Uit het Frotterdam topic.
Onderstaand beschrijf ik de toepassing van lichtsluisjes voor besturing van een dynamisch schaduwstation in Koploper.
Ik gebruik de sluisjes van Huib Maaskant, simpel en betrouwbaar.
http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htmZowel aan het begin als het eind van het station staat een sluisje. Het bereik is ongever 25 - 30 cm, voor mij voldoende om 3 sporen (6 blokken) te bewaken. Alle 5 sporen haal ik niet door de lange wisselstraat dus voor de overige 2 sporen plaats ik later nog een 2e setje als ik de flexen gelegd heb.
De sluis bij binnenkomst reageert op "vrijkomen". Een trein zal stoppen als het volgende blok bezet is op hetzelfde spoor.
Op het filmpje is dit te zien. Mijn minicameraatje staat naast de rail en tussen het kabaal door kun je het relais horen klikken waardoor een melder getriggerd wordt en de trein stopt.
De sluis verderop in het 2e blok zorgt ervoor dat de trein stopt bij bereiken hiervan echter de sluis moet ook weer vrijkomen omdat deze ook treinen op de parallel sporen moet kunnen vangen. Daartoe rijdt de trein achteruit en stopt bij "vrijkomen".
Het plaatsen van het sluisje luistert niet al te nauw indien je maar zorgt dat je schuin op de sporen staat en niet te hoog. Op bufferhoogte is voldoende, hierdoor heb je geen last van tussenruimten bij goederentreinen. Vandaar de bijzondere samenstelling achter de NS1008 om effe te testen. Als alles goed werkt lijm ik stukjes strokenprint met de sensoren en IR dioden vast met houtlijm.
Koploper zorgt ervoor dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van treinlengtes. Mijn spoor 1 is een meter of 5 lang, 2 t/m 5 zijn telkens wat korter. Uiteindelijk passen hier dus 10 getrokken treinen in zoals al eerder in dit topic beschreven. Voor mij als 2railer heeft het het voordeel dat ik met ongedetecteerde assen kan rijden, alleen de lok neemt stroom af voorlopig waardoor ik het principe van dynamisch schaduwstation toch kan toepassen.
Gr, Ben.