Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.

Gestart door Spoortje zaterdag 09 juni 2007, 00:21:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Ik heb enige tijd geleden een startpakket gekocht met een BR86 loc.
Deze loc deugt vanaf de eerste minuut al niet. Vastlopen en een schurend geluid.
De loc is retour geweest naar de winkel nageken even heel even goed gereden en weer is de zeg maar koffiemolen er weer. Bij langzaam rijden is dat geluid er en bij snel rijden komt het na enige tijd opzetten wieweet en heeft de ultieme oplossing. Ik word gek van dat ding en kan wel zeggen spijt dat ik dit model gekocht heb. Ik lees vele problemen over dat model misschien moeten we Marklin eens benaderen. Volgens mij zit er gewoon een ontwerp fout in dit model.
Hij is uiteraard digital en een 5 polige motor.  :mrgreen:
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Hallo Andre,

Vastlopen is natuurlijk echt foute boel. Weet wel dat het absoluut geen stille loc is. Heb hem zelf ook weg gedaan vanwege de herrie.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Hola

Tja, ik heb ook een 86-er uit een startset maar dan de delta variant.
Ja, ze is wat rumoeriger dan de andere locs maar toch nog alleszins acceptabel. Een klein drupje olie op de ankerlagers deed haar wel goed.
Het is mij wel vaker opgevallen dat wanneer je 2 identieke modellen neemt, dat ze allebei totaal verschillende rijeigenschappen kunnen hebben.
Overigens komt er binnenkort, of beter: ze is er al, een nieuwe Mfx DRG versie van de 86 uit (37860).
Die zou ik best graag willen hebben. Tenzij deze loc behept is met de kuren die hierboven beschreven zijn. Dan niet, nee....

Hasta la Pasta
Fred
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Nog een koffiemolen 86.

Ik heb het bij mijn eigen 86 ook, na ombouw van analoog naar digitaal. Verschrikkelijk. Geen enkel smeermiddel hielp en het lag niet aan de lagers. Ik had een defecte 86 reserve, daar heb ik de boel ook even ingebouwd en die begon ook te gieren. Het is heel vreemd, geen idee waar het aan ligt.
Mijn 86 wordt binnenkort voorzien van een HAMO magneet met oorspronkelijk 3 polig anker. Dan is het geluid voorgoed verdwenen.
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Hola Vincent:
Ik wilde juist mijn 86-er ombouwen met een hoogvermogensetje 60760. Niet het 5 polige ankertje gebruiken dus?
H la P
fred
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Hoi,

Ik denk dat hier hetzelfde probleem wordt omschreven als in dit draadje en in dit draadje.

Gr Ad
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Citaat van: Freak op zaterdag 09 juni 2007, 14:17:29
Citaat van: IJsengel op zaterdag 09 juni 2007, 13:48:32
Hola Vincent:
Ik wilde juist mijn 86-er ombouwen met een hoogvermogensetje 60760. Niet het 5 polige ankertje gebruiken dus?
De 60760 is bedoeld voor een motor met 5-polig anker en niet voor een motor met 3-polig anker.

Mvg,
Peter

Akkoord Peter.
Mijn bedoeling met de vraag is dan ook meer gericht op of ik met de inbouw van het 5 polig anker het gekrijs juist in huis haal (paard van Troje a.h.w.).
H la P
Fred

Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Citaat van: Freak op zaterdag 09 juni 2007, 14:35:04
Nee hoor waarom zou je daar nu juist gekrijs mee in huis halen ?. Gekrijs onstaat o.a. slecht geoliede tandwielen en tandwielassen en aspotten.

Mvg,
Peter

Tja geen idee, natuurlijk. Ik kan het me ook nauwelijks voorstellen.
Ik reageer enkel op het berichtje van Vincent die zegt dat met de inbouw van een 5* de ellende begon en nu weer rap terug naar een 3* wil. Vandaar.....
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Ik heb de set 26508 uit 1999-2000 bestaande uit een BR 86 zonder telex met hoogvermogen motor en 3 bordeaux rijtuigen en heb geen problemen met lawaai. :shock:
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Het kan dus wel :D
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
@ Freak

Ik kan helaas deze mening niet met je delen. Ook al gaat het tegen je gevoel in (netzoals iemand bij moord vrij wordt gesproken vanwege een vormfout), deze koffiemolen wordt niet veroorzaakt door een niet goed gesmeerde lok. Na 5 jaar modelspoorervaring en ondertusen al meerdere ombouwprojecten is het mij harstikke bekent hoe en waar je een lok moet smeren. Het is ook niet mijn eerste grote ombouwproject (neem mijn TEE, die was nog veel ingrijpender).

