Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Vraagje... hoogte tussen nivo's

Gestart door marklinracer woensdag 09 januari 2013, 20:11:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje... hoogte tussen nivo's
Hallo,

Klein vraag met betrekking tot het niveauverschil tussen nivo 0 en nivo 1 (zicht). Ik heb een baantje van ongeveer 1.00 bij 2.00. Het plan gaat uit van 0 cm hoog (nivo 0) naar 12,5 cm hoog (nivo 1, het zichtdeel). Is dit een normaal getal of moet ik meer ruimte tussen de nivo's gaan creeeren. Kom dan wel in de knoei met de stijgingspercentages. Alles blijft nu binnen 4% en met de treinen (en lengtes) die ik ga rijden is dat prima.

Oh ja, het tijdperk is epoche II/III en ik rijd alleen stoom (misschien is dat belangrijk voor het bepalen van het hoogteverschil).

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gr.,
Karst
Re: Vraagje... hoogte tussen nivo's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vraagje... hoogte tussen nivo's
als je geen grote schaduwstations en enkel in dat tijdperk gaat rijden dan heb je aan 8 cm voldoende.Wel zien dat je er langs alle kanten aankan.Met korte treinen zal 4 % wel haalbaar zijn.Anders toch proberen een spiraal in te bouwen.
Re: Vraagje... hoogte tussen nivo's
Tja... Zelf had ik tussen het schaduwstation (0) en het eerste niveau 240mm.. Echt heerlijk dan kan je eens een treintje pakken. Tussen het 1ste niveau en het 3de niveau had ik 140mm... Dat was net iets te laag. Daar kon ik nauwelijks een trein achter de andere wegpakken. Zie ook dit bericht van mij bij het buurforum: Hoogteverschillen En lees eens dit artikel door: Schaduwstations

Dat vond ik niet echt lekker. Vooral niet als je onder de baan moet kruipen om de boel recht te zetten. Maar het is en blijft jouw keuze :)

Groeten Ronald.
Re: Vraagje... hoogte tussen nivo's
Dank Ronald voor de linkjes. Ik ga eerst voor de hoogte van 12. Na het uitleggen kan ik altijd nog met verschillende hoogtes testen.