Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Aanpassen Decoders-Instellen CV

Gestart door Hans 2.0 TDI zondag 27 januari 2013, 09:45:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aanpassen Decoders-Instellen CV
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Aanpassen Decoders-Instellen CV
Goedemorgen,

Hoewel er al heel veel is geschreven over het instellen van decoders blijft het voor mij nog steeds lastig om locs goed te in te stellen. Het gaat mij met name om de afrem- en optrekvertraging waarbij ik gebruik van van Marklin afremmodules (3 secties=overgang,afrem,noodstop). De ene loc staat al ver voor het sein stil terwijl een andere past stopt in de laatste sectie (de noodstop). Ook het optrekken verloopt niet naar mijn zin, of te langzaam, of te snel.

Ik heb een aantal MFX locs, FX locs (hier kan ik e.e.a. regelen via de potmeter wat op zich wel te doen is) en locs met een 1-voudige decoder (60760). Ik heb zowel een 6021 als een MS2. Instellen via de 6021 is een compleet raadsel, via de MS2 kom ik er niet uit.

Heeft iemand een duidelijke, stap voor stap, beschrijving hoe je instellingen kan aanpassen via de MS2? Ik zou dit enorm op prijs stellen.

Gr, Hans
Re: Aanpassen Decoders-Instellen CV
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Aanpassen Decoders-Instellen CV
Omdat mijn MS2 nog geen versie 1.81 heeft heb ik nog geen MFX-decoders kunnen instellen (ik kan nl. niet de DCC-modus op de MS2 selecteren).

Maar instellen van FX en ESU decoders gaat prima.

Hoewel ook zo beschreven in de handleiding, toch een paar korte tips.

- Kies je loc door een adres te laden in de MS2 (dus met het adres van de lok);
- Kies dan de knop "bewerken" (met het steeksleuteltje) rechts naast de ronde knop.
- De MS2 komt dan in de  programmeer stand.
- Door te scrollen met de 4 knoppen links en rechts kun je een keuze maken die voor jouw lok(decoder) van toepassing is, dus Motorola of DCC.
- Hier maak je een keuze en je bevestigd deze keuze. (meestal met de onderste knop van 4 aan de rechterkant;
- Je komt dan in de programmeermodus voor de CVS.
- Met scrollen aan het wiel, kies je eerst de te wijzigen CV- (of register)-nummer, na bevestigen, kun je nu ook de waarde aanpassen.
- Dit kan zowel met stappen van -1 en +1 met de knoppen links en rechts, als met scrollen via het wiel.
- Als je klaar bent, kun je gewoon weer terug naar de rijmodus.

Ik zou je aanraden toch eens de handleiding (van MS2 en decoder) door te lezen. Als je die niet hebt, dan even op de website van Marklin ophalen.

John
Re: Aanpassen Decoders-Instellen CV
Hallo Hans,

Citaat van: Hans 2.0 TDI op zondag 27 januari 2013, 09:45:10
Het gaat mij met name om de afrem- en optrekvertraging waarbij ik gebruik van van Marklin afremmodules (3 secties=overgang,afrem,noodstop). De ene loc staat al ver voor het sein stil terwijl een andere past stopt in de laatste sectie (de noodstop). Ook het optrekken verloopt niet naar mijn zin, of te langzaam, of te snel.
Bij de afremmodules zal dat ook niet goed werken. De afremmodules geven n.l. tijdens het afremmen (actief) geen data-signalen door met zet er zelf een spanning op die langzaam kleiner wordt.

Mvg,
Peter
Re: Aanpassen Decoders-Instellen CV
Je kunt door de waardes aan te passen van CV3 en CV4 perfect remmen in combinatie met afremmodules. Bij mij werkt het ook zo. De instelling moet dusdanig gewijzigd dat de loc precies genoeg rail nodig heeft om tot stilstand te komen. Doorgeven van digitale data is tijdens het remmen niet mogelijk, maar ook niet nodig. De remmodule zorgt dat de decoder afremt met de ingestelde vertraging tot stilstand.

Dit houdt dus wel in dat het geheel afhankelijk is van de gereden snelheid. Daar begin je dus mee. Wanneer die mooi en werkelijkheidsgetrouw is ga je aan de gang met cv 3 en 4.

Succes,

Guus
Re: Aanpassen Decoders-Instellen CV
bedankt voor jullie reakties. Ik ga vandaag weer een poging wagen. Gr, Hans
Re: Aanpassen Decoders-Instellen CV
Welke softwareversie heeft jouw MS2? Je kunt dat vinden door: Shift + Wissel, dan: MS2 Informatie (2e knop vanaf linksboven). Op de 2e regel staat: SW: V 1.81 (of een andere versie).

Bij versie 1.81 gaat het wijzigen van de optrek- en afremvertraging (Acc en Dec) als volgt: Shift + Loc, dan: Loc wijzigen (3e knop vanaf linksboven), dan: 6 x op de 3e knop vanaf rechtsboven drukken. Nu staan 'Acc' en 'Dec' in beeld. Deze kunnen met de 2e respectievelijk 3e knop vanaf linksboven bereikt worden. Met Shift + draaiknop of 3e knop vanaf linksboven c.q. rechtsboven kan de waarde verkleind c.q. vergroot worden. Het programmeren van de waarde gaat via de 4e knop vanaf rechtsboven. Teruggaan naar de gewone bediening via: enige keren op de knop direct boven Shift te drukken.