Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

M37628 F7-ABA (met "uitgeklede" niet-mSD)

Gestart door nmbssncb zondag 20 januari 2013, 16:16:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M37628 F7-ABA (met "uitgeklede" niet-mSD)
De F7 ABA M37628 (Kansas City Southern) was prima in orde toen hij voor het eerst op de baan werd gezet. Alles werkte prima behalve dan dat de combinatie bij lage snelheid vreselijk hortend en stotend reed (Mutti M. Qualität). Ik moest de K-factor opschroeven van de standaard 32-waarde naar de 150! Daarna liep hij behoorlijk (maar niet echt perfect).

Helaas, tijdens het (slordig!) monteren van de kap op de A-unit zonder decoder zag ik te laat dat 1 of meer draden geklemd zaten tussen chassis en kap (de kleurige draden worden niet samengehouden door krimpkous o.i.d. - Mutti M. Qualität).
De standaard gemonteerde decoder laat zich nog wel uitlezen met de CS1R, maar... doet verder niks meer. De decoder reageert niet meer up commando's vanaf de CS1R. Ook met de Control Unit 6021 is er geen beweging in te krijgen op standaard adres 7.

De niet-mSD decoder laat zich niet uitlezen met de ESU LokProgrammer en ESU Profi-Prüfstand. Maar het zou natuurlijk kunnen dat Mutti M. haar niet-mLD en niet-mSD decoder "vergrendeld" voor promma's van derden.

Met de CS1R heb ik de niet-mSD ook nog eens gereset maar ook na deze handeling is het "schluss" en "Wir fahren nicht mehr".

Toch merkwaardig: de niet-mSD decoder meldt zich wel aan maar doet verder niks meer... de wonderbaarlijke "digitale" wereld!


Willy
Re: M37628 F7-ABA mSD
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: M37628 F7-ABA mSD
Willy,

Kun je zien of de isolatie van de beklemde draden weg is en er sluiting is geweest?
Er zit trouwens geen mSd decoder in, die verschillen met de decoders, die Marklin af fabriek in haar loks bouwt.
Kun je zien welke draden beklemt zaten?
Re: M37628 F7-ABA mSD
Lid sinds: 2007

offline
Re: M37628 F7-ABA mSD
Citaat van: Kappa op zondag 20 januari 2013, 19:30:56
Willy,

Kun je zien of de isolatie van de beklemde draden weg is en er sluiting is geweest?
Er zit trouwens geen mSd decoder in, die verschillen met de decoders, die Marklin af fabriek in haar loks bouwt.
Kun je zien welke draden beklemt zaten?


Ad,


Nu even geen tijd om de boel weer open te maken.
Geen mSD decoder? Nou ja, er zit een geluidsdecoder in dus ik dacht m(ärklin) of m(fx) S(ound) D(ecoder)...
Ik dacht dat Mutti's M. decoders wel konden uitgelezen worden met LokProgrammer en Prüfistand, maar niet wanneer ze in de lok zitten. Maar ik kan het mis hebben...
Morgen kijk ik even verder. De decoder ziet er absoluut niet "verbrand" uit. De kortsluiting heeft zich waarschijnlijk voorgedaan tussen chassis (= massa) en (een van) de motoraansluitingen en/of (een van) de lampaansluitingen.

Wat ik mij wel kan herinneren is dat toen de decoder nog functioneerde de locomotief niet langzaam, volgens de remvertraging, tot stilstand kwam wanneer de regelknop werd ingedrukt en de rijrichting werd omgezet. Deze locomotief kwam meteen tot stilstand, en dat gebeurt alleen bij oudere type decoders zoals de 6090 en 60902. Dus misschien was er al iets mis met de decoder...

Op zich vind ik het geen ramp om de decoder door een LokSound te vervangen (wel een duur grapje). Maar dan moet ik zeker weten dat de impedantie van de luidspreker acceptabel is voor de LokSound.

En wellicht stuur ik de Mutti M. decoder gewoon naar Mutti zelf in Göppingen. Baadt het niet, dan schaadt het niet... Maar ik heb al zo'n ruzie met Mutti M. over haar te vaak inferieure "Qualität" en ze is niet vergevensgezind...


Willy
Re: M37628 F7-ABA mSD
Lid sinds: 2007

offline
Re: M37628 F7-ABA mSD
Ad,


Geen sporen dat de isolatie zodanig is beschadigd dat de blote bedrading daadwerkelijk contact zou kunnen gemaakt hebben met het chassis:



Hier nog een foto van de 21MTC adapter met bedrading zonder de Mutti M. decoder:



En ook een foto van de motor in de A-unit waar ook de decoder zit:



Zoals je kan vaststellen zijn de beide motoren parallel geschakeld.


