Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

gewenste rijtuigen en wagons

Gestart door doef zaterdag 19 januari 2013, 09:24:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
gewenste rijtuigen en wagons
Ik zag een topic gewenste locs, maar zijn er ook mensen die een verlanglijstje hebben qua rijtuigen en wagons die niet in het Märklin programma zijn opgenomen? Laat maar horen!
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Ik zou graag een set echte Badische rijtuigen zien voor achter mijn Badische IVh. Tijdperk I natuurlijk
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Zou Marklin de rongenwagens 46360 in Württembergische uitvoering nogmaals kunnen uitgeven? Ze zijn hier en daar nog wel sporadisch verkrijgbaar (Ebay, Houten), maar ik heb er meer nodig  :). Bovendien: 't zijn mooie wagens, volgens mij moeten er meer mensen dan alleen ik geinteresseerd zijn.
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Citaat van: doef op zaterdag 19 januari 2013, 09:24:53
rijtuigen en wagons die niet in het Märklin programma zijn opgenomen?

Hallo,

Uiteraard zijn er héél veel wagens en rijtuigen NIET in het Märklin programma opgenomen. De oorzaak is dat Märklin in het geheel geen "marktleider" is op dat gebied. Iedere concurrent ( er zijn er ruim vijftig!) kan getrokken rijdend materieel op de markt brengen dat zonodig probleemloos v.w.b. wielen en koppelingen kan worden aangepast aan Märklin-normen. Maar met name waar het de rijtuigen betreft zit Märklin in een spagaat! Dat komt omdat het gros van de Märklinliefhebbers banen heeft waar bogen met 36 cm straal in overvloed aanwezig zijn. Aan die bogen kunnen bovenleidingpaaltjes worden aangeklikt, waardoor ogenblikkelijk een probleem ontstaat indien getrokken materieel langer is dan ± 28cm. Dat raakt namelijk in de bogen die bovenleidingspaaltjes!

Märklin ertoe te brengen een ruimere boogstraal in zijn begindozen te stoppen waardoor het geschetste probleem zich - zeker in de toekomst -  niet meer zo nadrukkelijk zal voordoen is een groter karwei als de Vesuvius een metertje te verplaatsen. De vrees in Göppingen is dat door voortaan als basisboogstraal 40 cm te kiezen en daarmee rijtuigen op schaallengte kunnen worden geproduceerd de oude ( en zéér conservatieve) klandizie van hen vervreemd zal doen raken. Waarom men in het land der Schwaben (dat ligt achter Stuttgart!) zó denkt is zelfs voor mij een raadsel.

Een paar jaar geleden is - in navolging! van Fleischmann - door Märklin een ultieme poging gedaan rijtuigen op de markt te brengen die nog nét in de 36cm bogen de bovenleidingpaaltjes (en eventueel wissellantaarns) niet raakt. Die rijtuigen (ook die van Fleischmann) zien er héél goed uit, maar hebben één probleem: ze zijn nét niet op schaallengte. Na enige jaren praktijkervaring is het ook Märklin thans gebleken dat de wens om 303mm lange D-treinrijtuigen (die daarmede wél op schaal lengte zijn) op zijn baan te hebben rijden bij het merendeel van het koperspubliek sterker is. Er is bijvoorbeeld geen Fransman, Italiaan, Zweed, Noor of  Pool (en vergeet ook de Russen niet)  die het in zijn hersens haalt om verkort materieel te kopen. Piko - met zijn zéér slimme Dr Wilffer aan de leiding - had dat al snel door en is inmiddels op de markt gekomen met 303mm lange Silberlinge en D-trein rijtuigen tegen een concurrerende prijs. En de uitbreiding van dat Piko assortiment gaat snel. Het enthousiasme bij Fleischmann en Märklin om hun assortiment van iets verkorte vier-assers alsnog uit te breiden lijkt daarmede geheel verdwenen.....Roco die ook een tijdje verkorte rijtuigen heeft geproduceerd had de moed al veel eerder opgegeven. De beurzen liggen vol met dat verkorte spul dat bijna volledig in de ramsch is gegaan.

