Citaat van: doef op zaterdag 19 januari 2013, 09:24:53
rijtuigen en wagons die niet in het Märklin programma zijn opgenomen?
Hallo,
Uiteraard zijn er héél veel wagens en rijtuigen NIET in het Märklin programma opgenomen. De oorzaak is dat Märklin in het geheel geen "marktleider" is op dat gebied. Iedere concurrent ( er zijn er ruim vijftig!) kan getrokken rijdend materieel op de markt brengen dat zonodig probleemloos v.w.b. wielen en koppelingen kan worden aangepast aan Märklin-normen. Maar met name waar het de rijtuigen betreft zit Märklin in een spagaat! Dat komt omdat het gros van de Märklinliefhebbers banen heeft waar bogen met 36 cm straal in overvloed aanwezig zijn. Aan die bogen kunnen bovenleidingpaaltjes worden aangeklikt, waardoor
ogenblikkelijk een probleem ontstaat indien getrokken materieel langer is dan ± 28cm. Dat raakt namelijk in de bogen die bovenleidingspaaltjes!
Märklin ertoe te brengen een ruimere boogstraal in zijn begindozen te stoppen waardoor het geschetste probleem zich - zeker in de toekomst - niet meer zo nadrukkelijk zal voordoen is een groter karwei als de Vesuvius een metertje te verplaatsen. De vrees in Göppingen is dat door voortaan
als basisboogstraal 40 cm te kiezen en daarmee rijtuigen op schaallengte kunnen worden geproduceerd de oude ( en zéér conservatieve) klandizie van hen vervreemd zal doen raken. Waarom men in het land der Schwaben (dat ligt achter Stuttgart!) zó denkt is zelfs voor mij een raadsel.
Een paar jaar geleden is - in
navolging! van Fleischmann - door Märklin een ultieme poging gedaan rijtuigen op de markt te brengen die nog nét in de 36cm bogen de bovenleidingpaaltjes (en eventueel wissellantaarns) niet raakt. Die rijtuigen (ook die van Fleischmann) zien er héél goed uit, maar hebben één probleem: ze zijn nét niet op schaallengte. Na enige jaren praktijkervaring is het ook Märklin thans gebleken dat de wens om 303mm lange D-treinrijtuigen (die daarmede wél op schaal lengte zijn) op zijn baan te hebben rijden bij het merendeel van het koperspubliek sterker is. Er is bijvoorbeeld geen Fransman, Italiaan, Zweed, Noor of Pool (en vergeet ook de Russen niet) die het in zijn hersens haalt om verkort materieel te kopen. Piko - met zijn zéér slimme Dr Wilffer aan de leiding - had dat al snel door en is inmiddels op de markt gekomen met 303mm lange
Silberlinge en D-trein rijtuigen tegen een concurrerende prijs. En de uitbreiding van dat Piko assortiment gaat snel. Het enthousiasme bij Fleischmann en Märklin om hun assortiment van iets verkorte vier-assers alsnog uit te breiden lijkt daarmede geheel verdwenen.....Roco die ook een tijdje verkorte rijtuigen heeft geproduceerd had de moed al veel eerder opgegeven. De beurzen liggen vol met dat verkorte spul dat bijna volledig in de ramsch is gegaan.
Het verhaal gaat dat vele liefhebbers de voorkeur geven aan verkorte vier-assers vanwege het feit dat het er "optisch zo veel beter uitzag dan als onverkorte rijtuigen door de krappe bogen gingen" (in zekere zin is dat inderdaad zo). Als tweede reden voor de voorkeur van verkorte rijtuigen werd beweerd dat daarmee méér rijtuigen langs de toch al korte perrons pasten. Als ik zo om me heen kijk is de gemiddelde personentrein op modelbanen vier rijtuigen lang en dan is het lengteverschil met een trein op schaallengte 8 cm! Nou om daar een discussie over te beginnen lijkt me een beetje overdreven, maar er zijn nog steeds lieden die die mening te vuur en te zwaard verkondigen!
Er is - naar mijn beste weten - behalve tot op dit moment Märklin en Fleischmann, geen enkele fabrikant van getrokken vierassig H0-materieel die dat NIET op schaallengte produceert (nou ja, als uitzondering het Oostenrijkse Kleinbahn en voorshands Lima met zijn Nederlandse treinstellen van oudere oorsprong dan), dus wordt de vraag voor Märklin nijpend wat te doen met zijn traditionele hang naar voorbije tijden. Dat marktsegment geheel verliezen? Terwijl de terughoudendheid met betrekking tot uitbreiding van het C-Gleis assortiment ook al menige liefhebber heeft doen uitwijken naar het twee-rail systeem? In Göppingen zullen de bakens grondig moeten worden verzet anders gaat het wéér mis. Is het degenen die de zeer uitgebreide Italiaanse fotorapportage van de beurs in Neurenberg (op het Ferrovie-forum) hebben bekeken opgevallen dat er over Märklin niet werd gerept behalve een videoopname van een LGB-treintje? Zelfs de Nederlandse producenten in Neurenberg kregen méér aandacht. Een teken aan de wand hoor!
Gegroet door een bezorgde
Rob