Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)

Gestart door minitreintje zaterdag 12 januari 2013, 20:13:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Hallo,

Vandaag eindelijk mijn setje Ribu koppelingen opgehaald. Dit zijn vaste koppelingstangen die je kunt gebruiken om wagons vast te koppelen.
Maar ik ga daar iets anders mee doen  :D

Ik heb er stroomdoorvoerende koppelingen van gemaakt. Prijs per koppeling komt op +- 50 cent/stuk.

De bouw ervan is zo simpel, op slechts 15 seconden heb je een koppeling gebouwd.




De Ribu starre koppeling



De benodigdheden... De Ribu koppeling is in 2 gesneden.



Vastlijmen... En klaar!
Onderaanzicht.



Bovenaanzicht.



Zijaanzicht.



Afgekoppeld.



Graag jullie mening,


groeten Dylan
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Prima oplossing, maar met welke lijm lijm je de koppelingen aan de steker en stekerbus.
Ik heb daar wat mindere ervaringen mee.

John
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Goed idee! Hou ik in gedachten, mocht het er ooit van komen.. :thumbup:
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Ik heb secondelijm gebruikt. Gebruik niet teveel een heel klein druppeltje dan plakt het wel.

Groeten Dylan
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Heb je dit in de praktijk al getest met een beetje zware trein op een helling? Als het werkt is het een goede oplossing, maar de feitelijke koppeling wordt gevormd door de stekkerverbinding en de vraag bij mij is of die stroef genoeg is om een trein van acht rijtuigen vast te houden op een helling. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Hallo,

Ik kan dit niet testen want de langste stam is 4 rijtuigen en ik heb geen helling.
Je kan het verbeteren door langs beide zijden een stekkerverbinding aan te brengen. Zo heb je 4 verbindingen en is het 2x zo sterk.


groeten Dylan
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Citaat van: minitreintje op zondag 13 januari 2013, 09:39:09
Ik kan dit niet testen want de langste stam is 4 rijtuigen en ik heb geen helling.
Je kan het verbeteren door langs beide zijden een stekkerverbinding aan te brengen. Zo heb je 4 verbindingen en is het 2x zo sterk.
Een helling is zo gemaakt, met een lange lat ....
Nadeel van 2 stekers is dat rijtuigen altijd in een vaste stam moeten rijden. Bij 3-stekkers (eentje erboven op), kun je rijtuigen in iedere willekeurige volgorde en richting koppelen.
Is ook maar een idee.
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Citaat van: Jan22 op zondag 13 januari 2013, 12:52:57
Citaat van: minitreintje op zondag 13 januari 2013, 09:39:09
Ik kan dit niet testen want de langste stam is 4 rijtuigen en ik heb geen helling.
Je kan het verbeteren door langs beide zijden een stekkerverbinding aan te brengen. Zo heb je 4 verbindingen en is het 2x zo sterk.
Een helling is zo gemaakt, met een lange lat ....
Nadeel van 2 stekers is dat rijtuigen altijd in een vaste stam moeten rijden. Bij 3-stekkers (eentje erboven op), kun je rijtuigen in iedere willekeurige volgorde en richting koppelen.
Is ook maar een idee.

Dat is een goed idee... Daar had ik nog niet over nagedacht eigenlijk.

De test is geslaagd. Vandaag de 4 rijtuigen gekoppeld en aangesloten, de koppeling blijft netjes zitten.



groeten Dylan
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
raakt de koppeling de puko's niet bij wissels ?
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Nee Bellejt, vandaag getest. De koppeling is redelijk plat en is niet zo zichtbaar.



groeten Dylan
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Heb je er ook wat foto's van (als ze gemonteerd zijn) en nog mooiër zou een filmpje zijn (omdat we dat gewoon altijd mooi vinden  :D )

Maar de oplossing vind ik echt super bedacht en ik denk dat ik het ook eens ga proberen.
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Volgende week kan ik er foto's van maken... En een filmpje misschien.


groeten Dylan
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Citaat van: minitreintje op zaterdag 12 januari 2013, 20:13:13
Hallo,
Vandaag eindelijk mijn setje Ribu koppelingen opgehaald. Dit zijn vaste koppelingstangen die je kunt gebruiken om wagons vast te koppelen.
Maar ik ga daar iets anders mee doen  :D

Ik heb er stroomdoorvoerende koppelingen van gemaakt. Prijs per koppeling komt op +- 50 cent/stuk. De bouw ervan is zo simpel, op slechts 15 seconden heb je een koppeling gebouwd.

De benodigdheden... De Ribu koppeling is in 2 gesneden.

