Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Zelfbouw GrassMaster

Gestart door w67 donderdag 24 januari 2013, 21:34:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelfbouw GrassMaster
Beste mede-forummers...

Het lijkt inmiddels een uitgekauwd onderwerp maar omdat ik er steeds vraag naar krijg zal ik het laten zien,de zelfbouw grassmaster.  Een redelijk goedkope manier om zelf je grasvezels te strooien en te zorgen dat ze mooi rechtopstaan dmv. statische lading. 
Je begint met een electrische vliegenmepper, in de zomer vaak in de actie en in verschillende prijsklassen.
Ik heb deze via internet gekocht voor ?3,95 omdat er nu eenvoudig niet veel ander aanbod is.
Mijn voorkeur gaat uit naar het gebruik van een (cacao) strooibeker omdat ik dat mooier vindt, maar dat is een persoonlijke keuze. De strooibeker is ook ietsje duurder geworden, ?3,65 bij Blokker. Met een theezeefje gaat natuurlijk ook en de bouwwijze komt op het zelfde neer.


Een overzicht van het begin.


Zaag het zo door dat er nog genoeg ruimte over blijft om het geheel stevig vast te maken (let dus op schroefgaatjes).


Je ziet hier duidelijk de twee draden zitten die dus straks weer moeten worden aangesloten. Ik heb het gele blokje stevig in elkaar gelijmd en er twee lange boutjes bij gezocht. Als ringetje gebruik ik hier de schakels van een oude fietsketting (rvs), maar dat is ook weer een persoonlijke afwijking en geen noodzaak. Gewone ringetjes werken waarschijnlijk afdoende.


In de bodem van de strooibeker heb ik twee gaatjes geboord en deze vastgeschroefd aan het gele blokje. Vervolgens één draadje aan een schroefje bevestigd en het andere verbonden aan een snoertje. Dit snoertje loopt door een gaatje aan de zijkant naar binnen. Hiervoor heb ik een gaatje geboord van 1,5mm. leg aan de binnenkant een knoopje in het snoertje zodat deze niet aan het printje trekt!


Het resultaat, een compacte zelfbouw grassmaster voor ongeveer ?10,- aan totale materiaalkosten een een uurtje werk.



Veel bouwplezier, en als jullie ook aan de slag gaan laat dan hier jullie foto's en tips&trics achter :thumbup:.
Willem-Jan
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Dankje W67,

Een handig verslagje en met veeeeeel plaatjes.
Zo zie ik het graag. :thumbup:
De vliegenmepper en de cacaostrooier heb ik al liggen.....

mvg
Willem E.
Re: Zelfbouw GrassMaster
Ik heb er weer wat gemaakt!

Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
srry, kan j plaatj niet zien...
Re: Zelfbouw GrassMaster
Ik wel ...
Zijn er beter uit dan de theezeefvariant. Kan ook niks uitvallen zonder door de zeef te gaan  :thumbup:


groeten Dylan
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
haha, nu wel. bedankt, ziet r goed uit.
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Hallo Simon,

Op welke hoogte heb jij het draadje vastgesoldeerd van de cacao strooier? In het grootste of het kleinste gedeelte?

Gr, Ad
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Leuk!
Hoewel je aangeeft dat het onderwerp misschien al eerder wat uitgekauwd is toch even een vraag. Ik heb ook een exemplaar vliegenmepper-theezeef  ontwerp, maar vind hem eigenlijk niet krachtig genoeg. Ik heb het idee dat de spanning drastisch opgevoerd moet worden voor een beter resultaat.

Is dat ook jullie ervaring? En zo ja: hoe doe je dat opvoeren op een verantwoorde manier? ( ik heb een keer bij de buren de cascadeschakeling gezien....?)
Re: Zelfbouw GrassMaster
Hoi Ad, ik heb een draadje vastgemaakt aan het printplaatje op de plaats waar al een dun ijzerdraadje zit. Het andere ijzerdraadje heb ik vastgemaakt aan de boutjes/moertjes die de beker vast houden.
Ernst, ik heb er meerdere gemaakt en gebruik er zelf ook twee (met verschillende grasmengsels voor vloeiende kleurovergangen) en wat mij betreft werkt het goed en veilig!
Ik vindt behalve het nut, ook erg belangrijk dat het solide is. De strooibeker werkt beter dan een theezeefje omdat je niets verliest (het zeefje op zich is het zelfde) en het ziet er mooi en netjes uit (net echt :D).

