Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

stopsectie zonder seinen

Gestart door Ad48 zaterdag 26 januari 2013, 17:52:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
stopsectie zonder seinen
Ik wil graag een stopsectie zonder seinen maken, het is de bedoeling dat op punt A een schakelrail komt die bij punt C de stopsectie opheft, zeg maar op groen zet, en dat bij punt B een schakelrail komt die de stopsectie C weer activeert, zeg maar op rood zet. Ik weet dat je rekening moet houden met de lengte van de treinen, maar dat is geen punt. Dit stuk baangedeelte komt aan mijn huidige baan als uitbreiding.
Wat heb ik hier voor nodig buiten de schakelrails? Ik bedien de baan met eem MS 2. Graag zo eenvoudig uitleggen, ben maar een leek.

gr, Ad
Re: stopsectie zonder seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Hallo Ad,

Het meest simpele lijkt me om dit te doen zoals we dat vroeger moesten doen. Simpelweg de stroom onderbreken door middel van een relais. Bij de (oude) serie marklinseinen zat dit standaard bij het sein(stuk baanvak stroomloos zetten bij rood sein)

Ik zou dus toch snel kiezen voor een sein met de mogelijkheid om de (rij)stroom te onderbreken.
De loc zal abrupt stoppen in de stopsectie als hij moet stoppen. Hij krijgt daar immers geen stroom meer.

Simpel genoeg?

Groetjes

Willie
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Willie, dit heb ik pas gedaan op een ander gedeelte van de baan. Als je bekijkt wat je kwijt bent voor de seinen, dat is niet leuk meer. Voor twee seinen en schakelrails zit je al gauw op 150 euro. Dit vind ik wel veel geld. Of je moet de hobby sein kunnen plaatsen, deze kosten 12 euro tegenover een digitaal sein 67 euro, nogal een verschil. ;)
Daarom zocht ik voor een goedkoop alternatief, dat plotseling stoppen valt wel mee als je de loks niet te hard laat rijden. En op deze plaats vallen de seinen toch niet zo op.

Gr, Ad
Re: stopsectie zonder seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Hoi Ad,

Ik doel eigenlijk meer op de "oude" seinen, zoals die bij de M en K rails verkocht werden. Voor jou zou eigenlijk alleen het relais functioneel moeten zijn.
Alleen het relais kan natuurlijk ook, maar ik weet zo niet welk soort je dan nodig hebt. Als de hobbyseinen een aansluiting voor een baanvak hebben(om stroomloos te zetten) weet ik echter niet uit mijn hoofd.

Groetjes

Willie
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Beste Ad,

Je kunt het ook doen met een zgn. schakeldecoder, de Märklin K84, de Viessmann 5213 of een LDT, zijn ook niet goedkoop, maar ze zijn ook als bouwpakket te koop, vandaag nog een Viessmann 5213 in elkaar gezet, als je de handleiding goed volgt, fluitje van een cent.

Groet, Anne W
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2007

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Zo'n oud sein heeft als aandrijving twee spoelen en die spoelen regelen niet alleen de stand van het sein, maar ook van een paar schakelaars. In feite was het dus tevens een zogenaamde 'bistabiel' relais; een relais met twee vaste standen en een paar schakelcontacten, waarmee de rijstroom kon worden geschakeld.
Dat soort relais bestaan ook apart. Veel modelspoorfabrikanten hebben ze voor één of twee tientjes en bij de elektronicaboer zijn ze er voor een paar euro.
Re: stopsectie zonder seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Hallo Ad.
Märklin heeft lange tijd dezelfde relais die aan de seinen zitten ook los verkocht.
7045 model voor M-rail en 7245 voor K-rail, deze kun je voor 5-10 Euro wel 2e hands kopen.

Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2008

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Hi Ad,

Waarom wil je geen sein gebruiken? Dit kun je volgens mij toch het eenvoudigst oplossen met een (oud) märklin 7039 sein, vanaf 12,95 op ebay/marktplaats of beurzen te koop. Bij mijn weten zijn de relais die Albert noemt duurder. Ik weet niet of je M, K of C schakelrails gebruikt, maar daar heb je er 2 voor nodig om het sein aan of uit te zetten. 1 op sectie A en 1 op sectie B. De plaats is afhankelijk van de lengte van je baan en trein.

Dit sein heeft naast de twee blauwe draden voor het aan of uitzetten, een ingebouwd bistabiel relais met aansluitpunten voor draden waarmee je de stroom aan of uitzet, ofwel de stroom wordt doorgelaten, ofwel niet. Je hebt dus ook nog een aansluitrail nodig, die je via het sein aansluit. Alleen even opletten wat aan en uit is :-)

Een paar middelrail isolatoren ertussen en je kan dat baanvak simpel met de schakelrails aan of uitzetten. Op het forum staat een artikel over analoog rijden en schakelen waarin met een schema de aansluiting duidelijk wordt gemaakt.
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Ik heb een baan van C rails en ik rij digitaal. De hobbyseinen van Marklin zijn ook maar 12 euro en digitaal, alleen moet je dan ook weer een schakelkastje erbij nemen. Zoals ik al aangaf zocht ik gewoon een eenvoudige schakeling, althans ik vroeg of dit mogelijk is. :? Ik dacht aan twee schakelrails en een kastje/relais.

