en daar is het mij vnml. om te doen, soepel maw. dus zonder hobbelen en schokken over heen gereden kan worden ! Graag jullie reaktie !
Mvg, Trix

Ik zelf niet, maar er zijn forum leden met Weichen Walter wissels op hun baan. Of je moet wachten tot ze reageren, of je moet ze een PB'tje sturen.

Daarnaast wil ik je  erop opmerkzaam maken dat er een paar zaken zijn m.b.t. 2257 en 2275

  • stroomvoorziening (polarisatie) is bij M*kruiswissels en bij WW-kruiswissels gewenst
  • fluister-slepers passeren deze kruisingen beter dan M*slepers (met een gat erin)
  • hobbelen en schokken heeft twee oorzaken; voor een deel is er wat aan te doen