Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Verkleuring bij lijmen

Gestart door Ad48 woensdag 16 januari 2013, 19:54:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verkleuring bij lijmen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Verkleuring bij lijmen
Hallo, ik had wat gordijntjes uitgeprint voor een huisje. Ik heb die op raampjes gelijmd met verdunde houtlijm. Bij het insmeren verkleurde de gordijntjes al, paarsachtig. Ik heb dit ook al eens meegemaakt met perrontegels lijmen. Waardoor komt die verkleuring en is daar iets aan te doen? Of gebruik ik verkeerd papier? Gewoon a4 papier.

Gr, Ad
Re: Verkleuring bij lijmen
Misschien (met de nadruk op misschien) heb je de lijm te sterk verdund. Probeer het eens met niet-verdunde houtlijm. Of met alleslijm.
Re: Verkleuring bij lijmen
gebruik je een inktjet printer.
die inkt is niet water bestendig.
gebruik je een laser printer moet het geen problemen geven.
maar een ander tipje, als je de afdrukken eerst door een plastificeer apparaat werkt heb je dirct het glas ervoor zitten en is het ook water bestendig...
zit ik nu ineens aan te denken..

groet Winno
Re: Verkleuring bij lijmen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Verkleuring bij lijmen
Gerard, bedankt, ik wilde het eerst ook met onverdunde houtlijm doen maar ik heb er in het verleden nog niet meegemaakt dat dit gebeurde, op het perron na. Met fotos plakken nooit meegemaakt.

Winno, ik gebruik inderdaad een inktprinter, ik wist niet dat de inkt niet waterbestendig is. Tevens een goede tip van het plastificeren, iets voor een volgende keer. Bedankt voor je reactie.

Gr, Ad   :thumbup:
Re: Verkleuring bij lijmen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Verkleuring bij lijmen
Ik heb ze opnieuw gelijmd met onverdunde houtlijm maar ook dan verkleurd het. Zou het aan het papier liggen? ;)

Gr, Ad
Re: Verkleuring bij lijmen
Ja, het ligt waarschijnlijk aan de combinatie van inkt en papier. Je kan mogelijk met een laserprinter beter resultaat bereiken. Je kan ook eerst op iets dikkers en iets groters plakken zoals karton of een dun styreenplaatje. En dan deze in het huisje plakken. Het plakken kan je met de prit-stift doen.

Groeten Ronald.
Re: Verkleuring bij lijmen
Misschien zou je eerst een laklaag over uitgeprinte gordijnen kunnen spuiten en ze daarna licht insmeren met onverdunde houtlijm, dit heeft bij mij geen verkleuringen opgeleverd.

Grt, Ronald.
Re: Verkleuring bij lijmen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Verkleuring bij lijmen
of niet met houtlijm werken maar met de ouderwetse witte knutsellijm van op de kleuterschool (voor de minder jongeren onder ons) of uit groep 0-1-2 (voor de jeugdigeren)

John
Re: Verkleuring bij lijmen
In houtlijm zit sowieso water al is het maar een klein beetje. Misschien dat dat de verkleuring al maakt.