Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???

Gestart door Roy donderdag 10 januari 2013, 09:43:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Hey,

nagenoeg iedereen heeft op zijn baan ook wel wagons van de "gelijkstroommerken". Bij aankoop van een nieuwe wagon kun je de gelijkstroomassen laten vervangen door wisselstroomassen. Maar hoe doen jullie dit bij 2e hands wagons, die je bijvoorbeeld op beurzen of via internet aangeschaft hebt?

Even voor mensen die het verschil niet weten. Bij een gelijkstroom-as, zijn beide wielen electrisch gescheiden van elkaar. (anders krijg je immers kortsluiting). Bij wisselstroomwielen zijn beide wielen gewoon electrisch met elkaar verbonden. Daarnaast staan bij wisselstroomassen de beide wielen ca 14mm uit elkaar (tussen de wielen gemeten). Bij gelijkstroom is dit ca 14,2mm.

Kopen jullie gewoon ergens de passende wielstellen? En ik heb ook wel eens gehoord van stroomgeleidende verf. Is dat een oplossing?

Ik heb nogal een stel wagons met gelijkstroomwielen staan. Als ik hiervoor allemaal andere wielstellen moet gaan kopen, wordt het nog een duur geintje.

En vervangen jullie ze dan allemaal, of per draaistel 1x wisselstroom, en de andere as gewoon met een wielpersje oid op 14mm breedte zetten?

Ben benieuwd.

Roy
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Hola Roy,

Ik heb nog slechts 3 wagentjes van Marklin op de baan staan, de rest is allemaal van een ander fabrikaat. Een groot deel heeft wisselstroomasjes, dan wel af fabriek, dan wel door mij apart gekocht waanneer de wagen 2ehands was aangeschaft.
Toch ervaar ik eigenlijk geen problemen met gelijkstroomassen op de C rail. Ik heb er een paar die nog niet voorzien zijn van de juiste as. En zolang ik niet met detectie etc werk, is het ook niet nodig. Ontsporen doen ze in elk geval nooit. Ook niet over Engelse wissels, wisselstraten of ander griezeligs!

Hasta la Pasta
Fred
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Roy,

Ik pers ze altijd naar 14 mm.
Als de wagon dan probleemloos rijdt dan lak ik een verbinding over de isolatie voor de detectie.
Sommige merken rijden de DC assen niet lekker.
Hiervoor koop ik in Duitsland dan vervangende assen voor 0,75 euro per stuk.

Die geleidende lak van Busch werkt prima.
Als je je best een beetje doet kun je de strepen op de wielbanden voor onderhoud er prima mee imiteren.
Dit als je bij bv een motordraaistel aan de buitenkant moet schilderen.

Robin
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Oke, heb het even opgezocht, en het gaat hier om Busch artikel 5900.

Omdat ik dus werk met analoge bezetmelding, moeten ze bij mij dus wel verbonden zijn. Dus dit is wel een goede optie.

Roy
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Roy,
Veelal is aan een zijde van de gelijkstroom as, één wiel voorzien van een kunststof ringetje tussen de as en het wiel. Ik maak in het kunststof ringetje een opening met een hete naald of hele dunne priem terwijl het wiel gewoon aan de as blijft zitten. Als dat lukt, is het mogelijk een stukje koperdraad aan te brengen dat er met enige moeite ingedrukt wordt. Op deze wijze wordt er een continue verbinding gemaakt tussen as en het geisoleerde wiel. Tegelijkertijd zorg ik dat het stukje koperdraad met wat secondenlijm geborgd blijft. Dus op een simpele wijze heb je zo een gelijkstroom as met wielen geschikt gemaakt voor bijvoorbeeld detectie.

Groet en succes
Frans
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Sinds enige tijd vervang ik alle gelijkstroomassen van mijn wagons, voor wisselstroom assen.
En niet alleen om de 14/14,2 mm of de isolatie, daar kun je wat aan doen als hobbyist, is hier ook genoemd.
Maar vanwege de flenshoogte, die verschilt( vooral bij Fleischmann wielen ) en dat geeft vooral problemen met het duwen van een wagon door een wisselstraat heen.
Tijdens normaal bedrijf worden wagons getrokken en dat gaat wel goed, maar op rangeer tereinen heb je de lok nog wel eens achter de wagon(nen) staan en veelal is dan een stap naast de wissel het resultaat.
De wielen die ik dan gebruik zijn van Piko. PK56060-1 11,3 mm diameter of de PK56066-1 10, mm diameter.

grt Piet.

Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Dag Roy.

Ik heb onlangs een heel stel gelijkstroomwielen aangepakt:
het wiel met de isolatiering vervangen voor een zonder m.b.v.
jouw wielpersjes en afstandsmal. Vooralsnog naar tevredenheid!
Zodoende hoefde ik maar de helft van de gelijkstroomwielen
weg te doen en is de ander helft 'inzetbaar' geworden.
Bison heeft trouwens ook geleidende lak (niet goedkoop!),
maar zou een dun strookje aluminium-tape geen afdoende
alternatief zijn?

Groeten,

Erik.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
erik,

maar hoe maak je dit dan weer geleiden vast aan de as en wielen?

Ik denk dat ik de verf van busch eens ga proberen. Niet goedkoop, maar nieuwe wielen zijn ook duur. En ik denk dat je met 1 potje verf heel wat asjes kunt doen.

Roy
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
ik ruil om met iemand die gelijkstroomassen nodig heeft.Verder heb ik verschillende maten wielen besteld via internet zodat ik zelf al kan vervangen.Dit in afwachting van omruilen.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
ditto...  "Bompa Trein" rijdt 2-rail gelijkstroom analoog en koopt af en toe toch wel es wat Märklin wagonnen... en ik durf al eens een Roco, Piko of FLeischmann kopen.   Dus wij hebben ook een ruilprogramma.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Ik vervang altijd (of laat vervangen door de leverancier) de gelijkstroomwielstellen door die voor wisselstroom, om dezelfde redenen als Piet (Bossie).
De flenshoogte/dikte en de loopvlakbreedte van ~stroomwielen wijkt af t.o.v. die van =stroomwielen.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
en bij 2ehands spullen?
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
op beurzen kan je vaak voor een fraktie van de nieuwprijs,  asjes met wielen kopen.   Laatste keer in Houten meen ik me te herinneren  10 stuks AC asjes voor 7 euro of zo op één van de kramen.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Dan meet ik de aslengte en wieldiameter van de gelijkstroomas.
Daar zoek ik op internet een passend wisselstroomwielstel bij en bestel die dan. :idea:
Of ik ga naar m'n treinenwinkel en koop 't daar.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Dag Roy.

Citaat van: Roy op donderdag 10 januari 2013, 10:44:40
maar hoe maak je dit dan weer geleiden vast aan de as en wielen?
Ik neem aan dat het met betrekking hierop vraagt:
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 10 januari 2013, 10:40:20
...maar zou een dun strookje aluminium-tape geen afdoende alternatief zijn?

Ik bedoel hier een strookje van pakweg 1mm aluminiumtape plakken van wiel
naar wiel via de as, zoals je de lak ook zou aanbrengen. Ik heb het zelf (nog)
niet geprobeerd, maar het kwam zo in mij op daar aluminium ook geleidend is.
Zal eens kijken of ik dit vanmiddag kan testen en meten . . .

Groeten,

Erik.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Ik gooi de wisselstroom assen eruit. Heb er ook niet veel van, gelukkig.
Met beide soorten assen is gemixed 2-rail+3-rail lastiger uitvoerbaar.

Van mij hoeven alleen de locs conforme assen te hebben.
Dus wielas breder dan 14.0 wordt terug geperst.
Plastic wielen (Kleinbahn) vervang ik door metalen.
Ik werk analoog niet met bezetmelding over de wielassen.

Ik ben geneigd eerder een wissel aan te passen dan een wiel.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Ik vervang zoveel mogelijk gelijkstroomassen voor wisselstroomassen. Maakt het spporbedrijf betrouwbaarder zowel het rijden als het terugmelden. Ook het gdrag op de wissels is beter. De Kleinere flenzen van de gelijkstroomwielen zorgen toch altijd voor wat gehobbel op marklin wissels en dat vind ik (persoonlijke mening) niet zo mooi.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Beste Roy,

Ik heb dezelfde ervaring als de meesten hier.
Het is beter de assen te veranderen naar 3 rail varianten.
Kost 0.75 ? per as of ruilen (als ze nieuw zijn willen sommige winkeliers ze soms ook nog zo ruilen).
Het gedrag over wissels enz. is inderdaad veel beter (hobbelen of ontsporen).
Door de te lage flenzen rijden nu eenmaal 2 rail assen niet goed over 3 rail sporen.
Mvg

Olivier
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
je kan ook hier eens informeren...  prijsjes waarvoor je moeilijk kan sukkelen..

http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz

Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
0.75 per stuk ongeveer. hhmm, heb als ik moet schatten, een asje of 200 nodig. :-?
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
dat is uiteraard het gevolg als je wagonnen koopt van een ander stroomsysteem, natuurlijk, Roy...
Daar zou je natuurlijk ook bij aankoop van de wagens al rekening mee kunnen houden voortaan.