Het verhaal gaat dat vele liefhebbers de voorkeur geven aan verkorte vier-assers vanwege het feit dat het er "optisch zo veel beter uitzag dan als onverkorte rijtuigen door de krappe bogen gingen" (in zekere zin is dat inderdaad zo). Als tweede reden voor de voorkeur van verkorte rijtuigen werd beweerd dat daarmee méér rijtuigen langs de toch al korte perrons pasten. Als ik zo om me heen kijk is de gemiddelde personentrein op modelbanen vier rijtuigen lang en dan is het lengteverschil met een trein op schaallengte 8 cm! Nou om daar een discussie over te beginnen lijkt me een beetje overdreven, maar er zijn nog steeds lieden die die mening te vuur en te zwaard verkondigen!

Er is - naar mijn beste weten - behalve tot op dit moment Märklin en Fleischmann, geen enkele fabrikant van getrokken vierassig H0-materieel die dat NIET op schaallengte produceert (nou ja, als uitzondering het Oostenrijkse Kleinbahn en voorshands Lima met zijn Nederlandse treinstellen van oudere oorsprong dan), dus wordt de vraag voor Märklin nijpend wat te doen met zijn traditionele hang naar voorbije tijden. Dat marktsegment geheel verliezen? Terwijl de terughoudendheid met betrekking tot uitbreiding van het C-Gleis assortiment ook al menige liefhebber heeft doen uitwijken naar het twee-rail systeem? In Göppingen zullen de bakens grondig moeten worden verzet anders gaat het wéér mis. Is het degenen die de zeer uitgebreide Italiaanse fotorapportage van de beurs in Neurenberg (op het Ferrovie-forum) hebben bekeken opgevallen dat er over Märklin niet werd gerept behalve een videoopname van een LGB-treintje? Zelfs de Nederlandse producenten in Neurenberg kregen méér aandacht. Een teken aan de wand hoor!   

Gegroet door een bezorgde

Rob
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Zal ik eens een lans breken voor een bogstraal van 360 mm. Hiermee kan je nog net het eea in een beperkte ruimte kwijt. 24 cm is wat aan de korte kant, maar met 1:100 als lengteschaal kan ik nog wel uit de voeten! (26,4 cm). De meeste mensen hebben nueenmaal niet veel ruimte en als je de kinderen toch aan de trein wilt hebben, is 360 mm prima!.

Wagens in het assortiment. veel meer verschillende wagens die op lokaallijnen werden ingezet. donderbussen en umbauers zijn leuk, maar er was zoveel meer. Met die verschillende lokaalbaanrijtuigen kan je dan een trein uit 3 verschillende series wagens samenstellen. Vroeger was he top de lokaallijnen toch rijden met wat er was. Bovendien lijkt een trein dan optisch ook langer.
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Bahnhof Kloten
gast

Re: gewenste rijtuigen en wagons
Ik denk dat op het moment dat märklin volledig overstapt op 303 mm zoals Rob wil, ze de tent kunnen sluiten.
Die kortere rijtuigen zorgen namelijk voor een meer natuurgetrouwe uitstraling op de modelbaan. Een boogstraal van 40 cm is geen optie voor Märklin, want vind maar eens een tafel met een breedte van 85-90 cm. Veel banen worden door beginners namelijk op de eettafel opgezet. Daar moet dan een zij spoortje in, en dan is een tafel van ong. 80 cm vaak te vinden in de kamer.
Nu wil het geval dat ik een behoorlijk station heb gebouwd op mijn baan, en ja, ik rij liever met de verkorte rijtuigen, omdat er meer langs het perron passen, maar ook omdat het optisch beter oogt. Een 303 mm is al gouw te lang.

