Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [UPDATE 21-10-08]

Gestart door madmenno dinsdag 05 juni 2007, 17:57:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [UPDATE 21-10-08]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [UPDATE 21-10-08]
Hallo Medeforumleden,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een topic heb aangemaakt over de herbouw van mijn modelbaan. Dit topic kunnen jullie hier vinden en bevat de geschiedenis en aanleiding tot de herbouw. Screenshots van het baanplan zijn er te vinden. Ook is er een uitleg te vinden over bepaald aspecten van de baan, omdat het best een ingewikkeld ontwerp is.
Er zijn een paar kleine aanpassingen gedaan in het baanplan, waaronder wat rangeersporen naast het station.

Hieronder heb ik een heleboel foto's geplaatst in de volgorde van de bouw. Het zijn er zoveel, dat ik er maar geen tekst bij gezet heb. De plaatjes spreken immers voor zich denk ik.

Als er toch nog vragen zijn over bijvoorbeeld de gebruikte materialen of bouwwijze of wat dan ook, zal ik die graag beantwoorden.

Mijn excuses voor de slechte kwaliteit van sommige foto's, vooral de eerst paar. Ik denk dat de flits verkeerd stond. De camera is vrij nieuw en ik ben niet zo'n held met het ding ;)























































Voordat ik er commentaar op krijg :). Ik weet dat er veel spoor ligt. Hier heb ik bewust voor gekozen, omdat ik het speelgehalte belangrijker vindt dan realisme. Wegens de beperkte ruimte moet je dan compromissen sluiten helaas. Alle sporen met groene geluidsisolatie zijn trouwens niet zichtbare sporen, dus dat scheelt al iets.

Binnenkort ga ik verder met bouwen. Meer foto's volgen dus !

Groetjes,
Menno
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
JALOERS ....... !!!!   :mrgreen: :mrgreen:

Kwou dat ik zover was....  :?

Zonder gekheid Menno: ziet er prima uit en uitstekende foto's!
En wat je opmerking betreft over het aantal sporen: ieder zijn meug toch? Ik had vroeger ook een baan met veel sporen en niet al te veel scenery.

Enige minpuntje (en daar kan jij niks aan doen) zijn de lelijke metalen kasten op de driewegwissels. Jammer dat Märklin daar nog niets aan gedaan heeft....
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Hallo Menno.
Ziet er uitstekend uit.
Goed overzicht van de bouw door, vind ik tenminste, mooie duidelijke foto's!
Succes met de bouw,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Wow, dat ziet er professioneel uit. Hopelijk komen er gauw updates.
Deze blijf ik volgen.
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Hallo beste mensen,

Bedankt voor al jullie positieve reacties.

@ Frank:
Ik heb ook heel lang moeten wachten voordat ik weer kon gaan bouwen. Vorig jaar December besloot ik dat de baan er weer moest komen. Kan je nagaan, een half jaar om de benodigte onderdelen die ik nog niet had te verzamelen en ruimte te maken op zolder. Ben nu rustig aan het bouwen. Heb niet elk weekend veel tijd (en doordeweeks helemaal niet aanwezig), dus vooral tijdens de zeldzame vakanties die ik heb wordt er wat gebouwd. Kon gelukkig snel opschieten, omdat het houtwerk er al bijna allemaal was. Het was eigenlijk een heel groot 'bouwpakket' zonder handleiding ;).
Het einde is iig nog lang niet in zicht.....

Citaat van: frankvandevelde op dinsdag 05 juni 2007, 18:48:56
Enige minpuntje (en daar kan jij niks aan doen) zijn de lelijke metalen kasten op de driewegwissels. Jammer dat Märklin daar nog niets aan gedaan heeft....

