Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

basisontwerp modelbaan.

Gestart door Meine maandag 04 juni 2007, 20:17:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
basisontwerp modelbaan.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
basisontwerp modelbaan.
Mede Marklinners,

Na veel nadenken en op papier schetsen, heeft mijn schoonvader besloten dat dit het principe van zijn baan wordt.

De stations moeten nog ingevult worden, maar de basis staat!!
Hij houdt van landschap maken, dus minder rails, meer bergen ed.

Het schaduwstation staat er nog niet op maar deze kun je inrijden vanaf het rode gedeelte (ingang staat nog niet goed) en vanuit het paarse gedeelte.
Het schaduwstation word een soort acht zodat het niet uitmaakt van welke kant je erin rijdt. Je kan naar beide sporen rijden.

Zijn er nog tips e.d. te geven wat beter kan of wat niet goed is?

Hij is overigens al aan het bouwen met de spiraal (rood en geel)

Ik ben benieuwd,

Meine



Re: basisontwerp modelbaan.
Hallo Meine,

Ontwerp ziet er mooi uit t.b.v. het plan, weinig sporen en veel landschap. Persoonlijk hou ik meer van wat meer rangeermogelijkheden, zodat naast het rijden van samengestelde treinen nieuwe combinaties kunnen worden samengesteld. Ben benieuwd naar verder ontwikkelingen.

Groetjes,

Minto :D
Re: basisontwerp modelbaan.
Wat zijn de afmetingen en welke rails ga je gebruiken?
Re: basisontwerp modelbaan.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: basisontwerp modelbaan.
Het raster wat je ziet is 1 x 1 meter,

De baan is 2,80 x 2,50
breedte is 1,35 (beiden)

De oude baan had K rail. Deze gebruiken we weer, dus K rails.
De flexibele rails zijn een uitkomst.

Meine
Re: basisontwerp modelbaan.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: basisontwerp modelbaan.
Ik heb een aantal foto's gemaakt van het begin van de modelbaan

Meine







EDIT: laatste foto van mini naar groot format gebracht
Re: basisontwerp modelbaan.
Lid sinds: 2009

offline
Re: basisontwerp modelbaan.
Hallo Meine,


Dat gaat rap zie ik  :P
het baan plan ziet er mooi uit
ook de 3D (doorsnede ) versie vind ik mooi om te zien
Je krijgt zo een goed beeld van hoe de sporen lopen.


mvg Frans
Re: basisontwerp modelbaan.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: basisontwerp modelbaan.
Misschien is het opgevallen maar de draaischijf is niet van Marklin maar van Roco (wel wisselstroom uitvoering). Deze is namelijk een aantal cm kleiner van die van Marklin.

Weet iemand of (en eventueel hoe) je deze met de digitale aandrijving van marklin kan besturen?

Meine
Re: basisontwerp modelbaan.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: basisontwerp modelbaan.
ik weet niet hoe het aanstuur kastje werkt van roco, maar misschien kan je deze na maken met de decoders k83 en k84?

Re: basisontwerp modelbaan.
Hallo

Ja, persoonlijk vind ik banen op niet te grote oppervlakte, met lange en bochtige trajecten een geweldige uitdaging, vooral met het overwinnen van hoogteverschillen zoals in dit ontwerp. Ben al maanden bezig om met D-rail daarvoor ontwerpen te maken maar gezien de beperkte ruimte ben ik er nog niet uit.
Wat me opvalt - ook bij grotere ontwerpen - is, dat het niet duidelijk is hoe de baanvakken maar ook de ruimten voor de opvuliing van scenery bereikbaar zijn. Ik heb het gevoel dat ook bij deze baan daaraan niet genoeg aandacht is gegeven. Maar ja, als jullie dat niet zo vinden, schiet m'n kop d'r maar af... :twisted:
In ieder geval, veel plezier met de opbouw: ik zie dit wel zitten!
Een oordeel over technische aspecten laat ik gezien mijn geringe ervaring graag aan de anderen over.