Het feit dat ik geen beschadiging constateer aan de isolatie van de bedrading doet mij vermoeden dat de decoder vanaf het begin niet helemaal lekker was.

Op naar de volgende ronde van ... "zoek en vind...".

De luidspreker is 1Watt / 8 ohm, dus het toepassen van een LokSound V4.0 M4 is geen probleem met een 8 ohm impedantie.


Willy
Re: M37628 F7-ABA mSD
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: M37628 F7-ABA mSD
Probeer de decoder eens een reset te geven.
Als dit niet lukt, schakel dan mfx uit op je CS1R en zet Motorola aan (als die al niet aanstaat) en schrijf de waarde 8 weg in CV8.
Ik heb dit ook zo gedaan met een lok die onder mfx niet wilde resetten.
Re: M37628 F7-ABA mSD
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: M37628 F7-ABA mSD
Citaat van: nmbssncb op zondag 20 januari 2013, 16:16:23
De mSD decoder laat zich niet uitlezen met de ESU LokProgrammer en ESU Profi-Prüfstand. Maar het zou natuurlijk kunnen dat Mutti M. haar mLD en mSD decoder "vergrendeld" voor promma's van derden.

Willy
Hoi Willy,

Niet Märklin heeft het vergendeld,dat heb je zelf gedaan,door je decoder eerst naar een ander protocol hebt laten luisteren dan DCC.

Als je dat nou niet gedaan had,was je decoder ook wel met een Esu programmer te programmeren,want ook die verstaat het DCC protocol.

Probeer je decoder in ieder geval een reset te geven,of een tijdje zonder stroom te laten staan,je apparatuur op DCC zetten,en dan je lok weer op de baan.

Wanneer dat goed zit,zal je decoder nu naar DCC luisteren,en kan je verder met programmeren of wat je maar wil.

Succes daarbij :important:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: M37628 F7-ABA mSD
Lid sinds: 2007

offline
Re: M37628 F7-ABA mSD
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 21 januari 2013, 14:32:32

Hoi Willy,

Niet Märklin heeft het vergendeld,dat heb je zelf gedaan,door je decoder eerst naar een ander protocol hebt laten luisteren dan DCC.

Als je dat nou niet gedaan had,was je decoder ook wel met een Esu programmer te programmeren,want ook die verstaat het DCC protocol.

Probeer je decoder in ieder geval een reset te geven,of een tijdje zonder stroom te laten staan,je apparatuur op DCC zetten,en dan je lok weer op de baan.

Wanneer dat goed zit,zal je decoder nu naar DCC luisteren,en kan je verder met programmeren of wat je maar wil.

Succes daarbij :important:

M.v.g.

Hans V200.0

Beste Hans,


DCC? Ik heb helemaal geen DCC ingeschakeld of uitgeschakeld.
De LokProgrammer leest de decoder niet uit en heeft een foutmelding.
Het is een Mutti M. decoder met Mutti M. mfx protocol (en Motorola, dat wel).


Willy
Re: M37628 F7-ABA mSD
Lid sinds: 2007

offline
Re: M37628 F7-ABA mSD
Citaat van: Kappa op maandag 21 januari 2013, 14:07:37
Probeer de decoder eens een reset te geven.
Als dit niet lukt, schakel dan mfx uit op je CS1R en zet Motorola aan (als die al niet aanstaat) en schrijf de waarde 8 weg in CV8.
Ik heb dit ook zo gedaan met een lok die onder mfx niet wilde resetten.


Ad,


Ik heb mfx (M4) uitgeschakeld en een "nieuwe" lok geselecteerd op adres 7. Op CV8 ("Herstellererkennung") de waarde 8 geschreven... (is 8 Mutti M. ?).

in beide protcollen, mfx en Motorola, doen zich iedentieke verschijnselen voor.
De decoder laat zich inlezen in mfx en kan benaderd worden op adres 7 in Motorola.
Alle functies kunnen geactiveerd en gedeactiveerd worden. Dit alles werkt probleemloos.

Maar... van zodra de rijregelaar op stand 8 (van 126) komt gaat het licht uit en werkt geen enkele functie meer.
Dan wis ik de lok en laat hem opnieuw inlezen en dan werken alle functies weer...