En, zou de kracht wellicht niet juist in de traditie kunnen liggen? Welk materieel spreekt het meest tot de verbeelding bij het grote publiek? Ik denk nog steeds de oude treinen, van voor de tijd dat we over details en lengten gingen zaniken. Wat betreft de aandacht van de italianen, zou dat wellicht kunnen komen omdat Märklin niet in Italië investeerd omdat er toch geen markt voor ze is, en omdat de Italianen niets interessants zien, het niet kopen/geen 3rail meer kennen?
Ik denk dat Märklin om te overleven zich beter op Noord-Europa/Amerika moet richten, daar zit de verzamelaarsbasis.
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Dan vind je echte rijtuigen ook te lang?   :P
Geen enkel standaard rijtuig, ingekort of niet, ziet eruit in geen enkele standaard boogstraal, ook niet in 40 of desnoods 50 cm bogen. Als je een wat dat betreft realistisch ogende baan wil, zul je de standaardbogen uit het zicht moeten leggen. Dat doe ik dan ook, evenals de korte wissels. Begrijp me goed, ieder zijn lol en ik denk zeker niet dat Rob namens iedereen spreekt en wat zakelijk verstandig is blijf ik al helemaal buiten. Maar met realistisch ogen kan het inkorten weinig te maken hebben, zolang krappe wissels en bogen in beeld blijven.

Voor zover ik in het algemeen wat tegen krappe boogstralen heb, heeft dat te maken met het feit dat het de fabrikanten tot lelijke compromissen in het materieel dwingt en die ingekorte rijtuigen zijn dan niet eens het lelijkst. Denk maar eens aan star gelagerde assen die opeens wel meedraaien, complete knikken in locs, opengewerkte schorten of drijfstangen die veel te ver naar buiten liggen.
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Bahnhof Kloten
gast

Re: gewenste rijtuigen en wagons
Nee, maar die bekijk je van een andere hoek.  ;)
En natuurlijk zijn ruimere bogen mooier, maar, ja, je hebt toch beperkte ruimte, hè?

Die assen die wel/niet meedraaien, knikken, enz. heb ik weinig last van. (Ik rij te modern) :P
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Als M* zijn rijtuigen in de verkorte lengteschaal blijft produceren, heb ik geen wensen. Ik zoek mijn heil dan wel bij merken als Piko en LS Models. Daar wordt "Modelspoor" nog met een hoofdletter geschreven. Mochten ze zich toch bekeren tot 1:87 dan zouden DB slaap- en ligrijtuigen in tijdperk V/VI wel welkom zijn.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: gewenste rijtuigen en wagons
De verschillende verhalen meningen hieronder zijn mooi om te lezen en het bevestigd maar weer eens:
zoveel mensen, zoveel wensen. Zoek dan maar het goede compromis als modelspoorfabrikant ;)
Daan
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Precies: weg met die 1:87 rijtuigen. Ziet er niet uit op de modelbaan, los van het gedonder met seinen en bovenleidingpalen. Geef mij maar 1:100.
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Maar Jan-Willem, je beseft toch wel dat dit meer zegt over jouw modelbaan dan over die rijtuigen? :D ;)
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Hallo,

Ik heb deze thread nog eens doorgelezen en merkte op dat twee deelnemers aan de discussie uit mijn bijdrage daaraan de indruk hebben gekregen dat ik uitsluitend voor rijtuigen op schaallengte ben. Nou persoonlijk is dat wel zo, maar als anderen daar anders over denken zal ik ze geen strobreed in de weg leggen. Ik houd in het geheel niet van dergelijke discussies omdat ze nimmer tot overeenstemming leiden. Het enige dat ik heb opgemerkt is dat de neiging van de producenten om  verkorte vierassige personenrijtuigen op de markt te brengen niet bepaald in de mode is. Roco, Fleischmann, en uiteindelijk ook Märklin hebben niettemin wel getracht om de kopers van verkorte modellen te gerieven. Roco zal daarom misschien nog wel weer eens een serie verkorte rijtuigen uit zijn bestaande mallen persen (of  wellicht doet zijn co-producent Fleischmann dat) maar of er nog veel nieuwe verkorte modellen van reizigersmaterieel uit nieuwe mallen zullen verschijnen? Ik weet het niet.