Willem-Jan
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Hallo Willem Jan, bedankt voor je reactie, ik zie nu dat ik het verkeerd begrepen(gelezen) heb. Ik heb zelf een met het zeefje gemaakt, maar dit lijkt me beter wat om verspreiding van het gras gaat omdat het ingesloten zit en bij het zeefje kan er inderdaad nog gras boven uit springen.

Gr, Ad
Re: Zelfbouw GrassMaster
Kom op mannen, plaatsen jullie ook maar eens foto's van jullie zelfbouw "grasmaster" .
Zo kan het als inspiratie of voorbeeld dienen voor diegenen die nog zelf iets willen bouwen.
Als je letterlijk alle materialen telt kom je al snel aan ?10,- materiaalkosten.  Daarbij komt ook nog dat je wat winkels af moet struinen om de juiste "grondstoffen" te vinden, parkeergeld ;) enz.

Maar heren.......graag jullie verslag van jullie zelfbouw statische begrasser en het resultaat als het werkt natuurlijk!

Willem-Jan
Re: Zelfbouw GrassMaster
Jullie kunnen nu nog je slag slaan want de electrische vliegenmeppers zijn nog wel te vinden bij de diverse winkels.
Dus als jullie een zelfbouwprojectje aandurven.......maak dan ook foto's en plaats deze hier.

Ik ben benieuwd....... :idea:

Willem-Jan
Re: Zelfbouw GrassMaster
willem twee
gast

Re: Zelfbouw GrassMaster
Even mijn mening:

Lekker veilig die metalen beker................ Waarom zou er bij een echte voor plastic beker/houder gekozen zijn?

Ik zie het al gebeuren. Ik koop zo'n ding bij jou. Ben aan het strooien. Loop even weg omdat de telefoon gaat. 1 van mijn kinderen ziet dat ding liggen zet hem aan (of hij staat nog aan) en pakt aan de beker.....................
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Is dat met n metalen theezeefje niet zo dan?
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Citaat van: willem twee op dinsdag 13 augustus 2013, 06:42:24
1 van mijn kinderen ziet dat ding liggen zet hem aan (of hij staat nog aan) en pakt aan de beker.....................

Ondanks dat ik het gedeeltelijk met je eens ben. Het zal een heftige schrikreactie veroorzaken... Zolang je niet gaat knoeien aan het elektronica gedeelte. Echt 'schadelijk' zijn die vliegenmeppers niet anders mochten ze niet verkocht worden.
Re: Zelfbouw GrassMaster
willem twee
gast

Re: Zelfbouw GrassMaster
Er worden modificaties aan een bestaand apparaat uitgevoerd welke niet conform zijn met de wetgeving en veiligheidsnormen. Ik heb hiervoor een PDF gestuurd naar het beheer van deze site.
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Ik zie niet zo gauw dat er aan de elektronica is geknoeid? Risico op een schok blijft hetzelfde als ik het zo bekijk...

Overigens ben ik wel benieuwd naar de pdf, zou je die willen doorsturen?
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Als de forum beheerders problemen hebben met de inhoud van deze bijdrage , ben ik wel bereid deze pagina extern te hosten. :)

Een andere oplossing is dan om een waarschuwingslogo te ontwerpen voor al die berichten die niet voldoen aan de regelgeving. Dat zal wel vaker noodzakelijk zijn. Wellicht meteen een logo voor artikelen voor boven de 16+, 18+, en andere filmkeuringen? :(
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Citaat van: Jan22 op dinsdag 13 augustus 2013, 10:10:23
Een andere oplossing is dan om een waarschuwingslogo te ontwerpen voor al die berichten die niet voldoen aan de regelgeving.
Ach, een topic als dit verwijderen omdat het niet strookt met veiligheid en alle regeltjes mogen er heel wat topics verdwijnen. En het lijkt mij ook niet dat dat de bedoeling is van een hobbyisten forum.
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Citaat van: Wijbe op dinsdag 13 augustus 2013, 10:16:59
Citaat van: Jan22 op dinsdag 13 augustus 2013, 10:10:23
Een andere oplossing is dan om een waarschuwingslogo te ontwerpen voor al die berichten die niet voldoen aan de regelgeving.
Ach, een topic als dit verwijderen omdat het niet strookt met veiligheid en alle regeltjes mogen er heel wat topics verdwijnen. En het lijkt mij ook niet dat dat de bedoeling is van een hobbyisten forum.