Grappig dat je dit opmerkt. Ik zat juist vanmiddag te bedenken wat ik eraan kan doen. Misschien ga ik zelf wel een ondervloeraandrijving bouwen voor deze driewegwissel. Ik zit al op een plannetje te broeden ;)

Groetjes,
Menno
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Dit ziet er veelbelovend uit..pffff weer een draadje erbij die we MOETEN volgen :D

Bas
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Citaat van: bas op dinsdag 05 juni 2007, 20:29:28
Dit ziet er veelbelovend uit..pffff weer een draadje erbij die we MOETEN volgen :D

Bas

Vervelend he Bas.... al die hardwerkende forummers......  :D :D
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
zo blijft er natuurlijk geen tijd over om zelf te bouwen :lol:

bas
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Citaat van: Rloop op dinsdag 05 juni 2007, 21:15:01
mooi baantje mooie dingen vooral op het einde van het 5e atationsspoor

Jawel, onze S.B.S. is weer actief !! :mrgreen:
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
S.B.S. als in Stoot Blok Spammer???  :P
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Citaat van: Chimeara op dinsdag 05 juni 2007, 21:42:38
S.B.S. als in Stoot Blok Spammer???  :P

Hahahaha.

Tja als je gek op stootblokken bent. Zijn er genoeg te vinden op mijn baan.....
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Citaat van: Chimeara op dinsdag 05 juni 2007, 21:42:38
S.B.S. als in Stoot Blok Spammer???  :P

Bijna.. Spotter natuurlijk :mrgreen:
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Heb je de foto al gezien die hij heeft ingestuurd voor de wedstrijd? Drie één keer raden wat daar op staat :-P
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Houten STOOTBLOK voor zijn kop! :twisted: :wink:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Ziet er goed en profi uit Menno, had je al het hout laten zagen, of zelf gedaan?
Waarmee heb je je baan ontworpen/getekend?
En waar gaan die twee afbuigende sporen aan de rechterkant nu heen?  :shock: Ik kan het op de foto's niet goed zien, of zitten daar ook stootblokken!?  :D

Gr Ad
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Citaat van: Kappa op woensdag 06 juni 2007, 17:25:53
Ziet er goed en profi uit Menno, had je al het hout laten zagen, of zelf gedaan?
Waarmee heb je je baan ontworpen/getekend?
En waar gaan die twee afbuigende sporen aan de rechterkant nu heen?  :shock: Ik kan het op de foto's niet goed zien, of zitten daar ook stootblokken!?  :D

Gr Ad

Ik heb al het houtwerk zelf gezaagd en gebouwd. Alleen bij het open raamwerk van het frame heeft mijn vader me destijds geholpen.

Ik heb de baan ontworpen met Wintrack 7.0 nadat ik op papier en in mijn hoofd het een en ander had bedacht.

De 2 sporen aan de rechterkant zijn dummie sporen. Ik wilde het idee geven van een afbuigend dubbelspoor, maar heb geen ruimte om daar ook echt een lus ofzo te bouwen. Misschien kan ik in de toekomst nog uitbreiden daar. Zonder die 2 sporen ziet de rechterkant van het station er een beetje zielig uit met slechts één spoor.

Groetjes,
Menno
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Menno:

TOP!!!!!!!!!!!
Ziet er fantastisch uit veel treinverkeer mogelijk!!!  :D

Ik als beginnend bouwer zag meteen wat handige truc's.
Ten eerste de manier om alle draden wirwar bijeen te houden door ringspiralen. Ik wilde zelf  eerst speciale leidingkokers gaan gebruikenin de elektronica maar dit is veel beter.(en minder duur)
Een andere vraag heb ik over de isolatie onder de rails wat is dat voor materiaal en werkt het goed?

Veel plezier met het verder bouwen, ik ga regelmatig kijken en...........
wat ideeen van je lenen!
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Menno, ik ben niet de eerste die dit zegt, maar het ziet er echt heel profi uit. Het houtwerk ziet er heel netjes en stevig uit. Een goede basis is heel belangrijk, en ik ben best wel jaloers op jou. Ik wou dat ik zo handig met hout was. Maar je hebt je elektrische zaken ook heel mooi voor elkaar. Creatieve oplossing die documentenbinders om je draden netjes te bundellen.
Je hebt een relatief korte tijd een hoop bereikt.
Ik zal dit draadje met veel belangstelling volgen.
Complimenten en groeten van
Martin
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Citaat van: wimmink op zondag 01 juli 2007, 15:46:04
Een andere vraag heb ik over de isolatie onder de rails wat is dat voor materiaal en werkt het goed?

Dit is laminaat ondervloer van de praxis. Gewoon zo'n rol van 15 vierkante meter geloof ik en 3 mm dik. Is perfect met een scherp mesje te snijden en kost maar weinig. Ik heb geloof ik 23 Euro ofzo betaald voor één rol, hiermee kun je dan wel 4 banen aanleggen denk ik ;)
En ja, het werkt perfect, maar het is puur voor geluidsdemping op de niet zichtbare stukken.

Citaat van: martin op zondag 01 juli 2007, 17:28:04
Creatieve oplossing die documentenbinders om je draden netjes te bundellen.

Dit idee heb ik ook weer 'geleend' uit een ander draadje op het forum. Zo zie je dat de kennis van persoon op persoon overgaat, erg leuk. Het is even prutswerk om de draden er netjes in te krijgen, maar het werkt perfect. zeker gezien er op sommige plekken wel 30 draden doorheen lopen.

Citaat van: Rloop op zondag 01 juli 2007, 17:33:07
waarom laat je eigenlijk het 5e stationsspoor eindigen tegen een stootjukje en niet doorlopen via een wissel op dat spoor ernaast, dus als doorlopend spoor

Dat kan niet, omdat ik daar geen wissel kan plaatsen. Het rechte stukje in het verlengde van het stootblok is een 2201+2208, dus daar kan geen wissel tussen. Ik vind het ook niet zo'n probleem, want nu zit er wat variatie in het sporenplan. Het is eigenlijk alleen een perron voor een zijlijntje dat nog aangelegt moet worden.

Verder bedankt voor jullie positieve reactie. Als er nog meer vragen zijn of opmerkingen. Laat het maar weten, ik zal zo snel mogelijk antwoord geven.

Groetjes,
Menno

P.S. Ik heb weer wat bijgebouwd, ik zal kijken of ik morgen wat foto's kan posten. Moet nu eerst even wat laminaat voor mijn moeder leggen ;)

Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Menno, ziet er toppie uit.


Groeten Piwie.
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
UPDATE:

Zo, eindelijk weer eens een update. Na alle ellende met de Viessmann wisseldecoders heb ik eindelijk weer wat tijd om een update te posten met de meeste wissels werkend.
Onder elke foto staat een korte uitleg.


De wisseldecoders van Viessmann zijn eindelijk weer onder het bedieningspaneel gemonteerd en de bedrading is grotendeels aangesloten. Ik heb de bedrading zo overzichtelijk mogelijk aangelegd, gebruik makend van bindruggen, en alle aanbevolen kleurcodes van de bedrading aan te houden. Toch is het een behoorlijke dradenboel geworden. Ik heb gekozen voor een centraal punt voor alle wisseldecoders om het toch enigzins overzichtelijk te houden en om makkelijk onderhoud te kunnen plegen.


Hier zijn de naar alle kanten weglopende bindruggen vol met bedrading goed zichtbaar. Er komen er nog enkele bij. Sommige bindruggen zitten zo vol, dat het moeilijk is om er nog meer draden door heen te krijgen, terwijl ze toch bijna een centimeter in doorsnede zijn.




