Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!

Gestart door Kees1835 maandag 21 januari 2013, 16:51:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
1200Blauw =>
Ik kon het deze keer ook niet vinden.
Maar heb het wel ergens gelezen....

Piet =>
Volgens Koll heb je de 3055.3 (ongedeelde roosters; bovenzijde neus geel)

De versie 3055.2 met gedeelde roosters en bovenzijde neus grijs, is technisch wel mogelijk, maar nog nooit vastgesteld dmv foto oid. Indien men het variant-nr zou schrappen krijg je idd een verschuiving in de varianten, waardoor dit meer slechts dan goeds aanricht ivm de registratie van de overige varianten (1216 en 1205)
Van de 1205 bestaan er 2 typen verpakkingen. De oude blauwe met venster, en de moderne witte.

Gr. Marcel
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Citaat van: loc1200 op zaterdag 26 januari 2013, 12:05:23
Piet =>
Volgens Koll heb je de 3055.3 (ongedeelde roosters; bovenzijde neus geel)
Dat had ik inmiddels ook al uit mijn Kolletje naar boven gehaald.
Maar,,,,,,,, op de site van Henk Vos www.bordertrain.net het volgende.
Ik kan hier geen plaatjes linken, vanwege copyright regels van 3rail.nl. (terechte regel vind ik)
Maar ga maar eens naar de site en klik dan op:
E-loks -> 1200-1 dan zie je de 7e afbeelding het model staan wat ik ook heb.
Daar staat bij dat het een 3055 is, maar geen 1-2 of 3
En de aanduiding 1200-1 duidt niet ook meteen op 3055-1?
Daar zit dan mijn misvatting.

grt Piet.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Piet,

De 3055.2 waar koll's op doelt (met grijze neus en verdeelde roosters) bestaat niet.
Volgens koll's is de 1212 met gele neus en gladde roosters en die heb ik zelf ook.
Maar anderen nummeren niet zoals koll's en laten de niet bestaande versie al weg in de telling.
Dan is de 1212 met gele neus en gladde roosters de 3055.2.
Hieronder mijn 3055.3(volgens Koll's).

PS; foto is van de ebay advertentie van destijds van de lok die ik gekocht heb.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Hoi Piet,

Als ik het hier allemaal zo lees, heeft de koll, en de collection een verschillende nummering. Bij de ene zou je volgens mij een .3 hebben en bij de andere een .2
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Inderdaad Wijbe en dat komt omdat de .x tellingen niet officieel zijn en iedereen zijn eigen versie hanteert.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Ik denk het ook.
Mwah maakt niet zo heel veel uit.
Ik heb hem sinds begin 72 en lok heeft voor mij een zekere emotionele waarde, gekregen van een collega die vlak daarna overleed.

grt Piet.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Piet, die wordt zeker dan al meer dan 40 jaar met liefde verzorgd? ;)
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Zeker Ad, maar met één kanttekening hij heeft ongeveer 20 jaar netjes in een doek in een doos op zolder gelegen.
Totdat ik in 2007 weer met een baan begon.

grt Piet.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Bij de 3051 in de 1223 uitvoering is er ook nog het verschil, dat bij de eerste oplage het nummer op een verhoogd schild is geplaatst, die bij de 2e oplage gelijk ligt met de kap. (zoals bij de grijs-gele loks)

Gr. Mars
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Koos,

Jouw opsomming klopt aardig, alleen heb ik mijn twijfels over de 1219 met vishaak.
En BTW, ik stuin hier al een tijdje rond en krijg nog steeds vaak geen reacties op mijn berichten, maar dat is ook niet verplicht. ;)
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Citaat van: Kappa op maandag 28 januari 2013, 10:03:09
En BTW, ik stuin hier al een tijdje rond en krijg nog steeds vaak geen reacties op mijn berichten
Dat constateer ik ook en net als Ad loop ik hier ook al een tijdje rond.
Grt Piet.

Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Citaat van: Kees1835 op maandag 21 januari 2013, 16:51:04
Op internet kwam ik de 1212 tegen van Marklin, beter bekend onder nummer 3055-1, een zeldzaam exemplaar!
Je kunt bieden vanaf ? 575,-, een vors bedrag in deze tijden!
Als ik de foto's eens wat nader bekijk heb ik zo mijn twijfels over de originaliteit van de lok  8o
Ben benieuwd of jullie mijn twijfels delen.

