Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)

Gestart door Shimi woensdag 02 januari 2013, 21:09:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
Hallo,

Ondanks de beperking in ruimte kunnen we dit baantje wel kwijt.

Groet,
Erik
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
Hoi Erik , wanneer je met meerdere lagen gaat werken kan er nog veel meer op deze oppervlakte .
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
In het boek Die schönsten Märklin Anlagen geschreven door G. Balcke staat een schitterende stadsmodelbaan die het ook moet doen met deze afmetingen. Het boek is al uit 1980 dus de baan is in M-rail. Heel veel rijmogelijkheden meer dan op dit plan hier beneden,
Helaas heb ik het uitgeleend en nooit meer teruggehad :-( -  (kan in de rubriek domste fouten!)
Het boek is ook in het nederlands uitgegeven dus mss kan één van de leden je behulpzaam zijn,
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
Ik heb even snel in Scarm wat zitten spelen en heb een ontwerpje op dezelfde maat, maar met iets meer mogelijkheden kwa rangeren en opstellen van treinen, en meteen een beetje niveauverschil er in gewerkt..
Wat vind je van deze ?   Stijgingspercentage van de hellingen blijft net onder de 4%, dus als je niet met lange zware treinen wil gaan rijden is dat nog haalbaar.

Er ligt in totaal 20 meter C-spoor in verwerkt.

Dani
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
Hoi allemaal,

Dank voor jullie reacties. Ik ga jullie aanwijzingen zeker gebruiken mocht zoonlief zijn baantje beu zijn. Maar ik moet eerst bomen voor hem maken dus kan dat nog wel even duren.

groet,
Erik
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
Citaat van: Baanloos op donderdag 03 januari 2013, 09:33:20
In het boek Die schönsten Märklin Anlagen geschreven door G. Balcke staat een schitterende stadsmodelbaan die het ook moet doen met deze afmetingen. Het boek is al uit 1980 dus de baan is in M-rail. Heel veel rijmogelijkheden meer dan op dit plan hier beneden,
Helaas heb ik het uitgeleend en nooit meer teruggehad :-( -  (kan in de rubriek domste fouten!)
Het boek is ook in het nederlands uitgegeven dus mss kan één van de leden je behulpzaam zijn,

Hoi allemaal, ik denk dat ik een scan heb van dat boek. Het is uit 1979, geschreven door Gernot Balcke. Originele titel: Die schönsten Märklin Anlagen. In dit geval gaat het dus om een Duitse uitgave. Maar dat mag de pret niet drukken.
Het ontwerp dat Baanloos bedoelt staat waarschijnlijk op pagina 20 e.v. In de bijlage de tekening van het ontwerp "Die Nebenbahn im Wandschrank". De opgegeven maten zijn 185 * 115 cm.
De omvang van het bestand is nogal fors ruim 36 Mb, dat gaat dus niet in een simpele mail of zo. Graag even een PB als je verder interesse hebt, kijken we verder even hoe de info te versturen/delen.

Groet,   
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
Hoi allemaal,
Nav de baan uit Balcke. Ik heb daar al eens heel lang naar gekeken, maar volgens mij is dit ontwerp niet logisch. Het lijkt dat er een dubbele keerlus in zit, maar dat is niet zo. Wanneer de treinen uiteindlijk allemaal 1 kant op rijden, kun je een deel van het plan niet meer gebruiken, tenzij je achteruit rijdt.

gr Gertjan
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
Plan klopt well het is volgens mij een rondje en een pendelaan in een.   Pendel pakt links in de berg de binnenbocht om weer terug te rijden naar het station links, trein die een rondje maakt pakt de buitenbocht.
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
@ Gert-Jan, klopt idd dat uiteindelijk de treinen in dezelfde richting gaan rijden. Eigenlijk is het een 2 ovalen op elkaar met een enkele keerlus, waardoor je niet meer terug kan komen. Mogelijk dat ik nog eens even kan kijken of er nog wat aan te doen zou zijn.

Verder kwam ik tijdens het zoeken in de oude spoorplannen nog een ontwerp tegen met een gering oppervlak 190 * 115. Feitelijk een ovale baan met een dubbele keerlus in het midden. Hierdoor verspeel je de mogelijkheid om het station centraal te plaatsen, maar de rijmogelijkheden zijn groter. Zie de bijlage.
Lijkt erop dat dit ontwerp nog ouder is dat het ontwerp van Gernot Balcke uit 1979 - 1980. Mijn vermoeden is midden jaren zestig of zo.

Veel plezier ermee.

Groet,

Edit by Sascha : Copyrighted foto verwijderd!
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
Citaat van: Michael-59 op donderdag 03 januari 2013, 23:49:28
Citaat van: Baanloos op donderdag 03 januari 2013, 09:33:20
In het boek Die schönsten Märklin Anlagen geschreven door G. Balcke staat een schitterende stadsmodelbaan die het ook moet doen met deze afmetingen. Het boek is al uit 1980 dus de baan is in M-rail. Heel veel rijmogelijkheden meer dan op dit plan hier beneden,
Helaas heb ik het uitgeleend en nooit meer teruggehad :-( -  (kan in de rubriek domste fouten!)
Het boek is ook in het nederlands uitgegeven dus mss kan één van de leden je behulpzaam zijn,

Hoi allemaal, ik denk dat ik een scan heb van dat boek. Het is uit 1979, geschreven door Gernot Balcke. Originele titel: Die schönsten Märklin Anlagen. In dit geval gaat het dus om een Duitse uitgave. Maar dat mag de pret niet drukken.
Het ontwerp dat Baanloos bedoelt staat waarschijnlijk op pagina 20 e.v. In de bijlage de tekening van het ontwerp "Die Nebenbahn im Wandschrank". De opgegeven maten zijn 185 * 115 cm.
De omvang van het bestand is nogal fors ruim 36 Mb, dat gaat dus niet in een simpele mail of zo. Graag even een PB als je verder interesse hebt, kijken we verder even hoe de info te versturen/delen.

Groet,

grote bestanden verstuur ik altijd met wetransfer.
erg makkelijk.
je zet je bestand online, en dan word er een mail verzonden met de link naar het bestand.
gebruik het erg vaak, ook zakelijk.

groet Winno
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
Citaat van: Michael-59 op vrijdag 04 januari 2013, 10:48:58
@ Gert-Jan, klopt idd dat uiteindelijk de treinen in dezelfde richting gaan rijden. Eigenlijk is het een 2 ovalen op elkaar met een enkele keerlus, waardoor je niet meer terug kan komen. Mogelijk dat ik nog eens even kan kijken of er nog wat aan te doen zou zijn.

Verder kwam ik tijdens het zoeken in de oude spoorplannen nog een ontwerp tegen met een gering oppervlak 190 * 115. Feitelijk een ovale baan met een dubbele keerlus in het midden. Hierdoor verspeel je de mogelijkheid om het station centraal te plaatsen, maar de rijmogelijkheden zijn groter. Zie de bijlage.
Lijkt erop dat dit ontwerp nog ouder is dat het ontwerp van Gernot Balcke uit 1979 - 1980. Mijn vermoeden is midden jaren zestig of zo.

Veel plezier ermee.

Groet,
en hoe ga je weer terug keren ?
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
@ Hermanus..... het weekend maar eens over gaan puzzelen..... laat het resultaat wel weten...

groet,
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
Heb het boek van Balcke (Die schönsten Analgen) en Märklin (Track Layouts for M5100/5200 #351) op WeTransfer gezet. Zie link Totaal ruim 550 Mb

Succes en groet,

Edit by Sascha : Link naar copyrighted materiaal verwijderd!
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
Heb ook nog even gekeken naar het rondrijden en steeds in één richting uitkomen. Zie opmerkingen Gert-Jan en Hermanus.

Bijgaand een mogelijk oplossing:

Groet,
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
Macheal,

Ik denk dat ik dit boek van Balcke jaren geleden heb ingezien (van de bibliotheek). Mij staat bij dat het een zwarte kaft had met een foto op de voorkant. Het was onderdeel van een serie boeken met hetzelfde uiterlijk. Ik kon het toen al nergens meer verkrijgen. Er was één baan in het bijzonder die mij erg aansprak. Ik hoop dat de download mijn vermoeden bevestigd, dan kan ik weer eens van die baan genieten. :thumbup:

Groet,
Ronald

NB. Hoe lang heeft het uploaden geduurd?
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
@ Ronald, upload ca 2 uur. Vlgs mij beperkt WeTransfer de snelheid om zoveel mogelijk advertenties langs te laten gaan.

Groet,
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
Downloaden gaat bij WeTransfer meestal iets sneller, maar dat zal toch ook gauw een uurtje gaan bedragen.

Nogmaals bedankt, ik ga er vanavond maar eens voor zitten.

Nu weer on topic...

Het nadeel van het plan uit #8 is de toepassing van industriebogen. Is een R1 boog al krap, dan is een industrieboog dat helemaal. Met kort locje en een sleep 2-assige wagonnetjes kan dat nog wel, maar langere loc's en wagons vallen al gauw uit de toon (en kunnen er wellicht niet eens doorheen).

Helaas zijn de industriebogen in het plannetje van Balcke ook toegepast. Indien Erik een van deze plannen zou willen toepassen zou de grotere beschikbare breedte moeten worden benut om die industriebogen uit het plan te verwijderen.

Groet,
Ronald
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
Leuk om dit boek in te zien. Good old M-rails! Michael, bedankt voor het uploaden.

(Download was overigens binnen enkele minuten klaar. En ik heb hier zeker geen turbo-internet (2 Mb/sec)
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
Citaat van: diandi op donderdag 10 januari 2013, 18:05:50
Leuk om dit boek in te zien. Good old M-rails! Winno, bedankt voor het uploaden.

(Download was overigens binnen enkele minuten klaar. En ik heb hier zeker geen turbo-internet (2 Mb/sec)

ehmmm, heb ik iets geupload.....
volgens mij niet.

groet Winno
Re: Baantje voor iemand met minder plaats (195 x 135)
Citaat van: Michael-59 op woensdag 09 januari 2013, 12:56:38
Heb het boek van Balcke (Die schönsten Analgen) en Märklin (Track Layouts for M5100/5200 #351) op WeTransfer gezet. Zie http://wtrns.fr/CcpTo5jE6zosKAn. Totaal ruim 550 Mb

Succes en groet,

ik heb hem ook maar even gedownload.
bedankt voor dit mooie boek. Michael-59
hier binnen in 3 minuten.... :D

groet Winno