Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Voor de V200-liefhebbers.

Gestart door 10103 zaterdag 19 januari 2013, 11:35:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voor de V200-liefhebbers.
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Voor de V200-liefhebbers.
Op het historische gedeelte van het Drehscheibe Forum - op zich al een schatkamer als je geïnteresseerd bent in de Duitse spoorwegen van vóór 1990 - is weer een mooie verzameling foto's gepubliceerd over de V200.0-reeks.
Aangezien hier op het forum volgens mij ook een aardig aantal liefhebbers van deze locs rondstruinen, plaats ik de linkjes hieronder. De foto's zijn van de hand van Michael Hafenrichter.

* V200 001/005 (Voorserie)

* V200 006/025

* V200 026/045

* V200 051-066

* V200 068/078

* V200 079-084


Inmiddels is er ook een reeks over de serie V200.1 verschenen op het Drehscheibe Forum. Wederom van de hand van Michael Hafenrichter.

* V200 102-109

* V200 110-115

* V200 116-123

* V200 124-130

* V200 131-137

* V200 138-144

* V200 146-150



Op het Drehscheibe-Forum zijn verder nog meer mooie draadjes geplaatst met afbeeldingen van V200's.

V200.0's met oude nummers.

V200's in het Zwarte Woud en het Neckardal. Deel 1. / Deel 2.

V200.1 in en rond Hamburg (1964 - 1977)

V200.0 in en rond Hamburg (1963-1980)

V200 in en rond Osnabrück (1978-1983)

Herinnering aan de BR 221

Het einde voor de BR 221 in het Ruhrgebied. Deel 1. / Deel 2.

BR 221 voor 'Waschbergezüge" in het westelijke Münsterland


Baureihe 221 - deel 1

Baureihe 221 - deel 2

Baureihe 221 - deel 3

Baureihe 221 - deel 4

Baureihe 221 - deel 5

Baureihe 221 - deel 6

Baureihe 221 - deel 7

Baureihe 221 - deel 8


Groet, Marc
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Hallo Marc,

Ja, ik ben ook één van die maffe liefhebbers van de V200 modellen + alle variatie's hiervan!  Bij deze hartelijk bedankt voor het plaatsen. Mijn vrouw & dochter zijn lekker aan het winkelen in Nijmegen, en ik heb me dus 2 uur lang vermaakt met het bekijken van de foto's! Hoe mooi kan een Zaterdag zijn?  :thumbup:

groeten, Willem. :mrgreen:
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Schitterend! bedankt voor het posten. Het ontwerp van deze loc is zo simpel en tegelijk ook zo krachtig, prachtige foto's

Groet,

Guus
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Hoi Mark
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Heb genoten van de mooie reportages.
Hoop op meer. :thumbup:

Tony
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Hoi Marc,

Geweldig die foto's  :thumbup:,en je bent zeker ook zelf een V200 liefhebber?

M.v.g.

Hans v200.0
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Fijn dat ik jullie een plezier heb kunnen doen met de linkjes. :)

Of ik zelf ook een V200-liefhebber ben? Tijdens het feest van het BW Osnabrück in 2010 heb ik voor het eerst een V200 van dichtbij gezien. En hoewel het niet mijn favoriet is, vond ik het meteen een imposante loc. Helaas stond daar alleen een loc uit de tweede serie, want de eerste reeks vind ik zelf nog iets mooier vanwege de minder stompe neus. Desondanks was ik er behoorlijk van onder de indruk. Ik heb dat imposante nog een beetje op beeld proberen te krijgen, maar als zo'n loc in het echt vlak voor je staat komt dat toch beter over.


Groet, Marc   
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.


