Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

schakelrail en sein besturing!

Gestart door Kiekis dinsdag 29 januari 2013, 18:58:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
schakelrail en sein besturing!
de tafel van mijn baan begint langzzam vorm te krijgen dus het leggen van de rails komt steeds dichter bij.
nu bestuur ik met treinen met een MS1 (toekomst misschien MS2).

en waarschijnlijk is het al vaker gevraagd, alleen zie ik door de vele topics die in de zoekfunctie naar voren komen door de bomen de rails niet meer.
nu heb ik diverse tunnels in mijn plan zitten en die zou ik in de scenery bezet en onbezet willen gaan schakelen.
als er dus een trein in rijd stoplicht op rood andere zijde en oranje rij richting, trein uit de tunnel sein overal weer op groen.
hoe kan ik dit aansluiten.

ik heb de wiki door gelezen maar word er niet echt wijzer van.

bijgevoegd het baanplan
Re: schakelrail en sein besturing!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: schakelrail en sein besturing!
Citaat van: Kiekis op dinsdag 29 januari 2013, 18:58:27
bezet en onbezet willen gaan schakelen.
als er dus een trein in rijd stoplicht op rood andere zijde en oranje rij richting, trein uit de tunnel sein overal weer op groen.
hoe kan ik dit aansluiten.
Van MS1 en MS2 heb ik geen verstand.

Dit is een analoge rubriek, dus neem ik aan dat je op zoek bent naar een analoog antwoord.
Je hebt het over bezet/onbezet, en over rood, oranje en groen (sein). Je hebt dus sein(en), of gaat die aanschaffen. Je seinen staan op de zichtbare plaatsen. Bezet/onbezet geldt voor onzichtbare plekken.
Mijn Marklin seinen kennen nog geen oranje. Ze zijn rood of groen. Anders ligt dat met de Zwitsere seinen die ik heb. Die hebben geen relais. Alleen lichtbeelden.

Dus mijn eerste wedervraag is: wat voor seinen heb je (met of zonder relais)?

Analoog gebruik je magneetschakelaars of sleepcontactschakelaars om (de relais van) seinen om te zetten van bezet naar onbezet, of van rood naar groen. De lengte van het stuk rails dat je stroomloos zet (bijvoorbeeld het hele overtunnelde gedeelte) wordt door (het relais van) dat sein bediend.

Moderne Marklin-seinen hebben geen relais. Dus die moet je dan apart aanschaffen. Bijvoorkeur niet van Marklin of Viessmann, tenzij je geld genoeg hebt.

Meer Vragen:
Je rijdt enkelspoor, in beide richtingen?
Je gebruikt een bedieningspaneel (waarop de lampjes moeten branden) of je wilt de seinbeelden juist op je baan zien, of beide?
Je hebt relais?

Hier bijvoorbeeld beginnen voor een bedieningspaneel. Vervang de handschakelaar door een reed-contact of slepercontact
en je bent op weg (en zet zo'n schakelrail bij elke tunnelmonding).
Re: schakelrail en sein besturing!
ik bestuur de treinen digitaal, maar wil de verdere aansturing van wissels en dergelijke analoog houden, verder heb ik nog niets gekocht.
ik bereid me liever eerst voor en koop meteen het goede (wat dan het beste bij mij past)
bij de set die ik van iemand over heb gekocht kreeg ik wel 2x marklin 72710 dus wellicht kan ik daar ook nog iets mee met de seinen aansturing voor wissels.

ik rij enkel spoor met 2 keerlussen (om toch ook een beetje variatie te hebben)
ter verduidelijking van het baanplan:
Groen is een berg baan met kopstation die op de hoofdbaan aangesloten zit om ook eens een andere loc op het traject te kunnen laten rijden.
blauw en oranje zijn de keerlussen
geel is de hoofdrijbaan.

en wat ik dus eigenlijk wil is een sein aan en uit laten schakelen als er een loc de tunnel in gaat en dan het voorgaande stukje rails stroom loos maken.
op het been waar de wissel niet heen gaat een schakelend sein.


Het probleem zit (voor mij iig) dat er heel veel informatie hier op het forum staat maar dat alles versnippert is door alle topics heen, ik raak dan het overzicht kwijt, en de wiki is goed maar soms voor mij in iedergeval te summier

Re: schakelrail en sein besturing!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: schakelrail en sein besturing!
Citaat van: Kiekis op dinsdag 29 januari 2013, 22:58:05
en de wiki is goed maar soms voor mij in ieder geval te summier
Voor mij ook, maar het alternatief is zelf een bijdrage leveren. En daar ben ik kennelijk nog niet toe bereid.

Citeerik rij enkel spoor met 2 keerlussen
Dat heeft inderdaad een grote aantrekkingskracht.

Je kent waarschijnlijk het Marklin Seinenboek, of anders het Marklin Handboek Elektrotechniek (of zoiets),
beide zijn als pdf downloadbaar (de links staan zo hier en daar in de draadjes. In het Seinenboek staat gewoon in normaal Nederlands uitgelegd hoe je het doet (met Marklin spullen), in het Elektrotechniek Handboek staat iets meer over soorten schakelingen, voor zowel analoog als digitaal.

Op het forum zitten de zaken meestal verstopt in meeromvattende onderwerpen zoals blok gestuurd rijden. Maar ze tanken allemaal uit deze twee bronnen. Verplichte kost.

Als je niet bang bent voor problemen van 2-rail rijders (de logica is gelijk), kun je ook op Jaap's site (ModelTreinbaan.nl) kijken b.v. Reed-schakeling of Inhaalspoorl, Wissel- en Seinbesturing , of Gelijkstroom Pendelautomaat.
Dat zijn allemaal zaken die je hier op het forum ook vindt (voor 3-rail) als je ernaar zoekt. Jaap heeft educatief talent, maar rijdt nou eenmaal 2-rail, en dat werkt vaak net een beetje anders (condensatoren waar Jaap diodes zet, dat soort dingen).

Jouw baan heeft van alles wat: Reed-contact (of schakelrail), Inhaalsporen, Wissel- en Seinbesturing en Pendelen (gebruik van de doodlopende sporen).

Citeerwat ik dus eigenlijk wil is een sein aan en uit laten schakelen als er een loc de tunnel in gaat en dan het voorgaande stukje rails stroom loos maken.
op het been waar de wissel niet heen gaat een schakelend sein.

Neem twee seinen (met relais, of een sein met een los relais erbij).
Sein of relais gebruik je om dat stukje geïsoleerde rails te voeden met stroom/stroomloos te zetten
Schakelrail of Reed-contact gebruik je om dat relais om te zetten, en om het sein op het been waar de wissel niet heen staat om te schakelen (en dus daar de rails stroomloos te zetten).

In de handleiding van de oude Marklin seinen (uit de tijd van de metaalrails) staat keurig in vier talen met tekening (schema) uitgelegd hoe je dat aansluit. Precies dezelfde tekst staat in het Marklin Seinenboek.

Nieuwer is het Marklin Superseinen boek. Meer leesvoer, dat wel.

Achteraan in deze folder staat het ook, en  kijk anders eventjes hier.

Als je jezelf afvraagt waarom het zo moeilijk is om info te krijgen: er staat copyright op, en Marklin verdient aan de verkoop van die informatie. Downloaden is dus soms op eigen risico.
En daarom kan de 3-rail wiki misschien op dit punt ook niet meer info geven.


.