Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Viessmann Commander: iemand ervaringen?

Gestart door doef maandag 07 januari 2013, 22:16:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viessmann Commander: iemand ervaringen?
Wie heeft er ervaringen met een Viessmann Commander?

Ik zoek: een digitale centrale voor een gemiddelde baan, ca. 16-20 blokken, 10-12 treinen. Ik wil een volautomatisch blokbedrijf mogelijk maken zonder een computer. Ik wil geen computer aan mijn baan. Alleen een centrale. Dat kan niet met een Marklin CSII. Een ECos 50200 zou kunnen helpen, maar dan moet je wel al je treinen uitrusten met Railcom compatible decoders, en wat eenvoudige diodeschakelingen solderen voor een automatisch blokbedrijf.

Nu lees ik op http://www.viessmann-modell.com/index.php?show=categories&cPath=155_159&cId=159&lang=de dat een Viessmann Commander alles kan wat ik wil. Namelijk: een automatisch blokbedrijf mogelijk maken. Rijwegen inplannen, treinafhankelijk. Dus bijvoorbeeld een goederentrein over een ander spoor dan een intercity. Dat kan de Viessmann Commander omdat hij weet waar elke trein zich bevindt. Dat wil zeggen: de trein is nu hier, en als de trein die en die rijweg aflegt, komtie daar uit. Boekhouden dus, net als koploper doet. Niet op basis van terugmelding zoals bijvoorbeeld Railcom/Esu. Overigens is de Viessmann Commander wel uitgerust met Railcom, hij is dus toekomstrobuust zou je kunnen zeggen.

Heeft iemand ervaringen met een Viessmann Commander? Werkt dat ding prettig? Kun je er wat mee? Vergis ik me in bovenstaande? Graag uw opinies!
Ik wil dus geen computer!  :D
Re: Viessmann Commander: iemand ervaringen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Viessmann Commander: iemand ervaringen?
Hoi Doef.
Samen met ^Rook (helaas gestopt) heb ik jaren geleden de introductie van deze Commander mee mogen maken, dit was op de Messe in Keulen.
Rolf (^Rook) heeft toe vrij kort hierna deze prachtige centrale gekocht, waarschijnlijk is het verslag nog op ons forum te vinden? :help:

Zelf had ik al de CS1 en gezamenlijk zijn wij tot de conclusie gekomen dat de Commander te weinig extra mogelijkheden had om de CS1 te overtreffen. dus behoudens een mooier uiterlijk helaas minder mogelijkheden.
B.v. het instellen van CV's ging met de CS veel eenvoudiger.
Na een paar maanden testen heeft Rolf de Commander weer verkocht.

Natuurlijk zal de Commander weer een aantal updates gehad hebben maar de CS of Ecos lijken mij toch een betere keuze.

Misschien is er een forumlid die de Commander tot grote tevredenheid in gebruik heeft? :idea: :help:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Viessmann Commander: iemand ervaringen?
Bij de Commander heb je geen apart besturingsprogramma (+computer) nodig.
En heeft, in tegenstelling tot b.v. de Raptor, een scherm display.
Commander info NL ===> klik
Re: Viessmann Commander: iemand ervaringen?
Ja, maar de automatiseringsmogelijkheden zijn erg beperkt. Het CS3 en de huidige ESU centrales bieden inmiddels hetzelfde en daarnaast nog een heleboel meer. Toen de Commander werd aangekondigd oogde hij revolutionair, toen hij na jaren eindelijk werd geleverd was hij alweer achterhaald.
Re: Viessmann Commander: iemand ervaringen?
@AlbertJan, dank voor je reactie. Het verslag van ^Rook heb ik gelezen, ik heb inmiddels via de zoekfunctie het nodige gevonden. Waar je zegt dat de Viessmann Commander geen meerwaarde heeft ten opzichte van een CS of een ECoS ben ik het geloof ik niet met je eens. Met de Viessmann kun je namelijk volautomatisch rijden zonder computer, en dat biedt een behoorlijke meerwaarde ten opzichte van een CS of een ECoS. Dus zo op het eerste gezicht is de Viessmann een prachtige centrale die alles heeft wat ik wil. Alleen niemand heeft hem. Onbekendheid? IK zal eens op Duitse Fora kijken of daar meer ervaringen te vinden zijn.

@Nobody, dank! Deze info kende ik al. Weet jij mensen met een Viesmann Commander die hun ervaringen zouden willen delen?

@henkv: ben je ervaringsdeskundige? Heb jij een Viesmann?
Re: Viessmann Commander: iemand ervaringen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Viessmann Commander: iemand ervaringen?
Citaat van: doef op dinsdag 08 januari 2013, 13:48:21
@ Waar je zegt dat de Viessmann Commander geen meerwaarde heeft ten opzichte van een CS of een ECoS ben ik het geloof ik niet met je eens. Met de Viessmann kun je namelijk volautomatisch rijden zonder computer, en dat biedt een behoorlijke meerwaarde ten opzichte van een CS of een ECoS. Dus zo op het eerste gezicht is de Viessmann een prachtige centrale die alles heeft wat ik wil. Alleen niemand heeft hem. Onbekendheid? IK zal eens op Duitse Fora kijken of daar meer ervaringen te vinden zijn.

Doef, daar heb je helemaal gelijk in en dat je zonder PC kunt, was ook in eerste instantie het grote voordeel.
De CS en Ecos kunnen alleen beperkt een route aansturen en met de Commander was dit veel uitgebreider, helaas is bij mij alleen de nadelen van de instellingen bijgebleven! 8o

Ik weet zeker dat er verschillende gebruikers van de Commander moeten zijn, alleen hebben deze zich nog niet gemeld.

Veel succes met je zoektocht.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Viessmann Commander: iemand ervaringen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann Commander: iemand ervaringen?
Beste Doef,

Uiteindelijk komt het maar op één zaak neer: maak een lijstje van wat een apparaat moet kunnen en selecteer daar op, natuurlijk een CS of een Ecos met daarin de "automatisch bedrijf" software als van de Commander (of Koploper of I-Train) zou erg mooi zijn, maar die is er niet, het is en blijft altijd een apparaat met een compromis.

Groet, Anne W