Of als je de juiste afmetingen en maten en flens hebt en het is voldoende voor massadetektie, dan kan je inderdaad bvb 1 of 2 asjes per wagon  wisselen of 1 per wielstel.   Strak plan.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Dani,

Als ik de gegeven link aanklik kom ik op de site. Hier maak ik de keuze voor Marklin. Aan de linker zijde staat er dan wel;
Marklin- gelijkstroom. Voorts staat er in de tabel een afkorting Lkdm, wat dat betekend weet ik niet.Mag ik er van uitgaan dat de breedte reeds 14.0 is als standaard?

Mvgr,
Frans.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Hi Frans,

Als je op een soort asjes klikt zie je in de bschrijving :   "Lkdm = Laufkranzdurchmesser "   (diameter van de loopkrans) Dus dat is de diameter van het eigenlijke wiel  in millimeter  (zonder de flens)
Een andere term is de  "SpurkranzHöhe", dat is dan de flenshoogte .  (de hooget van de opstaande rand van 't wiel dus)


Er zijn verschillende diameters wielen in gebruik door de jaren en modellen heen.   (bvb afhankelijk of het model "remblokken" heeft of niet op de nieuwere modelletjes)    De oudere wagonnen van M* hebben meestal de grotere diameters.  Nieuwe hebben vaak de kleine van 9mm of  10
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Frans op die site kiezen voor wisselstroom wielen.
En dan de fabrikant van je wagon. (Meestal geen Marklin want dan zitten er al AC wielen onder)
Vervolgens zie je de beschikbare wieldiameters.

Robin
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
dani,

dat is idd het nadeel ja. Maar je moet wát, als "het merk met de puntjes" je gewenste wagons niet heeft.

Roy
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
... of als een ander merk ze meer gedetailleerd of beter afgewerkt voor dezelfde of lagere prijs aanbiedt, ik deel je gevoel, Roy !
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Hallo,

Ik liet ze er ook altijd onder zitten, maar sinds ik problemen had met mijn Mehano draagwagens waar dus altijd het achterste draaistel ontspoorde, laat ik bij verdere aankopen altijd de assen wisselen.

Voor de rest ondervind ik weinig problemen bij bijv 2-rail Roco.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Hoi,  ik heb altijd een aantal wisselstroom wielen op voorraad. Op beurzen ogen open houden, prijs gunstig? dan mee naar huis in de voorraad.

gr Matje
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Hallo allemaal

Ik heb een vraagje..
Roy zegt in reactie #1 dit:
Citaat van: Roy op donderdag 10 januari 2013, 09:43:00
Daarnaast staan bij wisselstroomassen de beide wielen ca 14mm uit elkaar (tussen de wielen gemeten). Bij gelijkstroom is dit ca 14,2mm.

Maar als ik een gelijkstroom wagonnetje op wat c-rails zet, denk ik toch echt anders :?


Hoe zit het nu?
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Marklin 13.9 - 14.1
Gelijkstroom 14.2-14.4

Altijd je assen controleren op afstand. Zit regelmatig 1 verkeerd.

Zelf vervang ik ze wel vanwege detectie, en het rijd gewoon beter over de wissels. Wie over de prijs inzit, gewoon zijn gelijkstroomwielen te koop aanbieden.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Hallo Wijbe

Dan zouden die assen toch niet op het nippertje op de rail zitten? :?
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Citaat van: C-Brian op zaterdag 12 januari 2013, 18:11:39
Dan zouden die assen toch niet op het nippertje op de rail zitten? :?

dan is de tussenafstand van je wielen te groot, voorzichtig naar de 14mm persen en je probleem is opgelost.

Mvg,

Mathijs
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Als je hem kleiner perst ligt 'ie helemaal niet meer op de rail toch?
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
gewoon meenemen naar Houten (afspreken) of naar ontmoetingsdag en ze gewoon ruilen, akkoord je moet even geduld oefenen maar je raakt toch geholpen en dan nog gratis ! Ik heb dan vaak Marklin in okkazie gekocht of laten meebrengen en vaak mis ik dan juist die gelijkstroomwielen !
Groeten Peter ;)

PS Trouwens goede verkopers maken daar vaak ook geen probleem van, of heb jij andere ervaringen !
Vroeger kon ik die ook ruilen bij mijn huisleverancier maar daar hij eigenlijk geen officiel Marklin-dealer meer is, gaat dit al een stuk moeilijker !
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Citaat van: C-Brian op zaterdag 12 januari 2013, 18:02:31
Maar als ik een gelijkstroom wagonnetje op wat c-rails zet, denk ik toch echt anders :?