Groet,
Kees

Hebben jullie de handelaar die de lok aanbiedt al gemaild? Het lijkt me dat die aanvullende info over deze lok kan geven.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Citaat van: B100 op maandag 28 januari 2013, 12:36:08
Beste leden,  misschien een topic starten van reacties waar niet op wordt gereageerd hahahaha  ;)
Ga je gang zou ik zeggen.
Maar niet klagen als er niet gereageerd wordt......:P
Citaat van: B100 op maandag 28 januari 2013, 12:36:08
Ik vind het  een leuk forum en met heel veel weetjes ed ,echter vind ik dat er wel heel snel iets wordt geponeerd zonder goed info en met wat WIJ er dan van vinden. Ik weet niet wie die WIJ dan mogen zijn, maar dat stoort  me wel eens.
Als iets je stoort, moet je er mee ophouden je er aan te storen.
Dat kan o.a. door niet meer te lezen of niet meer mee te doen.
Trouwens ik vind jouw bezwaar dat WIJ anoniem zouden zijn, totaal niet gerechtvaardigd.
Bij iedere mening staat een naam van de schrijver.
Het lijkt mij het beste maar weer on-topic te gaan Koos.

grt Piet.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
IK geloof er in ieder geval geen hout van dat de 1219 ooit officieel met logo is uitgebracht. Zou volstrekt onlogisch zijn, omdat de 1219 al af fabriek was uitverkocht voordat het logo op de echte machines verscheen. 1219 met logo is ook in geen enkele Märklin-catalogus te vinden.

Nu kan uiteindelijk alles hoor. De 1211 met logo is ook gemaakt van de resterende voorraad 1211 zonder logo. Misschien zat daar een enkele 1219 tussen die achter was gebleven. Maar dan moet je het dus ver zoeken en erg waarschijnlijk is het niet.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Citaat van: henkv op maandag 28 januari 2013, 12:59:02
IK geloof er in ieder geval geen hout van dat de 1219 ooit officieel met logo is uitgebracht. Zou volstrekt onlogisch zijn, omdat de 1219 al af fabriek was uitverkocht voordat het logo op de echte machines verscheen. 1219 met logo is ook in geen enkele Märklin-catalogus te vinden.

Oh ja, en het model is nergens in het toenmalige tijdschrift 'Miniatuurbanen' te vinden. Daarin werd echt ieder nieuw verschenen model naar Nederlands voorbeeld (of wat daarvoor door moest gaan) behandeld. Dat was ook niet zo moeilijk.  :D En dus wel de 1211 met logo (inclusief de ontstaansgeschiedenis) maar geen 1219 met logo.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Citaat van: B100 op maandag 28 januari 2013, 13:15:27
ik heb niet geschreven dat wij anoniem zijn, maar dat als er ergens iets wordt gevraagd oid men dan dit vaak richt wat WIJ ervan vinden zonder verdere info oid  ;)
Dan heb ik je zeker verkeerd begrepen Sorry.
Citaat van: B100 op maandag 28 januari 2013, 13:15:27
Verder heeft iedereen hier de vrijheid om zijn mening te ventileren, al dan niet met een biertje in de hand  hahaha ,dus ik zal daarom zeker niet jou advies opvolgen om oftopic te gaan. :P
Da's nou jammer.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Citaat van: henkv op maandag 28 januari 2013, 12:59:02
De 1211 met logo is ook gemaakt van de resterende voorraad 1211 zonder logo. Misschien zat daar een enkele 1219 tussen die achter was gebleven.
Dat zou dan een mogelijkheid zijn geweest dat er een enkele 1219 met vishaak is verschenen, maar ik heb mijn twijfels.

Koos foto's van de 1202 die jij beschrijft staan hier. ;)
Even naar beneden scrollen, tot net voor het midden.
Alleen steekt bij het Marklin model het derde frontsein veel te ver uit.

Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Dat het derde frontsein zover naar voren uitsteekt kan te maken hebben met het feit dat
de 3055-5 (1205) ook voorzien was van een derde frontsein.
Er waren namelijk ook 1200 met een langer derde frontsein, te zien in hetzelfde linkje dat Kappa plaatste.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Model van de 1205 beschreven zoals in laatste post heb ik ook gehad:
maar uitstekend bovenste frontsein was volgens sommige bladen (en naar mijn mening ook) wel wat overgedimensioneerd in 1:87.
Zover stak het frontsein op 1:1 model nu ook weer niet uit.

Van model 3161, blauwe 1202, uitgebracht begin jaren '80 ?? Even uit m'n hoofd heb nu geen zin om allerlei internetbronnen te raadplegen meen ik dat dit buiten de lengte natuurlijk qua seinbeelden, logos en fabrieksplaten conform werkelijkheid was.
Voor de zekerheid ga ik bewuste Miba eens opzoeken die heb ik ook nog op zolder liggen.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Nog steeds een levendig onderwerp.

Roosters, nummerschilden, gele vlakken, Omgekeerde L-code, L-A-code; allemaal punten om onderscheid op te maken.
Toch waren (zijn) ze bij Märklin bezig geweest om elke weiziging in het volgende model mee te nemen; hoewel dit niet altijd even actueel gebeurde.
Zet je de loks op een rij, dan zie je leuke verschillen, welke de loks aardig van elkaar onderscheiden.
Eigenlijk zijn alleen de laatste versie van de 1212 en de 1216 nummervarianten; alle andere uitvoeringen gaan iets verder.
Echter ik heb nog niemand gehoord over verschil in: A-code met sluitlichten, cabineramen, deurramen, remslangen.

Gr. Marcel
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Grrrr, kan desbetreffende Miba niet meer vinden.
Heb ik nog paar opmerkingen/vragen:

Over de blauwe 3161 bedrijfsnr. 1202: info te vinden in de eigen vertrouwde 3-railwiki. Echter word hier niet de vraag beantwoord of model conform werkelijkheid was. Wel heeft deze loc in model eveneens de overgedimensioneerde koplampen; ook wel schamperend aangeplakte conservenblikjes genoemd.

En bij het opsommen van waardes: Klopt het dat sinds het uitkomen van het "nieuwe" Märklinmodel van de 1200, ook al weer 8 jr. geleden trouwens, de meest voorkomende 3055-modellen behoorlijk in prijs zijn gekelderd? Uitgezonderd de zeldzamere varianten dus...Wie weet hier wat meer over?

Is leuk om over de 3055 te bomen, wie is er niet groot mee geworden...
Offtopic maar grappig vond ik in de jaren '90 de rode Limavariant in NS-cargokleuren, heeft nooit bestaan in't echt maar was o zo'n leuke verschijning.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Zelf heb ik er ook een aantal, van de nieuwe slechts de NVBS uitvoering of EETC.
De oudjes gaan daarom niet de deur uit, waarom ook.
Nu komen er dit jaar nog een paar van een Oostenrijkse firma, en snap niet dat zij dat ding gaan maken!
Kunnen zij beter een Buffel of Beel uitbrengen.
Van de oudjes zoek ik nog een betaalbare 1211.
Een aantal varianten die in de Koll staan heb ik ook nog nooit gezien, en ik struin al meer dan dertig jaar beurzen af!
De raadgever Koll is niet altijd bepalend, zo heb ik rola rijtuigen met verschillende kleuren, niet genoemd in Koll.
En wie heeft ooit de collectie van de Dekker,s gezien?
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Citaat van: Baanloos op dinsdag 29 januari 2013, 09:51:52

En bij het opsommen van waardes: Klopt het dat sinds het uitkomen van het "nieuwe" Märklinmodel van de 1200, ook al weer 8 jr. geleden trouwens, de meest voorkomende 3055-modellen behoorlijk in prijs zijn gekelderd? Uitgezonderd de zeldzamere varianten dus...Wie weet hier wat meer over?

