Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Modelbaan van Rolf

Gestart door Treinofiel zondag 20 januari 2013, 23:23:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan van Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Modelbaan van Rolf
Hallo,

Na jaren van stilstand bij het verder bouwen aan mijn modelbaan op de zolderverdieping,
zit er mede dankzij de hulp van een ander forumlid nu eindelijk schot in de zaak.
De afgelopen twee maanden is besteed aan
1. Het aansluiten van de resterende wissels, stroomvoorziening en bezetmelders.
2. Het inrichten van Koploper om het schaduwstation met dynamische blokken in te regelen.

Zie hier een filmpje over de stand van zaken tot nu toe.
Schaduwstation Rolf
Zoals jullie zien moet er (helaas) soms nog ff een menselijke hand aan te pas komen, maar het is natuurlijk de bedoeling dat dat straks niet meer nodig is.

Binnenkort zal ik wel ff een sporenplan van het schaduwstation plaatsen. Het sporenplan van de bovenste verdieping is nog in de maak maar misschien moet ik dat ook maar gewoon plaatsen want we zijn hier tenslotte om elkaar te helpen  ;)
En daarbij kan ik best wat tips & adviezen bij gebruiken....

Tot zover.
Re: Modelbaan van Rolf
oetbeem
gast

Re: Modelbaan van Rolf
Erg groot schaduw station zeg :O

Wel een vraag : Waarom stoppen de treinen net op de wissel waarna ze langzaam terug rijden naar het eind van het opstel spoor?

Mvg Danny
Re: Modelbaan van Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Modelbaan van Rolf
Door de manier waarop ik Koploper heb ingericht met dynamische blokken gebeurt dit automatisch.
Wellicht dat het ook nog anders kan, maar dan hoor ik het graag.
Ben nog een relatieve newby met Koploper.
Re: Modelbaan van Rolf
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Modelbaan van Rolf
Hallo Rolf,

een giga schaduwstation en prima geprogrammeerd. Wel maak ik mij enigszins zorgen of je vrije profiel van 1 raillengte? aan het einde van je schaduwstation, als treinen vertrekken op het moment dat er op een ander spoor een trein doorschiet tot over/op de wissel vrees ik een aanrijding.  Als je de ruimte hebt zou ik de laatste stopmelder verlengen met 1 raillengte.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Modelbaan van Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Modelbaan van Rolf
Hallo Walter,

No worries :)
Bij het "doorschuiven" van het achterste blok naar het voorste blok op 'n spoor wordt ook de uitrijwissel gezet om geen ontsporingen bij het terugrijden te veroorzaken.
Dat heeft ook tot gevolg dat de gehele wisselstraat bezet blijft totdat de trein teruggereden is en netjes op zijn plaats staat en van de wissel af is.
Dus op die manier geen aanrijdingen :)

Bedankt voor het meedenken!
Re: Modelbaan van Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Modelbaan van Rolf
Hierbij twee plaatjes uit Wintrack.

De afmetingen van mijn baan




Sporenplan schaduwstation




Een kleine toelichting:
Het schaduwstation heeft een U vorm; het niveau dat daar bovenop moet komen ligt 30 cm hoger en krijgt een O vorm. In het midden kan ik dan nog staan en daar is ook de bediening gepland.
Rechtsonder (de inrit van het schaduwstation) zal bereikt worden door een klimspiraal van 3 x 360" met R2 bochten.
Hoe en waar de uitrit van het schaduwstation (links onder) naar toe gaat is nog niet bekend; moet nog ontworpen worden.

