CiteerOok ik denk dat je elke schakeling en dan ook elke lokomotief en wagon zelf onder handen zal moeten nemen.
Ik moet iets doen per blok, anderen moeten iets doen per lok.
- Assen: Van de wagons in mijn bezit heeft 90% DC-wielassen. Daaraan hoef ik niets te doen.
Die 10% vormt een probleem, op te vangen door ze in vaste AC-stammen te stoppen.
Blijven er 2-3 wagons over die ik nog moet ombouwen. Ik heb b.v. 7x2-rail EAOS wagens, en 1x3-rail EAOS, en die ene moet er dan maar aan geloven. - Magneet: Alle loks (en stuurstandwagens) krijgen een magneet. In sommige treinsamenstellingen hangen dus 2 magneten, in andere 1 magneet, afhankelijk van de vraag of ze kop maken of lok wisselen in het kopstation.
- Wielbasis: Ik heb nog nooit de wielpers van Roy hoeven te gebruiken. Er is maar 1 lok in de verzameling die een te brede wielbasis heeft: de Tractor Te 2/2 van de BLS (hand-made Metropolitan). Een heerlijke lok om wissels mee te testen. Op de 2269 (meegebogen wissel) wil deze lok standaard rechtdoor dwars over het midden, en klimt daarbij zo nodig over de strijkregels heen om dat te bereiken. Dat is interessant, dus die laat ik nog even zo. Omdat het (zoals de naam aangeeft) een 2-asser is, van de maat Sikje, zeg maar, is het ook een goede tester van de (geïsoleerde) hartstukken van wissels. Als een wissel een te lang stroomloos stuk heeft, stopt de Te 2/2.
Wat een blokgestuurde aanpak duur maakt, is het aantal meldpunten (en dus ook schakelingen) per blok.
Er is een type-meldpunt pal voordat je het blok inrijdt (nog net in het vorige blok). Die bepaalt of de trein in het komende blok behandeld wordt als een 2-railer of 3-railer. Het type-meldpunt gebruik ik dubbel, want het is ook bezet-meldpunt bij binnenkomst op een spoor.
Er is een stop-melding en een vertrek-melding. In sommige gevallen is het type-meldpunt gelijk aan het vertrek-meldpunt (dat is zo bij vertrek van opstelsporen in een schaduwstation), en in sommige gevallen is dat een apart punt (bijvoorbeeld aan het einde van een wisselstraat, zoals bij het inrijden van opstelsporen in een schaduwstation).
De gekozen aanpak vergt minimaal 3 (idealiter 4) relais per meldpunt. Dat zijn er dus 2 meer dan in een minimale 3-rail aanpak. Eentje extra om te switchen tussen 2-rail en 3-rail, en eentje voor de bezetmeldingslampjes voor een toekomstig paneel.
Overigens gebruiken Koploper-gebruikers ook 2-3 meldpunten per blok (bezetmelding, stopmelding, vertrekmelding), alleen de kosten voor de besturing van die blokken moet je anders berekenen.
CiteerIs het geen idee om twee banen langs elkaar te leggen?
Ze kunnen met wat pas en meet werk dan vast wel hier en daar kruisen...
Ja, natuurlijk is dat een idee. En ook uitvoerbaar, goedkoper, en simpeler. Ik heb dat trouwens in werking gezien bij de Modelspoorclub in Den Helder, en dat zag er best gaaf uit.
Foto: Den Helder: voorgrond 3-rail (stoom), daarachter 2-rail (e-loks en stoom)Ik heb gespeeld met het idee om een apart schaduwstation aan te leggen voor 3-rail en een apart schaduwstation voor 2-rail, op een overigens gecombineerde 2-rail+3-rail baan met kopstation.
De keerzijde daarvan is bekend bij netwerk-semaforen: het filosofen dilemma. Stel het 2-rail schaduwstation is vol. De volgende trein is 2-rail, en kan dus niet vertrekken, en blokkeert alle 3-rail treinen erachter die wel hun eigen (lege) schaduwstation in zouden kunnen.
Inderdaad: of je spitst de baan compleet, of je mixt alles, of je bouwt je loks om. Dat zijn de keuzes.
In het verleden bouwde ik mijn loks om, of kocht ze omgebouwd. Daarop ben ik een beetje terug gekomen.
Als een omgebouwde lok niet reed, zat er altijd een steekje los, meestal bij het elektronica-blokje, en meestal op een ongedocumenteerde plaats (je kunt dan niet zien waar het draadje vast had moeten zitten aan de printplaat). Niet-omgebouwde loks bleken voortreffelijk te blijven rijden, op K-rails, ongeacht de fabrikant en het stroomtype.
Digitaal is er ook een oplossing voor een combinatiebaan(hybride baan): de
Aswin Krol methode of zie dit draadje
bij de buren. Aswin Krol heeft
een eigen site, maar die was onlangs langdurig niet bereikbaar. Ook de methode van Aswin Krol werkt blok gestuurd.