I have put it to the test. Het allereerste tandwiel die het ankertje aandrijft heb ik gedemonteerd. Vervolgens heb ik de motor weer gemonteerd en aan weerszijde op de as-eindes van het ankertje een drupje olie gedaan. Vervolgens begon de test. Weinig touren waren geen probleem, precies zoals het hoort. Nauwelijks geluid. Maximum tourental ook geen probleem, maar met de trafoknop op 150 (in het midden zo'n beetje) is het een enorme geschuur en gekras. Nu draait het verdomde ding (het ankertje dus) in slechts 2 lagers (waarvan er één van plastic is  :?) en er komt zo'n gekras uit het motortje. En het heefft totaal geen weerstand! Dat KAN niet kloppen en het heeft niets met smeren te maken dus!
Om zeker te weten dat het niet aan het lager ligt in het frame heb ik mijn pluk 86 erbij gepakt. Ondanks de plukstatus van de lok is het frame nog wel in goede staat. Ook hier heb ik het eerste tandwiel gedemonteerd en het motortje erin gedaan. Drupje olie en gaan maar! Ook deze lok gaf hetzelfde geluid.
Wie is hier nou gek? Het is echt een mysterie wat niet te maken heeft met "slecht geoliede tandwielen en tandwielassen en aspotten."

@ IJSengel

Setje 60760 gaat niet lukken, het motortje wat erbij zit zal niet gaan passen. Je hebt een ander type motor nodig.
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Citaat van: Freak op zaterdag 09 juni 2007, 16:32:50
Sorry, dat is inderdaad heel veel modelspootervaring. Daar kan ik eerlijk gezegd niet tegenop.

Bwaahahahahaaaa... Uuhhmm...Peter...mocht je het eindelijk eens aandurven om een startsetje aan te schaffen, ik ga wel met je mee om je te begeleiden hoor ;) Snap dat de 1e stappen een beetje eng zijn...:|

Maarruh...ff alle gekheid op een stokkie. Vincent lijkt er toch wel redelijk goed naar te kijken. Kun jij een verklaring geven van de koffiemolen die hij (en anderen) ervaart ? Denk je echt dat dit puur en alleen op juist smeren aankomt ?

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Citaat van: VincentKloeg op zaterdag 09 juni 2007, 16:24:50
@ IJSengel

Setje 60760 gaat niet lukken, het motortje wat erbij zit zal niet gaan passen. Je hebt een ander type motor nodig.

Euh........er zit toch gewoon een DCM-metje in mijn 86-er?? (86 582 uit 2002) <klik> en <klik>
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Citaat van: VincentKloeg op zaterdag 09 juni 2007, 16:24:50
Het allereerste tandwiel die het ankertje aandrijft heb ik gedemonteerd. Vervolgens heb ik de motor weer gemonteerd en aan weerszijde op de as-eindes van het ankertje een drupje olie gedaan. Vervolgens begon de test. Weinig touren waren geen probleem, precies zoals het hoort. Nauwelijks geluid. Maximum tourental ook geen probleem, maar met de trafoknop op 150 (in het midden zo'n beetje) is het een enorme geschuur en gekras. Nu draait het verdomde ding (het ankertje dus) in slechts 2 lagers (waarvan er één van plastic is  :?) en er komt zo'n gekras uit het motortje. En het heefft totaal geen weerstand! Dat KAN niet kloppen en het heeft niets met smeren te maken dus!
Om zeker te weten dat het niet aan het lager ligt in het frame heb ik mijn pluk 86 erbij gepakt. Ondanks de plukstatus van de lok is het frame nog wel in goede staat. Ook hier heb ik het eerste tandwiel gedemonteerd en het motortje erin gedaan. Drupje olie en gaan maar! Ook deze lok gaf hetzelfde geluid.
Wie is hier nou gek? Het is echt een mysterie wat niet te maken heeft met "slecht geoliede tandwielen en tandwielassen en aspotten."