EENS
Re: Zelfbouw GrassMaster
Jongens..jongens.... gewoon door je neus blijven ademen :(.
Ik spreek uit ervaring dus tegenspreken is zinloos :D
De metalen beker kun je zelfs ongestraft vasthouden, er ontstaat pas een schok als de beker het metaal van de "aarde klem" raakt en zelfs dan ontstaat de grootste schok (voorzover je dat groot kunt noemen) tussen de beker en het metaal.
De bedoeling is natuurlijk ook dat je het handvat vasthoud want deze is groot genoeg. Bovendien moet je eerst het knopje aan de zijkant vasthouden om het apparaat aan te zetten en deze zit ver genoeg verwijderd van de beker. Dus als het apparaat ergens ligt dan zouden evt. kleine kinderen eerst het knopje moeten indrukken en ook nog een de beker (of zeef) en het massa draadje/klem vast moeten houden.......pffff heb ik geluk dat mijn kinderen maar twee handen hebben en geen drie :D :D :D
Als je met de orginele versie met het gaas tegen de massa draad komt heb je hetzelfde schok effect!

Het is geen kwestie van moeten maar een leuk knutselidee dat werkt ook nog en je betaald er niet de hoofdprijs voor.

Willem-Jan
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Als alle banen, die niet aan de regelgeving voldoen, kan men volgens mij wel 90 procent van de banen afbreken. Ieder doet wel eens iets aan zijn baan wat niet volgens de regelgeving is, omdat het zo uitkomt. O:-D

Gr, Ad
Re: Zelfbouw GrassMaster
ja en over soldeerbouten en boormachines dan nog niet gesproken!
Re: Zelfbouw GrassMaster
en anders kun je de buitenkant van de beker altijd nog voorzien van een isolatietape laagje...
is die tenminste ook geisoleerd.
ik vind het wel iets hebben...

groet Winno
Re: Zelfbouw GrassMaster
plak je er duck tape om is het ook opgelost
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Dag Willem-Jan.

Citaat van: w67 op donderdag 24 januari 2013, 21:34:04
... en als jullie ook aan de slag gaan laat dan hier jullie foto's en tips&trics achter :thumbup:.

Bij deze mijn bijdrage: de vliegenmepper lag al jaren boven op de kast en
afgelopen donderdag heb ik de cacaostrooier bij Blokker opgehaald.
Het ombouwen en samenstellen is een karweitje van niets en met een
stief kwartiertje gefixt. Als tip kan ik het volgende meegeven:
om de cacaobus aan het handvat van de vliegenmepper te bevestigen
heb ik een m5 boutje met een oog eraan toegepast. Dit oog zit om de
eerste bevestigingsschroef van het handvat.
Eerdaags de Grassmaster maar eens uitproberen! :D

Groeten,

Erik.
Re: Zelfbouw GrassMaster
Ziet er top uit Erik!
Ik heb er zelf meerdere in gebruik met verscillende kleuren vezels,er zal best iets beters bestaan maar niet voor zo weinig geld. Ik gebruik de zelfbouw een paar jaar naar volle tervredenheid.

Willem-Jan
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Dank je Willem-Jan!

Het vervaardigen was écht een koud kunstje - mede dankzij jouw tips! :thumbup:
Hier het eerste resultaat (op een proefstukje na dan) met korte vezels, waar ik best tevreden mee ben:



Het proefstukje was plat en ik had er niet bij stilgestaan, maar enige glooiing bemoeilijkt wel het begrassen. 8o