Hi Dylan,

Hoe kom je aan die stekker en contra stekker? Zitten die erbij of haal je die ergens anders vandaan?

mvg,
Frank

EDIT Ad:Foto verwijderd, is hierboven al te zien. Overigens is het hele citaat overbodig, want je stelt gewoon een vraag aan Frank, die zonder het citaat net zo duidelijk is.
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Hallo

Volgens mij heten deze dingen 'stiftlijsten'. Ik heb ze ooit op eBay gekocht.
En Ad, Dylan is niet Frank, of stelt Frank een vraag aan zichzelf? >:-D
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Dat is correct Brian.
Citaat van: fnieste op zondag 13 januari 2013, 21:05:36
Hoe kom je aan die stekker en contra stekker? Zitten die erbij of haal je die ergens anders vandaan?
Stiftlijstjes koop je in rijen van 30 gewoon bij Conrad of een elektronicaboer om de hoek.
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Citaat van: Jan22 op zondag 13 januari 2013, 12:52:57
Citaat van: minitreintje op zondag 13 januari 2013, 09:39:09
Ik kan dit niet testen want de langste stam is 4 rijtuigen en ik heb geen helling.
Je kan het verbeteren door langs beide zijden een stekkerverbinding aan te brengen. Zo heb je 4 verbindingen en is het 2x zo sterk.
Een helling is zo gemaakt, met een lange lat ....
Nadeel van 2 stekers is dat rijtuigen altijd in een vaste stam moeten rijden. Bij 3-stekkers (eentje erboven op), kun je rijtuigen in iedere willekeurige volgorde en richting koppelen.
Is ook maar een idee.

Zou je dit kunnen toelichten??? ik heb het al meerdere keren door gelezen maar ik snap niet wat je bedoeld. Al je aan 1 zeide een mannetje doet en aan de andere zeide een vrouwtje dan kan je toch ook stammen in elkaar zetten zoals je wil???
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Die stiftlijsten komen inderdaad van Conrad of Ebay.

Citaat van: Janvis op dinsdag 15 januari 2013, 15:20:12
Citaat van: Jan22 op zondag 13 januari 2013, 12:52:57
Citaat van: minitreintje op zondag 13 januari 2013, 09:39:09
Ik kan dit niet testen want de langste stam is 4 rijtuigen en ik heb geen helling.
Je kan het verbeteren door langs beide zijden een stekkerverbinding aan te brengen. Zo heb je 4 verbindingen en is het 2x zo sterk.
Een helling is zo gemaakt, met een lange lat ....
Nadeel van 2 stekers is dat rijtuigen altijd in een vaste stam moeten rijden. Bij 3-stekkers (eentje erboven op), kun je rijtuigen in iedere willekeurige volgorde en richting koppelen.
Is ook maar een idee.

Zou je dit kunnen toelichten??? ik heb het al meerdere keren door gelezen maar ik snap niet wat je bedoeld. Al je aan 1 zeide een mannetje doet en aan de andere zeide een vrouwtje dan kan je toch ook stammen in elkaar zetten zoals je wil???

Hij bedoeld het probleem met de elektrische verbinding... Maar dat is heel simpel op te lossen door gewoon te kruisen van de draden.



groeten Dylan
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Citaat van: minitreintje op dinsdag 15 januari 2013, 17:48:33
Die stiftlijsten komen inderdaad van Conrad of Ebay.

Citaat van: Janvis op dinsdag 15 januari 2013, 15:20:12
Citaat van: Jan22 op zondag 13 januari 2013, 12:52:57
Citaat van: minitreintje op zondag 13 januari 2013, 09:39:09
Ik kan dit niet testen want de langste stam is 4 rijtuigen en ik heb geen helling.
Je kan het verbeteren door langs beide zijden een stekkerverbinding aan te brengen. Zo heb je 4 verbindingen en is het 2x zo sterk.
Een helling is zo gemaakt, met een lange lat ....
Nadeel van 2 stekers is dat rijtuigen altijd in een vaste stam moeten rijden. Bij 3-stekkers (eentje erboven op), kun je rijtuigen in iedere willekeurige volgorde en richting koppelen.
Is ook maar een idee.

Zou je dit kunnen toelichten??? ik heb het al meerdere keren door gelezen maar ik snap niet wat je bedoeld. Al je aan 1 zeide een mannetje doet en aan de andere zeide een vrouwtje dan kan je toch ook stammen in elkaar zetten zoals je wil???

