Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marklin 60801 sound programmer

Gestart door Aliebengalie maandag 07 januari 2013, 21:12:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Marklin 60801 sound programmer
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Citaat van: ice3 op vrijdag 01 maart 2013, 16:26:02
En alleen voor de 60215!
Niet voor de andere 2 Central Stations?
Begrijp dit niet goed "Niet voor de andere 2 Central Stations?".
Volgens de handleiding "......  Extra instellingen, en het programmeren van de decoder
moet gebeuren met de Central Station 60213/60214 of 60215." Mvg. Jean.
Re: Marklin 60801 sound programmer
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Bij Märklin hanteren ze geen oude nummers,maar dat maakt voor je CS II geen bal uit.

Die centrales zijn identiek aan elkaar,zij het dat de 60215 meer vermogen levert,maar dat mag voor het programmeren van sounds niets uitmaken.

Ook voor overige programmering niet,mits je CS II maar up to date is.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Marklin 60801 sound programmer
Ik heb nu 2 decoders geprobeerd maar de sound-firmware op de decoder is niet up to date.  Nu ben ik op zoek naar iemand in de beurt met een CSII om de firmware up te daten.
Re: Marklin 60801 sound programmer
Ik heb een CS2 staan en ik woon nog in de buurt ook :D.

Je bent van harte welkom om de klooien met de CS2.
Stuur me maar een PB voor een afspraak.

Groeten Sander
Re: Marklin 60801 sound programmer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Hoi,

Ik heb hier een Soundprogrammer staan, maar kon de mSd decoder niet beschrijven, omdat de frimware op de decoder te laag was.

Afgelopen vrijdag ben ik met twee mSd decoder bij de open deuren dag van MTS in Wommelgem geweest, om daar de decoders van firmware 1.9.15 te laten voorzien.
Samen met Eric (de voorzitter) hebben we zitten stoeien om de firmware op de decoders te zetten.
Na een telefonische tip van Walter (Wissels) blijkt het dat de firmware in het Soundfile bestand verborgen zit en als je de soundfile op het CS2 opent, zie je vier bestanden; een soundfile en firmware versie 1.8.x en dezelfde twee in versie 1.9.15.
Overigens zijn de mensen daar bij MTS zeer gastvrij en was het een hele leuke avond.

Vandaag heb ik geprobeerd om de geupdate mSd decoder, via de soundprogrammer van een andere sound te voorzien.
De communicatie tussen PC en soundprogrammer werkt goed, het gele ledje gaat ook branden etc.
En ik kan vanaf de mDT (Marklin Decoder Tool) de diverse functie en geluiden op de decoder (op de Soundprogrammer) aanroepen.
Maar als ik een andere soundfile wil wegschrijven naar decoder gaat het nog steeds mis en geeft mDT aan om de versie van de firmware/soundfile te controleren.

Is er iemand hier die dit probleem ook heeft gehad en het heeft kunnen oplossen?

Re: Marklin 60801 sound programmer
Hoi Ad,

Kan het ook aan de structuur van de soundfile liggen die je probeert op de decoder te schrijven? of neem je een standaard geluid uit de 'blibliothek'?
zie ook hier http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40383.msg769581#msg769581

Groet,

Guus
Re: Marklin 60801 sound programmer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Hoi Guus,

Ik probeer een standaard soundfile (Br 78) van de Marklin site op de mSd te installeren en dat lukt dus niet.
Re: Marklin 60801 sound programmer
Hoi Ad,

De standaard structuur van de soundfiles op de site zijn heel anders dan de losse sounds die je nodig hebt voor de soundprogrammer. Dat zijn TGZ files, bedoeld om te laten uitpakken op een USB-stick door het CS2 zelf en daarna te installeren op een decoder. De mDecodertool werkt compleet anders, zie draadje van mij. De decodertool leest sounds uit de uitgepakte 'biblothek.zip' , eventueel aangevuld met eigen geluiden...

Voorzover ik weet zijn ze helaas niet uitwisselbaar...

Guus
Re: Marklin 60801 sound programmer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Guus,

Daar ligt het probleem in het geheel niet.
Je moet, volgens de handleiding van de 60801 de .tgz files uitpakken en met de decodertool de *.snd file uit de map genaamd snd selecteren.
Vervolgens schrijf je deze weg naar de decoder.
Dan wordt de file weggeschreven en gaat de gele led op de programmer branden.
Na enkele seconden geeft de decodertool de foutmelding.
Vooralsnog, ik volg precies de handleiding, dus het zou gewoon moeten werken.
Re: Marklin 60801 sound programmer
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Hoi Ad,

Kan het zijn dat je decoder geen contact krijgt met je programmer?