Hoi Marc,

Dat is je dan goed gelukt om de 221 op de foto te krijgen zoals hij is: "imposant"  8o

groeten, Willem.
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Mooie foto's staan er bij zeg. Ik ben zeker een liefhebber van deze loc. :thumbup:

Die loc in Osnabrück heb ik ook op de plaat gezet:



O, en deze natuurlijk... ;)



Groetjes,

Rutger
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Echt SUPER deze plaatjes :favorite: :favorite: :favorite:

Heb alweer eens moeten dwijlen hier :D :P

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Hoi Rutger,

Dat zijn een paar héle mooie foto's die je daar geplaatst hebt Rutger!  Zie je nou wel dat een Br221 véél groter is dan een Br89 ?  Daar had ik altijd al een vermoeden van! B)

groeten, Willem.
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Hoewel ik de v200 niet altijd heb kunnen warderen ben ik er (na het aanschaffen van mijn eerste model) toch verlieft op geworden  :D
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Bij mij ging het precies andersom,werd verliefd op het grote voorbeeld,en pas later verslingerd aan deze modellen ;) :D
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Ik ben er zò verliefd op, dat ik nu ongeveer 7 van deze locs heb, en nu al uitkijk naar de volgende!  Toen de laatste met de post kwam, vroeg mijn vrouw of ik net zoveel van die locs hou als van haar....?  (ik zit al anderhalve week te denken! 8o)

groeten, Willem.
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Hoi Willem,

Pas maar op met zulke vragen,die vergen namelijk een diplomatiek antwoord :D

Trouwens,waar blijft die line up? :-)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Hoi Hans,

Ja, daarom moet ik er zo lang over nadenken, zodat het geloofwaardig overkomt!
Ik zal binnenkort alle locs eens een keer op een rijtje zetten en er een foto van maken. Ze moeten toch allemaal weer even een tijdje rijden, om alles lekker soepel te houden. Maar het is altijd zo'n pokkewerk om alles uit de doos te halen voor een paar foto's. Dan mis je een mooie baan wel! :(

groeten, Willem.
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Inmiddels is ook de laatste reeks met foto's van de V200 079 t/m de V200 084 (met aanvullingen van de 085 en 086) geplaatst op de site van Drehscheibe. Ik heb het linkje in het eerste berichtje toegevoegd. Bij die laatste reeks zitten ook twee fraaie foto's van de productiehallen van Krauss-Maffei waar op dat moment ondermeer V80's en V200's in elkaar werden gezet.

Groet, Marc
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Ja Willem,

Vrouwen en V200.0, 200.1...
Ze hebben beide bekoorlijke rondingen...

Gr. Marcel
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Hallo Marc,

Hartelijk dank voor deze mooie aanvulling van de 079 t/m 086 !!  Je doet mij, èn andere Forummers heel veel plezier door deze V200 (220) machines hier te plaatsen. Òòk de foto's van de productiehallen met de V-200 èn de V-80 zijn erg mooi. Ik heb nà zeven V200.0 + V200.1 modellen, óók een V-80, vandaar. Weet jij of er ook een lijst te maken is van de V200.1 c.q. Br 221 ?? Dat zou alles mooi compleet maken!

groeten, Willem.  :mrgreen:
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Hoi Marcel,

Ze hebben inderdaad beide mooie rondingen, maar als ik s'-morgens wakker wordt heb ik tòch liever de warme bekoorlijke rondingen van mijn vrouw tegen mij aan liggen, dan de koele rondingen van een V200 !!
Bovendien is mijn vrouw iets minder zwaar dan zo'n diesel! :D

groeten, Willem.
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Gooi ik nog ff een knuppel in het hoenderhok:
De rondingen van een V200 blijven even stevig en die van een vrouw na 50 jaar huwelijk?? >:-D

Janvis vraag die mij bezighoud is waarom je de V200 niet altijf hebt kunnen waarderen?
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Citaat van: wilsma op maandag 28 januari 2013, 01:58:44
Weet jij of er ook een lijst te maken is van de V200.1 c.q. Br 221 ?? Dat zou alles mooi compleet maken!

Hoi Willem,

Ik heb even voor je gekeken op Drehscheibe. Diegene die deze fotoreeksen daar plaatste, heeft nog niet zo'n zelfde serie gemaakt van de V200.1. Ik vermoed echter dat dit niet meer lang gaat duren... :)
Om je in de tussentijd toch wat te doen te geven, hier nog wat linkjes.

- Edit: De hier geplaatste linkjes heb ik voor een beter overzicht later in het eerste berichtje geplaatst. -

Groet, Marc


Ps. Aanmelden bij Drehscheibe - dan kun je namelijk pas gebruik maken van de zoekfunctie - en dan V200.0/V200.1 intypen bij "Suche" van het Historische Bahn-gedeelte levert nog een paar dagen kijkplezier op. :)
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Bedankt voor het plaatsen van al deze mooie plaatjes

Vroeger vond ik deze loc foei lelijk en had ik er helemaal niets mee.

