Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw Marklin 34761

Gestart door d.vanaalst zondag 13 januari 2013, 19:07:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Marklin 34761
Lid sinds: 2008

offline
Ombouw Marklin 34761
Beste Medespoorders,

Ik ben sinds een paar jaar in het bezit van twee Pendolino treinstellen van Marklin. Een 3776 (digitaal exemplaar) en een 34761 (delta exemplaar).
Enige tijd geleden ben ik langs Hero geweest om een aantal andere omgebouwde machines te finetunen en hij heeft me toen laten zien wat er allemaal mogelijk is. Daar was ik best van onder de indruk, ik wilde deze machine dus ook eens upgraden. Ik heb gekozen voor de 34761, want die zou het meest baat hebben bij een ombouw. Dit treinstel had namelijk nog gloeilampjes als verlichting die ook nog eens alleen brandt als de machine rijdt. Kortom, verouderd te noemen dus. Het vervangen van de gloeilampjes binnenin en als frontverlichting was het voornaamste doel.

Ik ga er vanuit dat jullie inmiddels wel weten hoe de inbouw van een lopi en een nieuwe motor moet, dus dat aspect belicht ik niet.

Op vrijdag ben ik vol goede moed met het stel, de esu lopi en een nieuwe motor van Marklin (60941) naar Hero gegaan. Daar aangekomen even bijgekletst en al snel begonnen aan de ombouw.
Een aantal tips waar men op moet letten:
Probleem 1: hoe het motorblokje uit het (plastic) draaistel te krijgen? Na enig gefriemel kwamen we erachter dat het blokje omhoog moest.
Probleem 2: De printplaten zorgen voor stabiele verbinding tussen de sleper en de rest van het stel. We hebben ervoor gekozen om deze ook te gebruiken in de nieuwe opzet. De oude decoder zat op de printplaat verwerkt, dus die is compleet verwijderd. Een aantal verbindingen moest ook verdwijnen omdat er anders kortsluiting zou komen. Gelukkig bood de Dremel uitkomst:)
Probleem 3: de smd leds. Wat een gepriegel! Uiteindelijk is het wel gelukt om een twee goede setjes te produceren.
Probleem 4: vergeet de weerstanden niet;) Anders brand een deel van de smdledjes weer door en moet je opnieuw beginnen :D

Het filmpje van het uiteindelijke resultaat:
http://youtu.be/rtdLhOkQBHM

Het heeft mij een aantal dingen goed laten zien, bij de 3776 zal het vlotter gaan.

Via deze weg wil ik Hero wel een dikke pluim geven, zonder zijn hulp was het nooooit gelukt :thumbup:

Groeten Dennis
Re: Ombouw Marklin 34761
Mooi verslag & mooi resultaat :important: :thumbup:
Re: Ombouw Marklin 34761
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw Marklin 34761
Wim,

dank voor je reactie. Ik ben ook tevreden met het resultaat:)

Groet,

Dennis