Hierboven enkele foto's van het grootste werk dat sinds de laatste keer gedaan is. Het rangeerterrein. In mijn originele baanplan zat dit niet ingepland. Ik kwam er echter al snel achter dat ik rangeermogelijkheden miste. Aangezien ik nog geen plannen had voor dit gedeelte van de baan, heb ik er een klein rangeerterrein van gemaakt. Nu kan mijn nieuwe MaK 1000BB lekker rondkarren met goederenwagons en kunnen locomotieven die geen dienst doen opgesteld worden. Ik heb nog plannen voor een verticale locopslag, ja je leest het goed VERTICAAL, maar daar kom ik binnenkort op terug in een nieuw draadje ;)


Een detailfoto van een tunnelingang in aanbouw aan de voorkant van de baan. Ik ben nog niet echt tevreden over dit punt, dus er gaat nog het een en ander aan dit stukje veranderen qua houtwerk. Ik denk dat ik maar gewoon wat ga proberen 'as i go'. Misschien kan ik de doorrijhoogte nog iets opschroeven, ook in verband met de (niet functionerende) bovenleiding die ik ga aanleggen.


Hier nog een foto van de stationssporen met een aantal treinen erop. Ziet er best leuk uit dacht ik zo. ik heb nog plannen voor een stadje aan de rechterkant van deze foto en een stationsgebouw over de sporen heen. Dat is echter nog toekomstmuziek. Eerst moet de baan goed werken, dan komt de scenery wel aan de beurt.


Als laatste nog een overzichtsfoto van de baan in zijn huidige toestand. Ik zou zeggen kijk en vergelijk met de oude foto's.
Vanwege mijn vakantie zal ik de aankomende weken hopelijk veel werk kunnen verrichten. Een update zal dus niet lang op zich laten wachten.

Zoals altijd, zijn vragen en/of opmerkingen van harte welkom.

Groetjes,
Menno
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
ziet er goed uit menno
wat staat die cargo mooi op je baan  :lol: :wink:
leuk materieel en zeer mooie baan
succes
groet robert
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Die manier van kabels bundelen is wel super bedacht.. :D
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Hallo,

Schitterend die foto's.

Veel succes met de bouw.

m.vr.gr.

JohnnyB
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Hallo Menno.
Dit ziet er allemaal heel goed uit en het gaat lekker vlot!
Heb jij nu alles al rijdend en proefgereden?
Lijkt mij een hele fijne baan om mee te rijden en/of lekker rangeren.
Met al die niveau's zal de aankleding ook heel wat werk vergen maar als jij hiermee net zo voortvarend te werk gaat zal dit zeker een mooi geheel worden.
Succes met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Citaat van: remcy op woensdag 11 juli 2007, 02:46:59
wat staat die cargo mooi op je baan  :lol: :wink:

Deze MaK 1000BB heb ik onlangs gekocht en ik moet zeggen dat die idd prima op de baan past. In de planning staat dat deze loc een grote broer krijgt in de vorm van een Mehano G2000 in SBB Cargo uitvoering.

Citaat van: AlbertJan op woensdag 11 juli 2007, 13:53:35
Heb jij nu alles al rijdend en proefgereden?

In principe kan de baan helemaal bereden worden, al is de zijlijn nog niet helemaal af. Ook moeten nog enkele baanvoedingspunten nog aangesloten worden. De baan is ook nog erg vuil, dus als volgende maand de Lux railreiningsset besteld gaat worden en zijn weg gaat vinden naar de baan moet die eerst even hard werken om alles schoon te maken ;)

Verder allemaal bedankt voor de leuke reacties. Ik ga zo weer even verder met de bedrading (=saai en moeizaam proces). Ik hoop van de week weer even wat houtwerk te kunnen doen en de zijlijn af te maken.

Groetjes,
Menno
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Mooie baan hoe bestuur je het geheel met de computer of met de hand?
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Citaat van: ronxp op woensdag 11 juli 2007, 16:28:13
Mooie baan hoe bestuur je het geheel met de computer of met de hand?

Hoi,

Voorlopig bestuur ik de baan met de hand met een ECoS, maar dit is niet ideaal i.v.m. de omvang en hoeveelheid wissel en treinen. Ik wil in de toekomst dan ook overstappen op computerbesturing met het programma Koploper (als dat ooit geschikt wordt voor de ECoS in ieder geval).

