Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Brawa 42805 BR-211

Gestart door Bas woensdag 11 december 2019, 15:49:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa 42805 BR-211
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Brawa 42805 BR-211
Dag 3-railers

Zie dat ik na bijna 2 jaar hier nog steeds geen stukje over heb geschreven....

Vandaag dus de Brawa 42805 BR-211 die ook in talloze varianten in AC en DC verkrijgbaar is of was.

Na de BR-216 met sound (411550) is dit de 2e lok die ik van Brawa heb. In menig revieuw is deze "V100-serie" van Brawa of de hemel in geprezen (details en rijeigenschappen) maar ook vaak genoeg minder goede reacties in verband met decoder-gedonder of andere zaken die niet goed bleken te werken.
Net als bij mijn BR-216 is het eerste wat opvalt het gewicht, voelt als het oude Marklin aan. Chassis en de behuizing zijn in "zinkdruckguss" uitgevoerd. Veel filigrane details worden los meegeleverd, die zal ik t.z.t. wel monteren. Detaillering van het model is verder erg fijn uitgevoerd: geëtste roosters, geveerde buffers, vrijstaande grijpstangen etc.
De rijeigenschappen vind ik zelf ook voor deze BR-211 zeer goed, fahrt butterweich zeggen onze oosterburen. Cabineverlichting en schakelbare front & sluitverlichting zijn netjes uitgevoerd maar het frontsein staat echt te fel. Het enigste wat mij niet is gelukt met mijn MS-2 is om de cabineverlichting uit en weer aan te schakelen. De lok werd eenvoudig als MSX automatisch herkend en ingevoerd, daarna heb ik op wat symbooltjes na weinig aan de knoppen gezeten (niet zo'n held in).
Ook hier kan de verpakking beter, het gebruikte karton mag wel een klasse dikker en robuuster. De handleiding en onderdelenlijst zijn verder zeer uitgebreid en compleet en roepen weinig vragen op.
Al met al zeer tevreden met dit model, absolute pluspunten zijn de rijeigenschappen en detaillering. Het model heeft een nog duurder zusje voorzien van geluid, digitale koppelingen en een schakelbare ventilator maar is voor mij veel te prijzig.

Groeten,

Bas
Re: Brawa 42805 BR-211
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Brawa 42805 BR-211
extra aanzichten en details:
Re: Brawa 42805 BR-211
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Brawa 42805 BR-211
de doos etc: