Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Rookgenerator voor plastic huisjes

Gestart door Sattrickske vrijdag 04 januari 2013, 22:17:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rookgenerator voor plastic huisjes
Ik ben bezig met een zelfbouw seinhuis, voornamelijk uit sytreen en ABS, zie hier.  Uit één van de schoorstenen zou rook moeten komen, dus dacht ik aan een rookgenerator van Seuthe (niet de 117, die is te klein).  Maar ik heb geen flauw benul of styreen en zo'n generator wel een goed idee is (temperatuur).  Weet er iemand hoeveel hitte zo'n generator aan de buitenkant aflevert?  Kwestie van geen schouwbrand te creëren >:-D
Re: Rookgenerator voor plastic huisjes
Jaren geleden heb ik eens de Fallerset 180687 gekocht. De inhoud bestaat uit rookvloeistof en een reservoir met ingebouwde elektrische rookgenerator. Deze set is speciaal bedoeld voor rokende schoorstenen of brandende gebouwen.

Het kan zijn dat je een pijpje moet fabriceren tussen de generator en de schoorsteen van jouw seinhuis om te voorkomen dat je gebouw vol met rook komt te staan en dat er geen rook uit de schoorsteen komt.
Re: Rookgenerator voor plastic huisjes
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: Rookgenerator voor plastic huisjes
Je kan toch gewoon de Seute 117 gebruiken en lijm deze in je schoorsteen van het juiste formaat.

Deze werken perfect.

willem.
Re: Rookgenerator voor plastic huisjes
Hmmm, de Fallerset valt een beetje groot uit (moet in het seinhuis passen).  Ik denk dat ie net in 't dak kan passen.  Anders moet ie inderdaad ergens anders komen en met slangetjes onder de plaat kan in misschien verschillende schoorstenen bedienen.  Deze zal gelden als backup oplossing als er niets beters uit de bus komt.

Aan de Seuthe 117 was ik ook aan 't denken, maar ik weet niet of het styreen dat ik ertegen ga kleven wel tegen de warmte/hitte kan die dat ding genereert.  Ik heb dus geen idee hoe warm de buitenkant van die generator wordt.  Deze heeft de voorkeur, omdat ik hiermee lokaal kan werken.

Dus nog effe verder zoeken.  In ieder geval al bedankt voor het meedenken!
Re: Rookgenerator voor plastic huisjes
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Rookgenerator voor plastic huisjes
De rookgeneratoren worden niet warm aan de buitenkant, want het element zit in het midden en door een klein buisje wordt de rook gemaakt.

Groet,
Bert
Re: Rookgenerator voor plastic huisjes
Citaat van: treinbert op zaterdag 05 januari 2013, 13:07:55
De rookgeneratoren worden niet warm aan de buitenkant, want het element zit in het midden en door een klein buisje wordt de rook gemaakt.
Ah voila zie, right on the spot! Dit moest ik weten, dus alle rookgeneratoren van Seuthe (en waarschijnlijk andere merken ook) komen dus in aanmerking.  Dikke merci, nu kan ik weer verder!
Re: Rookgenerator voor plastic huisjes
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt maar ik zou het eens proberen in een pas gemaakt bakje van siliconen-
kit het isoleerde geweldig en is ontbrandbaar .
Leuk ontwerp. trouwens. Blijf het volgen
Re: Rookgenerator voor plastic huisjes
hmmm, inderdaad geen slecht idee dat siliconen bakje, moet ik onthouden.  Want er is inderdaad wel wat ruimte onder het dak.
Re: Rookgenerator voor plastic huisjes
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Rookgenerator voor plastic huisjes
Wij werken ondertussen al een jaartje of twee met twee Seuthe 117 rookgeneratoren. Zeker aan te raden. Wordt niet warm en rookt heel goed. Wordt ook snel warm (vanbinnen dan  ;) ).

Alleen is het plaatsen soms wat miserie. In al-geplakte huisjes vooral die een iets kleinere schouw hadden of waar geen 'gaatje' in het dak zit. Wij boren dan een gaatje en werken de 'kleine gaten' die onstaan doordat het schoorsteentje vierkant is en niet rond weg met een soort plasticine. Zo blijft hij ook zitten zonder lijm te gebruiken (handig voor vervanging).

Verder is het soms mogelijk om deze rookgenerator in een bestaande schoorsteen te duwen. Zo deden wij het bij een Pola huis van een hoefsmid. Die had een nogal brede schoorsteen waar het geheel makkelijk inpast.

Nog veel plezier ermee.