Groetjes,
Menno
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Hoi Menno.
Zelf stuur ik mijn (test)baan ook met behulp van Koploper aan maar dan met de 6021.(bevalt overigens uitstekend!)
Ik had graag met de CS of met de ECoS dit willen doen maar voor de CS zag Paul Haagsma dit helemaal niet zitten en voor de ECoS ontbrak het hem (voorlopig?) aan de tijd i.v.m. het vele werk voor Rail-z.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Hallo Menno,

Ziet er prachtig uit, ik zie dat je weer veel werk hebt verricht.
Ben er benieuwd naar de senery die je gaat toepassen.

Veel bouwplezier/

Groeten Piwie
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Beste Menno,

Na even weg te zijn geweest een hoop leeswerk hier.
Maar ik wil je complimenten geven voor de manier waarop je aan he bouwen bent.
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Citaat van: AlbertJan op woensdag 11 juli 2007, 17:17:29
Ik had graag met de CS of met de ECoS dit willen doen maar voor de CS zag Paul Haagsma dit helemaal niet zitten en voor de ECoS ontbrak het hem (voorlopig?) aan de tijd i.v.m. het vele werk voor Rail-z.

Ik begrijp uit de berichten op het koploperforum, dat de ondersteuning van de ECoS nog minstens een jaar op zich laat wachten. Ach ja, dan heb ik in ieder geval nog even de tijd om de baan op te bouwen ;)

Citaat van: Piwie op woensdag 11 juli 2007, 20:37:33
Ben er benieuwd naar de senery die je gaat toepassen.
Groeten Piwie

Tja, scenery. Ik heb eerlijk gezegd nog geen flauw idee. Ik heb totaal geen ervaring met het maken van landschappen en dergelijke. Misschien ga ik tegen die tijd wel iets van een proefdiorama maken ofzo, wat ik ook wel eens hier op het forum ben tegengekomen.

Citaat van: Riny op woensdag 11 juli 2007, 20:45:36
Na even weg te zijn geweest een hoop leeswerk hier.
Maar ik wil je complimenten geven voor de manier waarop je aan he bouwen bent.

Mijn dank is groot  :D

Ik ben nog steeds met de bedrading bezig trouwens, echt een rotwerkje. Moet steeds driebubbelgevouwen onder de baan kruipen om er een beetje bij te kunnen. Het lukt wel, maar helaas niet al te snel.

Groetjes,
Menno

Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Citaat van: madmennoIk ben nog steeds met de bedrading bezig trouwens, echt een rotwerkje. Moet steeds driebubbelgevouwen onder de baan kruipen om er een beetje bij te kunnen. Het lukt wel, maar helaas niet al te snel.

Snap je nu waarom ik over ben gegaan naar modules?
Een module loskoppelen, tussen de rij vandaan trekken, kantelen en hoppa zonder mij dubbel te vouwen aan de bedrading werken.

Module terug in de rij, koppelen en karren maar.
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Citaat van: Riny op woensdag 11 juli 2007, 21:20:54
Snap je nu waarom ik over ben gegaan naar modules?
Een module loskoppelen, tussen de rij vandaan trekken, kantelen en hoppa zonder mij dubbel te vouwen aan de bedrading werken.

Module terug in de rij, koppelen en karren maar.

Ja, modules is inderdaad ideaal. Maar ja, mijn baan is slechts 3,40m bij 1,10 meter groot. En ik heb maar weinig manouvreerruimte op zolder. Als ik een grotere baan zou bouwen is werken met modules een optie om ernstig te overwegen. Nu is het eventjes rotwerk, maar ik leg het ook zo aan dat er zo weinig modelijk onderhoud hoeft plaats te vinden onder de baan. Alle decoders en andere electronica bevindt zich aan de voorkant onder het bedieningspaneel. Ook zo'n centraal punt is bij een grotere baan eigenlijk geen optie meer vanwege de gigantische hoeveelheide draden die dan getrokken moeten worden.