Doch een aantal jaren geleden was ik in de gelegenheid om in Duitsland in deze loc te kruipen (jeetje wat een hoge instap)

Je zit als een vorst zo vlak onder de bovewnleiding.

Heb daar alles kunnen  en mogen zien. Ben zelfs in het motorruim geweest waar de twee beulen van 1000pk Maybach motoren
gehuisvest zijn. Man man wat een mooie en gave machine.

Vanaf dat moment ben ik deze loc gaan waarderen en heb inmiddels een 7-tal modellen van deze loc

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Geen gekkigheid meer over vrouwelijke of V200-rondingen.
Ook ik heb er één in het echie gezien en machtig imposant.

Moet ik wel bij opmerken: de V160 (BR215/216/218) is decennia langer ingezet bij DB dan V200.
Praat ik nog maar even niet over de overgenomen DR(DDR)locs. die nu soms nog aan een 3e levensfase beginnen.
Was de V200 zo onderhoudsgevoelig of anderszins een te grote kostenpost?
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Hoi Marc,

Ik stel een vraag, en ik word weer op mijn wenken bediend!  Hartelijk dank voor het uitzoeken van de Br 221 vraag, daar ben je duidelijk een tijdje mee bezig geweest : mijn complimenten hoor!!  Ik heb het even vluchtig bekeken, maar daar moet ik lekker een paar dagen voor uittrekken.....lekker neuzen!!  :thumbup:

groeten, Willem. :D
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
-Hallo opa Cees,

Mooie ervaring heb je meegemaakt Cees, logisch dat je er dan mee besmet raakt, en...bevalt het?

-Hoi "Baanloos"

Interessante vraag heb je over onderhoudsgevoelig / te grote kostenpost. Daar ben ik ook wel benieuwd naar hoe dat zit!

groeten, Willem.                                                                                                                                                                         
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Even de eigen vraag beantwoorden; beetje raar misschien, maar leuk om te delen met de mede-posters en lezers.
De rede van buitendienststelling in de jaren 80:
Bron Wikipedia:
De locomotieven met twee motoren hadden veel onderhoud nodig. Iedere motor dreef een hydraulische overbrenging aan.
De duitse Wikipedia noemt daarbij als nadeel ook nog de stoomverwarming voor reizigerstreinen. Een deel van 216/218 had elektrische rijtuigenverwarming.

Zelf heb ik in een duits blad wel eens gelezen dat de overgenomen DR-locs die dieselelektrisch waren succesvoller waren dan de dieselhydraulische DB-locs.  Dat blijkt want die karren hier en daar nog in grote getale vrolijk rond.

Een schat aan info en fotos is te vinden op internet: ik noem alleen al de site van Nico Spilt, maar dat is één van de velen.
Re: Voor de V200-liefhebbers.
De V200 was een van de eerste Grote lijnloc's met Hydraulische overbrenging . De bakken waren nog niet sterk genoeg voor meer dan 1500 pk . Om toch genoeg vermogen te verkrijgen zijn 2 blokken in gebouwd . Voordeel is wel dat als er 1 stuk gaat , je op halve kracht thuis komt ( Niet als bij de ost V200 moter stuk , trein stopt ) De Ost V200 heeft het grote voordeel daarbij dat er meer dan 3000 stuks rond hebben gereden/rijden . De 215/216 heeft stoomverwarming , de 217/218 heeft een ZSS ( ZugSammelSchiene , electrische voeding voor airco ) 
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Om ook nog even op de vraag van Baanloos terug te komen. Er schijnen meerdere redenen te zijn geweest, waarom de V200's in de jaren 80 aan de kant werden gezet.

De hoge kosten inderdaad. Aan het begin van de jaren 60 waren al veel V200.0 (tijdelijk) uitgevallen vanwege problemen met de overbrenging. Die waren veroorzaakt doordat de V200's al vanaf het begin te zwaar belast werden. Veel locs (van beide reeksen) schijnen in de jaren tachtig ook behoorlijk 'op' te zijn geweest (roest, lekkages, dure reparaties nodig aan de stoomverwarming*). Verder waren de tweemotorige locs ook duurder in onderhoud zoals al werd genoemd.
Het grappige is dan weer wel, dat juist de financiën de reden zijn geweest waarom een aantal V200's de afgelopen 10 jaar weer in dienst zijn genomen bij enkele privé-maatschappijen. De kosten voor een opknapbeurt en gedeeltelijke modernisering schijnen toch behoorlijk veel lager te zijn geweest dan de aanschaf van een vergelijkbare nieuwe loc.   