Een geheel ander aspect van de zaak komt tot uiting bij Märklin: Die fabrikant levert e-locs die met hun pantografen onder zijn "eigen bovenleiding" moeten kunnen functioneren. Bovendien durft deze fabriek niet af te stappen van de ± 36cm boog als basis voor al zijn tot nu toe op de markt gebrachte railsystemen. De consequentie van die bedrijfspolitiek is uiteraard dat zijn getrokken reizigersmaterieel in 36cm bogen niet tegen zijn eigen aan de rails geklipste bovenleidingpaaltjes mogen stoten. Dus moet de optisch nog aanvaardbare maximale lengte en breedte van vierassige personenrijtuigen zodanig worden gekozen dat dit niet voorkomt.. Andersom geldt uiteraard hetzelfde: kortere wagens kunnen in ieder geval wel hun normale 1:87 breedte krijgen. De nieuwste lange Märklinrijtuigen moesten  versmald worden geconstrueerd.  Soms kan de dan maximale nog toegestane lengte nog een weinig worden vergroot door de draaipunten van de bogies iets naar "binnen" te verplaatsen. Bij de nieuwste vierassers van  Märklin is - ook optisch - daarbij tot het uiterste gegaan. Méér/minder kan eenvoudig niet. Daarom heb ik op de gedeelten van mijn baan waar 303mm lange vierassers komen noodzakelijkerwijs grotere bogen aangebracht. Bij 40cm bogen doen al die problemen zich niet voor. Wie zijn van bovenleiding voorziene Märklinbaan uitrust met 36cm bogen weet dat hij daardoor veroordeeld is tot verkorte moderne vier-assige rijtuigen. Het inzetten van dergelijke rijtuigen met de juiste schaallengte van 303mm is technisch gewoonweg niet mogelijk. Daarom zul je me nooit neerbuigend horen praten over verkorte rijtuigen. Iedereen zal moeten roeien met de riemen die hij heeft.

Ik denk dan ook dat geen van de andere producenten daarom voor zijn eigen railsysteem nog bovenleidingpaaltjes op de markt brengt. Die zitten zijn rijtuigen op schaallengte op een bepaald moment in de weg!

Gegroet,

Rob
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Lid sinds: 2011

offline
Re: gewenste rijtuigen en wagons

Dag Rob,,
Wat denk je hiervan? Ic.verlengde uitlegger van Viesmann=uitstekend te combineren met Märklin.

Re: gewenste rijtuigen en wagons
Dag harry,

Uiteraard is die verlengde Viessmann-uitlegger mij bekend, en als ik hem nodig zou hebben gehad had ik hem uiteraard nog gekocht ook! Maar in mijn verhaal ging het uitsluitend om Märklin materieel en materiaal. Vergeet niet dat Märklin ervaren heeft dat - zeker in Duitsland - een grote groep liefhebbers alleen Märklin koopt en niets anders dan Märklin. Het zijn hondstrouwe klanten en die moet je niet verjagen vinden ze in Göppingen. Maar of ze niettemin een deel van hun klanten tóch kwijt zullen rakn door die wel erg traditionele bedrijfspolitiek? Zó diep kan ik niet in de Duitse ziel kijken.

Hartelijk gegroet,

Rob
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Ik denk dat de bovenleiding-maat een groter probleem is voor Tante M* dan de te beperkte klantengroep.

M* heeft oorspronkelijk gekozen voor perspectivische vertekening (lengte 1:100 versus breedte 1:87) als het van je af is, lijkt het verder weg te zijn. Als je dat wil corrigeren, krijg je eerder iets als lengte 1:93 versus breedte 1:80, nog steeds een perspectivische vertekening, maar groter en minder werkelijkheidsgetrouw (als de lengte toeneemt, neemt de breedte af).

Het echte probleem is het aantal bovenleidingsmasten in een bocht. Bij 36 cm straal zouden er veel meer masten moeten staan, om rechte draden tussen de masten (gespannen) boven de rails te laten zigzaggen, dan het aantal dat Tante M* voorstelt. En natuurlijk moeten die masten verder van de rails staan, dan kan. Die vorm van perspectivische vertekening domineert.


