Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail

Gestart door Spoorman maandag 07 januari 2013, 20:40:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Uit het Frotterdam topic.

Mijn Electrotren 1301 en 1307 zijn nog 3rail en lok 1307 staat al 1,5 jaar stil vanwege een tandwielprobleem. Daarnaast heeft de lok flink wat rijuren achter de kiezen dus wat onderhoud kon geen kwaad.

Afgelopen december kwamen eindelijk met de boot uit Spanje de onderdelen binnen: 2rail assen, tandwielsetjes, stroomafnemertjes en onderplaat. Importeur Overbeek heeft overigens z'n best gedaan, het leverprobleem lag bij de fabrikant. De geleverde onderdelen zijn van de Rivarossi 1300 maar de aandrijvingen zijn exact hetzelfde als van de oudere Electrotren Lok's.



De beide lok's ombouwen naar 2rail bestaat uit bijplaatsen van 3 tandwielen, vervangen van de 6 assen en verwisselen van het onderplaatje. In de 2rail versie heeft de lok nu 6 aangedreven assen i.p.v. 5 waarvan 4 met asb'jes. Verder natuurlijk de sleper verwijderen en wat draadjes omsolderen.



In 10 minuutjes ligt de boel uit elkaar.



Schoonmaken, eventueel ingesleten stroomafnemertjes vervangen, tandwielen en assen erin, drupje olie en een beetje vet en de deksel kan er weer op. :D





Draadjes omsolderen, verse LokPilot's V4 erin, afregelen en hup de baan en op rondjes rijden. Het rijdt weer zachtzoemend zoals we gewend waren. :thumbup:



Na de ombouw is dit wat resteert. Als je dit topic van beneden naar boven leest heb je ook een ombouw beschrijving van 2 naar 3rail. ;)



Gr, Ben.
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Gekke vraag misschien, maar waarom heeft de 3-rail versie maar 5 aangedreven assen? Is er geen plek voor het tandwiel, door de sleper ofzo?

Verder, handig ombouwverhaal. Maar op dit forum idd handiger van beneden naar boven. :D

Roy
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Zelf ben ik met het omgekeerde bezig voor een 1300. Zijn de overgebleven onderdelen over te nemen?
Gr, Signa
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Hoi,

De onderdelen heb ik niet meer, zitten onder een lok van een forumlid.

Met groet, Ben.
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Hoi Ben.
Wat jammer nou, die ombouw van 3-rail naar 2-rail! >:-D
Maar wel een prachtig voorbeeld met duidelijke foto's en inderdaad ook uitstekend andersom te gebruiken! :thumbup:

Veel plezier en succes met verdere (om)bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Destijds heb ik beide setjes overgenomen van Ben. 1 setje zit onder mijn 1310. Van het andere setje was een as/wiel krom kan me herinneren. Ik kan nog eens gaan zoeken na het andere sleper bodemplaatje, maar volgens mij heb ik die bij een andere modelspoorvriend eronder gebouwd, en bij die de originele dc wielen toegepast en die op de juiste as-afstand gezet (14,0mm)

Je zou eventueel ook het originele bodemplaatje kunnen bewerken en de sleper daar op zetten. Dan heb je wel alle 6 assen aangedreven.
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Ah, nu weet ik het weer. Krijg ik nog geld van je? :D

Met groet, Ben.
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Ik hoop het niet :mrgreen:
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Hoi Wybe,

Mocht de bodemplaat nog tevoorschijn komen dan houd ik me aanbevolen. De rest is eenvoudiger.

Groet,

Leo (Signa)
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Hoi Ben,

Zou je kunnen zeggen waar ik op moet letten om de kap er af te halen?
Ik heb een koppeling er af liggen en nu heb ik al eens met trillende vingertjes wat geprobeerd, met resultaat dat ik de kap er nog steeds niet af heb. Ben te bang dat er wat afbreekt. :?

Gr Ruud
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Hoi Ruud,

Zal vanavond even detailfoto's posten.

Met groet, Ben.
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Ruud,

De koppeling met NEM schacht kun je rechtstandig omhoog trekken, op dit plaatje is deze er al uit (rechthoekig gat).



Buffers beide zijden uit trekken, dan komt ook de baanschuiver los. Even opletten: de buffers zijn verschillend links en rechts.



Tandenstokers insteken op de aangegeven plaatsen. Das effe zoeken om ze goed in te steken.







En voorzichtig het onderstel van de kap scheiden. Als het nog blokkeert zit er nog een tandenstoker niet op de juiste plek.

Met groet, Ben.




Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
En volgens mij vergeet je toch een punt Ben. In de kap zit een glasinzet voor de zijraampjes. In die glasinzet zitten vier sleufjes waarin nokjes van het metalen chassis vallen. De glasinzet houdt dus de kap op zijn plek. Bij het plaatsen van de tandenstokers/cocktailprikkers moet worden voorkomem dat die tussen glasinzet en kap terecht komen. Dat gebeurt gemakkelijk en dan komt de boel alleen maar vaster te zitten. De tandenstoker moet tussen glasinzet en chassis worden geplaatst.
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Correct, goede aanvulling Henk. :thumbup:

Met groet, Ben.
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Electrotren NS1300, ombouw naar 2rail
Oke Ben en Henk, bedankt voor de tips, nu even zien wanneer ik niet te veel bibber ;)

Gr Ruud