Jawel, maar ook de prijzen van de verzamelaarsmodellen zijn lager geworden. Dat komt niet zozeer door de nieuwe 1200, maar doordat dit type verzamelaarsmodellen over de hele lijn minder opbrengen. Op het hoogtepunt deden de meest zeldzame varianten van de oude 1200 ruim over de 1000 euro. Ik heb een gave 3055.1 voor 1250 euro van eigenaar zien wisselen, maar dat was een kleine 10 jaar geleden. Tegenwoordig houdt het met 600 of 700 euro wel op.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Okay we veroorloven ons maar weer een zijspoortje, een half offtopicje zal ik maar zeggen.
De Roco 1200 zou je in het meest optimistische geval kunnen zien als opvolger van de oude Fleischmann 1200.
Waarom ze daar na de vele Märklin en Trix(!)varianten nog brood in zien kan ik dan effe ook niet vatten.
Maar nu gaan we over merkpolitiek praten en da's natuurlijk weer andere koek en op zich een ander topic waard...

Terug naar ons huismerk en de 3055-1 t/m 4: het viel mij op beurzen en winkels destijds altijd op dat men er een stevig prijskaartje aan hing ook al waren de exemplaren al behoorlijk "doorleefd". Veelal blutsen en afgebladderde lak.
Destijds ben ik daarom voor een nieuwe 1205 gegaan en heb ik ook nog een "mooie" vrij gave blauwe gehad, ik weet niet meer welke dat was.

Grootste fout in mijn modelspoorbaanleven is geweest om deze te verkopen!! :-( :-(
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Citaat van: Baanloos op dinsdag 29 januari 2013, 21:46:38
Okay we veroorloven ons maar weer een zijspoortje, een half offtopicje zal ik maar zeggen.
De Roco 1200 zou je in het meest optimistische geval kunnen zien als opvolger van de oude Fleischmann 1200.


Als dat zou kunnen. Ik ben wel weer eens toe aan een 1200 met een correct onderstel. Daar had Fleischmann 50 jaar geleden zijn best op gedaan: keurig asymetrische draaistellen en heel behoorlijk gedetailleerd voor die tijd. Bij de oude 1200 had Märklin er zich juist bij het onderstel met een Jantje van Leiden vanaf gemaakt: veel te kort, niet correct en heel vlak met nauwelijks detail, ook voor die tijd. Zelfs Lima had dat beter gedaan. De draaistellen van de nieuwe Mätrix 1200 zijn nog steeds niet asymetrisch dus het zou mooi zijn als Roco dat weer eens goed doet.
Overigens verwachten veel tweerailers vooral prettiger rijeigenschappen van een Roco 1200.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Henk,

Over de draaistellen:
Je hebt gelijk dat Roco daar nog punten op kan scoren! En met je eens: jammer dat M* dit met haar "nieuwe" 1200 niet heeft afgemaakt.
Maar die Fleischmann 1200 is ook niet de "standaard" ; de neuzen bewegen mee en de belettering, of beter becijfering i.c.m. fabrieksplaten is niet helemaal tip/top. Heb wel eens gelezen dat met eigenlijk het verkeerde lettertype als nr. heeft gebruikt.

Is de "standaard" in 1:87 eigenlijk alleen maar het Philotrainmodel tot nu toe?
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Modellen uit de jaren zestig zijn natuurlijk nooit de standaard meer. Ze hebben allemaal wat naar de huidge maatstaven, maar die draaistellen van de 3051/3055 waren ook voor die tijd al ver onder de maat. Heb ik altijd vreemd gevonden. De neuzen van de Fleischmann draaiden overigens niet mee, maar de bufferbalken verschoven een stukje bij het ingaan van een boog. Dat model reed wel weer opvallend soepel en stil.

Philotrain is een geval apart, maar de huidige Mätrix is zonder meer het beste grootseriemodel tot nu toe. Alleen, er is nog flinke ruimte voor verbetering, dus 'hup Roco'!  :)
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Voor die prijzen  mag die wel mooi zijn.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Heb je die foto's zo klein gekregen?
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Citaat van: B100 op vrijdag 08 februari 2013, 12:21:19
Citaat van: Huskywolf op vrijdag 08 februari 2013, 10:16:56
Heb je die foto's zo klein gekregen?

Yep gr koos
Dan heeft ie wat te verbergen, denk je niet?

grt Piet.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Hoi Koos,

Een goede actie van je, wel vreemd dat hij je geen groter formaat stuurt!
Voor mij persoonlijk is het duidelijk, er is mee gesjoemeld!
Als het daadwerkelijk een zeldzaam exemplaar zou zijn kun je je afvragen waarom deze nog niet verkocht is!