Groeten,

Erik.
Re: Zelfbouw GrassMaster
fransspoor
gast

Re: Zelfbouw GrassMaster
Ik was dit Topic even kwijt maar weer opgezocht en gevonden. Vind deze oplossing mooier dan de  theezeefje methode. Het lijkt mij practischer omdat er niets uit kan vallen en het ziet er gewoon beter uit.
Ga er ook zeker twee maken mits de cacaostrooiers nog verkrijgbaar zijn bij de Blokker.
Het gevaar van een schok zie ik ook niet zo direct( zie ook bericht W67 van 13 augustus) Ik heb zelf geen kleine kinderen meer in huis. Maar je kan op meerdere wijze de buitenzijde van de strooier bekleden, met een plastic beker/verpakking of een stukje regenpijp.
Re: Zelfbouw GrassMaster
Bekleden is echt niet nodig,ik hou de strooier zelfs gewoon aan de beker vast terwijl ik er mee werk! Maar als je de beker vastpakt en het knopje indrukt EN tegelijkertijd de massa-klem vastpakt.......dan schrik je eventjes een beetje...... :O   

Mijn ervaring is ook dat het begrassen van een helling of een berg goed gaat, je moet de begrasser recht erboven houden en dan staat het gras ook mooi overeind en niet haaks op de helling.

Leuk om julie ervaringen en bouwverslagen te lezen,ga zo door!

Willem-Jan
Re: Zelfbouw GrassMaster
fransspoor
gast

Re: Zelfbouw GrassMaster
Vanmiddag langs de Blokker geweest en twee strooiers meegenomen. Prijs bij deze Blokker was 2,99 pst.
Nu nog een tweede vliegemepper. Er zijn wel meerdere in huis maar daar moet ik van afblijven als ik geen ruzie met de Baas wil.
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
In de herfst en winter worden die meestal niet verkocht, dan zijn er weinig vliegen... Als je er toch eentje vindt, heb je geluk.
Als je ze nu niet vindt, zal je moeten wachten tot het voorjaar. Of toch eentje van de "baas" gappen en die volgend voorjaar vervangen.

Groet, Paul
Re: Zelfbouw GrassMaster
keeszondag
gast

Re: Zelfbouw GrassMaster
Ik heb een tijdje terug er een gekocht van Willem Jan (ik ben een beetje lui af en toe) en deze week voor het eerst gebruikt. Het resultaat is goed, ik heb na het strooien nog wel een beetje "gestyleerd" met een tapas stokje en extra dotjes vezel bijgevoegd. Het resultaat:

Re: Zelfbouw GrassMaster
Ziet er goed uit Kees :thumbup:
Willem-Jan
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Ik wilde ook maar eens aan de slag.
Nergens een vliegenmepper meer te krijgen (is seizoens produkt), maar ik vond ze op de website van marskramer.nl voor ? 2,99 inclusief gratis verzendig (actie). Dus snel besteld.
Ook nog bij Blokker snel de laatste aanwezige cacaostrooiers gekocht ( ook ? 2,99).
Dus komende dagen ben ik bezig met wat huisvlijt .

Dirk Jan
Re: Zelfbouw GrassMaster
Dirk Jan,hou ons op de hoogte!
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Hierbij mijn grassmaster naar recept van Willem Jan.
Inderdaad een uurtje werk. Dit weekend ga ik maar eens een proefstukje begrassen.
Ben benieuwd naar het resultaat.

Dirk Jan
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Vanmiddag een proefstukje gras gemaakt. Werkte goed, alleen vind ik het zeefje wel erg fijnmazig, waardoor het vrij lang duurt voordat er een mooie grasmat ligt.
Omdat ik nog een theezeefje had liggen heb ik ook daarvan gelijk een 2e Grassmaster gemaakt. Dit zeefje is wat grover en daardoor werkt het wat sneller. Ik heb dus nu keuze!
Bijgaand even een paar foto's

Dirk Jan
Re: Zelfbouw GrassMaster
Top resultaat :thumbup:   Ik heb bij één cacao beker het gaas vervangen door dat van een theezeefje. Ik gebruik om en om twee versies.  Complimenten Dirk-Jan

