Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Piko 50043 / BR 82 ombouwen naar 3 rail

Gestart door Spartaan vrijdag 18 januari 2013, 22:47:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko 50043 / BR 82 ombouwen naar 3 rail
Beste Forumleden,

Ik ben helemaal nieuw op dit Forum en heb de volgende vraag voor jullie :
Heeft iemand ervaring met het ombouwen van de Piko BR 82 ( cat. nr. 50043 ) naar 3 rail ?

Ik heb de ( = ) Piko 50043 ( 82 039 ) en wil graag van jullie weten of het ombouwen een kwestie is van monteren van sleper
en AC decoder en bedrading aanpassen ; of dat er nog meer moet gebeuren zoals aanpassen van de wielstellen en dergelijke.
Piko levert deze lok zelf ook in AC uitvoering, dus hoop ik stiekem dat de wielen van de AC en DC versie gelijk aan elkaar zijn.
Ook lijkt er achteraan het onderstel een ruimte speciaal voor het aanbrengen van een sleper uitgespaard te zijn ?

In ieder geval wil ik de lok op M rails gaan gebruiken.  De lok is nu nog uitgerust met een Lenz 1035 decoder ; ik neem aan
dat ik hier voor AC bedrijf niks aan heb ?  Ik heb van Uhlenbrock nog een DGR 755 decoder liggen ( voor AC bedrijf ) die ik
zou willen gebruiken. Ik neem aan dat ik deze decoder ook zo kan instellen dat hij met een Delta controller overweg kan ?

Ik heb van Roco een BR 042 in 3 rail uitvoering met Viessmann 5246 en die werkt in ieder geval goed met het Delta systeem.
Verder stel ik geen eisen qua functies ; omschakelen van de rijrichting net als een klassiek Marklin relais is voor mij voldoende.

Ik hoop op een aantal nuttige tips van jullie zijde !

Groeten, Spartaan.



Re: Piko 50043 / BR 82 ombouwen naar 3 rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Piko 50043 / BR 82 ombouwen naar 3 rail
Spartaan, ik heb zelf geen loks van Piko, maar met een beetje googelen vind je al heel wat info.
Je kunt op site van Piko naar de onderdelen lijst kijken van de 50043 en van de 3rail variant, de 50243.
In de lijst vind je oa de nummers voor de drijfwielen en die zijn bij de 50043 anders dan bij de 50243, maar dat geldt voor blijkbaar heel veel onderdelen, zolas de bovenbouw en het lijkt mij dat die normaal gelijk zijn.
Als je Br 82 niet lekker rijdt, kun je altijd nog kijken voor 2rail wielstellen.
Je hebt in ieder geval de sleper 56110 nodig.
Re: Piko 50043 / BR 82 ombouwen naar 3 rail
Wat voor centrale gebruik je? Als die ook DCC protocol aankan is de lenz 1035 een prima decoder. Het verschil in de assen van de lok is waarschijnlijk dat bij de tweerail versie de wielen geisoleerd zijn tov elkaar, en bij de drierail versie ze met elkaar zijn doorverbonden. Van twee naar drierail ombouwen is dan ook vrij simpel, beide stroomafnemers van de linker en rechter wielen met elkaar verbinden, en aan de massa aansluiitng van de decoder ( bij Lenz is dat de zwarte draad), de sleper eronder plaatsen, inderdaad in de betreffende uitsparing, en aansluiten op de rode draad. Met een beetje mazzel werkt het dan prima.
Mocht je centrale alleen maar Marklin Motorola spreken, dan inderdaad de decoder uitruilen. Is wel jammer van de LE1035 geeft veel mooiere rijeigenschappen dan de DGR755
Re: Piko 50043 / BR 82 ombouwen naar 3 rail
Beste Kappa en Wasmi,

Bedankt voor de reactie ; hier kan ik al weer wat verder mee. Wat betreft de vraag van Wasmi : ik heb geen centrale maar rijdt Analoog met een paar loks die ook op Delta kunnen werken. Ik betwijfel of een Lenz 1035 wel met een Delta controller uit de voeten kan ? Persoonlijk zou ik de BR 82 het liefst met een niet-digitale ( elektronische ) rijrichting schakelaar uitvoeren ; net als de 3 rail 043 van Roco die ik heb.
Ik weet niet of die nog te krijgen zijn en of er aanpassingen nodig zijn om de DC motor op AC te laten werken. Omdat ik die DGR 755 heb liggen kan ik die gebruiken en ( laten ) instellen op een Delta adres.

Als er Forumleden zijn die nog elektronische omschakelrelais voor 3 rail van Roco hebben liggen en weten hoe je ze moet inbouwen in een DC lok dan worden ze van harte uitgenodigd zich hier even te melden !