Uit het Frotterdam topic.
Mijn Electrotren 1301 en 1307 zijn nog 3rail en lok 1307 staat al 1,5 jaar stil vanwege een tandwielprobleem. Daarnaast heeft de lok flink wat rijuren achter de kiezen dus wat onderhoud kon geen kwaad.
Afgelopen december kwamen eindelijk met de boot uit Spanje de onderdelen binnen: 2rail assen, tandwielsetjes, stroomafnemertjes en onderplaat. Importeur Overbeek heeft overigens z'n best gedaan, het leverprobleem lag bij de fabrikant. De geleverde onderdelen zijn van de Rivarossi 1300 maar de aandrijvingen zijn exact hetzelfde als van de oudere Electrotren Lok's.
De beide lok's ombouwen naar 2rail bestaat uit bijplaatsen van 3 tandwielen, vervangen van de 6 assen en verwisselen van het onderplaatje. In de 2rail versie heeft de lok nu 6 aangedreven assen i.p.v. 5 waarvan 4 met asb'jes. Verder natuurlijk de sleper verwijderen en wat draadjes omsolderen.
In 10 minuutjes ligt de boel uit elkaar.
Schoonmaken, eventueel ingesleten stroomafnemertjes vervangen, tandwielen en assen erin, drupje olie en een beetje vet en de deksel kan er weer op.
Draadjes omsolderen, verse LokPilot's V4 erin, afregelen en hup de baan en op rondjes rijden. Het rijdt weer zachtzoemend zoals we gewend waren.
Na de ombouw is dit wat resteert. Als je dit topic van beneden naar boven leest heb je ook een ombouw beschrijving van 2 naar 3rail.
Gr, Ben.