Hij bedoeld het probleem met de elektrische verbinding... Maar dat is heel simpel op te lossen door gewoon te kruisen van de draden.



groeten Dylan

Het zal wel aan mij liggen maar ik begrijp niet wat je exect bedoeld. Uitgaande dat je alleen een plus en min nodig bent in de rijtuigen zijn 2 aansluitingen toch genoeg??? En als je aan de ene zeide van de rijtuigen een mannetje maakt en aan de andere zeide een vrouwtje dan is er toch niks aan de hand??? Als je er dan voor zorgt dat je plus en min in al je rijtuigen gelijk aansluit is er naar mijn mening weinig aan de hand.
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Sommigen hebben overal een oplossing voor. Ik zat even te denken aan zo'n ledstrip in wagons.
Daar gooi je ergens een diodebrug overheen, en vanaf dat moment ...

Ik zag wellicht spoken waar ze er niet zijn.
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Hi,

Als je "gewoon" de wisselstroom op een twee polige connector/koppeling zet kan je de wagons verwisselen zoveel je wilt.
Dan wel een diode brugje per wagon (mits deze niet op je ledstrip zit)
Dit kan uiteraard ook als je de verlichting schakeld (functie toets) via een decoder of via een vaste gelijkspanning dan heb je +en-. De plus altijd aan dezelfde kant van de connectors.
Je kan de wagons alleen nooit "omdraaien" daar je een mannetje en vrouwtjes connector hebt.

groet
Harald
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Zoals gevraagd, foto's van de koppelingen als ze zijn ingebouwd.
Filmpje kan helaas niet omdat de modules nog niet terug geplaatst zijn.






Gekoppeld...




Ontkoppeld...


Als er nog vragen of opmerkingen zijn, post ze maar :D


groeten Dylan
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Hmm, je wagons kunnen dus niet in 2 richtingen 'gekoppeld worden'. Hier zou ik nog wat aan veranderen.
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Citaat van: Wijbe op zondag 20 januari 2013, 19:36:38
Hmm, je wagons kunnen dus niet in 2 richtingen 'gekoppeld worden'. Hier zou ik nog wat aan veranderen.

Wijbe,

Jha de mogelijkheid bestaat om de wagons te koppelen in beide richtingen. Alleen heb ik dat niet gedaan en ga ik dat ook niet doen want het werkt goed :P



groeten Dylan
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Hey Dylan,

Dat ziet er goed uit, ik ga het in de toekomst ook proberen. Zo kan je ook mooi alle massa's doorverbinden, dan weet je zeker dat je trein nooit ergens blijft stilstaan  :)

Groeten JW
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Toch nog wat foto's en een filmpje kunnen maken waarbij de koppelingen in 'actie' zijn :p














BTW: Dit filmpje is eigenlijk van mijn net gedigitaliseerde NMBS serie 64 maar de wagons hangen er gewoon eventjes aan :p

groeten Dylan
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Hallo Dylan,

Heb je topic gevolgd en het ziet er goed uit zeker voor die prijs, dat is goed bedacht. :arrow: :thumbup:

Maar is de verlichting zo fel, of is dat slechts schijn vanwege de foto? B)

MvG Cees
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Ik moet er nog een functiedecoder inzetten en een weerstanden zodat alles wat gedimd kan worden.

Groeten Dylan
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Deze oplossing voor stroomvoerende koppelingen is heel goed bedacht. Je moet er maar opkomen. Maar ik heb er nog wel een vraag over. Als je met zo'n wagon wil rangeren, maak je dan alleen maar een duw beweging?
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Je kan de wagons niet loskoppelen met een ontkoppelrail wel handmatig. Je kan de wagons gewoon laten duwen of trekken.



groeten Dylan
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Hoe ga je de wagons dan trekken? De koppeling past dan toch niet?
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Op het einde van de sleep zit een gewone Marklin koppeling.


groeten Dylan
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Hoi Dylan,

Ik heb hier een DDM stammetje staan, en daar lijkt mij jou slimme oplossing ook wel wat voor te zijn.

Alleen hoe zit het nu met kort koppelen?

Op deze foto lijkt het korter als in het filmpje? of vergis ik me?
http://www.modeltreinen.comze.com/images/Stroomdoorvoerende_Koppeling8.jpeg

Gr Ruud
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Je vergist je niet... In het filmpje rijden de wagons op R1. Op de foto op R3.
Dit testrondje van R1 bogen is maar tijdelijk omdat de baan momenteel in de ballastfase zit :O


groeten Dylan
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Dylan,

zat te neuzen op het forum voor stroomvoerende doorkoppeling aangezien het onder iedere wagon plaatsen van een sleper niet echt geweldig is en ik veelal met vast samenstellingen rij.

Dus bedankt voor de tip, een stuk goedkoper dan de marklin 219446 uitvoeringen en eigenlijk precies hetzelfde

groeten
Marcel (mjv_train)
Re: Stroomdoorvoerende koppelingen (0,50 euro/stuk)
Graag gedaan hoor :)