Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

60841 Decoder m 84.

Gestart door ÖBB vrijdag 18 januari 2013, 13:03:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
60841 Decoder m 84.
Lid sinds: 2009

offline
60841 Decoder m 84.
Hoi allen,

Ik zat te kijken naar de digitale seinen van marklin, echterde 76391 bijvoorbeeld is al een tijdje niet leverbaar. Nu zag ik bij de nieuwigheden van 2013 dat er een decoder m 84 komt waar je hobbyseinen op aan kunt sluiten en dan schakelen heb ik het idee via je ms 2. Weet iemand hier al iets van, zo ja, is het dan ook zo dat geluid en verlichting aan blijven bij rood sein. Ik weet ik ven een beetje vroeg wellicht met deze vraag maar wie weet is er wat insite informatie beschikbaar.

Gr henk
Re: 60841 Decoder m 84.
Ik zou er vanuit gaan dat als die decoders inderdaad de hobby-seinen schakelen, de treinen dan volledige stroom-loos zijn bij een stop-signal.
Dus ook geen licht/rook/geluid...
Re: 60841 Decoder m 84.
Lid sinds: 2009

offline
Re: 60841 Decoder m 84.
Ok dan wordt het mocht dit zo zijn toch wachten op de digitale seinen

Bedankt voor je reactie.

Gr henk
Re: 60841 Decoder m 84.
Lid sinds: 2008

offline
Re: 60841 Decoder m 84.
Hoi Henk,

Als je wilt dat locfuncties actief blijven, moet je een afremmodule toepassen.
Ik verwacht niet dat de nieuwe armseinen van Märklin die ingebouwd hebben.
Zelf gebruik ik afremmodules van Märklin en Viessmann.

Groeten,
Ton.
Re: 60841 Decoder m 84.
Lid sinds: 2009

offline
Re: 60841 Decoder m 84.
Ok Ton dank je wel, ik had begrepen van Wentink dat de digitale seinen juist hiervoor waren. Maar het is gelukkig nog niet zo ver, achterin hou ik de hobby seinen en voor bij het station wil ik graag de digitale.

Gr henk
Re: 60841 Decoder m 84.
Lid sinds: 2008

offline
Re: 60841 Decoder m 84.
Hoi Henk,

De digitale lichtseinen van Märklin hebben wel een ingebouwde schakeldecoder.
Je hoeft deze dus niet via een K83 te schakelen.
Wat ik ook mooi vind bij deze seinen is dat de lichten doven en oplichten bij lichtwissel ipv simpel aan-uit.

Groeten,
Ton.
Re: 60841 Decoder m 84.
Lid sinds: 2009

offline
Re: 60841 Decoder m 84.
dank je wel Ton, ik wacht wel totdat ze weer leverbaar zijn. achterop mijn baan doe ik toch met de reeds aanwezige hobbyseinen, wordt me anders iets te kostbaar.

gr. Henk
Re: 60841 Decoder m 84.
Lid sinds: 2009

offline
Re: 60841 Decoder m 84.
Citaat van: Marklin op maandag 04 februari 2013, 18:15:56
Goedendag Henk,

Als je wil dat het Licht en andere Functies voor een Sein blijven Werken kan je ook:
De Rode Draden die het Stroomloze Deel Schakelen overbruggen met een weerstand van 1k5 oftewel 1.5 kiloOhm.
De Loc's remmen hierdoor niet netjes maar stoppen in eens maar de funkties bljven zo goed als werken!

Alexander.

  Hallo,
   het laatste is niet helemaal waar : de funkties kun je aan- en uitzetten wanneer de lok in zo'n stroomloos stuk staat dat overbruggingsweerstanden heeft; maar de funkties zelf doen het niet op dat moment. Je zult geen licht, rook of geluid hebben terwijl de lok in zo'n min-of meer stroomloos stuk staat!
Je kunt wel bv de richting veranderen, (zelfs/ook) bij de oudste decoders.

  RoelofS