Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Toepassing van een lichtsluisje in Koploper.

Gestart door Spoorman maandag 07 januari 2013, 20:33:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Toepassing van een lichtsluisje in Koploper.
Uit het Frotterdam topic.

Onderstaand beschrijf ik de toepassing van lichtsluisjes voor besturing van een dynamisch schaduwstation in Koploper.

Ik gebruik de sluisjes van Huib Maaskant, simpel en betrouwbaar.
http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm

Zowel aan het begin als het eind van het station staat een sluisje. Het bereik is ongever 25 - 30 cm, voor mij voldoende om 3 sporen (6 blokken) te bewaken. Alle 5 sporen haal ik niet door de lange wisselstraat dus voor de overige 2 sporen plaats ik later nog een 2e setje als ik de flexen gelegd heb.





De sluis bij binnenkomst reageert op "vrijkomen". Een trein zal stoppen als het volgende blok bezet is op hetzelfde spoor.

Op het filmpje is dit te zien. Mijn minicameraatje staat naast de rail en tussen het kabaal door kun je het relais horen klikken waardoor een melder getriggerd wordt en de trein stopt.



De sluis verderop in het 2e blok zorgt ervoor dat de trein stopt bij bereiken hiervan echter de sluis moet ook weer vrijkomen omdat deze ook treinen op de parallel sporen moet kunnen vangen. Daartoe rijdt de trein achteruit en stopt bij "vrijkomen".



Het plaatsen van het sluisje luistert niet al te nauw indien je maar zorgt dat je schuin op de sporen staat en niet te hoog. Op bufferhoogte is voldoende, hierdoor heb je geen last van tussenruimten bij goederentreinen. Vandaar de bijzondere samenstelling achter de NS1008 om effe te testen. Als alles goed werkt lijm ik stukjes strokenprint met de sensoren en IR dioden vast met houtlijm.

Koploper zorgt ervoor dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van treinlengtes. Mijn spoor 1 is een meter of 5 lang, 2 t/m 5 zijn telkens wat korter. Uiteindelijk passen hier dus 10 getrokken treinen in zoals al eerder in dit topic beschreven. Voor mij als 2railer heeft het het voordeel dat ik met ongedetecteerde assen kan rijden, alleen de lok neemt stroom af voorlopig waardoor ik het principe van dynamisch schaduwstation toch kan toepassen.

Gr, Ben.
Re: Toepassing van een lichtsluisje in Koploper.
Vervolg.

Na een aanpassing van de baan moest ook het 6e spoor mee overbrugd worden. Nu kan ik dat met één sluis door toepassing van een krachtiger 5mm IR led. Het bereik is naar zeggen een meter, ruim voldoende dus. Ik bespaar hiermee 2 sluisjes die op een andere plaats wel weer een toepassing krijgen. :)



Het richten van de IR led is wel kritisch, zeker naarmate de afstand tot de ontvanger groter wordt. Voorlopig werkt het en is de led ingelijmd en even aanzien of het niet te kwetsbaar wordt immers betrouwbaarheid is belangrijk in het schaduwstation.

Gr, Ben.
Re: Toepassing van een lichtsluisje in Koploper.
Beste spoorman ik ben een nieuwe baan aan het ontwerpen en wil ook met deze lichtsluizen werken. Volgens dit draadje bewaak je 6 sporen dus 6 blokken met 1 sluis.
Ik ben normaal van plan met 2 sluizen per blok te werken, vindt dit wel aan de dure kant maar denk dat het bedrijfszeker is dan mijn baan die ik reeds afgebroken heb met contact rails via massa detectie waar ik veel spook meldingen mee had. Het grote voordeel van deze lichtsluizen is dat het volledig afzonderlijk kan werken van de voeding van de baan. Natuurlijk met deze oplossing komt dit een stuk voordeliger uit. Ik was al aan het rekenen voor zeker 50 sluizen te bouwen. Daarom graag wat meer uitleg hoe je dit doet.
Luc
Re: Toepassing van een lichtsluisje in Koploper.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Toepassing van een lichtsluisje in Koploper.
Hoi Luc,

Spoorman is helaas verdwenen van dit forum. Van hem zul je geen antwoord meer krijgen via dit forum.
Re: Toepassing van een lichtsluisje in Koploper.
In de Handleiding van Koploper (versie 8.0) staat uitgelegd hoe het werkt.

Dynamische bloklengte, blz. 347 en verder:

Mvg,
Peter
Re: Toepassing van een lichtsluisje in Koploper.
Bedankt voor de info.