Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Massadetectie met led en s88

Gestart door Treinengek Junior maandag 07 januari 2013, 18:19:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Massadetectie met led en s88
Wie zou mij kunnen helpen ?

Ik zou graag een led gebruiken in combinatie met massadetectie zodat we een terugmelding hebben zodat we zien of een trein op het spoor staat of niet. Dit vooral omdat dat station 'uit het zicht' staat. En we geen layout hebben (CS1).

Dit werkte vroeger altijd perfect. Totdat ik tussen de led en de massadetectie het draadje aankoppelde van de S88. Deze gaf spookmeldingen, na het afkoppelen van de led werkte de s88 perfect.

Nu is mijn vraag, kan ik de led ergens tussen de diodetruc zetten zodat ik deze kan blijven gebruiken ?
Ik moet de diodetruc nog realiseren, maar misschien is het mogelijk om de led ergens tussen die diodes te plaatsen.
Ik ken ook maar de basis (voorlopig) van de diode.

Re: Massadetectie met led en s88
Blausee-Mitholz
gast

Re: Massadetectie met led en s88
S88 met optocoupler gebruiken.

Mvg, Johan
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Is er geen silmpelere manier zodat ik niks hoef te kopen  :P  ?

Of als het echt niet anders kan, welke optocoupler zou ik dan moeten nemen ? (Conrad n°)
Re: Massadetectie met led en s88
Je neemt een led met voorschakelweerstand. Je sluit deze aan een zijde op een gelijkspanningsbron aan, de andere zijde sluit je aan op de geïsoleerde spoorstaaf.
De min (-) van de gelijkspanningsbron sluit je aan op de railmassa (niet geïsoleerde spoorstaaf)
Zodra een lok of wagon op de geïsoleerde sectie staat zal er een stroom gaan lopen van bron door de weerstand, led, wielas, spoorstaaf terug naar de bron. De led zal nu oplichten.

Mvg,
Peter
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Citaat van: Freak op maandag 07 januari 2013, 19:08:48
Je neemt een led met voorschakelweerstand. Je sluit deze aan een zijde op een gelijkspanningsbron aan, de andere zijde sluit je aan op de geïsoleerde spoorstaaf.
De min (-) van de gelijkspanningsbron sluit je aan op de railmassa (niet geïsoleerde spoorstaaf)
Zodra een lok of wagon op de geïsoleerde sectie staat zal er een stroom gaan lopen van bron door de weerstand, led, wielas, spoorstaaf terug naar de bron. De led zal nu oplichten.

Mvg,
Peter

Dag Peter,
Bedankt voor de heldere uitleg.
Zover was ik inderdaad ook al. Nu is enkel het probleem dat met deze methode spookmeldingen ontstaan.
Re: Massadetectie met led en s88
Je kan je led toch parallel aansluiten naast de S88? (een draadje direct vanaf de rail naar S88, en een apart draadje naar de weerstand+led)
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Citaat van: Assembler op maandag 07 januari 2013, 20:26:41
Je kan je led toch parallel aansluiten naast de S88? (een draadje direct vanaf de rail naar S88, en een apart draadje naar de weerstand+led)
Dat is dus wat ik gedaan had, maar de s88 meldde dan 'bezet' terwijl dit niet gebeurde zonder led.
Re: Massadetectie met led en s88
Blausee-Mitholz
gast

Re: Massadetectie met led en s88
Nogmaals tussen het led circuit en de S88 een optocoupler opnemen,dat is je oplossing.
Als je er niet aan wilt, moet je zelf weten maar dan kom je er niet uit.

Kost geen vermogen, alleen knutselwerk en dat is toch  :thumbup:  oooops nu leuk ik toch  :oops: :oops: :oops:

Mvg, Johan
Re: Massadetectie met led en s88
Citaat van: Treinengek Junior op maandag 07 januari 2013, 21:03:41
Dat is dus wat ik gedaan had, maar de s88 meldde dan 'bezet' terwijl dit niet gebeurde zonder led.
En als je er nog een diode mee in serie met de led en weerstand zet, krijg je dan nog een bezetmelding ?.

Mvg,
Peter
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Citaat van: Freak op maandag 07 januari 2013, 21:32:40
Citaat van: Treinengek Junior op maandag 07 januari 2013, 21:03:41
Dat is dus wat ik gedaan had, maar de s88 meldde dan 'bezet' terwijl dit niet gebeurde zonder led.
En als je er nog een diode mee in serie met de led en weerstand zet, krijg je dan nog een bezetmelding ?.

