Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

ESU sounddecoder

Gestart door Jasperkc zondag 27 januari 2013, 11:28:31

ESU sounddecoder

mooie 44er bij de VSM

ESU sounddecoder
Hallo Iedereen,

Ik heb bij Modelcenter Oldenburg op de beurs in Rijswijk een ESU sounddecoder 54499 gekocht. Ik heb vanmorgen geprobeerd deze in een lok in te bouwen met een 21 pol mtc schnitstelle. Ook heb ik een juiste 4 Ohm 28mm luidspreker gekocht. Echter ik kan de lok nog uitlezen, nog bewerken in mijn lokprogrammer. Wat kan er mis zijn. Als ik dan de decoder vervang voor de oude ESU standaard decoder, dan kan ik die ook niet via de lokprogrammer uitlezen.

Help, wat kan er mis zijn en is het verstandig om contact op te nemen met de verkoper?

Jasper
Re: ESU sounddecoder

mooie 44er bij de VSM

Hallo Allemaal,

EERST MAAR EENS PROBEREN MET EEN SLEPER ONDER DE LOK!!!!!

:D :D :D :D

Jasper

Forum member sinds 2006

Citaat van: Jasperkc op zondag 27 januari 2013, 11:31:04
Hallo Allemaal,

Jasper
Zal een stuk beter gaan denk ik.
Zorg ook dat je op rails staat met puko's  >:-D
Wat is het leven toch simpel hé?  ;)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Hallo Jasper,

decoder er juist opgezet? Laat is een foto zien op het forum?
Rode en massa draad en schroeven van de 21 polige schnitstelle (massaverbinding !!) nog vast?

met vriendelijke groet,

Walter
Aliebengalie
gast

Citaat van: Jasperkc op zondag 27 januari 2013, 11:31:04
Hallo Allemaal,

Jasper

Hahahahaha ach ja denk niet dat je de enigste bent hoor......kan zelf ook een berg fouten opnoemen.....

Zal je de tijd besparen , maar van je fouten leer je he ..... echt waar..... :D

Is trouwens ook niets mis mee , fouten maken , maar je gaat er zo van zweten vind ik...... :P

Hoop dat alles nu naar behoren werkt.

Mvg: Alex

mooie 44er bij de VSM

Ha Ja, dat is zo Alex ik heb het niet koud!!! Ik zweet me inderdaad erg. Ook omdat ik nog niet zoveel verstand heb van het veranderen van een project in de Vierde generatie decoders van ESU.

Groet, Jasper
Blausee-Mitholz
gast

Jasper, gewoon uitproberen, heb hier net 4 avonden aan besteed.
Sla na elke verandering het projectje op onder een andere naam, kun je altijd terug grijpen als het niet goed gaat.
Helaas geen uitleg van ESU aan wezig hoe een sound is opgebouwd maar gewoon mee slapen en alles aanklikken  ;)

Succes  :thumbup: en niet te bang zijn, gaat iets niet goed laad je de vorige verandering gewoon weer in

Mvg, Johan

mooie 44er bij de VSM

Hallo Iedereen,

Nou het is gelukt! Ik heb het bestand gedownload van de ESU site en toen heb ik het project geopend en het in de lok geladen. Nu heb ik een br 216 van Märklin uit 1975 (ja je leest het goed. Ontwikkel jaar of koopjaar) met een sounddecoder erin en een fantastische klankkast. Ik hoor mezelf niet eens meer.

Ik ben wel heel erg blij dat ik ooit eens op de site van Steamwilli een chassis gekocht heb voor de 216. Hierin zit een uitsparing voor de luidspreker en ook is er een speciale plek ingeruimd voor de decoderplatine. Ik ben hierdoor niet meer verplicht om een geluidsdecoder van Märklin te plaatsen en daarom heb ik ook voor de sounddecoder van ESU gekozen. Ook heb ik nieuwe draaistellen besteld. Waardoor ik een Hoogvermogenmotor 60901 kon plaatsen. Je merkt het verschil direct. De lok rijdt een stuk rustiger.

Groet, Jasper
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Jasper, dan heb je op de kap na een nieuwe Br 216. :D

ESH-4444 uit 1924

Hallo Jasper,

Heb ook al een aantal ESU v4 decoders en motor ombouwsetjes op hetzelfde adres gekocht en daar geen problemen mee ondervonden.
Gebruik ook de lokprogrammer om de geluidjes er in te pompen, waarbij ik net zoals Johan ook zegt, de projecten regelmatig onder een andere naam wegschrijf.
Alhoewel er nog steeds geen deugdelijke beschrijving van de lokprogrammer beschikbaar is, kan ik er toch al aardig mee uit de voeten, doordat ik ontdekt heb hoe je geluiden van het ene project naar het andere kunt kopieren. Ik heb op die manier enkele "standaard" geluidsprojecten gecreeerd, waarbij ik aan elk van de 24 ESU Command Station functietoetsen een geluid of functie toeken.
Dit omdat er nogal wat geluiden niet specifiek bij een bepaalde lok horen en dus bij elke lok toegepast kunnen worden, zoals bijvoorbeeld het openen en sluiten van deuren, conducteursfluitje, railnaden geluid enz. Heb trouwens ontdekt dat ESU dit zelf ook wel doet.
Als ik weer een nieuwe decoder ingebouwd heb, dan voorzie ik deze eerst van zo'n standaard geluidsproject en kopieer daarna vanuit de door ESU beschikbaar gestelde geluidsprojecten de specifiek voor de betreffende lok bedoelde geluiden, zoals het rij geluid, alsnog naar de lok.
Het resultaat is dat iedere lok veel (ruim 20) verschillende geluiden kan produceren.
Om verwarring te voorkomen breng ik, in tegenstelling tot wat ESU doet, ook steeds hetzelfde soort geluid en/of dezelfde functie onder de dezelfde functietoets onder en om het helemaal overzichtelijk te houden houd ik voor de nummering van de soundslots nagenoeg dezelfde nummering als de functietoetsen aan. Voor F2 en soundslot 2 kan dit alleen niet, omdat soundslot 2 voor het geluid van een 2e motor gereserveerd dient te worden en F2 ten behoeve van de fluit of hoorn aan de joystick gekoppeld is.

Succes met de finishing programmeertouch aan deze mooie nieuwe loc.

Marc