Groet,
Kees

Citaat van: B100 op donderdag 07 februari 2013, 22:36:05
Citaat van: Kees1835 op maandag 21 januari 2013, 16:51:04
Op internet kwam ik de 1212 tegen van Marklin, beter bekend onder nummer 3055-1, een zeldzaam exemplaar!
Je kunt bieden vanaf ? 575,-, een vors bedrag in deze tijden!
Als ik de foto's eens wat nader bekijk heb ik zo mijn twijfels over de originaliteit van de lok  8o
Ben benieuwd of jullie mijn twijfels delen.

Groet,
Kees

hoi Kees,

Ik heb hier de foto's zonder gebruik van flitser gekregen van de verkoper. Ik zal kijken of ik ze wat groter kan krijgen wat helaas niet is gelukt
De lok ziet er niet veel anders uit dan de 1e versie

gr koos
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Nou,

Mocht hij de lok verkopen, dan kan hij eerst een knap fototoestel kopen.
(en zonder tegenlicht)

Gr. Mars
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Als je kijkt naar foto 1 en 7.
Daar is duidelijk te zien dat de bovenkant van de botsneus enig kleur verschil (glans) vertoont!, of ik moet mij vergissen?
Op foto 7 is te zien dat er een verschil zit tussen de overgang van de kleur grijs naar geel (zijkant)

Groet,
Kees


EDIT Ad: Citaat verwijderd, is in z'n geheel hierboven al te lezen. Al je niet citeert, reageer je automatisch op het vorige bericht, of in het algemeen.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Op de laatste foto's zie je niet meer het glanzende sinaasappel huidje zoals op de eerste foto's.
Ondanks de slechte belichting zou ik dan niet beweert hebben dat er aan de lak verbeterd was of over geschilderd zou zijn.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Over het verfwerk:
In modelspoorbladen van 35 jr. terug werd al geklaagd dat het verfwerk van nieuwe 3055en af fabriek niet strak was.
Dus als je zo'n model aantreft is het niet persé een teken dat het is overgespoten.

Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Ben eigenlijk nu wel benieuwd of de verkoper bekend is met dit forum en wat die zelf van de hele discussie vind..... :P
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Tim,

Als je even terug leest in de bijdrage van Koos (B100) zie je dat hij foto's van de verkoper heeft geplaatst.
Verkoper weet hier dus van.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Wat ik eigenlijk bedoelde is of de verkoper wellicht op de achtergrond meeleest.....
Zal een volgende keer wat duidelijker zijn.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Koos,

Ik heb mij laatste reactie aangepast, omdat je schreef dat je foto's van de verkoper had en ik dacht dat hij jou die verstrekt had.
Maar hij blijkbaar de advertentie op MP aangepast en die had jij dus hier geplaatst. ;)
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Citaat van: Baanloos op zondag 10 februari 2013, 10:03:20
Over het verfwerk:
In modelspoorbladen van 35 jr. terug werd al geklaagd dat het verfwerk van nieuwe 3055en af fabriek niet strak was.
Dus als je zo'n model aantreft is het niet persé een teken dat het is overgespoten.

Dat klopt, maar de vage grens tussen het geel en grijs is dan goed herkenbaar. Het gaat echt om een vage overgang van geel naar grijs als gevolg van overlappende spuitlagen. Dat is wat anders dan een rafelige grens, zoals je krijgt bij slecht afplakken (onderkruipen van verf) en/of te dikke spuitlagen, zoals ik hier 'meen' te herkennen. Zoiets zie je niet snel bij een fabrieksmodel.

Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Het hele topic nog even rustig teruggelezen:

Herinner me soortgelijke discussie meer dan 8 jaar terug op dit of collegaforum, dus voor het uitkomen van de vernieuwde 1200 van Märklin.
Onderwerp: Overgespoten 1200en die als "zeldzaam unieke" exemplaren werden aangeboden op beurzen en websites waarvan de prijs tot ca. 10 x over de "occassionwaarde" werd opgeschroefd. Sommige kopers kwamen er veel later achter dat ze waren besodemxxterd. Verkoper soms niet meer te achterhalen, soms zelfs glasharde ontkenning; ook "bekende" beurshandelaren maakten zich schuldig, bij het verhaal halen werden kopers van de kraam weggezonden, niet op de allervriendelijkste manier natuurlijk...en men ging lekker door met deze praktijken. (Die uiteraard heel lucratief zijn!)