Mvg,
Peter

Een goed idee ! Welke diode zou ik kunnen nemen ? Ik moet toch diodes kopen.

Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 07 januari 2013, 21:30:13
Nogmaals tussen het led circuit en de S88 een optocoupler opnemen,dat is je oplossing.
Als je er niet aan wilt, moet je zelf weten maar dan kom je er niet uit.

Kost geen vermogen, alleen knutselwerk en dat is toch  :thumbup:  oooops nu leuk ik toch  :oops: :oops: :oops:

Mvg, Johan
Oke, maar welke optocoupler zou ik dan moeten nemen ? (Totaal geen ervaring mee)

Bedankt voor het meedenken heren !
Re: Massadetectie met led en s88
Als diode kun je een 1N4148 nemen.
Een opto zoals Johan aangeeft kun je een PC817 nemen.

Mvg,
Peter
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Citaat van: Freak op maandag 07 januari 2013, 21:43:01
Als diode kun je een 1N4148 nemen.
Een opto zoals Johan aangeeft kun je een PC817 nemen.

Mvg,
Peter

Aah leuk, nu weet ik welke onderdelen ik moet gebruiken.
En toevallig heb ik die diode nog liggen, dus morgen hebben jullie al een update !

Mocht dat niet werken, die optocoupler, kan die daar zo tussen ? Zonder enige weerstand ? Als ik de diodetruc wil gebruiken, moet die dan net voor de 'led' van de optocoupler ?
Re: Massadetectie met led en s88
Blausee-Mitholz
gast

Re: Massadetectie met led en s88
Led van de opto neem je in serie met de gewone led van je schakeling.
Andere zijde van de opto bedient de S88. Daar wel een weerstand in opnemen neem ik aan.
Opto is in feite een transistor waarvan je de basis aansturing door licht led aanstuurt.
Zo heb je de stroombron (je gewone led) galvanisch gescheiden van de S88.

Er zijn trouwens S88 te koop waar al opto's zijn ingebouwd, dus het is niet vreemd dit even ter zijde

Mvg, Johan
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 07 januari 2013, 22:17:10
Led van de opto neem je in serie met de gewone led van je schakeling.
Andere zijde van de opto bedient de S88. Daar wel een weerstand in opnemen neem ik aan.
Opto is in feite een transistor waarvan je de basis aansturing door licht led aanstuurt.
Zo heb je de stroombron (je gewone led) galvanisch gescheiden van de S88.

Er zijn trouwens S88 te koop waar al opto's zijn ingebouwd, dus het is niet vreemd dit even ter zijde

Mvg, Johan

Owja, die 'led' van de optocoupler kan ik gewoon in serie zetten. Maar hoort er een weerstand tussen de opto en de S88 ? Welke waarde zou die moeten hebben ? En de 's88' uitgang van de diodetruc kan ik dus gewoon aan de serieschakeling van de twee leds hangen.
Re: Massadetectie met led en s88
Toch vind ik het vreemd, dat er een spookmelding op de S88 komt. Waar komt die stroom dan precies vandaan? Zolang er geen wagon staat komt er toch niets door D2 heen?
Zie onderstaand plaatje, klopt dit met wat jij eerst had Peter?
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Citaat van: Assembler op maandag 07 januari 2013, 22:44:11
Toch vind ik het vreemd, dat er een spookmelding op de S88 komt. Waar komt die stroom dan precies vandaan? Zolang er geen wagon staat komt er toch niets door D2 heen?
Zie onderstaand plaatje, klopt dit met wat jij eerst had Peter?

Dit is idd de opzet, alleen dan zonderd de diodetruc, die zit er (nog) niet tussen. Zou het niet kunnen dat de led (diode) een spanningkje doorlaat die de s88 opvangt ?
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Op het getekende schema wordt de voeding van de S88 ook gebruikt voor de parallelle Led-signalering, zet die Led-signalering eens op een eigen gelijkstroom voeding, kijken wat er dan gebeurt.

Groet, Anne W
Re: Massadetectie met led en s88
Wellicht heeft de door jou gebruikte S88 ook een eigen massaverbinding, dan kan ik me voorstellen dat er via de led een gesloten circuit ontstaat bij de helft van de fase.
Het zou wat mij betreft dan inderdaad ook te verhelpen zijn met een diode voor de S88, maar die octocoupler is niet voor niets zo populair.
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Zonet geprobeerd om de diode in serie met de led en weerstand parallel aan te sluiten op de s88 ingang. Wat blijkt ? Mijn led brandt constant !