Hoe zit het nu?

Gaat om de wissels Brian, met 14.2 of 14.3 stoot de flens op het puntstuk. Met 14 mm gaat ie er net langs heen, ja zoveel maakt dat uit.

Mvg, Johan
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
ik laat de enkele wagon die ik gelijkstroom koop, gelijk bij de winkel omwisselen.
Somberg heeft assen in voorraad en ik denk dat ze "mijn"assen gewoon weer gebruiken om een 2 railer gelukkig te maken
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Ja DB dat doe ik ook & ook bij Somberg!
Groeten,
Marc
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Leuk dat er nog zo'n toffe verkopers zijn, een nee heb je en een ja kun je krijgen zou ik maar zeggen !  :thumbup:
Groeten Peter ;)
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Dat is de deal van Roco. De winkelier kan de nieuwe geruilde assen weer inwisselen bij Roco.

Mvg, Johan
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
oke, maar ik had het dus hoofdzakelijk over de 2ehands gekochte wagons.

Roy
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Dani en Hero bedankt voor jullie beider uitleg.

Mvgr,
Frans.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Wisselstroom assen eronder, en als dat niet gaat en de treinstellen hebben dubbele assen op ieder draaistel een van de twee assen omdraaien en met een koperen stripje de assen verbinden. Goedkope oplossing om toch je detectie te kunnen laten werken.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Hallo Allemaal,

In veel reakties lees ik over een wielen pers. Hoe zien deze er uit en waar kan ik deze kopen?
Om het waggelen van mijn DEII tegen te gaan wil ik graag de wielen om persen.

Al vast bedankt voor uw reaktie.

Mvg

Yeti
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???


Hoi,

dit is een foto van zo'n setje. Ik heb ze destijds gemaakt. Ik heb er zelf geen meer. Wellicht weet ik iemand, die er nog 1 te koop heeft. stuur voor meer info maar even een pb.

Roy
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Hoi,

ik heb 3 jaar geleden een wielenpers van RoWi Metaal aangeschaft. Was rond de 30 euro. De set bestaat uit een deel waarmee je tussenafstand van de wielen kunt verkleinen, een deel om de tussenafstand van de wielen te vergroten en een hulpmiddel om de tussenafstand te meten (14 / 14,1 / 14,2 / 14,3).

op 1 foto de complete set
op 1 foto voorbeeld hoe afstand de vergroten.

groeten Matje
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Mooi setje he ,jammer als je te laat bent , maar er zijn/worden regelmatig op beurzen alternatieven aangeboden hoor.
Dus goed opletten daar.
Toevallie hadden we het er vandaag over die geleidende verf , duur en niet altijd suc6 vol begreep ik.

Ik had er ook aardig wat van die gelijkstroom assen , maar heb ze hier via het forum  netjes allemaal kunnen ruilen voor ac assen , maar je moet er wel een advertentie aanwagen.

Ik begreep dat er momenteel ook wat leden zijn die overstappen naar dc , dus die moet je aanschieten lijkt me.
En 200 assen ja zijn een aardig aantal bij 4 assers kun je nog 2 ac en dc beetje smokkellen , dan heb heb je toch in iedergeval detectie.

Wens je veel suc6 Roy.

Mvg: Alex
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Ik heb een goed adres gevonden in Duitsland, prima wieletjes voor weinig!!! http://modellbahn-radsatz.de/
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Heb nu stroomgeleidende verf gevonden, die wel werkt.

Roy
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Ik koop toch 3-rail assen (die termen gelijkstroom en wisselstroom gaan nergens over, beide stroomsoorten kun je op alle rails zetten.) af en toe ontsporen de 2rail wielen toch. En het geeft over wissels een stuk minder lawaai met een flinke trein.
Re: Gelijkstroom vs wisselstroomwielen. hoe gaan jullie hiermee om???
Een waar woord Wijbe, het gaat inderdaad over 2- en 3-rail.
Je bokst hiermee echter tegen de bierkaai op.
Het wordt constant verkeerd gebruikt door bijna iedereen.
Maar wie weet........