Willem-Jan
Re: Zelfbouw GrassMaster
Het probleem van de vliegenmeppers is dat ze niet zo hoge spanning afgeven (max 1kV). de volgende zelfbouw ontwerpen doet het beter. De grens van de hoogspanning is wat de componenten aankunnen. Vandaar de veel hogere prijs voor begrassers die hogere spanningen produceren. Deze zelfbouw projecten leveren ongeveer 10 tot 15 kV op

http://bahn.uli-eckhardt.de/elektrostat.shtml
http://www.thkas-moba.de/html/begrasung.html
http://www.mtkb.de/download/Begrasung/Gras.htm

bekijk dit maar eens


Hoe hoger de spanning des de langere vezels kunnen zijn.
Ik gebruik een pvc pijp (te halen bij een bouwmarkt) als isolatie. Van deze elektrostaat wil je geen klap krijgen.
Gebruik goed materiaal wat tegen hoge spanningen kan. Elke condensator stap verdubbeld de spanning. Vergeet daarom de weerstanden niet om de stroom te beperken mocht je toch kortsluiten (al dan niet door het lichaam) hebben.

Als je dit niet wilt, kunt of onveilig hiermee voelt koop dan een mooie elektrostaat (of met een groepje). Daar kom je verder mee dan de omgebouwde vliegenmeppers.

Dit is natuurlijk het ultieme
http://en.maag-flock.com/content.php?id=70
Zo'n 75kV. Maar dan ben je ook ?800 kwijt.... Maar als je eenmaal zo'n apparaat hebt gewerkt, geloof je niet meer in de vliegenmepper opties.  Helaas is dit apparaat ook veel te duur voor mij. Snik..

Dit is wel een goed alternatief, 35 kV
http://www.rts-greenkeeper.de/rts-greenkeeper-zubehoer.html?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=392&category_id=49

Ik heb vroeger ook met een vliegenmepper versie gewerkt. Maar achteraf heb ik spijt van al die uren als ik zie wat ik met de zelfbouw elektrostaat kan doen.

groeten Louis Verhagen

Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Dag Louis.

In mijn berichten in dit topic valt te lezen dat ik ook een zelfbouw Grassmaster heb gemaakt en
heb toegepast. Dit is mijn eerste en enige ervaring hiermee en ik moet zeggen naar tevredenheid!
Het effect wat dit apparaat toevoegt is vele malen beter dan gewoon met een zeefje strooien.

Citaat van: louis.verhagen op zondag 29 december 2013, 02:40:45
Het probleem van de vliegenmeppers is dat ze niet zo hoge spanning afgeven (max 1kV). ...

... Hoe hoger de spanning des de langere vezels kunnen zijn.

Toen ik mijn grasvezels kocht kon ik kiezen uit verschillende lengtes 1½ 2½ 5 6 en 12 mm. (Noch).
Even snel rekenen: deze lengtes staan dus voor 13, 22, 44, 52 en 104 cm. gras! . . . . . Gras???
In mijn beleving zijn de 1½ en 2½ mm. vezels het meest van toepassing op de H0-modelbaan, tenzij
je een jungle maakt met gras van een meter hoog, zullen de langere grasvezels niet aan de orde zijn.
En laat de zelfbouw Grassmaster nou prima overweg kunnen met die 'korte' vezels . . .
En dat voor nog geen ?5,- en een half uurtje werk met als resultaat een relatief veilig apparaat.

Groeten,

Erik.
Re: Zelfbouw GrassMaster
Hallo,

Ik heb deze ook gemaakt (de cacaobekers zijn nog steeds te koop) het werkt geweldig, bedankt voor de uitleg.

Theo
Re: Zelfbouw GrassMaster
milocomarty
gast

Re: Zelfbouw GrassMaster
Citeerdeze lengtes staan dus voor 13, 22, 44, 52 en 104 cm. gras! . . . . . Gras???

Ja, gras en ander onkruid. Sommige grassoorten kunnen 1,75 meter worden. Tenzij je allemaal strakke golfbaantjes op je baan wilt zul je toch ook aan de langere vezels moeten. Wild gras bereikt al snel een hoogte van 52cm. Kijk maar eens om je heen langs de snelweg, spoorbermen en andere verwilderde stukken die sporadisch gemaaid worden.