Heb ik ook wel eens gelezen dat je van UVP en het model zelf het produktiejaar/serie kunt halen. Controlemiddel of je een authentiek model hebt? Zou bij kenners/verzamelaar bekend moeten zijn? - Bij mij niet want ik ben geen verzamelaar.
Maarrrr...kan zelfs daar niet mee geknoeid worden?
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Als je denkt dat je via een doos de leeftijd of oplage kunt achterhalen  :P droom maar fijn verder!
Ik verzamel al meer dan dertig jaar oud spul, en als je niet oplet wordt je vaak besodemieterd.
Zeker de helft van de pseudo-handelaren vertrouw ik voor geen meter! Ervaring he......
Al doende leert men.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Aansluitend op de reactie van de 'doosdatum' wil ik dan toch mijn 3055-6 (1205) ter sprake brengen. Volgens mijn Koll geproduceerd tot 1984. Toch heb ik deze loc nieuw gekocht in 1992 bij een modelbouwwinkel in het centrum van Rotterdam. De doos was niet de rood/blauw/oranje/wit streepje doos uit de jaren 80 maar een witte doos met een tekening van de machine erop zoals we die uit die jaren 90 kennen.

Hebben we hier te maken met winkeldochters van voor 1984 die met een nieuwe doos een tweede kans kregen, of een speciale productie voor Nederland of zoiets?

groeten,

Fokko 
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Hoi Fokko,

Marklin heeft inderdaad een laatste productie run gedaan van de 3055, van de beschikbare onderdelen.
Deze werden in de bekende witte dozen, met tekening van de lok erop, verkocht.
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Hoi Fokko

je kan meer vinden op deze site http://www.bordertrain.net/models/nl/

mvg Marten
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Dank, dank voor deze razendsnelle reacties. Zelf had ik al het idee van een laatste opruimproductie. Onverkochte buitenlandse 3055 exemplaren, verzameld voor Nederland zouden immers geen nieuwe doos nodig hebben.

In die jaren herinner ik mij dat er wat berichten in de bladen verschenen over vervalsingen van Märklin producten in bedrieglijke witte dozen en zo. Van die gerenommeerde winkel waar ik mijn 1200 kocht kon ik mij al niet voorstellen dat zij zich hiermee zouden inlaten.

groeten,

Fokko

PS: mistte ik bijna nog een punt, waarom vermeldt Koll (2010) deze afsluitende productieslag uit '91 nou niet?
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Kennelijk leest Koll dit forumgedeelte (nog) niet mee. On topic, de moeite waard om een twijfelgeval hier even voor te leggen.

groeten,

Fokko
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
Citaat van: wibi op donderdag 14 februari 2013, 10:02:03
Als je denkt dat je via een doos de leeftijd of oplage kunt achterhalen  :P droom maar fijn verder!
Ik verzamel al meer dan dertig jaar oud spul, en als je niet oplet wordt je vaak besodemieterd.
Zeker de helft van de pseudo-handelaren vertrouw ik voor geen meter! Ervaring he......
Al doende leert men.

Klopt natuurlijk, was nog een beetje slaperig.
Je kunt op een doos zetten wat je wil natuurlijk....en zelfs met etiketten knoeien ze.
Maar heb jij wel eens 1200en getroffen waar je als koper met een grote boog om heen moest?
Over nep en zogenaamde unieke exemplaren in het algemeen: blijkbaar zijn er kopers genoeg die er intuinen dus is het voor de h.h. oplichters nog steeds lucratief!
Re: Marklin 3055-1 een twijfel gevalletje? of toch niet!
@Maar heb jij wel eens 1200en getroffen waar je als koper met een grote boog om heen moest?

Goedenmorgen,

Volgens mij is de 3055.1 aan het begin van dit topic inderdaad een 1200 waar je als koper met een grote boog om heen moet.

Dat marklin loc's bij tijd en wijle niet netjes en een beetje rafelig gelakt aflevert, daar kan ik me iets bij voorstellen.Maar de loc uit dit topic is gewoon klieder-werk.

mvg Harry