Sterker nog, door diezelfde s88 ingang wordt ook een wisselstraat bestuurd, deze begon spontaan te schakelen !

Ik heb nog niet geprobeerd om de diode met led en weerstand ook eens aan te sluiten zonder de s88. Als het hier al foutloopt is de s88 niet de probleemzender. Zo terug voor een update !
Re: Massadetectie met led en s88
Een halve fase is voor het oog ook constant hé :)
Had je nog wel die extra diode voor de S88?
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Citaat van: Assembler op dinsdag 08 januari 2013, 18:02:59
Een halve fase is voor het oog ook constant hé :)
Had je nog wel die extra diode voor de S88?

Ik teste de tip van Peter maar even uit he.

Ik weet niet echt wat je bedoeld, die 1N4148 dus voor de s88 hangen ? Met daaraan (serie) de geschakelde rails en led in parallel ?

Citaat van: Anne W op maandag 07 januari 2013, 22:54:56
Op het getekende schema wordt de voeding van de S88 ook gebruikt voor de parallelle Led-signalering, zet die Led-signalering eens op een eigen gelijkstroom voeding, kijken wat er dan gebeurt.

Groet, Anne W

Bedoel je dan dat ik de '+' van de serieschakeling (led + weerstand) moet hangen aan een gelijkspanningstransformator ? En de '-' in parallel met de s88 ingang zoals nu dus ? Lijkt me geen goed idee.

Trouwens, mocht het onduidelijk zijn, ik werk met de normale wisselspanning van de Marklin trafo's  ;).
Re: Massadetectie met led en s88
Zo bedoelde ik:
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Citaat van: Treinengek Junior op dinsdag 08 januari 2013, 18:08:51
Citaat van: Assembler op dinsdag 08 januari 2013, 18:02:59
Een halve fase is voor het oog ook constant hé :)
Had je nog wel die extra diode voor de S88?

Ik teste de tip van Peter maar even uit he.

Ik weet niet echt wat je bedoeld, die 1N4148 dus voor de s88 hangen ? Met daaraan (serie) de geschakelde rails en led in parallel ?

Citaat van: Anne W op maandag 07 januari 2013, 22:54:56
Op het getekende schema wordt de voeding van de S88 ook gebruikt voor de parallelle Led-signalering, zet die Led-signalering eens op een eigen gelijkstroom voeding, kijken wat er dan gebeurt.

Groet, Anne W

Bedoel je dan dat ik de '+' van de serieschakeling (led + weerstand) moet hangen aan een gelijkspanningstransformator ? En de '-' in parallel met de s88 ingang zoals nu dus ? Lijkt me geen goed idee.

Trouwens, mocht het onduidelijk zijn, ik werk met de normale wisselspanning van de Marklin trafo's  ;).

Nee, de "-" van die gelijkstroombron moet dan aan de massa-railstaaf, je kunt de wisselspanning van de Märklin trafo ook gebruiken, wel even een diode in de doorlaat richting naar de weerstand/led combinatie monteren en de weerstand moet een bepaalde waarde hebben om de led te beschermen.

Groet, Anne W
Re: Massadetectie met led en s88
Misschien een hele domme opmerking, maareh.... Een LED is ook maar gewoon een Light Emitting Diode.
Kun je dus niet gewoon een van de diodes uit de diode-truk vervangen door een LED?
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Beste ????,

Als ik er morgen aan toe kom, zal ik eens een testje doen met een led/weerstand/diode gevoed door de digitale spanning  en dat parallel aan de S88 melddraad.

Groet, Anne W
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Ik ga de test ook eens doen zoals Assembler zegt. (Ik dacht al dat je het zo bedoelde maar ik was niet zeker. Op die manier kan de S88 inderdaad geen storing op de Led veroorzaken en omgekeerd.) Let wel dat ik de diodetruc nog niet gebruik.

Alweer bedankt iedereen voor het meedenken ! Wat fijn zeg !

Trouwens AnneW, als je dan toch bezig bent, kun je dat idee van EgMaf eens uitproberen ?  8)

Alvast bedankt !  :)

Edit: Freak gaf al een verlossend antwoord.
Re: Massadetectie met led en s88
Citaat van: Anne W op dinsdag 08 januari 2013, 23:33:30
Beste ????,

Als ik er morgen aan toe kom, zal ik eens een testje doen met een led/weerstand/diode gevoed door de digitale spanning  en dat parallel aan de S88 melddraad.

