Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Dempende onderlaag kiezen....

Gestart door marklinracer woensdag 16 januari 2013, 10:55:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dempende onderlaag kiezen....
Hallo,

Ik ben begonnen met de bouw van mijn modelbaan (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40915.0). Nu gebruik ik 12mm multiplex voor de tafel, maar hier wil ik nog een geluiddempende laag op hebben (die gemakkelijk te bewerken is). Maar... welke laag kan ik het beste gebruiken. Ik wil de laag aanbrengen op de gehele plaat (niet alleen de railbedding). De laag moet gemakkelijk bewerkbaar zijn, want ik wil deze ook gebruiken om oneffenheden aan te brengen in de scenery. Ik zit zelf te denken aan die groene onderplaten (voor laminaat). Heeft iemand hier ervaring mee en ook, hoe zijn deze verwerkt.

Dank voor jullie inzichten en ervaringen.

Mvgr.,
Karst
Re: Dempende onderlaag kiezen....
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Dempende onderlaag kiezen....
Beste Karst,

Vaak wordt inderdaad een dempende onderlaag uit de vloerenwereld gebruikt, de dunne "blauwe" platen van de Gamma zijn populair.

Groet, Anne W
Re: Dempende onderlaag kiezen....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Dempende onderlaag kiezen....
Dag Karst.

Citaat van: marklinracer op woensdag 16 januari 2013, 10:55:47
Ik zit zelf te denken aan die groene onderplaten (voor laminaat).
Daar zou ik niet aan beginnen: die platen zijn van zachtboard en laten vezels los
die tussen de motor en tandwielen van je locs kunnen komen! :thumbdown:

Er zijn meerdere opties beschikbaar, afhankelijk van jouw budget en wensen:
- blauwe of groene platen (zie vorige reactie), echter gevoelig voor indrukken van het materiaal
- Roofmate; soort van PUR-platen, dikker dan bovenstaand maar met dezelfde eigenschappen.
- Kurk; rol of platen, die niet of nauwelijks 'indeuken', echter niet zo geschikt voor jouw scenery.
- Tempex; het 'zachtste' materiaal en daarmee ook het gevoeligst, in diverse maten verkrijgbaar.

Ongetwijfeld zijn er meer mogelijkheden, maar bovenstaand zijn zo'n beetje het meest toegepast.

Groeten,

Erik.
Re: Dempende onderlaag kiezen....
die groene platen voor ondervloer gebruik, heb ik gewoon op de baan liggen.
heb ze alleen afgewerkt met verdunde houtlijm, waardoor de bovenlaag vast blijft liggen.
maar een nadeel, het spul geeft een hoop rotzooi als je het verwerkt.

Groet Winno
Re: Dempende onderlaag kiezen....
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Dempende onderlaag kiezen....
Zie plaatjes , geeft geen rommel en is muisstil en makkelijk te verwerken en ook te lijmen eventueel, bij mij
ligt het los op het hout van het schaduwstation en verdiepingen zou niet iets anders willen.
Koekel het nummer ,voor adressen oa de parketman
Gr, Jan
Re: Dempende onderlaag kiezen....
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Dempende onderlaag kiezen....
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 16 januari 2013, 11:48:46
Dag Karst.

Citaat van: marklinracer op woensdag 16 januari 2013, 10:55:47
Ik zit zelf te denken aan die groene onderplaten (voor laminaat).
Daar zou ik niet aan beginnen: die platen zijn van zachtboard en laten vezels los
die tussen de motor en tandwielen van je locs kunnen komen! :thumbdown:
Erik.
Het is goed te behandelen. Wij hebben ze eerst ingesmeerd met behangerslijm aan beide zijden, waarna ze in een mooie bruine kleur geverfd zijn. Het geeft voldoende demping en is toch stevig. Hierna de rails erop lijmen.

Groet,
Bert
Re: Dempende onderlaag kiezen....
ik gebruik ook die groene platen. De vezels zijn inderdaad een minpunt voor als je er mee aan het werk bent, maar na afloop hoor je de treintjes ook niet meer :)
Ik heb ze vooral gekozen omdat ze lekker goedkoop waren.

Grtzz Jesper
Re: Dempende onderlaag kiezen....
bij mij ligt er kurk op de onderbouw
Re: Dempende onderlaag kiezen....
Hier liggen tapijttegels op tafel.