Momenteel heb ik een tijdelijke "fly-over" verbinding gemaakt tussen uit- en ingang van het schaduwstation om te kunnen testen met koploper.
Dat stuk is in 2 blokken opgedeeld waar ook de lengtemeting in zit (wel handig als je met dynamische blokken werkt ;) )
Re: Modelbaan van Rolf
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Modelbaan van Rolf
Hoi Rolf

Allereerst ook jij hebt een heerlijke ruimte tot je beschikking, mooi schaduwstation :thumbup:.
Ik heb heerlijk zitten genieten van je filmpje, herken veel van mijn eigen schaduwstations met af en toe andere treinen :P
Even op voorhand 2 vragen
Waarom heb je de uitrijwissels geëlektriseerd? (is niet nodig om in koploper je straat bezet te houden)
Hoe los je het op wanneer een trein naar het schaduwstation wilt maar alle sporen zijn bezet?
Mvg
Koos

PS: mail je Morgen vandaag mijn DB Koploper, op jouw verzoek.
Re: Modelbaan van Rolf
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Modelbaan van Rolf
Hallo Rolf, allen,

inderdaad door de uitrijwissel te selecteren met inrijden blokkeer je kruisend verkeer en een aanrijding op deze wissel. Als treinen hebben leren remmen zou het alleen maar beter moeten gaan, zodat treinen minder ver doorschieten.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Modelbaan van Rolf
Lid sinds: 2011

offline
Re: Modelbaan van Rolf
Citaat van: Treinofiel op maandag 21 januari 2013, 00:05:55
Bij het "doorschuiven" van het achterste blok naar het voorste blok op 'n spoor wordt ook de uitrijwissel gezet om geen ontsporingen bij het terugrijden te veroorzaken.
Dat heeft ook tot gevolg dat de gehele wisselstraat bezet blijft totdat de trein teruggereden is en netjes op zijn plaats staat en van de wissel af is.
Dus op die manier geen aanrijdingen :)

Dat is toch zonde. Het verkeer moet wachten omdat een trein 10 cm even te ver doorrijdt. Ik ben het met Walter een dat de stopsecties beter iets langer kunnen. Is zo gedaan  ;)

Overigens heerlijk filmpje!
Re: Modelbaan van Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Modelbaan van Rolf
Mensen

Om even antwoord te geven op de vragen/opmerkingen die gesteld zijn.

@Koos:
Citaat van: KdeB op maandag 21 januari 2013, 00:42:32
Waarom heb je de uitrijwissels geëlektriseerd? (is niet nodig om in koploper je straat bezet te houden)
Hoe los je het op wanneer een trein naar het schaduwstation wilt maar alle sporen zijn bezet?
Om zeker te gaan, zeker bij het terugrijden. En inmiddels zijn al mijn wissels die ik heb (incl. voorraad) voorzien van een aandrijving.
Tsja, als alle sporen bezet zijn.... Had ik ook al over zitten na te denken, maar nog geen oplossing/antwoord voor gevonden.
Maar ik heb wel al gezien bij het testen met Koploper dat op het moment dat er een trein aankomt die te lang is om te passen in een van de vrije sporen/blokken, Koploper plaats gaat maken voor die trein!

@Walter:
Citaat van: wissels op maandag 21 januari 2013, 06:40:15
Als treinen hebben leren remmen zou het alleen maar beter moeten gaan, zodat treinen minder ver doorschieten.
In mijn configuratie met dynamische blokken maken de treinen geen gebruik van hun aangeleerd remgedrag bij het arriveren in het voorste blok van 'n spoor.
Aan welke optie dat ligt weet ik nog niet. Wellicht omdat alle bezetmelders van de voorste blokken van de 12 sporen op 1 S88-contact zitten?
Ter info: dit dynamische schaduwstation draait op 2 contacten (muv de 4 bezetmelders van de 2 tussenliggende blokken).
Maar als dit ook anders kan: ik hoor het graag!

Citaat van: wissels op zondag 20 januari 2013, 23:52:52
Als je de ruimte hebt zou ik de laatste stopmelder verlengen met 1 raillengte.
Ik overweeg juist om de laatste stopmelder te verkorten of lichtsluisjes te gaan gebruiken. Daarmee verlies ik juist minder ruimte per spoor.
Momenteel verlies ik zowel aan het begin als aan het eind van het spoor 1 rail; totaal 2 dus.
Bij gebruikmaking van lichtsluizen als bezetmelders wordt dat teruggebracht tot ± 5 cm per spoor; licht er maar net aan hoe scherp je ze opstelt.