Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204

Gestart door orientexpress zaterdag 05 januari 2013, 11:59:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Ik ben van plan mijn 3066 te digitaliseren met, maar wou wellicht ook wat doen aan de front en sluitseinen. Echter daar ik een Nederlander ben heb ik geen idee over hoe het bij het grote belgische voorbeeld zit. Ik heb verschillende type 204 plaatjes gezien maar maar weinig met de opstelling zoals die op mijn marklin 3066 zitten. Hoe zit dit? Zou het correct zijn om een front a sein te hebben en een 2 rode sluitseinen?

MVG,

Adriaan
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
3 witte front
2 rode sluit
2 witte, om de beurt aan/uit (links aan, rechts uit en vice versa) tijdens rangeren noodsein (correctie m.b.v. Tom "Reeves")

In de 3066 zitten standaard geen sluitlichten en lichtgeleiders voor 3-punts frontlicht.
Wil je 2 rode sluitlichten en apart knipperende 2 witte (onderste) frontlichten dan zal je o.a. de lichtgeleiders moeten aanpassen.


Willy
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Beste Willy,

Bedankt voor de uitleg, ik had al zo'n vermoeden dat het ligtgeleider modificatie zou vergen :). Ik vind veel foto's met 2 of 5(3wit+2rood) seinen op een neus. Zijn dit andere types of zijn dit modificaties door de jaren heen? Zo ja in welk tijdsbeeld past mijn marklin 3066 eigenlijk?

MVG,

Adriaan
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Hallo,

Jouw 3066 is uit begin 70-er jaren.
Men reed in Belgie met 2 witte frontseinen, en in NL / D (grensoverschreidend verkeer) met 3 witte frontseinen.
Voor rode sluitlichten werden er rode glaasjes voor de lampen geplaatst.
Later zijn de loks bij een revisie voorzien van aparte front en sluitseinen.
(zie oa. Märklin 3133 )
Weer later is de gehele cabine aangepast. Hier is geen Märklin versie van.

Gr. Marcel
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Je zou eens kunnen kijken bij Brelec (www.brelec.eu). Dit is een Belgische leverancier die ook vaak op NL-beurzen te vinden is.
Zij leveren diverse ombouwsets voor belgische locs.

Ik verwacht dat ze op Ontraxx wel weer een standje hebben. Anders ook wel in Houten of Rail.

John
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Beste Adriaan,

Het eenvoudigste is duoleds gebruiken (warmwit-rood),
Zgn, torenmodel van 2 mm, te koop bij Respotec in duitsland,
De gaatjes in de kap gewoon een beetje vergroten,
Mvg

Olivier

Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Citaat van: Olivier77 op zaterdag 05 januari 2013, 17:33:56
Het eenvoudigste is duoleds gebruiken (warmwit-rood),
Zgn, torenmodel van 2 mm, te koop bij Respotec in duitsland,

Hallo,

Ja die duo-LEDs zijn goed, ik heb er vele van ingebouwd in mijn wisselstroomlocomotieven (die ik met een simpel Uhlenbrock 75 000 decodertje - als ik dat zou willen - ook "digitaal" kan inzetten....)

Naar mijn indruk is Respotec ( < www.respotec.de > ) de enige leverancier van deze -zeg maar - 2mm duo-LEDs.  Groot voordeel is dat het cylindrische staafje van die LEDs zonodig met hulp van een rondvijltje of een 2mm boortje altijd wel in de gaten past waar daarvoor lichtgeleiders hebben gezeten. Bovendien is er al een weerstand in de duo LEDs  ingebouwd zodat ze zondermeer stroomsterktes tussen  4 en 19V aankunnen. Of er - ingeval er wisselstroom aan wordt toegevoerd - die eerst moet worden gelijkgericht weet ik niet omdat ik altijd ofwel gelijkstroom voor front- en sluitverlichting uit de Uhlenbrock betrek en in andere gevallen steeds een diode voorschakel. De inbouw van de duo LEDs levert niet tot nauwelijks ruimteproblemen op.

Gegroet,

Rob
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Mutti M. heeft talloze variaties van dit robuuste model uitgebracht. Het schijnt niet helemaal op schaal te zijn en minder gedetailleerd dan versies van andere merken. Maar het is en blijft een solide model dat de tand des tijds heeft doorstaan. Oudere modellen hebben wel eens last van de "piepende en knarsende" tandwieloverbrenging.
Wat ik echt waardeloos vind van Mutti M. is dat ze tot op heden nooit de moeite heeft genomen om functionele sluitlichten aan te brengen bij de recentere versies. Zo'n ingreep in het ontwerp is dat nu ook weer niet... Maar ja, het is niet echt een model voor de Duitse markt...


Willy
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Citaat van: nmbssncb op zaterdag 05 januari 2013, 12:42:58
3 witte front
2 rode sluit
2 witte, om de beurt aan/uit (links aan, rechts uit en vice versa) tijdens rangeren

In de 3066 zitten standaard geen sluitlichten en lichtgeleiders voor 3-punts frontlicht.
Wil je 2 rode sluitlichten en apart knipperende 2 witte (onderste) frontlichten dan zal je o.a. de lichtgeleiders moeten aanpassen.


