Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Transformer 6002 nodig voor Z-signalen?

Gestart door PaulPeer donderdag 17 januari 2013, 00:11:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Transformer 6002 nodig voor Z-signalen?
Ik kocht voor mijn Z-baantje net twee signalen. Nu merk ik in de handleiding, dat men voor de signalen niet enkel de gewone Z-trafo 67013 nodig heeft (output 10 V) maar ook de Transformer 6002 met output 16 V (namelijk 10 volt voor de diodes en 16 volt voor de universele schakelaar nr. 7244).
Moet ik nu echt zo'n dure Transformer kopen alleen om een paar schakelaars aan te sturen? Of is er iets goedkopers in de handel? Ik heb weinig verstand van elektriciteit, daarom vraag ik het even hier. Dank!

Re: Transformer 6002 nodig voor Z-signalen?
Paul,

Een 6002 is niets meer of minder dan een trafo die 16 V wisselspanning levert met een vermogen van 52 VA.
Elke trafo die dit kan is geschikt. 52 VA is daarbij voor de bediening van een 7244 ruim voldoende, maar
het surplus kan je gebruiken voor lampjes etc.

Oude Märklintrafo's (die je voor een prikkie op beurzen koopt), zijn daarvoor geschikt.
Re: Transformer 6002 nodig voor Z-signalen?
Citaat van: fonzo999 op donderdag 17 januari 2013, 13:57:51
Een 6002 is niets meer of minder dan een trafo die 16 V wisselspanning levert met een vermogen van 52 VA.
Elke trafo die dit kan is geschikt. 52 VA is daarbij voor de bediening van een 7244 ruim voldoende, maar
het surplus kan je gebruiken voor lampjes etc.

Hartelijk dank voor het antwoord! Maar dat doet bij me een nieuwe vraag rijzen: als ik thuis teveel toestellen laat werken, dan springt de zekering. Wat gebeurt er als ik op een trafo teveel lampjes of signalen aansluit? Zit daar ook een zekering in? Of moet ik zorgvuldig het verbruik van alle lampjes gaan optellen?
Re: Transformer 6002 nodig voor Z-signalen?
Je moet inderdaad het verbruik optellen, dat is niet anders als bij het lichtnet.
Incidenteel kort iets te veel stroom leveren ( bv. bij een schakelimpuls) dat zal wel lukken, maar
structureel overbelasten dat is niet goed.

Er zijn trafo's die afschakelen als er te veel gevraagd wordt, maar dan zit je al weer in de duurdere
categorie. Als je echter goed rekent en aan de goede kant blijft, heb je geen probleem.
Re: Transformer 6002 nodig voor Z-signalen?
Je modelspoor trafo is tegen over belasting beveiligd en zal uitgaan, r zit een zelf herstellende zekering/beviliging in, staat trouwens ook gewoon in de handeling van de transformator te lezen of zelfs in de catolugus van de fabrikant/leverancier.
Re: Transformer 6002 nodig voor Z-signalen?
Citaat van: Sprinter op vrijdag 18 januari 2013, 18:18:40
staat trouwens ook gewoon in de handeling van de transformator te lezen of zelfs in de catolugus van de fabrikant/leverancier.

Hmm. Ik heb hier de handleiding van mijn trafo's naast me. Twee keer gelezen. Niks van een ingebouwde zekering. Idem voor de catalogus, zelfs niet in de "technische fiche": http://www.maerklin.de/produkte/frontend/index.php?anzeigen_y=1&artikel_nr=67013&showslim=1&sCountryCode=de




Re: Transformer 6002 nodig voor Z-signalen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Transformer 6002 nodig voor Z-signalen?
Paul die regelaar die je in die link aangeeft is geen trafo maar een elektronische rijregelaar met geschakelde voeding.
De voeding of regelaar bevat een overbelastings regeling die zich automatisch inschakelt.