Gr, Ad
Re: stopsectie zonder seinen
Hoi Ad,

"Eenvoud en goedkoop", da's wat je wilt ! Kijkend naar je schemaatje kan dit zonder meer. Dus koop een 2e hands seintje Ma 7188 of 7039 en 2 schakelrailtjes. Kosten 20 á 25 euries totaal. Vind je die seinpaal maar nix, breek hem dan af, zie:
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_hergebruik_oude_Seinen_70xx/71xx

Géén schakelkastjes e.d. nodig.

gr.
Jos



Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2007

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Het is maar wat je eenvoudig en goedkoop noemt. In feite wordt daar een sein met enige moeite teruggebracht tot een bistabiel relais. Dat had Märklin al voor ons gedaan en die relais - 7045 of 7245 - vind je voor hooguit een tientje op marktplaats, ebay of de beurs.

Binnenkort heeft Conrad ze ook weer, tijdje weggeweest.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/503689/
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Henk, met zo'n bistabiel relais en twee schakelrails kan ik deze schakeling maken die ik getekend heb?

Gr, Ad
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2007

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Ja Ad. Een bistabiel relais heeft ook gewoon twee spoelen - net als zo'n sein - en heeft ook een paar contacten waarmee je kan regelen dat de rijstroom op de betreffende sectie is aangesloten. Dus bij punt A een schakelrail die de ene spoel aanspreekt en bij punt B een schakelrail voor de andere spoel. Daarmee worden een paar schakelaars in het relais omgezet die bepalen of de rijstroom op C is aangesloten. Het werkt exact hetzelfde als met zo'n sein.

Zo'n Märklinrelais heeft dan ook nog dezelfde aansluitpunten, kleuren, stekkerverbindingen enzo. Misschien eenvoudiger.
Bij zo'n klein relais van de elektronicaboer moet je je eerst verdiepen in wat nu de aansluitpunten voor de spoelen en voor de ingebouwde schakelaars zijn. Maar dat staat eigenlijk vrij duidelijk op de bovenkant, zelfs op het plaatje te zien. Ik zie nu ook dat die relais van Conrad alleen op gelijkstroom werken. Ook niet een heel groot probleem, maar toch weer een extra stap. Je leert er wel van. Je zal met zo'n relais ook moeten solderen.
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Omdat er steeds beschreven wordt dat deze bistabiel relais voor M rails en K rails zijn, zijn deze gewoon te gebruiken voor C rails? Sorry hoor maar ik ben een leek wat elektronica betreft,  :? Het is tot nu toe wel altijd gelukt met behulp van het 3 rail forum. :D

Gr, Ad
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2008

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Ja hoor Ad, kun je gewoon aansluiten aan de contacten en draadjes van de C-rails, alleen als je het sein aansluit zal de onderzijde niet zo mooi passen, maar het sein hoeft er toch niet naast en je kiest vast voor een relais?

@Henkv
Dank voor de tip, goed en goedkoop, maar ik denk niet dat Ad wil gaan solderen.

Ad, je kan met deze link de engelse versie voor het aansluiten van sein en/of relais vinden. Dat maakt het misschien begrijpelijker.
http://www.marklin.com/tech/SignalManual.pdf
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Citaat van: fnieste op maandag 28 januari 2013, 21:28:23
Ja hoor Ad, kun je gewoon aansluiten aan de contacten en draadjes van de C-rails, alleen als je het sein aansluit zal de onderzijde niet zo mooi passen, maar het sein hoeft er toch niet naast en je kiest vast voor een relais?

@Henkv
Dank voor de tip, goed en goedkoop, maar ik denk niet dat Ad wil gaan solderen.

Ad, je kan met deze link de engelse versie voor het aansluiten van sein en/of relais vinden. Dat maakt het misschien begrijpelijker.
http://www.marklin.com/tech/SignalManual.pdf

Ik hoef geen sein en ga voor een vast relais.

Gr, Ad
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Ik zal op de beurs kijken naar een sein 7039 of een relais 7045 en dit uitproberen, bedankt allen zover.

Gr, Ad
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2008

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Beste Ad,

Ik heb hier nog een aantal stuks relais liggen.

Het zijn oorspronkelijk de oude lichtseinen, maar de seinen zelf heb ik in gebruik zonder relais.

Als je interesse hebt hoor ik het wel.

