Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

baanbouw Jantjeh update: 3-8-2013 (filmpje) Br 81 ombouw

Gestart door jantjeh zaterdag 12 januari 2013, 23:18:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baanbouw Jantjeh update: 3-8-2013 (filmpje) Br 81 ombouw
Dag allemaal,

Het is dan eindelijk zo ver. Ik ben begonnen met de bouw van me nieuwe baan. Hier al zo vast een voorproefje van het schaduw perron en van hoe het er uit moet komen te zien. Er komt nog schuim onder de rails en zal er van de week nog veel aan gaan werken om alles aan te sluiten. Ik ben van plan alles te gaan automatiseren met koploper.








groeten Jan

Re: baanbouw Jantjeh
oetbeem
gast

Re: baanbouw Jantjeh
Heel mooi baanplan heb je al
Wat voor tijdperk word het en met welk materiaal ga je erop rijden?

Mvg Danny
Re: baanbouw Jantjeh
Goed bezig Jan.
Re: baanbouw Jantjeh
Lid sinds: 2011

offline
Re: baanbouw Jantjeh
Ziet er mooi uit Jan. Ben benieuwd naar de verdere bouwwerkzaamheden!  :thumbup:
Re: baanbouw Jantjeh
Peter p
gast

Re: baanbouw Jantjeh
hoi

dat ziet er goed uit

mvg peter
Re: baanbouw Jantjeh
jantjeh
gast

Re: baanbouw Jantjeh
@ Danny, ik heb een breed scala aan treinen van stoom, diesel en elektrisch. Waarschijnlijk ga ik gewoon rijden per tijdperk dus de ene keer alleen stoom en de andere keer alleen modern.

@ kees, peter en marc-lin Dank jullie wel :D

groeten Jan
Re: baanbouw Jantjeh
Lid sinds: 2008

offline
Re: baanbouw Jantjeh
Dat word een mooie ruime baan zo te zien.
Ook leuk materieel zie ik er op staan.

Tony
baanbouw Jantjeh update: 21-1-2013
dag modelbouw liefhebbers.

Ik ben druk bezig geweest met het test baantje aan te sluiten. Ik heb het nu werkend en heb ook meteen maar wat spul op de baan gezet om alles met koploper te ijken. Helaas kon niet alles ge ijkt worden omdat sommige locs in onderhoud zijn. Let niet op de rommel een de verkeerde kleur draad :P dat maak ik meteen goed als het naar behoren werkt in koploper. Tevens komt er dan isolatie materiaal onder te liggen. Helaas rijdt mijn v60 niet goed over de slanke wissels. Hij blijft hangen op de wissel. Ik moet nog even een oplossing er voor vinden. Zelf zit ik er aan te denken om hem te verzwaren.







Re: baanbouw Jantjeh update: 21-1-2013
ziet er allemaal al goed uit zeg. Veel succes met de bouw. :thumbup:
Re: baanbouw Jantjeh update: 21-1-2013
Ziet er erg mooi uit
je hebt al erg mooi materiaal
Zowel ns als DB erg mooi ;)
Of is die stomer ook een ns?
Mvg Danny
Re: baanbouw Jantjeh update: 21-1-2013
hoi danny,

de stoomer op het 3e plaatje is een DB er. De stoomtrein op het laatste plaatje is het nederlandse vsm model. Voor de rest heb ik nog een br 81 en een br 89 van DB.

meer vragen zijn altijd welkom  ;)

groeten Jan
baanbouw Jantjeh update: 3-2-2013
Dag allemaal,

Ik ben weer flink bezig geweest met de bouw van mijn baan. Ik heb alle kabels nu netjes weg gewerkt en voorzien van de goede kleuren kabel. Tevens heb ik geluids demping schuim onder de rails geplaatst. Het eerste deel voor het klim ovaal zit er ook al aan en heb ik meteen met een aantal loc's getest.