Willy

Hallo Willy, Hetgene je zegt, optie drie, aan uit links rechts is noodsein rangeersein is twee kanten wit
groet
Tom
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Bij deze één van m'n omgebouwde diesels:

Met rook en sluitlichten!
Lang voordat esu met de rokende diesels aankwam, had beter een pattent genomen  :D

#!
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Leuk gedaan, issie ook digitaal?
Die diesel heeft geen loksound nodig, hij klinkt van nature al als een bak spijkers. :D
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Citaat van: reeves op woensdag 09 januari 2013, 18:36:45
Bij deze één van m'n omgebouwde diesels:

Met rook en sluitlichten!
Lang voordat esu met de rokende diesels aankwam, had beter een pattent genomen  :D



Hey Reeves, mooi om te zien hoe die van mij er uit moet gaan zien(in ieder geval de lampen). Uit nieuwsgierigheid hoe heb je de motor gedigitaliseerd? met 5 polig of een esu magneet?

MVG,

Adriaan
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Zit een delta decoder in (voorlopig) komt een esu magneet in met een lopi4 kan ik de rook schakelen en de sluitlichten :thumbup:

Groet
Tom
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Citaat van: Kappa op woensdag 09 januari 2013, 19:54:22
Leuk gedaan, issie ook digitaal?
Die diesel heeft geen loksound nodig, hij klinkt van nature al als een bak spijkers. :D

Klopt :D, was een projectje met stukken die ik nog had liggen

Groet
Tom
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
die delta decoder verklaard wel waarom hij redelijk analoog klinkt :)
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Citaat van: orientexpress op donderdag 10 januari 2013, 20:59:54
die delta decoder verklaard wel waarom hij redelijk analoog klinkt :)

Dat wordt interessant! Sinds wanneer kun je horen of een locomotief analoog of digitaal rijdt? Wellicht kun je het zien omdat bijvoorbeeld tijdens het rijden de bestuurderscabine verlicht blijft of dat concluderen omdat er allerlei onbestemde geluiden worden voortgebracht die niets met het rijden van de loc zelf te maken hebben, waarbij ik opmerk dat er ook analoge locomotieven bestaan die geluiden kunnen voortbrengen zoals een fluitsignaal   >:-D. Het lijkt me wel een goede reclamestunt om op die manier digitale locomotieven aan te prijzen (waarbij ik ervan uitga dat je bedoelt dat digitale locomotieven minder herrie maken, op welk argument wel wat valt af te dingen als ik dit draadje beluister). Dat begrip "spijkerbak" (dat daarbij op de proppen kwam) vond ik perfect gekozen! Mijn - onbevooroordeelde - echtgenote die vanuit de keuken meeluisterde vroeg of ik ineens geinteresseerd was geraakt in ouderwetse propellervliegtuigen die in een noodsituatie verkeerden omdat de motor niet goed meer functioneerde.   :P

Gegroet,

Rob

P.S. Dergelijke "Bolle Neuzen" van Märklin met hun oorspronkelijke driepolige ankers rijden met een sleep van een twintigtal beladen vierassers op mijn analoge baan met daarin 30 ? stijgingen tien keer stiller, maar dat zullen de fervente aanhangers van het digitaal rijden ongetwijfeld tegenspreken!
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Citaat van: orientexpress op donderdag 10 januari 2013, 20:59:54
die delta decoder verklaard wel waarom hij redelijk analoog klinkt :)

Volgens mij bekijken we het filmpje niet goed  :(

Bijna op het einde ervan flits er een Ecos (dacht Ecos I) centrale door het beeld,dus analoog bestuurt of niet,dat lijkt me duidelijk.

Wel verdient de motor aandacht,want ik had bijna hetzelfde geluid met een Zwitserse lok,en daar bleek dat het schild van de motor ietsjes scheef zat.

Lok is 2e hands aangekocht en verdiende een schoonmaakbeurt,en daarna geen last meer van dat brommen gehoord.

Wel mooi gedaan die rook ontwikkeling,en dat patent was wel handig voor je geweest Reeves :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Er zijn er meer die duoleds leveren.
Momenteel zit ik in verhuizing maar wil wel kijken over twee weken want ik heb er nog een heleboel liggen.
Wit/rood en geel/rood. Zowel in de oude vorm als in kleine vierkante vorm. Echter bij beide moet wel een weerstand voorgeschakeld worden.

Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Over de "herrie" van een 3066: Ik heb een 3066 gedigitaliseerd, waarbij ik alleen de veldspoel vervangen heb door een permanente magneet en verder de Lopi 4.0 ingebouwd. Het resultaat is een fluisterzachte loop, waarbij de loc in alle snelheidsgebieden goed af te regelen is. Ik wil die ervaring graag delen. Hetzelfde effect heb ik overigens ook bereikt bij een 3050.

Groet,

HdW
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: front en sluitsein voor ombouwen marklin 3066 NMBS Type 204
Citaat van: HdW op woensdag 16 januari 2013, 22:49:37
Over de "herrie" van een 3066: Ik heb een 3066 gedigitaliseerd, waarbij ik alleen de veldspoel vervangen heb door een permanente magneet en verder de Lopi 4.0 ingebouwd. Het resultaat is een fluisterzachte loop, waarbij de loc in alle snelheidsgebieden goed af te regelen is. Ik wil die ervaring graag delen. Hetzelfde effect heb ik overigens ook bereikt bij een 3050.

Groet,

HdW
Weet het goed gemaakt HdW,

Maak een filmpje,plant deze via een account op youtube,en plaats de link daarvan hier ;)

M.v.g.

Hans V200.0