René
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2008

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Ad,

Hier kan je nieuwe bistabiele relais kopen voor 4,95 per stuk:
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=1866
Die dingen schakelen zelfs 8 Ampere.

grv Huub
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Citaat van: huub op donderdag 31 januari 2013, 16:43:01
Ad,

Hier kan je nieuwe bistabiele relais kopen voor 4,95 per stuk:
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=1866
Die dingen schakelen zelfs 8 Ampere.

grv Huub

Lijkt me niets voor een zelfverklaarde leek om 8 amp te kunnen schakelen ...
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2007

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Dat is ook niet verplicht, een paarhonderd mA mag ook, dat maakt dat relais niks uit.
Ik denk eerder dat de zelfverklaarde leek problemen kan hebben met de soldeeraansluitingen. Conrad had ze vroeger ook op een printje gesoldeerd met schroefaansluitingen.
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Huub, bedankt

Jan Willem bedankt

Henk, het klopt dat ik een zelfverklaarde leek ben, maar dat is op elektronica gebied.  :? Solderen lukt me nog wel aan een relais. O:-D

Gr, Ad
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2007

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Waarom, als ik op dit relais zoek in ebay (bijv) ik uit kom op een mono stabiel relais ipv een bistabiel ding?
Sorry, ik kan nog steeds niet afkorten.
http://www.ebay.de/sch/Business-Industrie-/12576/i.html?_nkw=p+274

Robin
Re: stopsectie zonder seinen
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Dit bedoel ik nou, Henk. Wat is het verschil tussen een mono stabiel relais en een bi stabiel relais? :?

Gr, Ad
Re: stopsectie zonder seinen
monostabiel heeft een bepaalde  "rust stand", laten we hem  "x" noemen .
als je er stroom op zet gaat het naar de  "andere" stand "Y"en als de stroom weg valt, keert het terug naar de ruststand "X".


bistabiel heeft geen bepaalde vorkeurss stand  en heeft 2 spoelen.
Als je de ene spoel bekrachtigt gaat hij naar stand "X"  en blijft daar staan ook als de stroom er af gaat.
Bekrachtig je de andere spoel: terug naar "Y" en daar houden.



Er zijn ook bistabliele met 1 spoel, die hebben dan een mechanische vegrendeling binnenin.  1 x stroom op = "X", nogmaals stroom = "Y"  en zo om en om



Niet te verwarren met enkele en meervoudige schakeling,  dat bepaalt gewoon hoeveel "uitgangen "het heeft  (enkel-,  dubbel-,  3-,  4-,...  n- polig) en of het wisselcontacten zijn, dan wel NO: NC .
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2007

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Citaat van: dani op vrijdag 01 februari 2013, 15:51:58
Niet te verwarren met enkele en meervoudige schakeling,  dat bepaalt gewoon hoeveel "uitgangen "het heeft  (enkel-,  dubbel-,  3-,  4-,...  n- polig) en of het wisselcontacten zijn, dan wel NO: NC .

Ad, hiermee bedoelt Dani waarschijnlijk auto-relais mee, zoals knipperlichten, ruitenwisser en contactslot.
Corrigeer me als ik het fout heb.

Robin
Re: stopsectie zonder seinen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: stopsectie zonder seinen
Ik denk niet dat Dani dat bedoelt.

NC= Normally Closed = verbreek contact
NO= Normally Open = maak contact
CO= Change Over = wisselcontact

De termen NO en NC worden meestal gebruikt voor monostabiele relais. Het zijn type aanduidingen, maar je kunt het ook zien als de twee verschillende manieren waarop je een zelfde mono-stabiel relais kunt gebruiken.

Wikipedia:



Citeerenkele en meervoudige schakeling
Daarmee bedoelt Dani dat je relais hebt met 1,2, 3 4 of meer onafhankelijke stroomcircuits die je met dat relais kunt schakelen. Dat is iets om op te letten, want er bestaan ook relais die er twee aparte circuits lijken te hebben die onder de motorkap zijn door verbonden, waardoor je toch maar 1 stroomcircuit kunt aansturen.


Een ouderwets M*sein (7188) heeft een apart circuit voor de treinvoeding, een apart circuit voor rood of groen lichtsignaal, en geen apart circuit voor het voorsein wat je erop aan kunt sluiten. Het is bistabiel, is een tweevoudige schakeling (met een dubbele spoel), en met een wisselcontact (CO).


Het Grüner relais (vroeger veel gebruikt als wisselmotor) is een bistabiel relais met 1 schakeling (en met 1 spoel), met een wisselcontact (CO).


Het Faller (AMS)-relais 650 is een bistabiel relais met 2 schakelingen, met wisselcontact.

En zo zou je nog een tijdje door kunnen gaan.

Om het nog wat lastiger te maken: elke leverancier gebruikt andere codes (in de artikelcode van het relais) om aan te geven wat voor relais het is. Daarom is het verstandig eerst de datasheet op te (laten) zoeken bij zo'n artikelcode. Daarin staat uitgelegd hoe de fabrikant het bedoelt. En dan pas te besluiten of je het koopt.