Dus mijn vermoeden is dat de motoruitgang problemen geeft en de decoder platlegt van zodra er een bepaald stuursignaal op de motoruitgang staat...


Willy
Re: M37628 F7-ABA mSD
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: M37628 F7-ABA mSD
Willy,

Het lijkt wel of er sluiting in één van de motoren zit en de decoder bij stap 8 in de kortsluitbeveiliging inspringt.
Haal eens van één motor de koolborstels eruit en kijk of het euvel zich weer voor doet.
Herhaal dit desnoods door bij de andere motor de koolborstels te verwijderen en die van de eerste weer terug te plaatsen.
Zo kun je testen welke motor eventueel problemen geeft.
Re: M37628 F7-ABA mSD
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: M37628 F7-ABA mSD
Citaat van: nmbssncb op maandag 21 januari 2013, 15:04:54
Beste Hans,
Het is een Mutti M. decoder met Mutti M. mfx protocol (en Motorola, dat wel).
Willy
Hoi Willy,

Verander dan je topictitel maar,en je tekst,want daar staat toch echt een mSD decoder vermeld.

Overigens de losse mSD decoder spreekt wel DCC :thumbup:

De standaard decoder uit je lok,zal nooit naar DCC luisteren,en programmeren met een Esu programmer heeft dan geen zin.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: M37628 F7-ABA mSD
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: M37628 F7-ABA mSD
Hans,

Als je even het het model van de 37628 op de Marklin site opzoekt, dan zie je dat het een model van 2011/2012 is.
Willy was gewoon in de veronderstelling dat er een mSd inzat, ik heb dat in mijn eerste reactie al duidelijk gemaakt.
Terug naar het probleem van Willy z'n F7.
Re: M37628 F7-ABA mSD
Lid sinds: 2007

offline
Re: M37628 F7-ABA mSD
Citaat van: Kappa op maandag 21 januari 2013, 15:24:47
Willy,

Het lijkt wel of er sluiting in één van de motoren zit en de decoder bij stap 8 in de kortsluitbeveiliging inspringt.
Haal eens van één motor de koolborstels eruit en kijk of het euvel zich weer voor doet.
Herhaal dit desnoods door bij de andere motor de koolborstels te verwijderen en die van de eerste weer terug te plaatsen.
Zo kun je testen welke motor eventueel problemen geeft.


Ad,


Dit truukje heb ik al geprobreerd...
Ik ga morgen de motoren demonteren en testen op gelijkstroom... om alle twijfel weg te nemen. Daarmee komt alle garantie te vervallen... een meevallertje voor Mutti M.!
Kost allemaal veel tijd die Mutti M. "knutsel" locomotieven... maar vooruit, ik er voorlopig nog lol in!

En de decoder resetten is al een paar gebeurd, want meestal blijkt na aansturen met stap 8 nodig te zijn.


Willy
Re: M37628 F7-ABA mSD
Lid sinds: 2007

offline
Re: M37628 F7-ABA mSD
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 21 januari 2013, 16:15:36
Citaat van: nmbssncb op maandag 21 januari 2013, 15:04:54
Beste Hans,
Het is een Mutti M. decoder met Mutti M. mfx protocol (en Motorola, dat wel).
Willy
Hoi Willy,

Verander dan je topictitel maar,en je tekst,want daar staat toch echt een mSD decoder vermeld.

Overigens de losse mSD decoder spreekt wel DCC :thumbup:

De standaard decoder uit je lok,zal nooit naar DCC luisteren,en programmeren met een Esu programmer heeft dan geen zin.

M.v.g.

Hans V200.0

Op je wenken bediend , Hans!

Willy (was ooit dol op Mutti M. !)
Re: M37628 F7-ABA ("uitgeklede" mSD zonder DCC! Voilà Hans)
Motoren toch nog niet apart getest...

Er zit op de 21MTC adapter platine nog een "blokje" met de naam ABC 400Y en dat zit blijkbaar tussen de decoder motoruitgang en de beide DCM motoren...



En misschien zit daar wel het probleem ?!
Zou dit "blokje" een versterker kunnen zijn?


