Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

vraag over kruising 24649

Gestart door Shark dinsdag 05 juni 2007, 01:49:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vraag over kruising 24649
Besten,

(Het duurt een alinea of 2 voor ik to-the-point kom, maar ff doorbijten :lol:)

Uit het handboek voor beginners (met sporenplannen uit de startset) snap ik het volgende niet:


  • op blz. 38 staan diverse voorbeelden met wissels  etc. waarbij de (standaard) spoorafstand 77,5 mm is.
  • op blz. 43 rechtsbovenaan staat een zelfde voorbeeld, nu is de afstand opeens 77,8 mm (ok, what's 3 mm, maar toch...)

Nu wordt het pas leuk: als ik datzelfde voorbeeld rechtsbovenaan op blz. 43 volg: hoe kom ik dan van die sporen met verschil 119,9 mm weer terug naar een afstand van 77,5 (of desnoods 77,8) mm.

En nog heel anders: in mijn computerprogrammaatje (PC-Rail 4) kom ik met die 24649 helemaal niet recht evenwedig uit als ik wissels aan alle 4 de uiteinden doe.....

Iemand hulp in de aanbieding?  :?

Waarvoor thanks!



Shark.
Re: vraag over kruising 24649
Je kunt wer op de goede parallel afstand komen door een haakse bocht te maken. 3*24130 en 3*24230. Na de bocht kun je met 24094, 24064 en 24077 het veschil opheffen.
Momenteel ben ik op mijn werk, maar ik zoek het vanavond even op. Ik ben namelijk van plan om de 24649 te gaan gebruiken in mijn baan. Dus in al mijn pogingen tot baanplaan komt er wel een oplossing voor.
Je kunt overigens ook de 24206 gebruiken. Hiervan heb je dan vier sruks nodig. Je laat eerst de sporen iets naar binnen buigen dan plaats je een lange rechte (24172 of 24188, dat weet ik even niet uit het hoofd), daarna plaats je weer 2* ee 24206 zodat de sporen weer parallel lopen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk. Ik probeer vanavond nog plaatjes online te krijgen.
Re: vraag over kruising 24649


Bovenstaand twee van de mij bekende oplossingen.

Links worden respectievelijk 2x24064 en 24094 en 24077 toegevoegd.
Rechts word 4 keer een 24206 gebruikt waartussen een 24172 ligt.
De wissels geven aan dat de railafstand klopt.

Succes ermee!

Overigens heb ik ondertussen zoveel baanplannen gemaakt dat zulke dingen oplossen al bijna standaard zijn.
Re: vraag over kruising 24649
THANKS!!! :D
Re: vraag over kruising 24649
Graag gedaan hoor!

Daar is een forum als dit voor.
Re: vraag over kruising 24649
Toch nog 1 vraagje: heb je ook een suggestie voor als ik 1 baan recht wil houden? Stel dat ik bijvoorbeeld de bovenste buitenste baan helemaal recht horizontaal wil laten gaan en alleen de binnenste naar buiten wil laten gaan en op 'normale' afstand laten komen? Thanks again!



Shark.
Re: vraag over kruising 24649
Hier heb ik zelf nog geen kant en klare oplossing voor gevonden. Ik zal eens kijken of ik vanavond wat kan vinden.
Als je de mogelijkheid hebt om zelf te experimenteren, zou ik zelf ook van alles proberen.
Re: vraag over kruising 24649
Zo even wat in elkaar gesjoesterd in D-rail. Hopelijk is dit wat je bedoelt. Hoe het allemaal in de praktijk uitpakt moet je even kijken. De tolerantie is ingesteld op 0,2 bij het maken van deze oplossing.



Succes ermee. Laat je ook even de vorderingen van je project zien? Ben benieuwd. :)