Re: gewenste rijtuigen en wagons
Zweedse rijtuigen welke wat nieuwer zijn. dus de blauw/grijze.
Deze zijn er al wel, maar kom ze zelden tegen.

Verder word er moeilijk gedaan over lengteschalen, maar er zijn van loks ook een hobby versie en een ''normale'' uitgebreide versie.
Dus zou Marklin dan de lengteschaal 1:100 kunnen gebruiken en daarnaast ook 1:87 rijtuigen ontwikkelen. welke qua details gelijk zijn.

Dan hebben ze dus zowel voor de mensen met de lange rijtuigen wens wat wils, en voor de mensen die willen blijven rijden met korte rijtuigen.

Groet,

Mathijs
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Citaat van: mathii72409 op maandag 01 april 2013, 22:12:33
Zweedse rijtuigen welke wat nieuwer zijn. dus de blauw/grijze.
Deze zijn er al wel, maar kom ze zelden tegen.

Hallo Mathijs,

De Noorse fabrikant <www.nmj.no>maakt vele prachtige Zweedse rijtuigen. Op schaallengte! Kijk op hun website vooral onder de opsomming van  Topline modellen. Ik zou zo gauw niet weten wie NMJ produkten in Nederland voert, maar zoek eens bij Hünerbein in Aken of anders de Duitse firma Schmidt Wissen. Je kunt ook bij NMJ rechtstreeks bestellen. Let op: Noorwegen is geen lid van de EU, dus produkten uit Noorwegen zijn vanwege eventuele invoerrechten in principe "interessante objecten" voor de Nederlandse douane....Wat dat betreft kun je beter binnen de EU je inkopen doen!

Gegroet,

Rob
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Citaat van: Jan22 op maandag 01 april 2013, 21:31:19

Het echte probleem is het aantal bovenleidingsmasten in een bocht.

Dag Jan,

Die redenenering kan ik niet helemaal volgen. Al staat er maar één aangeklipste Märklinmast in een 36cm boog dan loopt een rijtuig met een lengte van 303mm daar al tegenop (of - in het minst ernstige geval - schuurt langs die bovenleidingpaal!).

Ik ben het in principe met je eens dat het streven (ook van Märklin) om bovenleidingdraden niet te buigen maar bovenleidingpaaltjes zodanig dicht bijelkaar te plaatsen dat de tussengespannen rijdraden recht blijven een "schone zaak" is. Maar het leidt wel tot een zodanige dichtheid van de paaltjes in scherpe bogen dat het aanzien van de baan er beslist door wordt aangetast. Wellicht bedoelde je dat ook op te merken. Bovendien probeer dan maar eens een ontspoorde wagen of locomotief tussen die wirwar van paaltjes en draden op te tillen (of alleen maar weer op de rails te zetten). Op mijn baan "zondig" ik dus door toch maar lekker die bovenleidingdraden te buigen. Ik wacht de boze verwijten daarover van mijn mede-forumleden met vreze af!

Gegroet,

Rob

Re: gewenste rijtuigen en wagons
Kern van de zaak is dat die krappe bogen (feitelijke alle standaardbogen) nooit fraai ogen, of je daar nu 27 of 30 cm rijtuigen doorheen jaagt, of je de bovenleiding nu meebuigt of iedere 15 cm een paaltje zet. Krappe bogen en een realistisch uiterlijk gaan niet goed samen. Ingekorte rijtuigen verdedigen met realisme is ook vergezocht. Märklin heeft absoluut niet bewust gekozen voor 'perspectivische vertekening' Jan. Dat is rechtvaardiging achteraf. Intertijd moest Märklin met frisse tegenzin het 1:100 tijdperk in worden gesleurd, omdat de kopers dat toch wel bleken te willen en overstapten naar Trix en Roco. In Göppingen vonden ze 24 cm eigenlijk mooi zat. Wat dat betreft heeft Rob gelijk, uiteindelijk bepalen de kopers. Voorlopig vinden die 1:93 mooi genoeg en de liefhebbers van 1:87 rijtuigen kunnen ruimschoots terecht bij andere merken.