Dit is precies wat ik al een paar keer heb aangegeven, zie #6.  :shock:
Het is het trillen van het anker in een te ruime aspot van het chassis.
Het anker draait doordat telkens een volgende spoel van het anker wordt bekrachtigd en dus naar de veldmagneet draait. Dit gaat in principe schoksgewijs, maar heel snel. Door die schokjes in het draaimoment van het anker, trilt de as ook mee en als die te ruim in zijn aspot zit, gaattie klapperen, of krijsen.
Met een beetje olie is dit maar tijdelijk weg te krijgen, maar door het trillen, wordt de olie weggeslagen en begint het hele spel weer van voor af aan.
Met wat lagervet op de ankerasjes blijft het krijsen wat langer uit, maar komt zeker weer terug.  :!: :!: :!: :!:

De enige remedie is, de ankeras te lageren met KOGELLAGERS. :!: :!: :!:

Het heeft helemaal niets met de tandwielen te maken want die draaien veel langzamer dan het anker en kunnen ook niet om hun as gaan trillen zoals het anker doet. :!: :!: :!:

Gr Ad
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Hmm, geen idee wat voor motor er in latere 86'ers zitten. Ik heb een 86 uit de tweede serie met schijfcollector motor. De collector is van een groot formaat, groter dan in bijvoorbeeld de 89'ers 3000. De koolborstels van deze motor zijn van koolstof en van een opgerold  'iets' en drukken haaks op het schijfje op de collector.

Maar als er een trommelcollectotmotor in jouw 86 zit, dan kan je de motor uit de 60760 set gebruiken. Een trommelcollector motor heeft koolborstels in de lengterichting en zijn beide zwart.

Vanwege deze topic heb ik mijn 86 er weer bij gepakt om er weer een duik in te nemen. 'Zoveel beweegt er niet eens in zo'n lok en een heel oliepotje leeggooien erin moet niet nodig zijn. Dus het probleem moet oplosbaar zijn.
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
@ Kappa,
Dat is toch te gek, dat tante M* het bij dit model dus blijkbaar niet voor elkaar krijgt om dit probleem(pje) op te lossen?

Ik ga dus toch voor de inbouw van de 60760 set.
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Citaat van: IJsengel op zaterdag 09 juni 2007, 16:59:47
@ Kappa,
Dat is toch te gek, dat tante M* het bij dit model dus blijkbaar niet voor elkaar krijgt om dit probleem(pje) op te lossen?

IJsengel, niet alleen dit model, er zijn heel veel modellen die er last van hebben.
En het heeft ook te maken met toleranties in de metaalbewerking.
Zo'n aspot wordt uitgeboord en dat kan bij het ene chassis net iets meer zijn dan bij andere, na bijv het vervangen van de boor in de machine.

ik heb een 3106 die analoog nogal knarste of krijste en  nu met 60760 uitgerust, maakt ie nog steeds veel herrie.

probeer dit maar eens:

Zet de lok op een testbank en laat de motor lopen totie begint te knarsen of krijsen.
Als je dan met een dun mestje dwars op de ankeras wat druk uitoefent, dan zal je echt merken dat het geluid zeer sterk wordt gereduceerd.

Gr Ad
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Citaat van: Kappa op zaterdag 09 juni 2007, 17:12:35
IJsengel, niet alleen dit model, er zijn heel veel modellen die er last van hebben.
En het heeft ook te maken met toleranties in de metaalbewerking.
Zo'n aspot wordt uitgeboord en dat kan bij het ene chassis net iets meer zijn dan bij andere, na bijv het vervangen van de boor in de machine.

Akkoord, maar het is wel frappant dat de 86-er wel erg vaak in verband gebracht wordt met krijsen en ander ongerief. Je uitleg en verklaring klinken echter zeer plausibel.

Citaat van: Kappa op zaterdag 09 juni 2007, 17:12:35
probeer dit maar eens:
Zet de lok op een testbank en laat de motor lopen totie begint te knarsen of krijsen.
Als je dan met een dun mestje dwars op de ankeras wat druk uitoefent, dan zal je echt merken dat het geluid zeer sterk wordt gereduceerd.