Groetjes,
Menno
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
menno
we hadden het al eens hier over gehad(over de cargo loc) ik had hem voor je laten staan bij wentink occ :mrgreen:
kijk maar even bij volgens mij de nieuwe aanwinsten vandaar die opmerking
hij staat ook echt mooi op je baan en als de grote broer er is zien we hem wel op de nieuwe aanwinsten denk ik toch ???
groet robert
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Citaat van: remcy op donderdag 12 juli 2007, 02:01:46
menno
we hadden het al eens hier over gehad(over de cargo loc) ik had hem voor je laten staan bij wentink occ :mrgreen:
kijk maar even bij volgens mij de nieuwe aanwinsten vandaar die opmerking
hij staat ook echt mooi op je baan en als de grote broer er is zien we hem wel op de nieuwe aanwinsten denk ik toch ???
groet robert

Oh ja, dat was jij !!!
Ik had het idd gelezen, nog bedankt daarvoor trouwens :)
En als die G2000 mijn kant op komt zal die zeker geshowd worden.....
Alleen denk ik toch dat eerst die LUX railreinigingsset gehaald gaat worden. Die heb ik echt eerst even nodig. Ook die wordt natuurlijk uitgebreid geschowd en gestest.

Groetjes,
Menno
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
UPDATE:

Hallo beste mensen,

Weer even een update. Heb vandaag en gisteren weer eens wat werk kunnen doen aan de modelbaan, ondanks het enorm zonnige weer en bijbehorende ondragelijke temperuren hier op zolder ;)

Ik heb trouwens nu ook alle wisselaandrijvingen werkend en in de ECoS ingeprogrammeerd. Binnenkort komen er echter weer 7 aandrijvingen bij, dus dat wordt weer een dagje draden trekken :(

Hieronder weer foto's met enig commentaar:



Op de 2 foto's hierboven is te zien, dat ik nu eindelijk de zijlijn voltooid heb. Dit houdt in dat het hoofdstation nu verbonden is met het kleine 2 sporige stationnetje wat ongeveer 10 cm verhoogd ligt aan de achterkant van de baan. Ik zag enorm op tegen dit karwei, omdat ik eigenlijk niet meer bij de achterkant van de baan kon komen. Door een beetje creatief knutselen kon ik bijna het hele traject opbouwen op de grond en daarna in één keer op zijn plaats tillen en vastzetten.


Ik heb verder het bedieningspaneel voorzien van een nieuw stuk MDF-plaat. Het linker deel dus, naast de ECoS. Dit deel kan ik uitnemen, om zo beter bij de onderliggende decoders en bedrading te kunnen komen. Op deze plaat komt een programmeerspoor en een LCD monitor voor de toekomstige computerbesturing. Het is lekker ruim, dus kan er nu ook mijn gereedschappen mooi op kwijt.


Bovenaan in deze foto is te zien, dat ik het doodlopende stuk dubbelspoor aan de rechterkant van de baan heb verlengd tot de rand. De bedoeling is dat hier in de toekomt een grote brug over het looppad komt. Voorlopig zal het spoor hier echter ophouden op een paar mooie stootblokken.


Op deze foto is goed te zien dat ik een 2 tal MDF-panelen heb geplaatst aan de voorkant van de baan. Dit is puur cosmetisch en ontneemt het zicht op een groot gedeelte van het ondersteunende houtwerk. Ik heb wel een aantal grote gaten gezaagd om het schaduwstation nog te kunnen zien, (is toch leuk he), en om in geval van ontsporing toch nog erbij te kunnen. Deze panelen zijn trouwens niet verbonden met de rest van de modelbaan en kunnen dus in geval van onderhoud makkelijk losgeschroefd worden, waardoor het houtwerk weer bereikbaar wordt.