Willy
Re: M37628 F7-ABA ("uitgeklede" mSD zonder DCC! Voilà Hans)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: M37628 F7-ABA ("uitgeklede" mSD zonder DCC! Voilà Hans)
Willy, dat zwarte blokje is een ontstoor filter (line filter), ter vervanging van de spoeltjes die aan het motorschild zaten.
Je kunt em eens doormeten, met een multimeter.
Re: M37628 F7-ABA ("uitgeklede" mSD zonder DCC! Voilà Hans)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: M37628 F7-ABA ("uitgeklede" mSD zonder DCC! Voilà Hans)
Hoi Willy,

En hoezo "ooit dol van Mutti M"?
Dat kan nog steeds hoor,of laat je het afhangen van 1 model? ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: M37628 F7-ABA ("uitgeklede" mSD zonder DCC! Voilà Hans)
Citaat van: Kappa op dinsdag 22 januari 2013, 22:25:41
Willy, dat zwarte blokje is een ontstoor filter (line filter), ter vervanging van de spoeltjes die aan het motorschild zaten.
Je kunt em eens doormeten, met een multimeter.

Daar had ik niet aan gedacht, de ontstoorspoeltjes... Bedankt, Hans.

Willy
Re: M37628 F7-ABA ("uitgeklede" mSD zonder DCC! Voilà Hans)
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 22 januari 2013, 23:02:45
Hoi Willy,

En hoezo "ooit dol van Mutti M"?
Dat kan nog steeds hoor,of laat je het afhangen van 1 model? ;)

M.v.g.

Hans V200.0


De "afhandeling" door Mutti M. (Göppingen) m.b.t. de zinkpest in de Seetal ligt zeer zwaar op mijn maag.
Van Mutti M. ontving ik onlangs een formulier waarin ik kon aangeven waarom ik mijn Insider lidmaatschap na "zoveel" jaren had opgezegd. Mijn commentaar komt volgens het formulier op het bureau van Hdn. Herrn Stefan Löbich terecht...

Willy
Re: M37628 F7-ABA ("uitgeklede" mSD zonder DCC! Voilà Hans)
Beste Hans,


De decoder in de 37628 is geen mSD. Wat is het dan wel? Heeft deze decoder een naam (niet het onderdeelnummer in de "ontplofte afbeelding")?
De door Mutti M. los geleverde mLD en mSD decoders hebben wel DCC aan boord maar niet de decoders die standaard door Mutti 's M. worden ingebouwd...
Zijn de door Mutti M. los leverbare mLD en mSD decoders te programmeren (lezen en schrijven) m.b.v. de ESU LokProgrammer en ESU Profi-Prüfstand?

Wat ik wel verstandig vind van Mutti M. is dat de losse mLD en mSD decoders geleverd worden met o.a. een 21MTC adapterplatine met smoorspoeltjes voorgemonteerd. Alhoewel ik altijd gedacht heb dat de smoorspoeltjes bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de koolborstels gemonteerd dienen te worden voor maximaal effect.


Willy
Re: M37628 F7-ABA ("uitgeklede" mSD zonder DCC! Voilà Hans)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: M37628 F7-ABA ("uitgeklede" mSD zonder DCC! Voilà Hans)
Citaat van: nmbssncb op woensdag 23 januari 2013, 10:58:09
Daar had ik niet aan gedacht, de ontstoorspoeltjes... Bedankt, Hans.
Ahum... :|
Re: M37628 F7-ABA ("uitgeklede" mSD zonder DCC! Voilà Hans)
Citaat van: Kappa op donderdag 24 januari 2013, 13:47:44
Citaat van: nmbssncb op woensdag 23 januari 2013, 10:58:09
Daar had ik niet aan gedacht, de ontstoorspoeltjes... Bedankt, Hans.
Ahum... :|

Ja, zelf ben ik niet ontstoord, vandaar!

Ik heb de "lastige" decoder uit de 37628 in de 37624 (PRR F7 ABA) geprikt en daar doet hij niks. Alleen 1 koplamp gaat even aan en dan is het schluss.
Ik heb de 37624 decoder terugggeplaatst in de 37624 en alles deed het weer.

Edit: De "lastige" decoder is nu definitief naar de "decoder-hemel (of -hel)". Hij kan nog analoog benaderd worden maar van zodra de rijregelaar te ver openstaat gaat het licht, dat wel langzaam sterker gaat branden, uit. Na een paar seconden kan dat dan weer herhaald worden. Maar de motoren komen niet in beweging... Nog andere permutaties denkbaar?