Gr Ad

Euh ja, maar dan doe je daarna het kapje er weer op en heb je toch niets opgelost, of wel?

H la P
Fred
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Als ik met een klein dun schroevendraaiertje op het motorschild onder het ankeras druk is het geluid helemaal verdwenen. Dit is wel een bevestiging van wat je schrijft Kappa, dat het anker aan het stuiteren is terwijl het rond draait.
Ik zet de lok weer lekker gezellig in de vitrine en ik ga nog wel even nadenken over wat ik ermee ga doen. Een nieuw lager erin zetten is best wel een grote ingreep die ik nog niet zelf kan uitvoeren. Zulk fijn gereedschap heb ik namelijk nog niet.

PS. nu druk op verzenden en krijg ik een waarschuwing dat er een nieuwe reactie geplaatst is. Ik ben niet de eerste die erop komt om iets tegen het asje van het anker aan te zetten.  :P
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Heerlijk als er zoveel mensen meedenken :mrgreen:
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Citaat van: ^Rook op zaterdag 09 juni 2007, 17:31:48
Heerlijk als er zoveel mensen meedenken :mrgreen:

Ja he! Wanneer begin jij ermee?  :twisted: :mrgreen:
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
I am like molasses...very slow ;)
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Hoi Hoi Hoi ik heb de loc aan de borstelkant een drupje olie gegeven en nu is het weg eens kijken hoelang of het duurt voordat deze loc weer gaat krijsen. Allemaal bedankt voor de tips en reacties maar ik denk dat het toch weer terug komt dus WORDT VERVOLGT  :mrgreen:
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Hallo Allemaal,
ik wist in het begin ook niet waar ik het moest zoeken... :lol:

ook van alles geprobeerd, en inderdaad na even smeren
begon het circus weer opnieuw...

Mijn BR86 uit startset 29530 heb ik uiteindelijk wel stil gekregen...
Hoe? Door hem op zijn kop rond te laten draaien en het bovenste
gedeelte van de permanentmagneet zodanig in het lid te brengen ( in lijn met het chassis) dat het krijsen weg was...
Zelfs een stukje vilt kon erdaarna tussen!

Het heeft mij zelfs toen doen besluiten om een tweede aanteschaffen..
Ook die is nu stil door vermelde methode.

Het zegt echter wel heel veel over dit model:
De toleranties zijn veel te groot en zeker gemaakt voor het analoge tijdperk.
Toen er digitale varianten verschenen begon het gekrijs...
Want aan het chassis werd niets veranderd.
En het motorschild zit vaak helemaal scheef...

Het mooie daarintegen van deze lok's is dat zij nog een groot anker
hebben en daarom een giggantische trekkracht 8)
Probeer maar eens een digitale 86 bij de eerste as tegen te houden met je vinger...

Verder helpt ook wel een beetje Teflonvet in de aspot en geen
schuimrubber meer.

Het zijn mijn favouriete stoomlok's geworden, mede door de Telex koppelingen.
Als zij eenmaal mooi lopen ga je er steeds meer van houden,
en als ze zo'n lawaai maken frustreert dat enorm.

Uitlijngroeten
van
Wim
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
@Spoortje

Mocht het terugkomen, gebruik de snijbrander en je bent er voor eeuwig vanaf. Heb je ook minder frustraties eraan  :twisted:.

@Wim

Ik snap het (helaas) niet helemaal  :(. Hoe moet ik dat voor ogen zien? Waar kan je een stukje vilt tussen steken? Moeten de motorschroeven vastgedraaid zitten? ect ect...
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Vincent en dat voor een stoomloc fanaat foei :evil: :twisted: :oops:
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Dat heeft daar toevallig niets mee te maken  :twisted:
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Citaat van: Wim op zaterdag 09 juni 2007, 18:38:05
Mijn BR86 uit startset 29530 heb ik uiteindelijk wel stil gekregen...
Hoe? Door hem op zijn kop rond te laten draaien en het bovenste
gedeelte van de permanentmagneet zodanig in het lid te brengen ( in lijn met het chassis) dat het krijsen weg was...
Zelfs een stukje vilt kon erdaarna tussen!