Doe mij trouwens maar die nieuwe kalkwagens die naar Velzen rijden.
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Wanneer komen er weer 3 assige couperijtuigen bij marklin in de collectie.
ik zag laatst een foto van een stammetje achter een vijftiger bestaande uit een umbau paartje een paar wuertembergers draaistelrijtuigen, wat couperijtuigen en een donderbus.
geweldig om te zien
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Ik zou het op zich fijn vinden als de Nederlandse en ook Zwitserse wagons die worden gebruikt voor afvalvervoer uitkomen. Ik bedoel dus de wagons die beladen worden met ACTS containers.

Groeten Dewey
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Bahnhof Kloten
gast

Re: gewenste rijtuigen en wagons
Een alternatief voor de dure HAGs, bedoel je.
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Aan de liefhebbers van rijtuigen exact op schaal 1/87 ( 303mm ), is de rest van uw treinbaan ook op schaal 1/87? Dit vooral op de spoorlengte van Uw tafel.
Een trein met 3 of 4 rijtuigen van 303mm heeft wel een grote treintafel nodig om de realiteit te benaderen. Wie heeft thuis hier de nodige ruimte voor. In clubverband is dit wel mogelijk. Bij modelspoorweg moet men altijd toegevingen doen, ieder doet het op zijn manier, maar zitten vitten op rijtuigen of railbogen die niet op schaal zijn, kan bij alleen als de heel je spoorbaan op schaal1/87 is. Dus ook de rijlengte van je spoorbaan. Is een rijtuig nu 303mm of 240mm, het plezier van mijn treintafel is er niet minder voor.
groetjes
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Het zichtbare deel van mijn baan is inderdaad zoveel mogelijk 1:87. Dat is een paradesectie van een meter of vijf zonder standaardbogen, met wissels op lengte, lage railstaven, een landschap naar mijn beste vermogen en een frieslijst er omheen. Dat is mijn keuze en daarbij horen als het even kan ook rijtuigen op schaal. De rest is schaduwstation en daarin maak ik gebruik van alle capriolen die met modelsporen mogelijk zijn - standaardbogen (R4) standaardwissels (15 cm) etc. - als die rijtuigen er maar doorheen kunnen.

Inderdaad, iedereen beleeft de hobby op de eigen manier, en bij mijn manier horen rijtuigen op lengte. Ik zou niet weten waarom de hele baan dan exact op schaal zou moeten zijn. Ik ken ook mensen die ze gewoon mooi vinden. Mag dat niet?
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Citaat van: DB op maandag 23 september 2013, 20:32:06
Wanneer komen er weer 3 assige couperijtuigen bij marklin in de collectie.
Zie ===> klik
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: gewenste rijtuigen en wagons
ik bedoelde eigenlijk, couperijtuigen in TP3. na de oorlog reed de DB met zo een beetje alles wat rollen kon. Kan je een mooi afwisselingsvol reizigersstammetje maken.
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Brawa & Fleischmann maken die bedoelde wagons. Wielen/koppelingen wisselen en klaar.
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Citaat van: Bahnhof Kloten op zaterdag 28 september 2013, 21:26:59
Een alternatief voor de dure HAGs, bedoel je.

Heeft HAG die dingen?? Ik was van plan om gewoon de Nederlandse wagens te gaan gebruiken van KleiNSpoor, maar die vind ik ook aardig aan de prijs.
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Bahnhof Kloten
gast

Re: gewenste rijtuigen en wagons
HAG heeft ze in het verleden gehad, of ze ze nu nog hebben weet ik niet
Re: gewenste rijtuigen en wagons
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: gewenste rijtuigen en wagons
HAG had ze in het verleden, Zuba-Tech had ze (HAG) vorige week (occasion) in de schappen staan, qua aantal niet genoeg om een stammetje mee te vormen. En ze zijn dan nog steeds stevig aan de prijs.