En dan niet alleen via een connector,maar ook software matig?

Probeer als het kan,eerst je decoder eens uit te lezen,tenminste als het kan.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Marklin 60801 sound programmer
Ik ben gisteren bij Sander geweest met 2 locs waar ik Msd decoders had ingebouwd maar niet de juiste firmware.
Eerst met het Central station 2 de decoder en de sound firmware geüpdatet.
Ook hadden we de juiste sound al geprogrammeerd mocht het niet gaan met de sound-programmer dat ik wel de juiste geluiden er op had.

Eenmaal thuis aangekomen eerst de decoder 60949 op de programmer aangesloten en geprobeerd om geluid te programmeren dat werkte en was ook binnen 5 minuten gebeurd.
Ook had ik nog een decoder  60967 die officieel met draden voorzien is de draden zijn er af gehaald en de krimpkous opengemaakt waar de 21Mtc stekker zit.
Deze decoder liet zich ook prima programmeren met de sound-programmer.

Ik wil Sander nog hartelijk bedanken om van de 2 decoders de firmware te updaten.
Re: Marklin 60801 sound programmer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Tim,

Weet je nog of je zowel de firmware als de soundfile hebt geupdate?
Ik heb namelijk vorige week twee msd's laten updaten, maar alleen de firmware is naar 1.9.15 overschreven.
De soundfile zelf is onveranderd gebleven, dus niet overschreven.
Nu kan ik, zoals ik hier al eerder schreef, op de mdt via de 60801 wel de decoder benaderen, maar nog steeds niet een andere soundfile op de decoder zetten.
Ik heb een vermoeden dat ik de soundfile ook had moeten overschrijven met een soundfile versie 1.9.15.
Weet jij of dat bij jouw msd wel is gedaan (op de CS2 dus)?

Re: Marklin 60801 sound programmer
Je hebt 2 firmware versie is op de decoder.
namelijk de decoder firmware welke 1.9.15 moet zijn.
ook ik er nog een sound firmware welke 1.15 moet zijn.

Ik heb wel de soundfile met een CS2 overgezet zodat ik wel het juiste geluid zou hebben als het niet werkte.
Maar ik denk niet dat je dit hoeft te doen als je de programmer wilt gebruiken.
De beide firmware versies dien er wel op te staan.
Re: Marklin 60801 sound programmer
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Dat wil ik ook!
Kan ik daarna dus lekker stoeien met de programmer...
Wie heeft er in de buurt van Rotterdam de mogelijkheid en de tijd om een aantal van mijn M* decoders up te daten?

Groet
Willem
Re: Marklin 60801 sound programmer
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Citaat van: Marklindak op donderdag 28 februari 2013, 22:29:35
Hans,

Ben het helemaal met je eens.

Ik heb van de programmer altijd begrepen dat het ding versneld sounds kan laden.
Je bent dan in staat om met een MS2 de decoder te programmeren.

Ik heb een CS1R, kun je CV's mee bestoken en die waardes zitten in de decoder beschrijving.

Ik bekijk het zo dat ik nu in staat ben geluiden op een decoder te plaatsen en daarna met mijn CS1R de rest kan regelen.

Direct aan de kant gooien vind ik ook weer zoiets.
De aanhouder wint zeggen we maar in deze.

Gr. Fred.

Ik geloof dat ik er in het begin dus toch niet zo gek tegenaan keek.

Duidelijk verhaal Tim, ik moet dus mijn decoder ook een update met (2x) firmware geven en zal daarna naar hartelust kunnen oefenen!
Met een CS1R, kun je de decoder CV's met de handleiding in de hand ook programmeren!

Neem contact op met de HIP zou ik zeggen!

Gr. Fred.
Re: Marklin 60801 sound programmer
Citaat van: McW op zaterdag 23 maart 2013, 08:49:10
Dat wil ik ook!
Kan ik daarna dus lekker stoeien met de programmer...
Wie heeft er in de buurt van Rotterdam de mogelijkheid en de tijd om een aantal van mijn M* decoders up te daten?

Groet
Willem

In Werkendam kan je hiervoor terecht bij hobby in praktijk.

Als je van te voren even een mailtje stuurd naar info(at)hobbyinpraktijk.nl, dan kunnen we een afspraak maken.

