Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Roco BR23 ombouw met Esu LokSound

Gestart door Spoorman maandag 07 januari 2013, 20:24:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco BR23 ombouw met Esu LokSound
Uit het Frotterdam topic.

Van een inruilactie met een defecte LokSound V3 heb ik nog een V4 decoder liggen. Aanvankelijk was deze bedoeld om in een Roco BR24 te bouwen maar dat is me vooralsnog te veel hak en breekwerk en dus besloten voor een gemakkelijk klusje n.l. inbouw in de Roco BR23. Deze occasion lok heb ik dit voorjaar "als nieuw" te Houten op de kop getikt met inruil van m'n DRG 23'er.

Maar voor de inbouw worden eerst de gezagvoerder en z'n maatje de kolenschepper netjes voor het open raampje geplaatst. Ik doe dat met een drupje houtlijm aan de binnenzijde. Secondelijm durf ik niet aan om te voorkomen dat de ruitjes wit uitslaan.





De LokSound krijg ik net niet door het afdekkapje van het machinistenhuis. Dus moet de speaker even los gesoldeerd worden en de draadjes doorgevoerd.



De speaker met kap wordt vastgeplakt in het machinistenhuis d.m.v. een klein stukje dubbelzijde tape. Net genoeg om de boel op z'n plek te houden. Ben effe vergeten een foto te maken van de speaker in het huisje.



Afdekkapje kan er weer op, decoder wordt ingeplugd evenals de stekkerverbinding tussen tender en lok. De decoder vindt een plekje onder de kolenvoorraad, ook weer met een stukje dubbelzijdige tape.



Met de ESU Lokprogrammer (met dank aan Jan 44'er :thumbup:) wordt het geluid van de 23 erin gepropt. Verder de 3-punts seinen aan lok en de tenderkant schakelbaar gemaakt (gemapped via F0-F8/F9) mocht de lok ooit in de trek-duw dienst komen. Het rijgeluid wordt flink gedempt (wat een p*kkeherrie op 100% volume). De afzonderlijke geluiden laat ik op 100%.

Uit Wikipedia begrijp ik dat de 23 een 2-cilinderlok is die 4 stoomslagen heeft per omwenteling. :O Nou lijkt die van mij wel een mitrailleur, ik tel wel 11 slagen per omwenteling. Om dat in te stellen het ESU boekje geraadpleegd (jawel) en daar wordt op een ingewikkelde manier beschreven hoe in te stellen met een stopwatch, getallen delen door 4 en verder gedoe, dat gaan we niet doen. Via POM proefondervindelijk CV57 en 58 ingesteld direct op de baan, beetje erbij, beetje eraf en klaar. Op rijstandje 1 en 4 heb ik precies 4 stoomslagen per omwenteling en dat schijnt goed te zijn. :D

Al met al technisch een ombouwtje van niks, in nog geen uurtje gepiept incl. afstellen. De lok heeft een poosje rondjes gereden, is geijkt en in Koploper heb ik 'm automatisch laten rijden met wat geluiden. Voor de liefhebbers een filmpje, arriveren in schaduw kopstation en weer vertrekken.



Voorlopig gaat de lok weer in de doos, op naar het volgende projectje.

Gr, Ben.
Re: Roco BR23 ombouw met Esu LokSound
Hoi Ben,

Hoe bedoel je hak en breekwerk in de 24er?
Waar wil je die speaker in stoppen?
Je kunt toch gewoon dat kleine vierkante speakertje aan het dak van het machinistenhuis plakken.
Ik ben heel benieuwd hoe je het gaat doen ik wil namelijk oom mijn Roco BR24 ombouwen met Loksound V4.

Die 23er ziet er trouwens heel erg goed uit zo met geluid!

Groeten Martin