Persoonlijk geloof ik in goed gereedschap en dat zijn deze theezeef vliegenmeppers dingen niet omdat je gewoon spanning te kort komt. Tenzij je de ultieme verbouw gaat doen met diverse cascade schakelingen. Maar de tijd, moeite en investering in materiaal besteed ik liever aan een goed werkend reeds getest apparaat. Waarbij het grootste deel van de prijs niet wordt bepaald door de componenten maar wel door de CE goedkeuring..
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Tja, een ieder heeft recht om z'n mening uit te dragen ... :roll:

Een dergelijk duur apparaat is voor menig hobbyist niet weggelegd - tenzij je het commercieel uitbuit.
Vandaar dat de topic-starter een bouwverslag heeft gepost waar een ieder zijn voordeel mee kan doen.
Genoeg mede-hobbyisten die dit wel kunnen waarderen want de 'theezeef vliegenmepper dinges' werkt
prima met de kortere grasvezels, die uiteindelijk ook het meest voorkomen en zullen worden toegepast!
Goed gereedschap is zeker essentieel, maar de investering ervan zal men moeten afwegen tegen hoe
veel men dit stuk gereedschap zal gaan gebruiken en dan is hierbij voor velen de keuze snel gemaakt.

Groeten,

Erik.
Re: Zelfbouw GrassMaster
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 01 september 2016, 12:59:09

Goed gereedschap is zeker essentieel, maar de investering ervan zal men moeten afwegen tegen hoe veel men dit stuk gereedschap zal gaan gebruiken en dan is hierbij voor velen de keuze snel gemaakt.


Wellicht. ;) Maar je stelling dat het bij h0 stopt met 2,5mm is discutabel.

Een Noch 2.0 waar je al redelijk mee uit de voeten kunt koop je voor ?108 bij Lippe. Met meerderen zo'n ding aanschaffen kan natuurlijk ook.

Of uitlenen: mijn grasmachine (RTS Greenkeeper) is al bij 4 forumleden op bezoek geweest, bij eentje zelfs 7 maanden aaneen. Twee van hen werkten met de omgebouwde vliegenmepper maar zien de mogelijkheden van de Greenkeeper als duidelijke meerwaarde. Een van hen heeft zo'n ding nu ook zelf gekocht en is druk met bomen maken met korte en lange vezels.

Gr, Ben.
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Ben, er zit een jungle van verschil tussen 'dat het stopt met 2,5mm' en
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 29 december 2013, 13:03:05
In mijn beleving zijn de 1½ en 2½ mm. vezels het meest van toepassing op de H0-modelbaan, ...
Maar inderdaad zou je daar ellenlange discussies over kunnen voeren :wink:

Trouwens, mijn oma zei altijd: van ruilen komt huilen en van lenen komt wenen
Dat gaat misschien niet altijd op, maar de strekking ervan was wel duidelijk ...

Groeten,

Erik.
Re: Zelfbouw GrassMaster
Je zei er natuurlijk nog iets bij Erik: "tenzij je een jungle maakt met gras van een meter hoog, zullen de langere grasvezels niet aan de orde zijn". :D
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Citaat van: willem twee op dinsdag 13 augustus 2013, 06:42:24
Even mijn mening:

Lekker veilig die metalen beker................ Waarom zou er bij een echte voor plastic beker/houder gekozen zijn?

Ik zie het al gebeuren. Ik koop zo'n ding bij jou. Ben aan het strooien. Loop even weg omdat de telefoon gaat. 1 van mijn kinderen ziet dat ding liggen zet hem aan (of hij staat nog aan) en pakt aan de beker.....................
Zo kan ik het ook verzinnen: je hebt een vliegenmepper in de kamer liggen en je kinderen pakken hem. Ik denk niet dat het ding zo gevaarlijk is anders werd hij niet zo verkocht.
Re: Zelfbouw GrassMaster
Lid sinds: 2014

offline
Re: Zelfbouw GrassMaster
Ik heb zelf ook een greenkeeper nog nieuw in de doos en zoals het er nu uit ziet blijft die dat ook nog even.
Heb er al wel mee gewerkt op een workshop in Borne maar kan garanderen als je deze gebruikt hebt dat die vliegenmepper de prullenbak in gaat want de 35kv krijgt alles wat voor H0 is bedoelt recht om hoog :D
Re: Zelfbouw GrassMaster
loekvanderburg
gast

Re: Zelfbouw GrassMaster
Hallo Willem-Jan,

Zien er goed uit, verkoop je deze ook? Zelf maken gaat helaas niet meer.

Met vriendelijke groet,
Loek.