Geniet van de foto's en het filmpje zou ik zeggen.











www.youtube.com/watch?v=AnPplP7bkdg
Re: baanbouw Jantjeh update: 3-2-2013
Hoi Jan,

die mooie lange opstelsporen zien er goed uit maar wel een opmerking: haal die twee niet-slanke wissels eruit en vervang deze door slanke en gebruik voor de S-kronkel slanke boog 24912. Doe er alles aan om de bedrijfszekerheid zo hoog mogelijk te krijgen zodat je straks maximaal kunt genieten van rijdende treinen.

Groetjes, John
Re: baanbouw Jantjeh update: 3-2-2013
Hoi John,

De rede dat ik de niet slanke wissels heb gebruikt is omdat je dan goed uit komt met de rail afstand volgens de rail geometrie van marklin en ik had ze nog liggen. Persoonlijk vind ik het dan ook zonde om ze niet te gebruiken. Op zich valt het nog wel mee met de scherpte van de S kronkel. Die bestaat namelijk uit een 24230 bocht en een 24530 bocht met daar tussen 2x een 064.

Maar toch bedankt voor de Tip!  :thumbup:

Die zijn altijd welkom  ;)

Groeten, Jan

baanbouw Jantjeh update: 13-4-2013
Dag allemaal,

Het is een tijdje geleden maar ik heb zeker niet stil gezeten. Alle rails is nu volledig aangesloten en tevens ook in koploper gezet en getest. Daarnaast ben ik ook verder gegaan met de bouw van de baan waar ik gebleven was. Eerst een stuk van de klim ovaal gebouwd en getest en vervolgens af gemaakt en schuim er op geplakt. Tevens heb ik een plank gemaakt waar de intellibox en een toetsenbord en muis op komen. Ook zijn de terugmeld decoders onder de tafel geplaatst en zijn alle boosters en trafo's op een plank gemaakt en onder de baan gehangen.

Ik zou zeggen geniet van de foto's












Groeten,

Jan
Re: baanbouw Jantjeh update: 13-4-2013
Ziet er netjes uit!
Alleen zou ik bij de laatste foto de wissel verleggen zodat de S-bocht eruit. Zo voorkom je ontsporingen.


groeten Dylan
Update: baanbouw Jantjeh update: 2-7-2013
Hallo mede forum genoten en andere lezers,

Het is een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst. Daar in tegen heb ik niet stil gezeten. Ik ben verder gegaan met de bouw van de baan. Inmiddels ben ik al voorbij het hoofdstation met het bouwen en kan ik al bijna rondjes gaan rijden  :D. Het grootste deel heb ik ook al in koploper ingevoerd en getest. Ik zou zeggen geniet van de foto's en hoor graag jullie reacties











Groeten Jan
Re: baanbouw Jantjeh update: 2-7-2013
Dat is inderdaad al een poosje geleden :)

Ziet er wel heel erg mooi uit tot nu toe
Ik ben benieuwd hoe dat er verder uit gaat zien

Mvg Danny
Re: baanbouw Jantjeh update: 2-7-2013
Hoi Jan

Het begint echt een geweldige baan te worden.

Tony
Re: baanbouw Jantjeh update: 2-7-2013
Ziet er goed uit Jan! Ga vooral zo door. Ook mooi dat je slanke wissels gebruikt.
Re: baanbouw Jantjeh update: 9-7-2013
Hallo allemaal,

Ik ben weer flink in de weer geweest met het bouwen van de baan. Ik heb het laatste deel gebouwd van de ronde en overal schuim op geplakt. Ook zijn nu een aantal wissels aan gesloten maar nog niet allemaal. Voor een aantal wissels moeten er nog sturingen komen. Voor de rest heb ik een aantal blokken aan gesloten en ben ook tot de ontdekking gekomen dat ik nog 1 s88 terugmelder nodig heb. Vervolgens heb ik alles in koploper ingevoerd van wat ik kon aansluiten en zijn er zelfs al de eerste rondje's gereden met koploper.