Tot zover deze update. Ik ben in nu principe klaar met het structurele houtwerk voor de baan zelf. Ik kan nu gaan nadenken over de landschapsinvulling en dan met name de stad die links achter op de baan moet komen. Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoe ik dit allemaal ga aanpakken.
Er zal binnenkort nog wel een update komen met wat electronicawerkzaamheden en wat kleine houtwerkzaamheden.
Ik ga trouwens ook groot onderhoud plegen aan een 3-tal delta locs. Dit zal het werk aan de baan ook wat vertragen. De delta locs krijgen alle 3 een 5-polige gelijkstroom-motor en Zimo MX64 DCC Decoder. Daarna zijn ze helemaal klaar om een dientregeling te gaan rijden op het voltooide traject.

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen.

Groetjes,
Menno
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Citaat van: MadmennoIk heb trouwens nu ook alle wisselaandrijvingen werkend en in de ECoS ingeprogrammeerd. Binnenkort komen er echter weer 7 aandrijvingen bij, dus dat wordt weer een dagje draden trekken :(

Wat vinden mensen toch zo erg aan draden trekken, ik vind dat juist een van de leukste dingen :)

En inderdaad, ik hoop dat het wat koeler wordt, hier is het ook aardig warm aan het worden. Vrijdag komt er weer wat verkoeling hoop ik 8)

En het begint er al goed uit te zien! Ga zo door ;)
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [veel fotos]
CiteerP.S. Wil een aardig modje misschien de topic titel even aanpassen voor mij.  :lol: Het laatste stukje waar staat: 32 foto's klopt onderhand namelijk niet meer. Misschien kan er "veel foto's" van gemaakt worden ofzo. Alvast bedankt.
Menno, de (start)titel is aangepast.
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [veel fotos]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [veel fotos]
Citaat van: Mark op donderdag 19 juli 2007, 00:17:28
Wat vinden mensen toch zo erg aan draden trekken, ik vind dat juist een van de leukste dingen :)

Hoi Mark,
Die bedrading moet bij mij door krappe bindruggen heen en die zitten onderhand aardig vol, wat het er niet mekkelijker op maakt. Ook kan ik nog amper bij de bindruggen komen, omdat mijn baan bestaat uit meerdere lagen. Ik moet me dus een paar keer dubbelvouwen om er bij te kunnen. De beroerde verlichting draagt dan ook al niet veel bij. En daarbovenop nog de hoeveelheid draden die ik moet leggen ;)
Ach, ik doe het in gedeelten, dan lukt het wel.

Citaat van: Gerard op donderdag 19 juli 2007, 00:25:45
CiteerP.S. Wil een aardig modje misschien de topic titel even aanpassen voor mij.  :lol: Het laatste stukje waar staat: 32 foto's klopt onderhand namelijk niet meer. Misschien kan er "veel foto's" van gemaakt worden ofzo. Alvast bedankt.
Menno, de (start)titel is aangepast.

Mijn dank is groot :)

Groetjes,
Menno
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [veel fotos]
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [veel fotos]
HULDE!!!!!
ik vind het echt super knap hoor petje af
groet robert
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [veel fotos]
Dat ziet er  goed uit.  Ja dat hoop ik ook dat het wat koeler wordt   kan ik zelf ook weer eens  verder werken aan de baan. Door de school is er niks van gekomen met die tentamens/opdrachten   en achteraf voor niks gemaakt. Moet van de opleiding af maar  dat ter zijde.  Verdien ik wel geld  als ik ga werken  en  kan ik de baan weer uitbreiden  :lol:
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [veel fotos]
Citaat van: madmenno op donderdag 19 juli 2007, 10:39:24
...bedrading moet bij mij door krappe bindruggen heen en die zitten onderhand aardig vol, wat het er niet mekkelijker op maakt...