Groeten Sander.
Re: Marklin 60801 sound programmer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Citaat van: timjoo op vrijdag 22 maart 2013, 23:16:51
Je hebt 2 firmware versie is op de decoder.
namelijk de decoder firmware welke 1.9.15 moet zijn.
ook ik er nog een sound firmware welke 1.15 moet zijn.
Het staat ook zo in de handleiding van de sound programmer, gewoon overheen gelezen, stom stom stom. :evil: :evil: :evil:

Is er iemand met een CS2 in de beurt van Leuven/Aarschot, Brussel mag ook, waar ik mijn decoder sound firmware kan updaten? :D
Re: Marklin 60801 sound programmer
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Hi Ad,

Dat regeltje had ik waarschijnlijk gelezen met de voorbereiding van de laptop installatie van drivers.
Ben er dus ook ten onrechte van uitgegaan dat de decoderfirmware OK was.

Dit specifieke van de firmware heb ik dus ook gemist!  :evil: :evil: :evil:

Gr. Fred.
Re: Marklin 60801 sound programmer
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Citaat van: Seinwezen op zaterdag 23 maart 2013, 10:48:54

In Werkendam kan je hiervoor terecht bij hobby in praktijk.

Als je van te voren even een mailtje stuurd naar info(at)hobbyinpraktijk.nl, dan kunnen we een afspraak maken.

Groeten Sander.

Dank je Sander.
Dat is zeker een optie.
Werkendam is nog niet echt om de hoek.
Nog iemand in Rotterdam(Noord)???

Willem
Re: Marklin 60801 sound programmer
2 x gas geven Willem , bij jou de rijksweg op , en bij Werkendam eraf..... :D

Anders als er niemand is , kom ik je xtje ophalen , en gaan we samen.

Mvg: Alex - Rotterdam (zuid-charlois).
Re: Marklin 60801 sound programmer
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Klopt Arie, maar misschien ook leuk om een keer met iemand om de hoek wat ervaringen uit te wisselen...

Heb ter beschikking:
- ESU programmer (update tool voor de firmware)
- M* loc programmer

Maar mis dus de CS2...
Wil m'n 1773, koploper, dubbele 6400, Cargo motorpost en 6409 van de nieuwe firmware voorzien...

Willem
Re: Marklin 60801 sound programmer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Nog even een update over mijn ervaringen met de sound programmer.
Na een tweede bezoek aan MTS in Wommelgem is ook de soundfile naar 1.15 geflashed.
Een paar dagen later heb ik de decoder nog eens aan de soundprogrammer gehangen en ja hoor het werkt.
Ik kan nu de sound naar believen aanpassen met de soundfiles van de Marklin site.

Omdat de soundfile van de Br38 nog ontbrak op de marklin site, had ik een tijdje geleden een vraag gesteld bij Marklin Service, of deze file alsnog beschikbaar zou komen als download.
Dit lag echter niet in de planning van Marklin en er werden geen verdere uitspraken over gedaan.
Ik heb dan maar de soundfile van de Br78 genomen en die op de Br38 gezet.
En wat blijkt nu, het model van de Br38 met kuiptender met sound (37035), welke Marklin eind 2012 uitbracht, heeft precies hetzelfde geluid als mijn br38 nu heeft.
Marklin gebruikt dus ook één sound voor meerdere lok typen.
Maar ja, eigenlijk verwonderd mij dit niets.

Overigens is al diverse keren geschreven dat de sound programmer bedoeld is voor dealers, om snel een andere sound op de decoder te kunnenzetten.
Hierdoor zou een klant minder lang moeten hoeven wachten op zijn decoder met de door hem gekozen sound.
Echter....bijna alle uitgeleverde mSd decoder zijn nog van een te lage firmware en soundfile versie voorzien, waardoor deze niet direct door de soundprogrammer kan worden beschreven.
De dealer moet dan dus alsnog eerst via de CS2 de juiste file op de decoder zetten en dat duurt minstens een half uur, waardoor het hele concept van de soundprogrammer verloren gaat.
Leve de Marklin filosofie. :?
Re: Marklin 60801 sound programmer
Ad, waarom verwondert me dat niet van Märklin?
Re: Marklin 60801 sound programmer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Johnny, ik denk dat dat een stukje ervaring is die je hebt opgedaan. ;)
Re: Marklin 60801 sound programmer
En Johnny is lang niet de enige...
Re: Marklin 60801 sound programmer
Citaat van: Kappa op donderdag 09 mei 2013, 10:41:41

Overigens is al diverse keren geschreven dat de sound programmer bedoeld is voor dealers, om snel een andere sound op de decoder te kunnenzetten.
Hierdoor zou een klant minder lang moeten hoeven wachten op zijn decoder met de door hem gekozen sound.