Cees
Re: basisontwerp modelbaan.
Hallo Cees,

Citaat van: bartje op zondag 10 juni 2007, 20:32:27
Wat me opvalt - ook bij grotere ontwerpen - is, dat het niet duidelijk is hoe de baanvakken maar ook de ruimten voor de opvuliing van scenery bereikbaar zijn. Ik heb het gevoel dat ook bij deze baan daaraan niet genoeg aandacht is gegeven. Maar ja, als jullie dat niet zo vinden, schiet m'n kop d'r maar af... :twisted:

Dat ben ik met je eens. Maar ook ikzelf heb dat op een gegeven moment een beetje laten schieten ten gunste van het ontwerp. Of dit verstandig is of niet...?...de tijd zal het leren. Wel heb ik in Rotterdam gezien dat je met een lange stok een heel eind komt. En verder zal de nodige yoga hopelijk soelaas brengen :| Mocht ik dalijk nergens meer bij kunnen dan wil ik dat pistool wel ff van je lenen ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: basisontwerp modelbaan.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: basisontwerp modelbaan.
Citaat van: ^Rook op zondag 10 juni 2007, 20:42:35
Wel heb ik in Rotterdam gezien dat je met een lange stok een heel eind komt. En verder zal de nodige yoga hopelijk soelaas brengen :| Mocht ik dalijk nergens meer bij kunnen dan wil ik dat pistool wel ff van je lenen ;)

De baan staat op wielen, hierdoor is de baan kleiner dan een vaste baan, maar kun je bijna overal goed bij..
Re: basisontwerp modelbaan.
hoi allemaal.

ja die wielen zij goud waard.

ik ga ze morgen onder mijn tweede module monteren dus dan kan die ook overal heen gereden woorden makelijk ook met de bouw je kan echt overal bij.

tja nadelen kan zijn dat je een mindergroote baan kan bouwen wil je die in een geheel verplaatsen.


groetjes bas
Re: basisontwerp modelbaan.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: basisontwerp modelbaan.
bas,

Doordat we de hoeken van de baan niet haaks maar onder 45 graden hebben gemaakt (zie de bovenste foto), konden we de baan toch nog een aantal cm langer en breder maken.

Alle klein beetjes helpen. Deze komen in het staiton weer goed van pas.

Meine
Re: basisontwerp modelbaan.
hoi meine.

ja dat heb je goed alle kleine beetjes helpen.

succes met het bouwen van je baan ik zal het zeker volgen.

gr bas
Re: basisontwerp modelbaan.
Hee

Wordt een zeer mooie baan!!!
Re: basisontwerp modelbaan.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: basisontwerp modelbaan.
ziet er al erg goed uit
complimenten
groet robert
Re: basisontwerp modelbaan.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: basisontwerp modelbaan.
We zijn alweer verder met de baan, zodra de tweede laag ligt zet ik weer foto's op dit forum

Meine
Re: basisontwerp modelbaan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: basisontwerp modelbaan.
Leuk,

We wachten nog even rustig af :).

Marcel
Re: basisontwerp modelbaan.
dat een basis ontwerp??
wat heb ik dan een klein rot-baantje zeg
Re: basisontwerp modelbaan.
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re: basisontwerp modelbaan.
Dag Meine,

Een mooi en complex geheel. Zo te zien heb je al een vliegende start gemaakt.

Een beetje een persoonlijke smaak; ik zou graag de draaischijf en dat niveau als blikvanger gebruiken en de rest van de lagen onder dat niveau bouwen. Zoals gezegd, mijn smaak. Heb jij een bepaalde gedachte bij de draaischijf op het onderste niveau?

Groet, Paul
Re: basisontwerp modelbaan.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: basisontwerp modelbaan.
Citaat van: p.ghijsen op donderdag 08 november 2007, 21:56:31
Dag Meine,

Een mooi en complex geheel. Zo te zien heb je al een vliegende start gemaakt.

Een beetje een persoonlijke smaak; ik zou graag de draaischijf en dat niveau als blikvanger gebruiken en de rest van de lagen onder dat niveau bouwen. Zoals gezegd, mijn smaak. Heb jij een bepaalde gedachte bij de draaischijf op het onderste niveau?

Groet, Paul

Paul

Sorry dat ik zo laat reageer. Ik had het berichtje over het hoofd gezien.
Het station was een klein maar belangrijk station. Vroeger eindigde de rails hier, maar lang geleden is er een tunnel in de berg gemaakt waardoor het verkeer nu gaat. Omdat er ook nog een smalspoor baan aan komt (voorste gedeelte van de baan, Zillertal) is de draaischijf bestaan gebleven (aldus de achterliggende gedachte.)
Daarnaast vind Theo het landschap belangrijker dan de rails.

Meine
Hierdoor is er toch nog een draaischijf gekomen

Re: basisontwerp modelbaan.
Lid sinds: 2006

offline
Re: basisontwerp modelbaan.
Ben erg benieuwd hoe hier de scenery ingepast gaat worden
Re: basisontwerp modelbaan.
Marklin-Tim
gast

Re: basisontwerp modelbaan.
Het wordt al best mooi, ik ga zeker deze baan verder volgen