Op veel plaatsen waren de locs uiteindelijk ook niet meer nodig. De V200.0 werd al snel op de belangrijke routes vervangen - met dank aan de snelle electrificatie van het West-Duitse spoornet - door de E-locs van het eenheidsprogramma. De V200.1 is grotendeels vervangen door de modernere BR 218 (en zusjes). In het Ruhrgebied werden ze nog veel gebruik op het laatst, maar door de staalcrisis zal er toen ook minder behoefte zijn geweest aan deze locs. Ik las verder net nog een berichtje van een machinist die op de V200 had gereden en vertelde dat de locs ook gewoon niet meer bij de tijd waren. Met het gebrul van de motoren achter je en de herrie van de versnellingsbak onder je, waren het blijkbaar machines die bij dagelijks gebruik hun sporen achter lieten bij het locpersoneel. 

Groet, Marc

* Die stoomverwarming was overigens weer wel een voordeeltje voor de wintertreinen naar Winterberg bijvoorbeeld. De wagons konden dan bij het station warm gehouden worden, zonder dat de motor steeds moest draaien. Vandaar dat de V200 hier nog veel voor Sonderzüge werd ingezet tot op het laatst.   
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Hoi Baanloos, MaK man en Marc,

Hartelijk bedankt voor jullie uiteenzettingen betreffende de kosten, storingen, reparaties en het uit dienst gaan van de V200.0/V200.1 locs.  Gisteren vierde ik mijn 56ste verjaardag, maar ik zie nu dat je nooit te oud ben om wat bij te leren!  :D 

groeten, Willem.
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Citaat van: wilsma op dinsdag 29 januari 2013, 02:08:02
Hoi Marc,

Ik stel een vraag, en ik word weer op mijn wenken bediend!  Hartelijk dank voor het uitzoeken van de Br 221 vraag, daar ben je duidelijk een tijdje mee bezig geweest : mijn complimenten hoor!!


Graag gedaan. Ik kijk sowieso regelmatig op Drehscheibe, dus het was echt geen moeite om even wat verder te zoeken. En nog gefeliciteerd met je verjaardag - dat was me gisteren niet opgevallen!

Citaat van: MaK man op dinsdag 29 januari 2013, 09:53:15
De V200 was een van de eerste Grote lijnloc's met Hydraulische overbrenging. De bakken waren nog niet sterk genoeg voor meer dan 1500 pk. Om toch genoeg vermogen te verkrijgen zijn 2 blokken in gebouwd. Voordeel is wel dat als er 1 stuk gaat, je op halve kracht thuis komt.

Dat is natuurlijk wel een voordeel van twee motoren. Maar zou dat ook gewerkt hebben als er een echt zware trein achter zat?

Groet, Marc
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Of een V200.0 een zware trein zou kunnen trekken op 1 motor?

Denk het wel,alleen de topsnelheid gaat drastisch naar beneden ;)
En de Geislinger Steige zal dan niet meer bereden kunnen worden,tenminste niet zonder duwlok's of voorspan,maar voor zover ik weet,kwam dat niet voor daar.

Je kan een V200.0 als een dubbele BR 216 zien,en die red het ook met 1 motor,zei het wel dat de overbrenging anders is.
Vergeet ook niet,dat een dergelijke lok voor de DB,een kostenpost was qua brandstofkosten.

En daar hebben we ook enkele crisissen van mee gemaakt.
Trouwens dat lawaai hoorde je overigens alleen wanneer er echt kracht werd gevraagd van de motoren,want je kunt met een haast stationair toerental wegrijden,zonder dat het lawaai toeneemt,zei het wel zonder trein er achter ;)
Daar kunnen dieselelektrische lok's nog een puntje aan zuigen,want die beginnen al te bléren als ze moeten optrekken :D

M.v.g.