Groet, Anne W

Bedankt, ik ben benieuwd :-)

(Enne, je mag me best wel EgMaf noemen hoor, zoveel anders dan Pietje of Jantje is dat niet, maar voor mij wel zo prettig op een publiek forum)
Re: Massadetectie met led en s88
Citaat van: EgMaf op dinsdag 08 januari 2013, 23:09:09
Kun je dus niet gewoon een van de diodes uit de diode-truk vervangen door een LED?
Nee, dat kun je niet.

In het schema wordt D2 gezamenlijk gebruikt voor de S88 en optisch. Dit moeten twee aparte diodes zijn. De spanning voor de led neem je een gelijkspanning met de plus van de bron aan R1 en de min van de bron aan bruin.
D3 er tussenuit halen. Anode van D2 aan de ingang van de S88. D3 in serie met R1 en de Led, waarbij de kathode aan het punt D1/D2 komt te liggen. Het moeten twee aparte kringen zijn.


Mvg,
Peter
Re: Massadetectie met led en s88
Dat is op basis van het 2e schema, maar ik bedoelde eigenlijk gewoon in het 1e schema:


Kun je D2 niet vervangen door een LED (LE-Diode)?

Wat is eigenlijk het verschil tussen een diode en een LED (behalve dat de ene wel licht geeft :))?
Re: Massadetectie met led en s88
Een Led heeft een voorwaartse spanning (Uf) van 2 tot 3,6V, afhankelijk van het gebruikte type.
Bij digitaal wordt een spanning tussen 0 en ong. 1V (1,4V) als een ?0? gezien en een spanning vanaf ong. 3,5V tot voedingsspanning als een ?1?
In het overgangsgebied tussen deze spanningen is het logische niveau niet gedefinieerd.
3x raden wat de ingangstoestand zou kunnen zijn indien de led zou gaan branden.


Mvg,
Peter
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Citaat van: Freak op woensdag 09 januari 2013, 10:02:02
Een Led heeft een voorwaartse spanning (Uf) van 2 tot 3,6V, afhankelijk van het gebruikte type.
Bij digitaal wordt een spanning tussen 0 en ong. 1V (1,4V) als een ?0? gezien en een spanning vanaf ong. 3,5V tot voedingsspanning als een ?1?
In het overgangsgebied tussen deze spanningen is het logische niveau niet gedefinieerd.
3x raden wat de ingangstoestand zou kunnen zijn indien de led zou gaan branden.


Mvg,
Peter

Ik dacht al dat het zoiets zou zijn, maar kon dat wetenschappelijk niet verklaren en dat kan Peter als de beste, in gewone, niet al te technische woorden: de spanning die een led nodig heeft is 2 tot 3,6 volt i.p.v. de 0,7 volt die een gewone diode opgebruikt, wat betekent dat er op de desbetreffend uitgang van de chip op de terugmeldeenheid nooit minder als 2 volt komt te staan en dat dus de melder nooit beneden de benodigde 1,4 volt komt en dus nooit actief wordt

Beste Egmaf,

Mijn vraag om de naam was gericht aan Treinengek Junior, zijn nickname is te lang om steeds te typen.

Groet, Anne W
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Beste ?????,

Zoals beloofd heb ik een testje gedaan, foto 1 en 2 laten zien dat ik een diode gezet heb in de draad naar mijn meldeenheid, is D2 uit het schema (D2 wordt bij mij niet gebruikt), D1 zit bij mij bij de meldeenheid, en dat ik vanaf een middenleider voedings kroonsteen een weerstand, een led en een diode heb aangesloten.

Bij het aansluiten van de led en de diode tussen de digitale voeding en de meldrailstaaf is het belangrijk dat de led en de diode in de richting van de meldrailstaaf "wijzen" net als D2.

Foto 2 laat ook zien, dat de led uit is en er op het scherm geen actieve melder 3,6 is





Op foto 3 heb ik een detectie gemaakt op de melder, het ledje brandt en op het scherm is er een actieve melder 3,6



Conclusie: als je de led + toebehoren helemaal parallel zet aan de S88 terugmelding dan werkt het, je kunt hier ook de digitale voeding voor gebruiken, maar ook een andere stroombron, alleen niet de S88 voeding.

