Citaat van: MatthiasD op woensdag 12 december 2012, 23:09:17
Ziet er interessant uit, ik wou alleen contactrails gebruiken ivm de betrouwbaarheid, ik heb gemengde berichten gelezen over de betrouwbaarheid van schakelrails. Bovendien heb ik een aantal wagons met sleper (binnenverlichting).
Zo'n vertraagd afvallend relais zou wel een oplossing zijn denk ik. Alleen zou ik dan het hele opstelspoor moeten maken met contactrails (ivm dubbele signalen)?
Zonder de hele discussie opnieuw te willen voeren:
Schakelrails zijn zeer betrouwbaar, mits juist gebruikt, voor het analoog schakelen van wissels, seinen, etc. Ze zijn oorspronkelijk bedacht omdat contactrails onbetrouwbaar zijn voor het omschakelen van magnetische apparaten (zonder eindafschakeling). Voor digitale toepassingen schijnt het een heel ander verhaal te zijn.
Als een spoor slechts een kant uit bereden wordt, dan heb je geen schakelrails nodig (in de vorm van een nippeltje dat door de sleper wordt omgekanteld), en volstaat een electriek contact tussen twee punten, kortgesloten door de sleper. Bij k-rails kun je denken aan twee spijkers (en een gescheiden voeding), bij M-rails aan twee handig geisoleerde puko's (die het zelfde doen). Kun je met een batterij en een lampje uit testen. Toch kiezen de meeste mensen voor een contactrail oplossing, met als daardoor veroorzaakt gevolg een staccato van signalen door de wielen, in plaats van een kort signaal (door de sleper).
Zodra een trein meer dan een sleper heeft (of bij gebruik van glasschakelaars meer dan een magneet), ontstaan plekken op de baan, waar je het opnieuw schakelen wil voorkomen.
De draad van de schakelrail naar het sein loopt dan via een schakelaar (bistabiel relais, Martin gebruikt daarvoor een M* relais). En die schakelaar wordt uitgezet door de zelfde schakelrail (die het sein omzet), en weer aangezet als de hele trein voorbij de schakelrail is, door een schakelrail een stukje verder op in het uitrij-spoor (vlak voor het einde van de lus).
Natuurlijk kun je die oplossing ook gebruiken om alleen het eerste signaal van die staccato aan signalen te gebruiken voor het sein, en de rest te laten negeren (schakelaar staat dan uit, waardoor de signalen niet bij het sein, wissel kunnen komen). En in dat geval kun je dus ook gewoon contactrails gebruiken.
Tot daar is er niets bijzonders aan de hand met zijn schema.
Ik kan me voorstellen, dat dit al lastig (abstract) genoeg is.
Toch is er wel iets bijzonders aan zijn verhaal. Een schaduwstation dat minder sporen heeft dan er treinen rijden op de baan, moet een vorm van bewaking hebben op het inrij-spoor en op het uitrij-spoor. Bij Martin zijn die twee een en het zelfde stukje spoor: er kan er of eentje uit, of eentje in. Het is een enkele-lus-ontwerp, in plaats van een dubbele-lus- of een doorrijd-ontwerp.
Jouw tekening gaat ook uit van een enkele-lus-ontwerp. Dus je zult een soortgelijke oplossing kiezen om in- en uitrit te beveiligen.