Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Harm z'n baan: ontwerpen

Gestart door harm78 dinsdag 22 januari 2013, 20:12:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Harm z'n baan: ontwerpen
Lid sinds: 2012

offline
Harm z'n baan: ontwerpen
Ook ik ben zo'n herintreder die na zo'n 17 jaar de treintjes weer heeft ontdekt. Er moet ergens nog een voorsteltopic zijn waar dat verhaal staat. Best wel een serieuze herintreder, ik heb zelfs een huis gekocht zodat ik ruimte kreeg om een treinenkamer te bouwen.

Tot nu toe heb ik vooral compensatieaankopen gedaan: dingen die ik vroeger prachtig vond maar niet kon betalen, en nu wel. De treinenkamer zelf is al wel omgetoverd tot een vloerbaanparadijs, maar da's natuurlijk niet definitief.

Kortom, er moet een baan ontworpen worden. Het moet meteen goed, ik heb immers maar één kans om een leuke baan te maken. Van iemand anders hier heb ik al het principe van het schaduwstation gejat, en dat omgezet naar M-rails. Dat idee, samen met een klimspiraal en een oprit, is nu mijn basis. Een tijdje terug had ik al eens een ontwerp gemaakt, waar het basisprincipe misschien ook wel leuk van is.

Ik heb het idee dat het ontwerp een beetje saai is. Wat dingen die ik erin wil:

- veel ruimte om treinen te parkeren
- overal dubbelspoor zodat er altijd minimaal 2 treinen ongehinderd rondjes kunnen rijden
- het wordt M-rails, omdat ik daar kilo's van heb en het nostalgisch is. Voordat ik ga bouwen, wil ik wel alle rails goed richten en afstellen...
- Ik wil best lange rechte stukken zodat lange treinen helemaal recht kunnen staan
- De handigste vorm lijkt me een U-vorm, zodat ik overal nog bij kan

Ik heb 2 Wintrack bestanden: track5.tra met het ontwerp voor de bovenverdiepingen, en track6.tra voor het schaduwstation. De u-vorm heeft aan één kant een kortere poot, daar zit de deur van de kamer.

Eigenlijk lijkt 't me nogal een saai plan maar zit ik vast en heb ik er geen inspiratie meer voor... zijn er mensen die me een beetje op weg kunnen helpen?
Re: Harm z'n baan: ontwerpen
dat ziet er een mooi ontwerp uit met inderdaad veel lange stukken opstelspoor en een ruim schaduwtation, alsok een leuke "paradebaan", maar ik vrees een klein beetje dat het bij een soort "veredelde ovaal" is gebleven kwa bovenbouw, juist ?
Misschien kan je daar nog iets creatiever zijn met kruisingen, lussen en zo.

Hoe groot wordt het geheel ongeveer ?


PS: M-track RULEZ !!!!!
Re: Harm z'n baan: ontwerpen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Harm z'n baan: ontwerpen
Citeermaar ik vrees een klein beetje dat het bij een soort "veredelde ovaal" is gebleven kwa bovenbouw, juist ?

Juist! Maar ik heb nog niet het licht gezien hoe ik met deze ruimte (eigenlijk is zo'n kamer best klein en het is op de woonkamer na de grootste die ik heb) veel leukers kan maken :)

Het geheel is ongeveer 3x3,5 meter.

M-rail vind ik gewoon leuk nostalgisch, hoewel het natuurlijk lelijk, ontspoorgevoelig en lawaaiig is... :)
Re: Harm z'n baan: ontwerpen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Harm z'n baan: ontwerpen
Dag Harm.

Afhankelijk of dat je Nederlands gaat rijden of buitenlands kun je bergen
aan de scenery toevoegen, waardoor een simpel ovaaltje al interessanter
wordt. Er staan baanplannen zat op het forum en de Wiki om je aan te
verlekkeren of juist ideëen opdoen!
Je zou ook een lijstje kunnen maken met jouw wensen t.a.v. de scenery.
Hierbij valt te denken aan: locdepot met draaischijf, containerterminal,
haven, kolenmijn (b.v. combi met smalspoor), FCS, stad of dorp, enz..

En ja: ik ben ook gek met M-rails!  :D

Groeten,

Erik.
Re: Harm z'n baan: ontwerpen
Ik heb even zitten spelen, hoop dat je er wat mee kan :)
Re: Harm z'n baan: ontwerpen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Harm z'n baan: ontwerpen
Bedankt! Dat plan ga ik vanavond even uitgebreid bekijken :)
Re: Harm z'n baan: ontwerpen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Harm z'n baan: ontwerpen
@MatthiasD:

Je bestand krijg ik niet geopend, krijg deze melding:


Die krijg ik eigenlijk altijd bij Wintrackbestanden die ik van het forum haal. Op OK drukken heeft alleen als resultaat dat Wintrack crasht en afgesloten wordt. De gebeurt bij 2 pc's waar ik Wintrack heb geïnstalleerd. Ik gebruik Wintrack 8, misschien heb je het bewerkt met een nieuwere versie?
Re: Harm z'n baan: ontwerpen
Ik heb idd Wintrack 9.
Nu onder versie 8 opgeslagen
Re: Harm z'n baan: ontwerpen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Harm z'n baan: ontwerpen
Nu kan ik er wat mee :) Nogmaals bedankt!
Re: Harm z'n baan: ontwerpen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Harm z'n baan: ontwerpen
Vandaag zei een collega "waarom begin je niet gewoon het schaduwstation te maken?"... en warempel, inderdaad! Ook al weet ik nog niet echt wat ik erboven wil maken, het schaduwstation lijkt me een prachtig ontwerp dat ik er toch wel in wil hebben. Dat kan ik dus gewoon gaan maken, al is het maar om te oefenen.

Heb ik wel wat rails voor nodig, vooral 19 rechter wissels :)/
Re: Harm z'n baan: ontwerpen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Harm z'n baan: ontwerpen
Ik had net een ingeving. Eigenlijk had ik 2 klimspiralen bedacht, maar da's helemaal niet nodig. De onderste klimspiraal heb ik vervangen door een keerlus, lijkt me ook prima?