Groet, Anne W
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Anne W,

Bedankt voor dit mooie, uitgebreide verslag !

Je mag me gerust Maxim noemen, ik zou graag m'n gebruikersnaam wijzigen maarja.

Verder zie ik dus dat je gebruik maakt van de diodetruc (die ik vandaag zal toepassen). De draad die dan naar de S88 gaat is parallel met de '-' van de led, en aan de '+' van de led zit een weerstand en nog een diode. Die diode is waarschijnlijk ook de 1N4148.

Ik zal deze opstelling vandaag ook eens maken, ik ben benieuwd ! Alvast bedankt voor de energie die je erin stopt !

Met vriendelijke groet,
MAXIM !  :D
Re: Massadetectie met led en s88
Heel mooi dat het nu goed werkt!
Ik vraag me wel af waarom je (als ik het goed lees) een deel aan de middengeleider hebt aangesloten. Bij mij wordt er alleen van de railstaven gebruik gemaakt voor de detectie.
(Maar misschien komt dit doordat je K-Rails gebruikt?)
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Beste Simon,

Vertel mij eens waarom jij denkt dat ik een stuk van de middengeleider heb aangesloten, ik haal de digitale spanning af van een kroonsteen die op die plek zit omdat ik wel eens voor testdoeleinden digitale spanning bij de hand heb, deze kroonsteen heeft weer aansluitingen op de centrale voedings (ring)leidingen.

Beste Maxim,

Heel mooi, je hoeft je nickname niet te veranderen, alleen "ondertekenen" met je naam (of de naam waaronder je op het forum bekend wilt zijn, maar niet zo'n lange naam graag)

Verder probeer het maar eens uit, het ergste wat je kan gebeuren als je de led verkeerd aansluit is dat hij niet zal branden, de led en de diode zijn dan tegengesteld aangesloten, dus sperren beide stroomrichtingen.

Groet, Anne W
Re: Massadetectie met led en s88
Citaat van: Anne W op woensdag 09 januari 2013, 15:17:38
Vertel mij eens waarom jij denkt dat ik een stuk van de middengeleider heb aangesloten,

Ik denk optisch bedrog, Anne.  op de eerste foto lijkt het alsof het pootje van de rechtse diode onder de rail door gaat en naar de puko loopt...
Gezichtsbegoocheling ...  :-)
Re: Massadetectie met led en s88
dat dacht ik inderdaad Dani!
Re: Massadetectie met led en s88
Wat Anne W laat zien is het volgende:




Mvg,
Peter
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Deze schakeling werkt eindelijk perfect!

Bedankt Peter, Anne W en alle anderen voor deze leuke 'brainstorm'.  :D

Groeten,
Maxim  :D
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Beste Peter,

Dank je voor de mooie tekening, nu is het duidelijk voor iedereen, jij duidde al op zo'n soort oplossing in je eerste bijdrage dacht ik, wellicht dat je Maxim nog kunt helpen aan de juiste/veilige waarde van R1

Beste Simon,

Ik ben iets te kort geschoten in mijn "voorlichtende functie", ik had even op moeten letten op hoe het op de foto overkomt, dan had ik de diode wat terug getrokken.

Groet, Anne W
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Beste Anne W,

De grootte van R1 is geen probleem hoor. Is een simpele berekening  :D.

-------------------------------------------------------------

Verder heb ik gisteravond nog een hele avond de schakeling geprobeerd en het werkt perfect.
Heb nu ook de diodetruc op al m'n ingangen gezet.

Maar 1 probleem heb ik al sinds het begin (los van het probleem met de led dus).
Als ik de 'wachttijd' instel met de CS1 en daarna weer naar het 'gewone' scherm terugkeer, kan ik geen enkele functie nog bedienen laat staan de treinsnelheid regelen. De treinen rijden vrolijk verder alsof er niks aan de hand is. Maar ik kan wel niks meer regelen. Als ik op een symbooltje druk of aan het wiel draai gebeurd er gewoon niks.

Na een herstart werkt weer vanouds. Tot ik een andere wachttijd instel tenminste.

Is het normaal dat na het instellen van de wachttijd een herstart nodig is ? Brand los ! 
Re: Massadetectie met led en s88
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Massadetectie met led en s88
Beste Maxim,

Daarmee kan ik je niet helpen, maar er zouden genoeg CS gebruikers moeten zijn die dat wel kunnen.

Groet, Anne W