Groeten Jan
Re: baanbouw Jantjeh update: 9-7-2013
Ziet er al goed uit Jan :)

Wel leuk dat ze een bioscoop hebben op het station :D

Mvg Danny
Re: baanbouw Jantjeh update: 9-7-2013
@ danny,  haha doet is een goeie. Ik moet nog een goede plek voor dat scherm verzinnen. Weet ik zo 1-2-3 nog niet :p. Waarschijnlijk komt hij aan het dak te hangen. Ieder geval blijft hij daar niet staan. Heb ook een langere vga kabel nodig om hem nog verder weg te kunnen zetten.

Goeten Jan
Re: baanbouw Jantjeh update: 11-7-2013 vraagje loc depot
Dag allemaal,

Ik ben wat verder gegaan met het puzzelen bij de draaischijf. Ik wil graag bij de 3 sporen voor een een faller 120148 grote kolen depot. Nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat die een bredere rails afstand nodig heeft als dat de slanke wissels hebben. Helaas komen hierdoor de slanke wissels te vervallen en moet ik de minder mooie normale wissels gebruiken. Weten jullie een andere wellicht mooiere manier hoe ik dit zou kunnen oplossen? Of ben ik gebonden aan de normale wissels?

Dit is de nieuwste aanpassing die ik gemaakt heb.


met vriendelijke groet Jan
Re: baanbouw Jantjeh update: 11-7-2013 vraagje loc depot
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: baanbouw Jantjeh update: 11-7-2013 vraagje loc depot
kleine tussenstukjes.Heb ik bij mijn K-rails ook gedaan om bredere perrons te krijgen.
Re: baanbouw Jantjeh update: 11-7-2013 vraagje loc depot
Hoi bellejt,

Bedankt voor de tip. daar had ik nog niet aan gedacht. Ik ben nog wat verder gegaan met puzzelen en ben er achter gekomen als ik een 064 er tussen stop dat ik dan wel op de goede rails afstand kom. Ik heb nu een tekeningetje gemaakt met slanke wissels. Ik hoop dat er genoeg ruimte achter is voor de depot, slakken kuil, waterkraan en zand toren.



Met vriendelijke groet Jan
Re: baanbouw Jantjeh update: 11-7-2013 vraagje loc depot
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: baanbouw Jantjeh update: 11-7-2013 vraagje loc depot
ik had r idd ook al aan zitten denken peter, maar had niet gedacht dat j er nog ruimte voor zou hebben. Mooie slanke oplossing zo!
Re: baanbouw Jantjeh update: 26-7-2013 (filmpje)
Dag dames en heren,

Hierbij een filmpje van mijn baan volledig geautomatiseerd met koploper. Er moet nog een booster en trafo bij komen vandaar dat er nu maar 3 treinen tegelijk kunnen rijden. Anders komt het namelijk voor dat er een of meerdere wissels niet goed schakelen. Er komt een nieuwe trafo voor het schaduw perron zodat op de complete baan de zelfde trafo's zijn aangesloten. De trafo die nu op het schaduw perron zit wordt dan alleen nog maar gebruikt voor wissels, seinen en eventuele verlichting in huisjes.

ik zou zeggen veel kijkplezier!



groeten Jan
Re: baanbouw Jantjeh update: 26-7-2013 (filmpje)
Hallo Jan,

Net je topic ontdekt, mooie baan ben je aan het bouwen, 2 leuke filmpjes.
Veel succes verder, blijf je volgen.

Gr.
Piwie.
Re: baanbouw Jantjeh update: 26-7-2013 (filmpje)
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: baanbouw Jantjeh update: 26-7-2013 (filmpje)
 :) Mooi dat je uw parkeerplaats opgeeft voor treintjes  :D Een project waar je uren zoet mee bent ... nice
Re: baanbouw Jantjeh update: 26-7-2013 (filmpje)
Leuk filmpje Jan van je mooie baan.
Ziet er netjes uit allemaal. :thumbup:

Tony
Re: baanbouw Jantjeh update: 26-7-2013 (filmpje)
Wat een leuke baan :thumbup:.

