Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Min plus verlichting.

Gestart door kippenlijntje donderdag 07 juni 2007, 16:13:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Min plus verlichting.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Min plus verlichting.
Heey Mensen,

Ik heb een vraagje.
Is het mogelijk met electriciteitsdraad een lusje te maken die je om een van de assen laat lopen?
En zoja moet je dit solderen of hoe?
Het lustje is bedoelt voor het min aansluiting en er komt een sleper onder voor de plus aansluiting.
Ik wil verlichting in mijn rijtuigen maken.

Groetjes Antal.

PS: ik weet niet of het in de goede plaats staat met reperatie en Onderhoud.
Re: Min plus verlichting.
robmarklin
gast

Re: Min plus verlichting.
Hallo Antal,

zou ik niet doen met een lusje om de as.
Het wiel is helmaal van ijzer, de as, en de meeste wagons ook. Ik haal de min voor de verlichting gewoon van het chassis van de wagon. Werkt prima.
Bij sommige lokomotieven hebben ze dit opgelost door een veertje op een asje te laten drukken vanaf de bovenkant. Maar dit is heel moeilijk zelf te bouwen.

Groeten,Rob
Re: Min plus verlichting.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Min plus verlichting.
Antal,

Probeer is als je het lusje hebt deze vast te houden en dan het wiel te draaien? Dat lukt niet omdat je electriciteitsdraadje dan uit elkaar wordt getrokken, welnu dat zelfde zou je ook krijgen met solderen,.. niet doen dus want dat werkt niet.

Je zou kunnen kijken om een ijzeren stripje wat tegen de as aandrukt te gaan gebruiken, je krijgt wel weerstand maar verlichten doet hij wel. Persoonlijk zou ik zelf eerst kijken of je misschien de setjes van Märklin kan gebruiken om massa af te voeren. Ook deze werken op hetzelfde principe dat het op de as drukt, zie HIER voor een voorbeeld wat ik bedoel. Märklin artikelnummers hiervan zijn: 73404 73405 en 73406. Waarschijnlijk moet voor de Massa dat onderdeeltje ook wel los te leveren zijn maar daar moet je maar even je handelaar voor vragen.

Groeten,
Herman
Re: Min plus verlichting.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Min plus verlichting.
Heey Heren,

Allereerst hartstikke bedankt voor de informatie.
Ik ga dus die Massaveer gebruiken.
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.
Ik ga beginnen 11 Juli ermee dan heb ik het in huis en kan ik mooi meteen ook d epoppetjes erin plakken.

Groetjes Antal.
Re: Min plus verlichting.
Hallo Antal,

Als je de massa-'veertjes' van Märklin niet passend kunt krijgen dan kun je ook hele dunne plaatjes koper kopen (bijvoorbeeld van K&S Sheet Metal, verkrijgbaar bij o.a. Grootendorst in Woerden). Hier kun je zelf een passend strookje vanaf knippen en een draadje aan solderen ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Min plus verlichting.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Min plus verlichting.
Hallo,

De massaveertjes zijn ook los te bestellen via de marklin dealer.
Artikel nummer 210240 : massefeder.

Een foto volgt nog.

Groetjes

willie
Re: Min plus verlichting.
De foto:


(ietsje lichter gemaakt, Willie ;))
Re: Min plus verlichting.
Lid sinds: 2006

offline
Re: Min plus verlichting.
die veren zijn ook in houten op de beurs te koop bij een duitser in de kleine beurszaal
Re: Min plus verlichting.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Min plus verlichting.
Heey Medeforummers,

Hartstikke bedankt weer voor de informatie en foto!
Ik hbe al een aantal veertjes besteld.
Deze komen onder mijn rijtuigen te hangen!
Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes Antal.
Re: Min plus verlichting.
Citaat van: wakkie op vrijdag 08 juni 2007, 16:37:43
Hallo,

De massaveertjes zijn ook los te bestellen via de marklin dealer.
Artikel nummer 210240 : massefeder.

Een foto volgt nog.

Groetjes

willie
Willie, ik heb eens geïnformeerd bij de Spoorzoeker (jou ook wel bekend), maar die massaveren van M* kosten ? 3,75 per stuk :?. Een stukje messingdraad van +/- 20 cm., waarmee je 5 - 6 rijtuigen kunt voorzien van een massa, kost ? 1,00 :D. Dan is de keus al snel gemaakt. Alleen even rond de assen buigen en een stukje draad er aan vast solderen en klaar is Antal (en ik). En zo gaan we het dan ook doen.
(Deze tip kwam overigens ook van de Spoorzoeker.)