Willy
Re: M37628 F7-ABA (met "uitgeklede" niet-mSD)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: M37628 F7-ABA (met "uitgeklede" niet-mSD)
Hoi Willy,

Als ik jou was, deed ik de F7 gewoon weer terug in de doos en voor garantie naar de dealer.
Je hebt toch twee jaar garantie.
Zoals het er op de foto's uitziet, merken ze echt niet dat je er aan hebt lopen prutsen.
Zelf een decoder vervangen kost zo weer ?80,- tot ?100,- extra.
Re: M37628 F7-ABA mSD
Lid sinds: 2007

offline
Re: M37628 F7-ABA mSD
Citaat van: Kappa op maandag 21 januari 2013, 15:24:47
Willy,

Het lijkt wel of er sluiting in één van de motoren zit en de decoder bij stap 8 in de kortsluitbeveiliging inspringt.
Haal eens van één motor de koolborstels eruit en kijk of het euvel zich weer voor doet.
Herhaal dit desnoods door bij de andere motor de koolborstels te verwijderen en die van de eerste weer terug te plaatsen.
Zo kun je testen welke motor eventueel problemen geeft.


Ad,

Ik heb net de beide motoren getest met een Trix (gelijkstroom) transformator en met beide is helemaal niets mis. Voor DCM motoren zijn ze ook relatief stil
Conclusie: op zijn minst is de stuuruitgang van de decoder defect. Het wordt dus een nieuwe decoder (al dan niet onder garantie).

Willy
Re: M37628 F7-ABA (met "uitgeklede" niet-mSD)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: M37628 F7-ABA (met "uitgeklede" niet-mSD)
Citaat van: nmbssncb op donderdag 24 januari 2013, 11:14:34
Beste Hans,


De decoder in de 37628 is geen mSD.
Zijn de door Mutti M. los leverbare mLD en mSD decoders te programmeren (lezen en schrijven) m.b.v. de ESU LokProgrammer en ESU Profi-Prüfstand?

Wat ik wel verstandig vind van Mutti M. is dat de losse mLD en mSD decoders geleverd worden met o.a. een 21MTC adapterplatine met smoorspoeltjes voorgemonteerd. Alhoewel ik altijd gedacht heb dat de smoorspoeltjes bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de koolborstels gemonteerd dienen te worden voor maximaal effect.

Willy
Hoi Willy,

Het is zowiezo een MFX decoder,en het zal een vaste lokdecoder betreffen,die je dus niet kan programmeren zoals de mLD/SD decoders,die los te leveren zijn.
En inderdaad spreken de losse decoders ook DCC,en niet dat het mijn voorkeur geniet,maar je komt wel bij alle C.V.'s.

Die smoorspoelen zijn niet ingebakken in de decoder,of in de dragerprint,hoe kom je daarbij? 8o
Het zijn ontstoringsspoeltjes,en je moet ze nog altijd los op je motoraansluitingen zetten (bij de koolborstels).

Verkeerd gedacht dus Willy,maar je weet wel waar die dingen dus horen te zitten.

Die mLD/SD decoders zal je niet zo 1 2 3 op een Esu programmer kunnen programmeren.wellicht wel als je ze eerst naar een DCC protocol laat luisteren.
Dan is het misschien wel mogelijk,en ga ervan uit,dat die decoders eerst naar MFX luisteren,en niet eerst naar DCC.

Dan is het dus zaak,om eerst je centrale op DCC te zetten,dan je lok op de baan,en vervolgens naar je programmer,om de decoder te programmeren.
Een hekel punt hierbij is,is dat je de lok van de spanning af moet halen,en dan kan het zijn dat je decoder weer in de MFX stand staat.

Zelf heb ik zoiets nog niet geprobeerd,wellicht komt er iemand voorbij die het wel heeft gedaan.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: M37628 F7-ABA (met "uitgeklede" niet-mSD)
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 27 januari 2013, 23:18:57
Die smoorspoelen zijn niet ingebakken in de decoder,of in de dragerprint,hoe kom je daarbij? 8o
Het zijn ontstoringsspoeltjes,en je moet ze nog altijd los op je motoraansluitingen zetten (bij de koolborstels).

Verkeerd gedacht dus Willy,maar je weet wel waar die dingen dus horen te zitten.


Hans,


Volgens Ad (Kappa) is het "blokje" wel de vervanging voor de smoorspoeltjes. Zie:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41118.msg750297#msg750297

Bij geen van beide motoren zijn trouwens smoorspoeltjes aanwezig... Dus ik twijfel niet aan wat Ad beweert...


Willy
Re: M37628 F7-ABA (met "uitgeklede" niet-mSD)
Onder garantie heeft Mutti M. de "uitgeklede" decoder vervangen door een ander "uitgeklede" (stond niet vermeld op het reparatiebon maar is later door dhr. Keuterman per e-mail bevestigd).
De decoder wordt weer ingelezen, de lok rijdt en alle functies doen het weer.