Hoi

dit is slechts gedeeltelijk waar.
De programmer kan namelijk geen decoderinstellingen mee overzetten, alleen een geluidfile.

Dit betekend dat je naderhand moeizaam zelf alle uitgangen mag gaan mappen en er ikoontjes aan toewijzen.

Als je met mDT al een standaardprojektje hebt aangemaakt kun je heel gemakkelijk hierin de geluiden verwisselen voor een andere lok.
Dan op een USB-stick en de CS2 knalt binnen 10 minuten de hele zooi in de decoder.  Maarja...je moet wel een CS2 hebben natuurlijk. :?

bart
Re: Marklin 60801 sound programmer
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Goedemorgen iedereen,

Begrijp ik nou dat de lokprogrammer stand alone werkt? Als dat zo is, dan kan ik ook een lokprogrammer aanschaffen en mijn Msd's zelf omprogrammeren via de computer. Dat zou wel erg handig zijn! Ik dacht nl. dat ik ook een dure CS 2 moest aanschaffen en dat geld heb ik gewoonweg niet!

Groet, Jasper
Re: Marklin 60801 sound programmer
Jasper.
Ik denk dat je nog is goed enkele berichtjes hierboven moet lezen.
Ik begrijp dat er hoofdzakelijk maar wat geluidfiles kan copyeren , en dat het zeker geen programmer is zoals die van ESU.
Ik denk daarom dat het niet voor jou bestemd zal zijn.
Of ik moet het goed mis hebben.

Mvg: Alex
Re: Marklin 60801 sound programmer
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Wil eigenlijk even resumeren........

Je kan dus wel geluidsfiles overzetten, maar dus geen update versie van de decoder zelf?

Dan heb je als nog de CS 2 nodig dus, want dan moet je eerst de decoder updaten qua software, en daarna de geluidsupdate erin zetten.

Of zie ik hier door de bomen het bos ook al niet meer?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Marklin 60801 sound programmer
Hans,

Het is een sound programmer, geen decoder programmer. Zie ook de reactie van Ad (Kappa).

Gr, Ben.
Re: Marklin 60801 sound programmer
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Hallo Ben,

Is het dan ook zo dat als je een sounddecoder wil programmeren dat het niet gaat met de CS 2. Ik begreep nl. dat als je een soundfile wil hebben je hem van de site kan plukken en in de CS 2 kan laden en dan in de lok kan zetten. Maar volgens mijn nieuwe info is het zo dat je het geluidsbestand enkel kan veranderen met de soundprogrammer en de decoder kan veranderen met de CS 2. Bij ESU kan je beide en kost de lokprogrammer ?130,- maar dan heb je ook wel wat. Hier moet je dus eerst een CS 2 met de nieuwste firmware aanschaffen en dan moet je dus ook een soundprogrammer aanschaffen. Bij elkaar opgeteld zo rond de ?800,- als je het allemaal nieuw koopt en dus garantie krijgt op de CS 2. Vindt ik aardig wat geld als je bedenkt dat je voor ?130,- dus je decoders van ESU net zo makkelijk kan programmeren. Dat beide! Sound en Lok.

Bedankt voor de info tot nu toe!

Jasper
Re: Marklin 60801 sound programmer
Het is niet anders Jasper.

Gr, Ben.
Re: Marklin 60801 sound programmer
Als je een Cs2 hebt dan voegt een soundprogrammer volgens mij niets toe, behalve dan dat het veranderen van geluid iets minder tijd in beslag neemt.

Groet,

Guus
Re: Marklin 60801 sound programmer
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Hoi Ben,

Het was maar een geintje van mijn kant, en ik weet best dat het geen lokprogrammer is.

Maar die soundfiles gaan er dus alleen maar op, als je met de decoder bij een CS 2 bent langs geweest.

Want je mag dan wel de decoder een update gegeven hebben, de soundfiles moeten ook worden voorzien van de laatste update.

Trouwens er is geen enkele fabrikant die de digitale componenten zelf maakt, bijna allemaal zijn ze daarvoor afhankelijk van andere leveranciers.

Maar ben weldegelijk blij dat ik het geld er niet aan gespendeerd heb, want alleen voor soundfiles kan ik ook een CS 2 gebruiken ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Marklin 60801 sound programmer
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklin 60801 sound programmer
Waar is die soundprogrammer dan voor uitgevonden. Ik begrijp het even allemaal niet!

Groet Jasper.