Groet,

Tom
Re: baanbouw Jantjeh update: 26-7-2013 (filmpje)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: baanbouw Jantjeh update: 26-7-2013 (filmpje)
Mooi Plekje Jan  :thumbup:
Lekkere grote baan, echt super. Rijden de treinen alleen niet erg hard of komt dat door het filmpje?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: baanbouw Jantjeh update: 26-7-2013 (filmpje)
@ alle reacties hier boven hierboven: Bedankt voor al jullie positieve reacties!  :thumbup:

@ Peter: Het klopt inderdaad dat sommige treinen aan de harde kant rijden. Dit heeft deels te maken met de motor en de decoder die er in zitten en deels door koplopen :P. Ik zal het nog wat gaan fine tune en wat meer verschillende routes in gaan zetten.

Nog een kleine update: Heb van daag een nieuwe booster en trafo gehaald. Tevens een esu Locpilot 4.0 + ombouw voor de motorpost.


Groeten Jan
Re: baanbouw Jantjeh update: 29-7-2013 (filmpje)

Dag allemaal.

Ik ben begonnen met de ombouw van mijn motorpost. Ik ben zelf zeer tevreden met het resultaat en alles werkte in een keer.



groeten jan
Re: baanbouw Jantjeh update: 29-7-2013 (filmpje)
Knap gedaan Jan.

Tony
Re: baanbouw Jantjeh update: 29-7-2013 (filmpje)
Hij wiebelt een beetje Jan. :) Denk dat een bandje niet goed om een wiel ligt?

Met groet, Ben.
Re: baanbouw Jantjeh update: 29-7-2013 (filmpje)
@spoorman: Je hebt inderdaad gelijk. Het is zelfs zo dat er 1 antislip bandje mist op een van de wielen. Ik zal er een nieuwe opleggen dan zal hij niet zo erg meer wiebelen.
baanbouw Jantjeh update: 3-8-2013 (filmpje) Br 81 ombouw
Dag allemaal.

Na de succesvolle ombouw van de motorpost ben ik verder gegaan met de ombouw van mijn Br 81. Hier zat een delta decoder in en heb ik vervangen door een Esu Locpilot 4.0 en een Hoogvermogens motor.





Als eerste heb ik het motor schild en het anker verwijderd. Vervolgens het binnen werk schoon gemaakt en het nieuwe magneet en anker geplaatst





Vervolgens het motor schild er op en een nieuwe decoder gemonteerd.



Het resultaat was zeer goed. De rij eigenschappen van deze loc zijn zeer goed vooruit gegaan. Ik zou zeggen beslis zelf maar :D



Groeten, Jan
Re: baanbouw Jantjeh update: 3-8-2013 (filmpje) Br 81 ombouw
Rijd zo te zien inderdaad stukken beter en langzamer, heb je de lampjes niet vervangen door ledjes? Bij conrad hebben ze ledjes met schroef fitting , gewoon het lampje vervangen door het ledje.
Re: baanbouw Jantjeh update: 3-8-2013 (filmpje) Br 81 ombouw
Hoi Jan,

Dat rijdt mooi zeg!
Ik heb dezelfde loc maar die wou ik nooit ombouwen omdat het m'n eerste loc was.
Maar nu ik dit filmpje zo zie breng je mij wel erg aan het twijfelen.
Je hebt ook een prachtige baan trouwens!

Grtz Feike (Trainz4fun)
Re: baanbouw Jantjeh update: 3-8-2013 (filmpje) Br 81 ombouw
@ Johnny Ik dacht er zelf ook aan om de lampen door ledjes te vervangen, ik wist niet dat ze al verkrijgbaar waren met schroef fitting. Bedankt voor de tip.

@ Feike, Ik zou het je aanraden om de loc om te bouwen, scheelt enorm veel in de rijeigenschappen.

Groeten

Jan
Re: baanbouw Jantjeh update: 3-8-2013 (filmpje) Br 81 ombouw
Ik heb de schroeffittingen eruit gesloopt en er led's ingestopt. Verslag v.d. ombouw ===> klik