Hans V200.0






Re: Voor de V200-liefhebbers.
Citaatje Hans V200.0
Daar kunnen dieselelektrische lok's nog een puntje aan zuigen,want die beginnen al te bléren als ze moeten optrekken

Pas op hoor Hans of ik stuur een Russenschreck op je af. al zijn ze door de heren constructeurs al behoorlijk getemd!!
Eigenlijk is dat mijn lievelingsloc, al is dat weer een verhaal op zich. (andere keer in een ander topic met wat meer OH-gehalte)

Hans wat weet jij trouwens van de V300, is dat nu alleen een sterkere V200 of was er ook nog een versie met de asindeling Co,Co?
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Ludmila v/s V300, alle twee 6-assers, kan spannend worden :D

Mvg Gert
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Citaat van: Baanloos op woensdag 30 januari 2013, 21:32:53
Hans wat weet jij trouwens van de V300, is dat nu alleen een sterkere V200 of was er ook nog een versie met de asindeling Co,Co?
Hoi Baanloos,

De V300 is een zesassige variant,zoals Gert ook al noemde.

nog enkele wetenswaardigheden..

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Tks Hans,
Op een andere internetsite werd weliswaar het grote vermogen en de bouwgeschiedenis vermeld maar niks over de asindeling vandaar de vraag dus.
Helaas is de duitse V300 niet meer: verschrottet in 1980.

Valt mij nog een ander ding op: Vooral de kleuren rood op de V200 varieeren nogal: nu hebben fotokwaliteit en lichtval ook hun invloed maar buiten dat zie je dof rood en glanzend rood en alle varianten daartussen.
Een nieuwe jasje - Anstrich volgens mij in het duits, doet natuurlijk ook wonderen maar heb me hier altijd over verbaasd.
Zelfs bij modelspoorfabrikanten komt dit verschil terug.
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Tsja, een lok wordt gebruikt, en de verf wordt met de dag slechter. Totdat je hem opnieuw moet schilderen. Oftewel alle kleuren zijn mogelijk ;).
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Hoi Baanloos,

Wat de V300 aan gaat,is er geen eentje overgebleven in Duitsland,maar in andere landen misschien wel,maar onder erbarmelijke omstandigheden vrees ik.

De lok in het volgende filmpje,leek mij bedoeld als de opvolger,met een modernere cabine.



Over de variatie met de kleuren,kan je ook kijken naar de kleurstelling met het slabbetje.

Daar heb ik weleens lok's mee zien rijden die roze  waren i.p.v. rood.

Zoiets zie je niet op modellen terug,die uit de verpakking worden genomen :D ;) uitgezonderd de geweatherde exemplaren :-)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Voor de V200-liefhebbers.
Hmm Hans,

Niet helemaal mee eens.
De V320 zit in de familieboom van de V160.
Het gekke zit hem erin dat deze machine als het ware de stamvader van deze serie is.
Bron in deze is Wikipedia (D)
Viele ursprünglich für die V 320 entwickelten Baugruppen sowie die elegantere äußerliche Gestaltung wurden in den Serienbau der V 160 und deren Nachfolger (heutige Baureihen 210 und 215 bis 219) übernommen.

Omgekeerd aan de V300 welke een doorontwikkeling was uit de V200.

Maar de V200 was feitelijk wel de "verjager" van vele duitse stoomlocseries. Uiteindelijk zegevierden de Elocs.
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Welke V300 bedoel je Baanloos?  er staat mij zo geen V300 bij. Wat ik wel weet is dat de V200'en nog een aparte kent, die is genummerd 230-001-0 maar of daar er meer van waren durf ik niet te zeggen. Zal het grote boek eens opzoeken, misschien dat daar wat instaat.

grt, JW
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Citaat van: Baanloos op zaterdag 02 februari 2013, 23:10:16
Hmm Hans,

Niet helemaal mee eens.
De V320 zit in de familieboom van de V160.
Het gekke zit hem erin dat deze machine als het ware de stamvader van deze serie is.
Bron in deze is Wikipedia (D)
elegantere äußerliche Gestaltung

Nou ik weet niet hoe het zit met je Duitse taal,maar äußerliche gestaltung betekent volgens mij de buitenkant,en in dit geval de machinistencabine ;)
De onderhuidse techniek,komt weldegelijk van een V200 af,want die aandrijving ging al om met 1500 pk.