Euh.......he?!?!   :?
Sorry Wim, maar kan je het voor die paar onaangetaste hersencellen van mij misschien nog eens uitleggen? Ik geloof dat ik denk dat ik er zo goed als niets van begrijp. Ik weet het wel zeker.....
H la P
Fred

PS qua vormgeving behoort de 86-er ook tot mijn favo's!
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Zeg jongens als je nu eens allemaal met je piepende krassende BR 86's naar Wim gaat die lost dat dan wel op en moet hij het niet nog eens uitleggen. Wie is de eerste  :shock:
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Hij zou er nog geld voor krijgen ook!  :o

Over het ontwerp van de 86 gesproken: het is een zeer mooie tenderlok. Ik kijk er ook echt naar uit als ik hem kras en schraaploos in gebruik kan nemen. Geef niet voor niets geld uit om dit schitterende locomotiefje ook over digitale sporen te kunnen laten rijden.

We wachten het rustig af...
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf nog niet heb geprobeerd om lagertjes in te bouwen, maar ik ben het wel van plan, bij een aantal loks.

Ze zijn te bestellen bij conrad:
Bestelnr 220249 - 89 voor de DCM motoren, 2x.
En als je een LFCM ombouwt dan heb je voor het motorschild één 220249 - 89 en voor in het chassis één 220249 - 89 nodig.

Bij een DCM motor hoef je alleen maar het motorschild op te boren, want in het chassis zit al een teflon lager (wit) en als je deze uitneemt met een pincet, hou je al een gat over met 4mm doorsnede, het kan zijn dat het gat iets dieper moet worden uitgeboord om het lager geheel in chassis te laten zakken.

Het beste maak je gebruik van een kolomboormachine en dan in een aantal stappen voorzichtig opboren, 2mm > 3mm > 4mm. en voor het chassis van een LFCM doe je nog een laatste opboring van 5mm.
Dit is omdat de as van een LFCM anker 2mm doorsnede is en de as van een DCM anker 1,5mm.
Maar de as van het anker uit de ombouwsets voor LFCM heeft aan de chassiszijde 2mm doorsnede en aan de motorschildzijde 1,5mm doorsnede.

Ik ben van plan om eerst een Br78 (3106) en een Ae3/6 (3151) te doen.
En ik schaf denk ik een boormachinehouder aan, waarin ik mijn boormachine zet en zo als kolomboormachine kan gebruiken.

Gr Ad
Re: Herrie bij een BR 86 loc uit startpakket.
Citaat van: Spoortje op zaterdag 09 juni 2007, 00:21:22
Ik heb enige tijd geleden een startpakket gekocht met een BR86 loc.
Deze loc deugt vanaf de eerste minuut al niet. Vastlopen en een schurend geluid.
De loc is retour geweest naar de winkel nageken even heel even goed gereden en weer is de zeg maar koffiemolen er weer. Bij langzaam rijden is dat geluid er en bij snel rijden komt het na enige tijd opzetten wieweet en heeft de ultieme oplossing. Ik word gek van dat ding en kan wel zeggen spijt dat ik dit model gekocht heb. Ik lees vele problemen over dat model misschien moeten we Marklin eens benaderen. Volgens mij zit er gewoon een ontwerp fout in dit model.
Hij is uiteraard digital en een 5 polige motor.  :mrgreen:

Vreemd verhaal ik heb ook een digi 86 uit die set met 2 rode 3asser en 1 rode 4 asser umbau die zo oud is als ik marklin heb, kocht ik vrijwel gelijk met mijn startset dus zal wel zeker 6 jaar oud zijn, of ik em ooit geoiled heb weet ik niet zeker meer, als hij echt een tijd stil heeft gestaan praat dan over maanden, dan schokt en stoot hij 1 a 2 rondjes en rijden maar, rare is wel dat hoe vuil de rails ook is en alles stopt dat ding altijd doorrijd en echt kruipen kan, enigste nadeel is wel dat hij moeilijk zelf koppeld met wagentjes ik moet em altijd ff helpen met een paar keer ertegen aan duwwen die wagens, verder een perfect produktje, hoop dat je de jouw ook zover krijgt, de decoder die er standaart in zit is met die dipswitchjes.