Ah, dan kan ik het wel begrijpen ;)
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [veel fotos]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [veel fotos]
Citaat van: remcy op vrijdag 20 juli 2007, 03:14:14
HULDE!!!!!
ik vind het echt super knap hoor petje af
groet robert

Dank u zeer beleeft  :mrgreen:

Citaat van: Davekuh op vrijdag 20 juli 2007, 09:51:58
Dat ziet er  goed uit.  Ja dat hoop ik ook dat het wat koeler wordt   kan ik zelf ook weer eens  verder werken aan de baan. Door de school is er niks van gekomen met die tentamens/opdrachten   en achteraf voor niks gemaakt. Moet van de opleiding af maar  dat ter zijde.  Verdien ik wel geld  als ik ga werken  en  kan ik de baan weer uitbreiden  :lol:

Jammer dat je met je opleiding stopt. (Wat studeerde je eigenlijk? als ik vragen mag.) Maar zoals Johan Cruijff altijd zegt: 'Elk nadeel hep zijn voordeel'.
En ik zit ook een beetje te wachten op koeler weer, al is het de afgelopen dagen goed te doen geweest met het koele windje erbij.

Citaat van: Mark op vrijdag 20 juli 2007, 10:43:23
Citaat van: madmenno op donderdag 19 juli 2007, 10:39:24
...bedrading moet bij mij door krappe bindruggen heen en die zitten onderhand aardig vol, wat het er niet makkelijker op maakt...

Ah, dan kan ik het wel begrijpen ;)

Hehe, kom jij de bedrading bij me leggen  :mrgreen:
Ik vind het op zich ook erg leuk om de electronica overzichtelijk aan te leggen, maar soms wordt het zo eentonig werk he......

Verder bedankt voor de leuke reacties.
Vandaag komen als het goed is mijn Marklin 60760 ombouwsetjes binnen, dan nog even 3 Zimo MX64 decoders bestellen. Daarmee ga ik groot onderhoudt uitvoeren aan 3 Delta locs. Dat heeft nu even voorrang boven de baan.
Ik hou jullie op de hoogte iig.

Groetjes,
Menno
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [32 fotos]
Citaat van: madmenno op woensdag 18 juli 2007, 23:00:55
UPDATE:

Hieronder weer foto's met enig commentaar:



Hoi Menno,

Wat voor materiaal gebruik je als opstaande rand in de bochten?  :?:
Ik neem aan dat dit een soort uitvalbeveiliging is?
Voor de rest ziet het er super uit.

Gr.
René
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [veel fotos]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [veel fotos]
@ Lokkie (René),

Ik gebruik hiervoor standaard 3mm dik hardboardplaat. Ik heb destijds bij de lokale bouwmarkt een hele plaat in repen van 3cm laten zagen. (Je had het gezicht van die vent moeten zien toen ik vroeg of hij de complete plaat in repen wilde zagen, prachtig gewoon  :D).
Het is inderdaad een uitvalbeveiliging, alleen op de plekken, die uiteindelijk in een tunnel vallen of onzichtbaar zijn trouwens. Als je naast de rails 2cm vrij houdt en dan de hardboardstrook er tegenaan schroeft, passen zelfs de 27cm rijtuigen er precies langs. Het hardboard is in de meest krappe bochten te buigen, zonder dat het breekt. Als je dan ook de gladde kant richting de rails houdt, is het een ideale manier om ontsporingen op te vangen, zonder dat de treinen beschadigen.

Groetjes,
Menno
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [veel fotos]
Goeie tip, ga ik zeker toepassen  :D

Gr.
René
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [veel fotos]
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [veel fotos]
Zeker aan te bevelen!

Ik ben er zelf nog niet aan toe gekomen, dus het was bij het opnemen van een filmpje met een lange kolentrein behoorlijk schrikken toen in de bocht een groot deel van de wagens omviel. Gelukkig was de strook naast de rails net breed genoeg om het geheel niet 1,20 meter naar beneden te laten storten :oops:.
Anders had het meer een filmpje voor De leukste thuis of Dom, Dommer, Domst geweest :mrgreen:
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [veel fotos]
hallo iedereen
@ menno : ziet er echt mooi uit , ga zo door

groet v tijs
Re: Fotoverslag herbouw modelbaan madmenno [veel fotos]
nette baan met een zeer keurige en fraaie bedrading