Maar... het rijgedrag in stap 1 (t/m 3) is zeer schokkerig.

De motorinstellingen "af fabriek" zijn (waren) als volgt:



Minimum snelheid        CV002   12
Regelingreferentie        CV053   45
Regelingparameter K    CV054   32
Regelingparameter I     CV055  128
Regelinginvloed            CV056  24


Om het schokkerig gedrag te minimaliseren heb ik de K parameter gewijzigd:



Minimum snelheid        CV002   12
Regelingreferentie        CV053   45
Regelingparameter K    CV054   220
Regelingparameter I     CV055  128
Regelinginvloed            CV056  24

De lok schokt nog steeds, maar een stuk minder.
Ik heb ook "gespeeld" met de I parameter (CV055) en de Regelinginvloed (CV056) maar zonder succes. Wanneer maar dan één parameter wordt gewijzigd, owrdt het een stuk ingewikkelder.


Ik heb ook de M37624 F7 A-B-A combinatie en die rijdt voorbeeldig met de volgende instellingen "af fabriek":



Minimum snelheid        CV002   7
Regelingreferentie        CV053   40
Regelingparameter K    CV054   64
Regelingparameter I     CV055   64
Regelinginvloed            CV056   0


Ik heb de instellingen van de M37624 overgenomen in de M37628 maar ook dat was geen succes.
Blijkbaar zijn er nogal mechanische en elektrische tolerantieverschillen tussen DCM motoren.
Kwaliteit is een relatief begrip...


Willy
Re: M37628 F7-ABA (met "uitgeklede" niet-mSD)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: M37628 F7-ABA (met "uitgeklede" niet-mSD)
Willy,

Regelingparameter K CV054=220 is veel te hoog.
Bij een te hoge K wordt je PI regelaar instabiel door een veel te hoge versterkingsfactor.
Kleine afwijkingen in de snelheid worden hierdoor te sterk teruggekoppeld en gaat de regelaar slingeren, wat in een stotterend rijgedrag resulteert.

Even voor je gezocht en op Stummis twee topics gevonden, één van de 37628 en één van de technische gelijke 37629.
Beide modellen hebben blijkbaar last van stotteren bij lage snelheden.
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=74772&p=781434
en
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=64724

Een oplossing zou zijn, om een tweede decoder in te bouwen, zodat elke motor een eigen decoder heeft.
Maar ja, dat is weer een investering voor een nieuwe lok die nog in de garantie zit.
Re: M37628 F7-ABA (met "uitgeklede" niet-mSD)
Ad,


Natuurlijk is 220 te hoog... Maar de lok rijdt beter en ik heb tot op heden nog geen andere nadelige gevolgen gezien. Rijdt probleemloos met de standaard ESU instellingen voor hoogvermogen Mutti M. DCM motoren...
Trouwens ik heb ook de 37629 en die rijdt ook probleemloos (af fabriek)...

Destijds heb ik de Mutti M. 3362 (ATSF F7 Blue Top) combinatie met 2 motoren succesvol omgebouwd met de ESU 61600 LokPilot (M4) decoder.

Naast de mechanische en elektrische toleranties van de "identieke" motoren kan het natuurlijk ook dat de toleranties van decodercomponenten behoorlijk afwijkend zijn. En dat betekent dat het instellen van de motorgerelateerde CV's een soort "casinospel" wordt.

Wanneer de tijd rijp is koop ik een ESU Loksound en kan ik na inbouw vaststellen of dit een (grote) verbetering zal geven. Op termijn zal ik toch eerst de motoren goed controleren en de slordige "losse" veelkleurige bedrading tussen de 3 units bundelen in een zwart "kousje".

Mutti M. Qualität ist begrenzt.


Willy
Re: M37628 F7-ABA (met "uitgeklede" niet-mSD)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: M37628 F7-ABA (met "uitgeklede" niet-mSD)
Willy,

Als je nu eens de decoder van de 37628 met die van de 37629 omwisselt.
Dan kun je nagaan waar het probleem zit.
Re: M37628 F7-ABA (met "uitgeklede" niet-mSD)
Inderdaad, Ad, dat kan ook nog. En als ik er zin in heb probeer ik dat wel eens...
Met een LokPilot / LokSound V4.0 (M4) kan je automatisch de motor instellen. Niet dat dit altijd het beste resultaat oplevert, weet ik ook weer uit ervaring. Maar het helpt je wel vaak een eind op weg.

Willy