Dat haalden de motoren in de V160 familie nog niet,zonder aanpassingen.

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Voor de V200-liefhebbers.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Hans,

De motoren in de V160 hadden een vermogen van 1400kW, dat is meer dan 1900 pk.
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Eigenlijk bedoel jij dus Hans dat de V160, zeg maar de huidige Br215/216/217/218 serie weer een doorontwikkeling is van de V200. Mmmm, na e.e.a. te hebben gelezen kan ik het niet met je oneens zijn, temeer daar de eigenlijke V200-ontwikkeling al vroeg in de jaren '50 begon.

JW V300 versus V320 enz. de duitse Wikipedia en vele andere sites geven antwoord op je vragen.
En anders..... Hans V200.0 is ook een vraagbaak.
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Nee de doorontwikkeling van de V160 berust niet op de V200 :important:

Krauss Maffei was wel bezig met een zes assige lok,door te ontwikkelen,op de techniek van de V200.

Dat ze voor het uiterlijk van de V200 kozen,was meer de schuld,van de behoudende inslag van het bedrijf.

Later is er nog wel meer ontwikkeld,en nou komt de V320 in beeld,die dus wel enige componenten kreeg van de V230 (DB V300),maar niet het uiterlijk.

Wel het uiterlijk van de inmiddels bestaande V160 lokfamilie,en daar zaten dus wel wat jaren tussen,zodat je niet direct kan spreken van opvolging.

Trouwens de V200 had ook veel dingen gemeen,met de V80,alhoewel die lok maar 1 motor had.


Citaat van: Kappa op zondag 03 februari 2013, 17:54:52
Hans,

De motoren in de V160 hadden een vermogen van 1400kW, dat is meer dan 1900 pk.
Hoi Kappa,

Dat was niet het geval,toen deze lok net op de rails stond ;)

En dat betrof volgens mij een BR 218,en die is niet van de jaren vijftig.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Blausee-Mitholz
gast

Re: Voor de V200-liefhebbers.
De voorloper van de V160 was toch de Lolo

Mvg, Johan
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Juist Johan :thumbup:

Daar is de V160 uit voort gevloeid,en heeft later de BR216 toebedeeld gekregen.

Het concept van die lok betrof een vierassige lok,en verder betroffen het alleen motorvarianten,met verschillende vermogens c.q. overbrengingen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
De V200 heeft in het begin te veel voor zijn kiezen gekregen door in 01 paden ingezet te worden. daarvoor waren ze eigenlijk net niet sterk genoeg.
Tijdens de ontwikkeling van de V160 stegen de beschikbare motorvermogens en de bescikbare vermogens die de hydraulische overbrenging aankon snel.

Hoewel de V160 oorspronkelijk bedoeld was om tussen de V100 eb V200 in te komen, werd heteigenlijk gewoon zijn opvolger.....
Als je dezelfde prestatie met 1 motor kan leveren ipv 2 dan is het pleit snel beslecht.

MAARR vergeet niet de V200 was de eerste succesvolle grote dieselloc in Duitsland. Met de mooie vormen waarin de V ook een belangrijke rol heeft gespeeld, is het een icoon geworden voor de duitse dieselloc
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
De V200 was een typisch product van het Duitse "Wirtschaftswunder" en werd al snel tot cult lok verheven.
Dan heb je het als opvolger of nakomer al direct het nakijken.

Citaat van: Hans V200.0 op zondag 03 februari 2013, 19:06:52
Dat was niet het geval,toen deze lok net op de rails stond ;)
En dat betrof volgens mij een BR 218,en die is niet van de jaren vijftig.
De Lollo V160 001 t/m 009 kregen een Maybach (MTU) met een vermogen van 1397 kW (bij 1500 tpm).
Zie http://www.dbtrains.com/nl/locomotieven/tijdperkIII/V160
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Hoi Ad,

Ook deze bron kan fouten bevatten toch?

De vermogens namen wel toe,maar of de jaartallen kloppen....... ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Nieuwe linkjes toegevoegd aan het overzicht in het eerste bericht. :)

Groet, Marc
Re: Voor de V200-liefhebbers.
Ik hou niet van V200's....     :-) :-) :-)   of toch wel ?